Help - Search - Members - Calendar
Full Version: INFO: Konditionscykeln
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4
Undledare
När jag gick på gymnasiet cyblade jag 5 km uppför till skolan och 5 km uppför hem varje dag. Klart det blev en 9a fun_icon_nana.gif
twintip
Hur många varv/minut (rpm) ligger man på? Bra o veta.
invent
de är 60varv/ min tror jag.. jag väger 80kg och cyklade en 9a väldigt enkelt... har inte tränat speciellt mkt innan har mest vart sjuk.. så jag blev väldigt förvånad över hur lätt de va.. 10 år som hockey målvakt sätter väll sina spår kanske..
de bästa att träna är såklart att cykla på den trögaste växeln så länge som möjligt på en träningscykel.. och då ska de va en trögväxel!
Ing
QUOTE (Undledare @ May 31 2006, 12:23 ) *
När jag gick på gymnasiet cyblade jag 5 km uppför till skolan och 5 km uppför hem varje dag. Klart det blev en 9a fun_icon_nana.gif
Tänk så mycket trevligare om man haft nedför både till och från skolan. Ni hade inga planer på att flytta till andra sidan backen? :P
os frontale

Som ing sa; om inte skolan flyttar på sig för varje dag du cyklar dit så förstår jag ej hur det går till. Du får gärna illustrera. :P
Ing
QUOTE (almkvist @ Sep 12 2006, 21:30 ) *

Som ing sa; om inte skolan flyttar på sig för varje dag du cyklar dit så förstår jag ej hur det går till. Du får gärna illustrera. :P
En mil till skolan? ;)
BuddhaSWE
hejsan
vad spelar vikten för roll?
är de bra med liten/stor vikt?
Tack på förhand biggrin.gif
JonnyHazzard
När jag cyklade i GBG förra våren var det en riktigt skön lirare som hade hand som testet.
Han spelade bara gamla rocklåtar och peppade på en som bara den! Det hade nog en stor del att göra med att jag klarade mig så bra som jag gjorde.
Sen att jag lättade lite på röven från sadeln när det blev som kämpigast på slutet kan nog ha hjälpt också.
invent
väger man mindre så behöver man inte cykla lika länge som om man skulle väga mera.. men jag vet inte om motståndet är olika??
caj
QUOTE (rindö_bo @ Sep 14 2006, 13:15 ) *
väger man mindre så behöver man inte cykla lika länge som om man skulle väga mera.. men jag vet inte om motståndet är olika??

Jag vägde ca 60kg när jag mönstrade och fick dom här mätresultaten 4,8 watt/kg = 8
En polare vägd ca 70-75kg och fick dom här mätresultaten 4,8 watt/kg = 9
Sen vad det betyder får ni räkna ut själva, är för trött... :P
Dragpack
QUOTE (caj @ Sep 14 2006, 17:31 ) *
QUOTE (rindö_bo @ Sep 14 2006, 13:15 ) *

Jag vägde ca 60kg när jag mönstrade och fick dom här mätresultaten 4,8 watt/kg = 8
En polare vägd ca 70-75kg och fick dom här mätresultaten 4,8 watt/kg = 9
Sen vad det betyder får ni räkna ut själva, är för trött... :P

Ok jag var och letade efter någon omräknings tabell till dagens mätvärden kontra mina från 1984

Längd 1.77
Vikt 71 Kg
Handgrepp 670N
Armböjning 490N
Knästräck 600N

Bedömd Arbetsförmåga : 5.0 W/Kg = 9 ??

Kanske någon vet översättningen för övriga tester ?

/ Oka
nexs
Jag satte iaf 4,1W/kg och fick 7an på cykeln
Jansson Högberg
Men hur länge dröjer det innan de ökar motståndet på varje nivå? Tex hur många minuter måste jag cykla på en femma för att nå en sexa? Och är det samma tidsintervall för alla nivåer?

Vilka "varvtal" är det som gäller :P?
Skoog
QUOTE (Jansson Högberg @ May 30 2007, 12:41 ) *
Men hur länge dröjer det innan de ökar motståndet på varje nivå? Tex hur många minuter måste jag cykla på en femma för att nå en sexa? Och är det samma tidsintervall för alla nivåer?

De lägre nivåerna är längre och sedan blir de kortare desto högre man kommer. Hur lång tid det är beror på hur mycket du väger.
Liquid

Se till att hålla koll på hur lång tid det är kvar genom att fråga den ansvarige mannen/kvinnan. Jag gick miste om en sjua med 4 sekunder kvar för att jag trodde jag hade cirka 30-40 sekunder kvar.

Man ser på en liten mätare vilket varvtal man ska hålla.
Sandberg
QUOTE (Skoog @ May 30 2007, 13:10 ) *

De lägre nivåerna är längre och sedan blir de kortare desto högre man kommer. Hur lång tid det är beror på hur mycket du väger.

Så var det inte när jag mönstrade, man hade en gemensam tid för alla nivåer, jag fick cykla 1 min o 5 sek per nivå.

Var mest inte kondition utan hur länge benen pallade det hårda motståndet, missade 8an med 10 sek och hade så mycket mjölksyra att jag inte kunde gå därifrån på några min.

Edit: Jag vägde precis under 70 vid tillfället...
-hult
Jag tycker inte att cykeltestet tog någonting på konditionen, det tog ju nästan bara på lårmusklerna blink.gif
Vysotskij
QUOTE (-hult @ Jun 11 2007, 12:00 ) *
Jag tycker inte att cykeltestet tog någonting på konditionen, det tog ju nästan bara på lårmusklerna blink.gif

Även lårmuskler syresätts av hjärta och lungor...
-hult
Nähä? Säger du det?

Klart dom syresätts, men hade du inte läst det jag skrev och läst det jag menade istället så hade du förstått att jag menade flåset wacko.gif
Vysotskij
QUOTE (-hult @ Jun 12 2007, 08:58 ) *
Nähä? Säger du det?

Klart dom syresätts, men hade du inte läst det jag skrev och läst det jag menade istället så hade du förstått att jag menade flåset wacko.gif

Visst. Men orkar du jobba hårt med lårmusklerna i tio minuter så har du också flåsapparaten i hyfsad trim.
-hult
Jovisst, mycket sant.. Men jag sa ju liksom bara att jag inte tyckte att det tog så mycket på kondisen...
Agentorange67
Hej
Jag har en liten fundering ni skriver att jag fick 4,8, 5,0 w/kg osv. Innebär det att på 9 nivån att man måste cykla 5,0 watt per kg? Dvs jag väger 72 att jag måste cykla 72*5,0=360 watt. Alltså ett motstånd med 360 watt. Eller är det nåt slags totalvärde av man har trampat fram?
os frontale
Skit i allt vad Watt heter, är du bra tränad så får du bra resultat. Inga konstigheter, inga krusiduller. Ta i och glöm inte att ställa in sadeln så du har näst intill sträckta ben då man inte får stå upp och trampa!
469
jag fick testa att cykla ett år innan mönstringen, då cyklade jag en 6a, sen började jag köra spinning och rpm tre gånger i veckan fram till mönstring, slutade på en 8a. biggrin.gif

"man blir bättre på det man tränar"
Agentorange67
Oki har cyklat sen i slutet av november. Har kört mest kondispass men nu drygt en månad innan har jag börjat med mjölksyre träning. Och då hade jag motståndet 240 watt. Där av mina ????

469 vad menar du med rpm. Jag vet att det står för revolutions per minute(kanske blev lite svengelska där).
469
@ Agentorange67
rpm är spinning fast effektivare, man kör fler och längre backar, det är mycket mer vridande på motståndet, intervaller och ett jäkla hoppandes upp och ner samt bra mycket tyngre, fast det bestämmer du såklart själv..tongue.gif
Agentorange67
Var på gymmet idag. Provade två olika typer det ena var en bergstopp liknande sak man cyklade långsamt upp för berget sedan neråt. Det var lite nötande för på mjölksyran. Sen provade jag köra intervall, då blir det mer jobbigare fast under kortarte perioder. Vilken är bäst mjölksyreträning?
469
QUOTE (Agentorange67 @ Aug 28 2007, 21:58 ) *
Var på gymmet idag. Provade två olika typer det ena var en bergstopp liknande sak man cyklade långsamt upp för berget sedan neråt. Det var lite nötande för på mjölksyran. Sen provade jag köra intervall, då blir det mer jobbigare fast under kortarte perioder. Vilken är bäst mjölksyreträning?

båda! variera lite. på mönstringen blir det dock konstant motstånd.
Jansberger
Det absolut bästa du kan göra är bara att sätta dig på motionscykeln och cykla för att värma upp i 5 minuter för att direkt efter öka motståndet varje hel minut. Öka motståndet linjärt. Med uppvärmningen inräknad, cykla i 25 minuter.

Detta gav iallafall mig en 9a på mönstringen.
89:an
Det enda jag har tränat är löpning (3 mil i veckan), samt cyklat långturer under sommaren (7-9 mil med tempo).
Jag cyklade hem en 8:a utan större problem. Fick ingen mjölksyra direkt, blev inte heller särskilt andfådd.
Men när den nionde nivån började tog det tvärstopp.
Mitt råd är att bedriva mjölksyreträning, spring där det finns branta backar. Cykla mycket och håll tempo, vare
sig det är upp eller nedförsbacke.
Agentorange67
QUOTE (Jansberger @ Aug 29 2007, 08:38 ) *
Det absolut bästa du kan göra är bara att sätta dig på motionscykeln och cykla för att värma upp i 5 minuter för att direkt efter öka motståndet varje hel minut. Öka motståndet linjärt. Med uppvärmningen inräknad, cykla i 25 minuter.

Lät vättigt.
Agentorange67

Gjorde detta igår fredag. Jag bra cyklade ut 19/21 nivåer, vart trökt på 18 då kom mjölksyran men sen vara trampa på till 19. Men oplanerat av mig tog tiden slut på 19:de nivån. Jag ökade varje jämn minut, eller varannan om du vill säga det också. Lyckas hålla 63 varv/minut i genomsnitt.
Såg inga stjärnor, hade 190 i puls då jag gick av. Skulle nog kunna plöja igenom nivå 20 också, men det var lättare än var jag trodde.
Jansberger
QUOTE (Agentorange67 @ Sep 1 2007, 03:24 ) *

Gjorde detta igår fredag. Jag bra cyklade ut 19/21 nivåer, vart trökt på 18 då kom mjölksyran men sen vara trampa på till 19. Men oplanerat av mig tog tiden slut på 19:de nivån. Jag ökade varje jämn minut, eller varannan om du vill säga det också. Lyckas hålla 63 varv/minut i genomsnitt.
Såg inga stjärnor, hade 190 i puls då jag gick av. Skulle nog kunna plöja igenom nivå 20 också, men det var lättare än var jag trodde.

Gå upp ett snäpp från början så första nivån är tyngre. Fortsätt och ändra varje gång till du hittar den optimala startnivån (och då slutnivå). Och försök att hålla en högre frekvens, typ 67 rpm. Och bestäm dig för att du bara får variera med +- 1 rpm. Malajn.gif

Svina på och lycka till på mönstringen. camo.gif
dahl
Ska mönstra om lite drygt fyra veckor. Tänkte köra cykel två gånger i veckan nu framöver. På gymmet finns en gammal klassisk modell som man justerar nivåerna på med en spak (ni hajjar nog vilken jag menar?)
Vad är det bästa ur mönstringsynpunkt? Bara att sätta på tyngsta och trampa sålänge jag orkar?
Agentorange67
Det som är nämt här ovan! Dvs det som jag har skrivet att jag kör.
pilkastarn
Ser man sig själv som något så när tränad SKA man få en 9a. Man bör skämmas för allt annat om man går in för det - min åsikt.

Pergite! Rangern.gif
dahl
QUOTE (Agentorange67 @ Sep 15 2007, 20:19 ) *

Har läst igenom det både en och två gånger. Men som det ser ut nu kommer jag inte ha tillgång till en såpass avancerad motionscykel med 21 nivåer och backcykling. Får nöja mig med en gammal hederlig. Så hur kan jag med den förbereda mig på bästa möjliga sätt?
os frontale
QUOTE (dahl @ Sep 16 2007, 16:31 ) *

Har läst igenom det både en och två gånger. Men som det ser ut nu kommer jag inte ha tillgång till en såpass avancerad motionscykel med 21 nivåer och backcykling. Får nöja mig med en gammal hederlig. Så hur kan jag med den förbereda mig på bästa möjliga sätt?

Tag en uppförsbacke, längre desto bättre, växla upp ju tröttare du blir istället för ner vilket ger samma motstånd som på mönstringen. Tro inte att du kan ta utväxlingen till hjälp, den hatar dig och du hatar en, PRESSA!
dahl
QUOTE (almkvist @ Sep 16 2007, 17:05 ) *
QUOTE (dahl @ Sep 16 2007, 16:31 ) *

Tag en uppförsbacke, längre desto bättre, växla upp ju tröttare du blir istället för ner vilket ger samma motstånd som på mönstringen. Tro inte att du kan ta utväxlingen till hjälp, den hatar dig och du hatar en, PRESSA!

Syftar du på en riktigt cykel nu?
Har bestämt mig för att sätta på trögast möjligt och sedan trampa så länge jag kan, ska försöka klara 10 minuter. Låter det som en bra idé?
Hur högt tempo bör man ha? 60 varv/minuten eller?
os frontale
Syftar du på en riktigt cykel nu?
Har bestämt mig för att sätta på trögast möjligt och sedan trampa så länge jag kan, ska försöka klara 10 minuter. Låter det som en bra idé?
Hur högt tempo bör man ha? 60 varv/minuten eller?

Kör liknande mönstringen.

5min väldigt lätt, vrid lite på ratten varje minut till du känner att benen exploderar sen kör du lika länge till. Kadens på runt 60 är vad som gäller på mönstringen.
Calle90
Jag kör löpning 2 gånger i veckan. ena passet ligger på 4 km och det andra på 7.

Jag kör ett "medelpass" på spinningen en gång i veckan. Det finns typ Bas (det enklaste), medel (precis vad det låter som) och max (jobbigast) eller nåt liknande.

Jag kör även styrketräning 2 gånger i veckan på gym, det blir cirka 3 timmar totalt där jag inriktar mig på hela kroppen plus att jag kör ett hemmagjort BRAK varje kväll (inte efter styrketräning).

Jag hoppas att detta ska hjälpa mig på mönstringen, funderar även på att lägga till ett extra spinningpass så det blir två/vecka.

Jag håller med personen som skrev tidigare att det är ett högt tempo på spinningpasset (då blir det mer konditionsträning) och inte så mycket "trögt och långsamt"-som det är på mönstringen. Detta är dåligt tycker jag, men det enda man kan göra är att lägga på mer motstånd själv.

Tycker ni att jag ska lägga in ett till spinningpass i veckan eller är det bättre med löpning? Jag ska mönstra 2008.
Agentorange67
Jag skulle säga fortsätt som nu, bättre att bygga en grundkondis. Men när det börjar närmar sig mönstring, kan du gå över mer till spinning/uthållighet i lårmusklerna.
Squaddy
QUOTE (Agentorange67 @ Oct 14 2007, 18:42 ) *
Jag skulle säga fortsätt som nu, bättre att bygga en grundkondis. Men när det börjar närmar sig mönstring, kan du gå över mer till spinning/uthållighet i lårmusklerna.

Håller med. Själva cyklingen kommer du ju ha mest nytta av på mönstringen, mer än under din tjänstgöring. Även om cykling visst är ett bra sätt att stärka knäna är det ändå mestadels löp- och marchvana du behöver för att ta dig igenom en fysiskt krävande tjänst.
Calle90
Jag är ganska orolig för cykeln, om dom tar pulsen före cykeltestet så kommer det gå åt pipan, jag kommer va duktigt nervös och då slår hjärtat som bekant fortare...samma sak med EKG grejen. Om man är nervös och hjärtat pumpar på som fan så tror ju sjuksyrrorna att man har nåt fel på hjärtat.

vad ska jag ta mig till surprise.gif
Liquid
QUOTE (Calle90 @ Oct 18 2007, 22:24 ) *
Jag är ganska orolig för cykeln, om dom tar pulsen före cykeltestet så kommer det gå åt pipan, jag kommer va duktigt nervös och då slår hjärtat som bekant fortare...samma sak med EKG grejen. Om man är nervös och hjärtat pumpar på som fan så tror ju sjuksyrrorna att man har nåt fel på hjärtat.

Många är nervösa innan. De har nog sett det förr, oroa dig inte över småsaker i onödan.
rnc

Lite valium kan knappast skada! banan_rock.gif
Muppen100

Sjuksystern frågade om jag var nervös när jag låg på britsen med alla EKG-sladdar kopplade på mig. "Ja!" svarade jag med säkert 180 i puls! Sen efter ett tag på cykeln sa hon att min puls såg jättebra ut och att det bara var lite nervositet som gjorde att EKG:t var lite off.

Så du behöver inte oroa dig att du inte kommer cykla pga att du är lite nervös och har hög puls.
Popo
Själv behövde man inte cykla alls då jag sa att jag var lite svullen i näsan.
Sköterskan -Har du bra kondition?
Jag - Ööhhh hyfsad antar jag.

Och det vart en 6a.
Hade nog kunnat få mer men det grubblar jag helst inte över.
Calle90
Om dom tar hänsyn till att man e nervös så är det väl lugnt då, antar jag. HV.gif
Nepto
Ungefär hur lång tid cyklar man innan man kommer till 7, 8, 9?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.