Help - Search - Members - Calendar
Full Version: "Program"-mappen öppnas vid datorstart
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
The Swede
När jag startar min dator så öppnas programmappen, varför?
Har för mig att det har något att göra med något program som hänvisar till mappen program-files men kommer inte ihåg hur man löser problemet.

The Swede pansar2.png
Runqvist
Här är en länk till ett program som ska fixa detta åt dig, vill du göra det själv så står även felet ingående beskrivet där.

http://www.pekspro.com/pmfix.html
The Swede
Tack, problemet löst. salute.gif
stefanf
Tackar! Har letat efter en lösning på det här i flera månader (kanske inte så aktivt hela tiden dock. ;) )
Skuggan
jag får också tacka.
Dahlberg
Jag tackar oxå för tipset... Har irriterat mej på den där j*vla mappen ett bra tag nu...

Ännu ett irritationsmoment i livet utraderat!

smile.gif
Eekster
Aloha!

Annat sätt är att få bort den påär, in på kör-> skriva; msconfig > autostart > ta bort bocken i autostart för programmapen, man kan även stänga av andra program här då, som startas när datorn startar. smile.gif

/Eekster
Fu Kallenberg
Problemet uppstår när en "slarvig" installation av ett program, (som ska autostarta), genomförs. T.ex ett program som snurrar i bakgrunden iform av en brandvägg och är i engelsk version.

I Engelskt Windows heter det "Program files" men i Svenskt heter det "Program"..inget svårt.

Det som händer är att Windows letar i Registret och får fram en sökväg som ser ut som exempel nedan:
"C:\Program files\ditt_nyinstallerade_program"

Vilket får systemet att läsa "C:\Program

Det får inte finnas mellanslag i Registret i sökvägarna och därför gör datorn halt i läsandet och tror att det är Program-mappen som ska startas/öppnas.

Se till i fortsättningen att hålla rätt på vilken mapp som det installeras i.....så löser det sig.

MVH Kalle (Som var tvungen att leka messerschmidt) ;)
J-Star
QUOTE (Fu Kallenberg @ Jan 10 2005, 12:34 )
Problemet uppstår när en "slarvig" installation av ett program, (som ska autostarta), genomförs. T.ex ett program som snurrar i bakgrunden iform av en brandvägg och är i engelsk version.

Det tråkiga är dock att de slarvande programmen som orsakar detta oftast är skit du inte vill ha på datorn, t.ex. virus/SpyWare/AdWare.

/J
Panzerfaust

I Engelskt Windows heter det "Program files" men i Svenskt heter det "Program"..inget svårt.

Det som händer är att Windows letar i Registret och får fram en sökväg som ser ut som exempel nedan:
"C:\Program files\ditt_nyinstallerade_program"

Vilket får systemet att läsa "C:\Program

Det får inte finnas mellanslag i Registret i sökvägarna och därför gör datorn halt i läsandet och tror att det är Program-mappen som ska startas/öppnas.

Se till i fortsättningen att hålla rätt på vilken mapp som det installeras i.....så löser det sig.

MVH Kalle (Som var tvungen att leka messerschmidt) ;)

Aha... är det så det är. Har alltid undrat varför det blir så för så många.
Fast jag kör med Engelsk verision windows XP, haft i ca 3-4 månader. Och har därför sluppit dessa problem sedan dess. Och nu vet jag ju varför smile.gif
Fu Kallenberg
QUOTE (J-Star @ Jan 10 2005, 13:25 )

Det tråkiga är dock att de slarvande programmen som orsakar detta oftast är skit du inte vill ha på datorn, t.ex. virus/SpyWare/AdWare.

/J

Sant...men det finns bra program med som orsakar detta misserabla problem.
jonte72
Jag har inga större problem med min dator - och jag är ingen dataguru. Jag vill städa bort samtliga "skräp" filer + eventuella spionprogram på datorn.

Blir datorn helt "ren" om man kör typ Spyboot eller liknande program, eller ska jag installera om hela datorn ( har jag ingen lust med för det tar lååång tid, och jag förlorar mycket lagrat).

Har även en fråga angående DVD - är filfformat med Codec typ MPG4, mp43,DIV3, divX, div3 mm DVD.

Undrar även hur man får Windows Mediaplayer att spela upp div3 och divx filmer - har försökt med ett nytt codecpaket med då fungerade inte Förebudet längre.....

Tacksam för svar.
J-Star
QUOTE (jonte72 @ Jan 14 2005, 10:33 )
Jag har inga större problem med min dator - och jag är ingen dataguru. Jag vill städa bort samtliga "skräp" filer + eventuella spionprogram på datorn.

Blir datorn helt "ren" om man kör typ Spyboot eller liknande program, eller ska jag installera om hela datorn ( har jag ingen lust med för det tar lååång tid, och jag förlorar mycket lagrat).

Har även en fråga angående DVD - är filfformat med Codec typ MPG4, mp43,DIV3, divX, div3 mm DVD.

Undrar även hur man får Windows Mediaplayer att spela upp div3 och divx filmer - har försökt med ett nytt codecpaket med då fungerade inte Förebudet längre.....

Tacksam för svar.

I princip kan du inte göra "rent" en dator. Skall du försökra dig om att rensa datorn så tar det lika lång tid som om du skulle installera om den. Och resultatet är inte garanterat.

En ominstallation tar inte så väldigt lång tid, speciellt om du har tillgång till en bredbandsuppkoppling. Inte heller behöver du förlora något.

Jag rekommenderar en ominstallation av ens dator 1-2 gånger per år. När man fått in rutinen så är det det effektivaste sättet att hålla rent i datorn. Dessutom lär man sig göra back-up, vilket är bland det bästa kraschskyddet du kan ha.

/J
jonte72
QUOTE (J-Star @ Jan 14 2005, 11:09 )
Jag rekommenderar en ominstallation av ens dator 1-2 gånger per år. När man fått in rutinen så är det det effektivaste sättet att hålla rent i datorn. Dessutom lär man sig göra back-up, vilket är bland det bästa kraschskyddet du kan ha.

/J

Och backupen är att man bränner ner allt man vill sparar eller?
Fu Kallenberg
QUOTE (jonte72 @ Jan 14 2005, 11:19 )
QUOTE (J-Star @ Jan 14 2005, 11:09 )

/J

Och backupen är att man bränner ner allt man vill sparar eller?

Ja. Eller har partitionerat sin hårddisk så att du har plats på en "annan" hårddisk. Då slipper du formattera om HELA disken utan istället koncentrera dig på den del som innehåller Windows.
Det du sen kan göra är att om du installerar om hela windows så lägger du in dom program som du anser att du vill ha i en grundinstallation tillsammans med konton för eposten och din internetuppkoppling och därefter gör en GHOST som du antingen bränner ner på en skiva (CD eller DVD beroende på storlek) och vid ev. ominstallation så kör du ghosten och får på så sätt en "ny" installation komplett och färdig på ca 20min.

Funkar ypperligt.

@J-star

WORD (Bra sammanfattat) ;)
jonte72
En del saker låter som rena "grekiskan" ;) .......

Får se om jag återställer datorn, har 24 Mbit från bredbandsbolaget så det kan nog gå hyfsatt fort att hämta hem uppdateringar mm.
Det var ca 10 månader sedan jag återställde datorn, är det nödvändigt att göra det igen - eller får man bort eventuella spionprogram med tex spyboot, och så får man leva med allt skräp och rester mm från avinstallerade tidigare program mm.
Fu Kallenberg
QUOTE (jonte72 @ Jan 14 2005, 12:54 )
En del saker låter som rena "grekiskan" ;) .......

Får se om jag återställer datorn, har 24 Mbit från bredbandsbolaget så det kan nog gå hyfsatt fort att hämta hem uppdateringar mm.
Det var ca 10 månader sedan jag återställde datorn, är det nödvändigt att göra det igen - eller får man bort eventuella spionprogram med tex spyboot, och så får man leva med allt skräp och rester mm från avinstallerade tidigare program mm.

Kör du Ad-aware och SpyBot så klarar du dig långt.
ErikJohnsson
Dessutom har Microsoft någon egen virusremoval-grej.
Någon som testat?
Johan ES
Jag har kört Programmappsfixaren 1.21 men programmappen öppnas fortfarande när Windows startar. Förslag på lösning frågas?

/Johan ES
Lasse.J
Om det inte funkar med "Programmappsfixaren 1.21 ". det här kan nog funka, taget från Sweclockers.com

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=267433

Varför kommer den här #$£@! program-mappen upp vid varje start??
9 gånger av 10 sker detta när man installerar ett engelskspråkigt (amerikanskt) program på ett svenskt Windows.
Engelskt Windows använder sig av "Program Files" där ett
svenskt använder sig av "Program" som standardmapp för just
program. Detta kan skapa problem i registret, närmare bestämt
genom att Windows inte förstår ett mellanslag utan läser fram till det.
Ex:
c:\program files\program\program.exe
här läser Windows bara fram till c:\program och öppnar därför
programmappen som ett fönster.
För att komma från detta så måste man ändra på de registernycklar som hör till det/de program som är installerade
i "Program Files", så att nycklarna ser ut såhär:

"c:\program files\program\program.exe"

Ett " före och efter sökvägen tvingar Windows att läsa hela sökvägen.

Det finns tre sätt att komma tillrätta med detta.

Känner du dig osäker och inte vill rota för mycket "under huven" så finns det ett program som förenklar det. //August
Du hittar det här: http://www.pekspro.com/pmfix.html

Klicka på START och sen Kör
Skriv msconfig och klicka på ok (om du kör windows 2000, se frågan "Hur ändrar jag vilka program som ska starta automatiskt?")
Klicka på fliken Autostart
Leta efter program som har "Program Files" med i kolumnen Kommando
Ta bort krysset i rutan i början av det programmets rad.
Starta om
Öppnas fortfarande programmappen så är man tvungen att ändra i registret
Och för de som inte har gjort detta innan tar jag det steg för steg:

Klicka på START och sen Kör
Skriv regedit och klicka på ok
Se till att du har ställt dig på den här datorn.
Klicka på Redigera och sen sök, skriv programnamnet i
sökrutan och klicka på sök nästa.
Det du nu ska leta efter är registerposter som ser ut som mina
exempel och för att ändra en post så dubbelklickar du på den i
det högra fönstret och lägger till " före och efter. Klicka på ok.
För att söka vidare trycker du på F3
När du har letat igenom allt så är det bara att stänga
registereditorn och starta om datorn.

Lycka till.
regulatorkropp
Har ett litet, men ack så irriterande, problem med datorn;

När jag surfar runt på olika forum (bla. SoldF) och har läst det som har postats i olika trådar i ett ämne får jag ändå inte bort markeringen för att det finns olästa poster i ämnet?

Kör Mozilla Firefox...

Nån som vet vad det beror på?` 7.gif
The Swede
Har du programmet inställt på att tillåta cookies?
regulatorkropp
Jajjemän, tillåter alla cookies!

Det skumma är att det gäller bara markeringen för olästa inlägg i forumets huvudmeny.

"Kuverten" i respektive tråd ändrar sig efterhand man läser ...

Edit: lade till lite.
Ignis nitidus
har du flera fönster/flikar uppe samtidigt?
då brukar forumet knasa sig.
The Swede
Då vet jag inte.

Jag har iofs problem med ungefär samma sak här på SoldF.
Om jag kommer tillbaka till sidan efter att ha kollat lite andra sidor så är första sidan som den var gången innan, om ni förstår vad jag menar.
När jag sen klickat in i ett forum och sedan går tillbaka ut så är förstasidan uppdaterad med nya inlägg etc. 7.gif
jonte72
Funderar på att köpa en extern hårddisk ( till USB port i datorfronten), för att tanka över en "backup" med filer, filmer, musik mm - någon som har några erfarenheter av externa hårddiskar.....

Sedan kan man återställa datorn och tanka tillbaka backupen till datorn.
Lindeberg
QUOTE (jonte72 @ Jan 27 2005, 13:08 )
Funderar på att köpa en extern hårddisk ( till USB port i datorfronten), för att tanka över en "backup" med filer, filmer, musik mm - någon som har några erfarenheter av externa hårddiskar.....

Sedan kan man återställa datorn och tanka tillbaka backupen till datorn.

Hade du sökt (rätt) hade du sannolikt hittat backup-tråden

Jag har använt en LaCie (Design by Porsche) ett tag och den fungerar.

edit: har du mycket information rekommenderas USB2.0 eller firewire. Vanliga gamla långsamma USB 1.0 är på tok för långsamt om man har några GB att föra över.
Innuendo
QUOTE (regulatorkropp @ Jan 21 2005, 23:31 )

När jag surfar runt på olika forum (bla. SoldF) och har läst det som har postats i olika trådar i ett ämne får jag ändå inte bort markeringen för att det finns olästa poster i ämnet?

Kör Mozilla Firefox...

Jag har exakt samma problem. det beror nog på firefox, men jag kommer inte på hur man ska kunna åtgärda det.
MastY
Trycker ni på "bakåt"-knappen när ni ska tillbaka till huvudmenyn eller trycker ni på "SoldF.com Forum"- länken där uppe?

Sen så måste man väl försäkra sig om att man läst alla nya ämnen i den forumsdelen för att den ska sluta lysa.
Innuendo
även om man trycker "markera detta forum som läst" så ändras inte den ikonen.
det har ju nått med cookies att göra, kommer bara inte på varför den inte reagerar, då soldf´s cookies finns som de ska.

Edit:
Jag har nog löst det nu, man måste ta bort IE´s gamla "forum_read" cookie den ligger och stör och låter inte firefox uppdatera den.
eskil
QUOTE (regulatorkropp @ Jan 21 2005, 23:31 )

Kör Mozilla Firefox...

Jag har exakt samma problem när jag läser forumet med Mozilla 1.6 på jobbet.
Det skumma är att när jag sitter hemma och kör Mozilla 1.2.1 så funkar det!
Samma inställningar för kakor i båda:
* Enable cookies from originating server only
* Limit cookie lifetime to current session

Om man inte accepterar kakor så går det väl inte ens att logga in? En kaka innehåller ju "session_id"
Innuendo
eskil:
Prova att ta bort session cookien och ladda om sidan, fungerad utmärkt för mig.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.