QUOTE (Smaug @ Jan 8 2005, 00:13 )
Jag behöver nog en liten utläggning för att säkerställa att jag inte missförstått dig på någon punkt.
- På vilket sätt skulle inte Sverige ha satsat på kvalitet vad avser artilleri?
- Skulle 77-systemet inte hålla nog hög kvalitet i jämförelse mot andra dragna artillerisystem eller är det Bandkanon som är inte kvalitativ?
- Till vilka och hur vanligt är det att de i dagsläget operativa artillerisystem har splitterskyddade ammunitionsfordon?
I början av 1990-talet bestod artilleriet av nästan 40 bataljoner - ungefär hälften av Haubits 77A ( 17 bataljoner) + 4 bataljoner 77B, och 2 bataljoner med vardera 12 Bandkanoner ( tidigare 3 bataljoner med vardera 8 bandkanoner).
Övriga delen bestod av dragna Haubits m/39 och Haubits F.........det kallar jag att kvantiteten har fått bestämma - ändå fanns det på tok för lite artilleri i brigaderna och fördelningarna.
Inte ens Pansar eller Mekbrigaderna hade splitterskyddat artilleri.......
Även Bataljonsartilleriet hade mycket att önska, 12 cm GRK draget efter Tgb eller bandvagnar - tog lång tid att gruppera i tex snö ( Pansar/mekbrigaderna hade 10.5 cm Haubits).
GRK monterat relativt splitterskyddat i PBV som M-113 har varit verklighet för många armeer sedan 1960-talet.
USA har splitterskyddade ammunitionsfordon till sina M-109:or - men gör man som Sverige och förser sina soldater med plast eller pressening som skydd, ja då kanske man inte ska förvänta sig splitterskyddat artilleri.