Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Panzerhaubitze 2000 och Bandkanon 1C
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
skinner
Används Bandkanon 1C och Panzerhaubitze 2000 fortfarande i försvarsmakten?
simon
QUOTE (skinner @ Jan 7 2005, 18:30 )

Sök sök och sök...

Jäjä. såhär har jag för mig att det är.

Bandkanonen har avvecklats.

Panzerhaubitze 2000 har aldrig använts inom försvarsmakten utan införskaffades som provexamplar för Art.-DEMO. Ett "projekt" som skulle utvärdera eventuella framtida svenska artilleripjäser...
jonte72
QUOTE (skinner @ Jan 7 2005, 18:30 )

Bandkanonen är borttagen och de flesta är skrotade ( endast 26 byggda).
Brittiska AS90 Braveheart och Tyska Panzerhaubits 2000 var endast försökpjäser......
strvkomp
[OT]Det står en bandkanon vid X-huset, I19.[/OT]
ThornBjorn
Denna tråden passar väl bättre i TPC?
The Swede
Självklart, vad är detta för sätt, diskutera pansarfordon i Kassunen?
Skärpning!

Fixar, meckar, flyttar.

The Swede
siros
har inte sverige några band haubitsar eller motsvarande fordon?
jonte72
QUOTE (siros @ Jan 7 2005, 22:42 )
har inte sverige några band haubitsar eller motsvarande fordon?

Om du läser tråden från början så skriver bla jag att Bandkanonerna är borta......Det anskaffades 26 st under 1960-talet Bandkanon 1 som byggde på Stridsvagn 103.

Sverige har alltid satsat på kvantitet istället för kvalitet - speciellt när det gäller artilleri, bandkanonerna var splitterskyddade men inte flera viktiga saker som ammunitions vagnar mm.
Pjäsen
Under Art-demo projektet utvärderade man kraftfullt hur man skulle göra med det framtida svenska artilleriet vilket man redovisar i Artilleristudien 2002. Där förordade man att göra en REMO på den nuvarande Haub 77B geom att återanvända vissa delar och montera det på ett förlängt Volvo A30 D- chassi med splitterskyddad hytt. Se bilder på Artregs hemsida.
Den första försökspjäsen kommer Bofors att leverera till FM (FMV) under våren 2005. worthy.gif clap.gif Efter genomförda försök är tanken att man skall bygga upp ett helt "nytt" artilleri-system som även har splitterskyddade ammunitionsfordon med automatisk påfyllning av pjäsens magasin.

Mer info finns även på Bofors hemsida.

//Pjäsen
Smaug
QUOTE (jonte72 @ Jan 7 2005, 22:53 )
Sverige har alltid satsat på kvantitet istället för kvalitet - speciellt när det gäller artilleri, bandkanonerna var splitterskyddade men inte flera viktiga saker som ammunitions vagnar mm.

Jag behöver nog en liten utläggning för att säkerställa att jag inte missförstått dig på någon punkt.

- På vilket sätt skulle inte Sverige ha satsat på kvalitet vad avser artilleri?

- Skulle 77-systemet inte hålla nog hög kvalitet i jämförelse mot andra dragna artillerisystem eller är det Bandkanon som är inte kvalitativ?

- Till vilka och hur vanligt är det att de i dagsläget operativa artillerisystem har splitterskyddade ammunitionsfordon?
jonte72
QUOTE (Smaug @ Jan 8 2005, 00:13 )
Jag behöver nog en liten utläggning för att säkerställa att jag inte missförstått dig på någon punkt.

- På vilket sätt skulle inte Sverige ha satsat på kvalitet vad avser artilleri?

- Skulle 77-systemet inte hålla nog hög kvalitet i jämförelse mot andra dragna artillerisystem eller är det Bandkanon som är inte kvalitativ?

- Till vilka och hur vanligt är det att de i dagsläget operativa artillerisystem har splitterskyddade ammunitionsfordon?

I början av 1990-talet bestod artilleriet av nästan 40 bataljoner - ungefär hälften av Haubits 77A ( 17 bataljoner) + 4 bataljoner 77B, och 2 bataljoner med vardera 12 Bandkanoner ( tidigare 3 bataljoner med vardera 8 bandkanoner).
Övriga delen bestod av dragna Haubits m/39 och Haubits F.........det kallar jag att kvantiteten har fått bestämma - ändå fanns det på tok för lite artilleri i brigaderna och fördelningarna.

Inte ens Pansar eller Mekbrigaderna hade splitterskyddat artilleri.......

Även Bataljonsartilleriet hade mycket att önska, 12 cm GRK draget efter Tgb eller bandvagnar - tog lång tid att gruppera i tex snö ( Pansar/mekbrigaderna hade 10.5 cm Haubits).
GRK monterat relativt splitterskyddat i PBV som M-113 har varit verklighet för många armeer sedan 1960-talet.

USA har splitterskyddade ammunitionsfordon till sina M-109:or - men gör man som Sverige och förser sina soldater med plast eller pressening som skydd, ja då kanske man inte ska förvänta sig splitterskyddat artilleri.
Gerle
QUOTE (jonte72 @ Jan 7 2005, 13:53 )
Det anskaffades 26 st under 1960-talet Bandkanon 1

Har läst 28, ibland 29 på olika sidor, var det 1 A som sen blev 26 st 1C, eller hur ligger det till?
KD803
QUOTE (Gerle @ Jan 8 2005, 03:15 )

Har läst 28, ibland 29 på olika sidor, var det 1 A som sen blev 26 st 1C, eller hur ligger det till?

Alla källor jag har sett har angivit 26 bandkanoner totalt. Möjligtvis fanns det ett par prototyper.
Pelle
QUOTE (BJE @ Jan 8 2005, 03:45 )
QUOTE (Gerle @ Jan 8 2005, 03:15 )

Alla källor jag har sett har angivit 26 bandkanoner totalt. Möjligtvis fanns det ett par prototyper.

26 st är sanning.
Jag har personligen transporterat in 3 st till Miloverkstaden i Boden för destruktion.

Tror dom skulle spara 5 st.

Mvh Pelle
skinner
Det var min pappa undrade då han var Artillerijägare (det hette så enligt han själv) på A8 i Boden 80/81 och hade mycket med bandkanonerna att göra.
danno
QUOTE (skinner @ Jan 8 2005, 12:49 )
Det var min pappa undrade då han var Artillerijägare (det hette så enligt han själv) på A8 i Boden 80/81 och hade mycket med bandkanonerna att göra.

Din pappa luras inte, det fanns ArtJ på den tiden. Det sista utbildningsåret för ArtJ var 1995/96.

Och 26 kanoner är "rätt" siffra även om antalet bandkanonen alltid varit rätt hemligt. Och det är egentligen 27 om man räknar med den första prototypen som står på museum.
Hans Engström
QUOTE (jonte72 @ Jan 8 2005, 01:21 )
Även Bataljonsartilleriet hade mycket att önska, 12 cm GRK draget efter Tgb eller bandvagnar - tog lång tid att gruppera i tex snö ( Pansar/mekbrigaderna hade 10.5 cm Haubits).
GRK monterat relativt splitterskyddat i PBV som M-113 har varit verklighet för många armeer sedan 1960-talet.

Under 60 sekunder för att gruppera grk pluton är knappast dåligt.

Håller med om att splitterskydd vore att föredra, men inte ens stormakterna hade full tillgång till sådana system.
jonte72
QUOTE (Hans Engström @ Jan 10 2005, 00:27 )
QUOTE (jonte72 @ Jan 8 2005, 01:21 )

Under 60 sekunder för att gruppera grk pluton är knappast dåligt.

Håller med om att splitterskydd vore att föredra, men inte ens stormakterna hade full tillgång till sådana system.

Jag skrev i djup snö - då främst för Norrlandsförbanden.......
Olga-Belle

Rätt siffra är som flera skrivit 26st.

Men regnummer på dessa var 203004-203029, därför kunde man lätt tro att det fanns 29st.

En serievagn finns nu på pansarmuseet i Axvall.

http://www.pansarmuseet.se/

Foto Bkan
ThornBjorn
@ Olga-Belle

Föreslår att du byter den bilden mot en länk istället, så att även de stackars modemriddarna kan läsa tråden utan att deras modem exploderar av överbelastning! :P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.