Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gasmask m90 fråga
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Huttu
http://www.garderoben.se/orderform/produkt...Ehtm%26sida%3D1

Levereras med filter(sk.övningsfilter)

Nu till frågan. Fungerar detta övningsfiltret till någon slags kemiska vapen.
Torak
Enda skillnaden mellan ovningsfilter och skarpa filter ar att ovningsfiltren... ja, de anvands. Skarpa filter har inte bla markeringar, och ar vakuumforpackade och vagda.

Jag kan ha fel, men det var i a f det vi blev tillsagda under lumpen.
Sgt1clHansson
Jag-> bong.gif <-Garderoben

Det är ingen Gasmask... Det är en Skyddsmask !
Lt. Payne
QUOTE (Huttu @ Jan 6 2005, 19:28 )
Levereras med filter(sk.övningsfilter)

Nu till frågan. Fungerar detta övningsfiltret till någon slags kemiska vapen.

Ja, Det fungerar mot vissa kemiska vapen. Men det är inget du ska prova själv hemma i garderoben.
Sytare
Det är Precis som Torak säger. Man väger och skyddar de skarpa filtrena för att ha koll på att dom verkligen har den skyddsnivå som skulle tänkas krävas vid ett NBC-angrepp. Övningsfiltrens funktion är väl lite mera "kanske, kanske inte" och jag vet att mitt övningsfilter funkar i alla fall med tårgas.
Vargas
QUOTE (Torak @ Jan 6 2005, 19:36 )
Enda skillnaden mellan ovningsfilter och skarpa filter ar att ovningsfiltren... ja, de anvands. Skarpa filter har inte bla markeringar, och ar vakuumforpackade och vagda.

Jag kan ha fel, men det var i a f det vi blev tillsagda under lumpen.

Inget du säger är fel.

"Övningsfilter" är ett filter 90 som används. M-nummer och konstruktion är samma. "Övningsfiltret" är en ren "försörjningsmässig" konstruktion.

Sen finns det genomskinliga förevisnings/demofilter som visar konstruktionen, men det är en helt annan sak.
Torak
Kul! Jag borjade tvivla lite pa minnet pa sistone.... smile.gif
oak
QUOTE (Vargas @ Jan 6 2005, 18:43 )
"Övningsfilter" är ett filter 90 som används. M-nummer och konstruktion är samma. "Övningsfiltret" är en ren "försörjningsmässig" konstruktion.

Sen finns det genomskinliga förevisnings/demofilter som visar konstruktionen, men det är en helt annan sak.

Vargas har rätt ett filter 90 som har använts dvs man har tagit ur den ur förpackningen och sedan lämmnat det till tsf där man väger å ev torkar filtret.
När det då kommer under en viss vikt så har det blivit ett övningsfilter.
lite luddigt skrivet men så är det.
/oak
heiho
Man kan, som det står i annonsen "Skyddsmask 90 har en slang som man kan dricka vätska och inta flytande föda genom med masken påtagen. " vad är flytande föda? spagetti i vatten eller kanske olja för att det skall bli bättre glid i slangen Malajn.gif
KD803
QUOTE (oak @ Jan 6 2005, 20:37 )

Filtrets vikt vid tillverkning finns stämplat på detta. När vikten har ökat med 20 g så anses det som förbrukat, dvs det aktiva kolet är så pass mättat att det släpper igenom skit. Partikelfiltret däremot är fortfarande funkis och eftersom det är detta som stoppar tårgasen så kan man fortfarande använda detta vid övningar med tårgas.

Men om ett blåmarkerat filter inte väger mer än angiven vikt + 20 g så ska det fortfarande vara användbart som skarpfilter.
heiho
QUOTE (BJE @ Jan 6 2005, 20:54 )
QUOTE (oak @ Jan 6 2005, 20:37 )

Filtrets vikt vid tillverkning finns stämplat på detta. När vikten har ökat med 20 g så anses det som förbrukat, dvs det aktiva kolet är så pass mättat att det släpper igenom skit. Partikelfiltret däremot är fortfarande funkis och eftersom det är detta som stoppar tårgasen så kan man fortfarande använda detta vid övningar med tårgas.

Men om ett blåmarkerat filter inte väger mer än angiven vikt + 20 g så ska det fortfarande vara användbart som skarpfilter.

Helt riktigt och om man bara använt filtret vid övning, utan gaser eller damm motsv så kan man torka det på elementet eller i ungnen på 50 max grader ett par timmar så är det fit for fight igen.
Lindeberg
Någon som med en häpnadsväckande siffra kan redogöra för hur absorptionsytan hos aktivt kol ser ut?
heiho
QUOTE (Marzocchi @ Jan 6 2005, 21:49 )
Någon som med en häpnadsväckande siffra kan redogöra för hur absorptionsytan hos aktivt kol ser ut?

Ja!
ArtMan
Vet nån var man kan köpa nya filtrar till masken? Hälst vanliga filtrar i vakumpåsen och inte övningsfiltrar. Hittar nämligen bara skyddsmaksk+filter. Ingen verkar sälja filtrarna separat.

Tack!
Lindeberg
QUOTE (heiho @ Jan 6 2005, 22:06 )
Ja!

Tack
Jelzin
Själv hade jag ett skarpt filter till min skyddsmask som enda man på plutonen. gasmask.gif

Ett misstag kanske, eller var jag för värdefull för att förloras? laugh.gif

// Jelzin
wolfie666
Tjenis!

Ska ordbajsa lite det är ingen gasmask som trådstartaren skriver i rubriken utan som en del andra oxå sagt det är en skyddsmask en viss skillnad.

Nu kommer säkert detta uppröra en del haha
marcuzt
QUOTE (ArtMan @ Mar 4 2005, 11:46 ) *
Vet nån var man kan köpa nya filtrar till masken? Hälst vanliga filtrar i vakumpåsen och inte övningsfiltrar. Hittar nämligen bara skyddsmaksk+filter. Ingen verkar sälja filtrarna separat.

Tack!

Är oxå intresserad av att få reda på var man kan få tag på "nya" "skarpa" filter. Nu med fågelinfluensan och allt....

Eller som Kn M. Sa i lumpen till oss på vacker skånska; "Förberedelse!"
Rickard N
QUOTE (heiho @ Jan 6 2005, 21:40 ) *
Man kan, som det står i annonsen "Skyddsmask 90 har en slang som man kan dricka vätska och inta flytande föda genom med masken påtagen. " vad är flytande föda? spagetti i vatten eller kanske olja för att det skall bli bättre glid i slangen Malajn.gif

buljong?
Conan
QUOTE (marcuzt @ Oct 25 2005, 08:40 ) *
Är oxå intresserad av att få reda på var man kan få tag på "nya" "skarpa" filter. Nu med fågelinfluensan och allt....

Som HV-man ska du ha fått ut ett filter. Var det inte nytt gå till närmsta förråd och byt till ett sådant.

Mot fågelvirus, och sjukdomar i allmänhet är det betydligt bättre att hetta upp maten tillräckligt och idka god handhygien än att gå runt med skyddsmask.
biggrin.gif
marcuzt
QUOTE (Conan @ Oct 25 2005, 13:20 ) *

Som HV-man ska du ha fått ut ett filter. Var det inte nytt gå till närmsta förråd och byt till ett sådant.

Mot fågelvirus, och sjukdomar i allmänhet är det betydligt bättre att hetta upp maten tillräckligt och idka god handhygien än att gå runt med skyddsmask.
biggrin.gif

Är ju roligare med skyddsmask smile.gif samt så tänkte jag inte låta försvarsmakten bekosta min paranoia blink.gif
KD803
QUOTE (marcuzt @ Oct 25 2005, 14:01 ) *
Är ju roligare med skyddsmask smile.gif samt så tänkte jag inte låta försvarsmakten bekosta min paranoia blink.gif

Har du alltså tänkt gå omkring i skyddsmasken privat i tron att det är ett bra skydd mot en sjukdom som med all sannorlikhet inte finns i Sverige ännu?

För övrigt så är det nog partikelfiltret som skulle ha någon effekt, och då räcker det med ett övningsfilter.
Dajo

Vad är vitsen med det?
Det första man gör när man fått ut ett filter är att bryta förpackningen och montera det på masken.
Enligt mig så upphör det då att vara nytt och blir "gegagnat".

Vid en skarp insats kommer det att finnas filter i lämplig version tillgänglig och då byter alla eftersom man inte har tid att hålla på att väga allas filter.
marcuzt
QUOTE (Dajo @ Oct 25 2005, 15:24 ) *

Vad är vitsen med det?
Det första man gör när man fått ut ett filter är att bryta förpackningen och montera det på masken.

Vid en skarp insats kommer det att finnas filter i lämplig version tillgänglig och då byter alla eftersom man inte har tid att hålla på att väga allas filter.

va? Jag har fått ut filter som jag ska bryta förpackningen på och använda när situationen uppstår. men jag är kanske speciell ph34r.gif
Har du alltså tänkt gå omkring i skyddsmasken privat i tron att det är ett bra skydd mot en sjukdom som med all sannorlikhet inte finns i Sverige ännu?

För övrigt så är det nog partikelfiltret som skulle ha någon effekt, och då räcker det med ett övningsfilter.

Tänkte ju inte ta mig den nu, men tänkte förbereda mig utifall att situationen skulle uppstå. biggrin.gif
CBRN-fåne
1. Filtret stoppar fina partiklar men inte ett luftburet virus. De små rackarna
är för små för att stoppas. Om viruset inte är ett äkta luftburet virus utan
det bärs i vatten- och slemdroppar (som när man nyser) så stoppas dessa
av filtret men det fungerar lika bra med en vanlig mask av den typ som
används i sjukvården eller för all del i Tokyo (för att inte smitta andra, det
är hänsyn det).

2. Det finns inga skarpa respektive övningsfilter i 90-systemet. Det finns många
befäl och förrådsmän som lever kvar i den gamla onda tiden då det fanns
olika filter med olika konstruktion. Som det redan har skrivits ovan så kör en
del förband med systemet att oöppnade filter är "skarpa" och öppnade
"övningsfilter" men det systemet har inget formellt stöd. Alla filter är skarpa
tills vikten på dem har ökat 20 g jämfört med den instämplade vikten. Vad
som har hänt då är att kolpulvret har absorberat fukt. De kan torkas en gång
innan de kasseras. Detta ska göras av proffs och filtret ska sedan packas på
nytt. Det tar mycket lång tid att "fylla" filtret vid fredstida användning. Jag har
använt mitt sedan 2001 med många utb-tillfällen och tillpassningar med CS.
Jag skulle uppskatta att jag har använt filtret ca 100 h och det har lagt på sig
under 5 g. I väskan tar filtret åt sig helt försumbara mängder fukt och andra
ämnen. Gränsen 24 h i skarp C-miljö är satt med mycket god marginal.

Slutsats: den som pratar om skarpa och övningsfilter har tyvärr inte uppdaterat
sig på NBC-tjänsten. Systemet skadar förvisso inte så länge enskilda
soldater inte blir utskällda i förrådet eller på övningar för att de har brutit
sitt skarpa filter. Filtret ska sitta monterat på masken i väskan och det
är svårt att montera det utan att bryta foliepåsen. Tyvärr sker detta allt
för ofta.
marcuzt
QUOTE (NBC-fåne @ Oct 25 2005, 15:44 ) *
1. Filtret stoppar fina partiklar men inte ett luftburet virus. De små rackarna
är för små för att stoppas. Om viruset inte är ett äkta luftburet virus utan
det bärs i vatten- och slemdroppar (som när man nyser) så stoppas dessa
av filtret men det fungerar lika bra med en vanlig mask av den typ som
används i sjukvården eller för all del i Tokyo (för att inte smitta andra, det
är hänsyn det).

2. Det finns inga skarpa respektive övningsfilter i 90-systemet. Det finns många
befäl och förrådsmän som lever kvar i den gamla onda tiden då det fanns
olika filter med olika konstruktion. Som det redan har skrivits ovan så kör en
del förband med systemet att oöppnade filter är "skarpa" och öppnade
"övningsfilter" men det systemet har inget formellt stöd. Alla filter är skarpa
tills vikten på dem har ökat 20 g jämfört med den instämplade vikten. Vad
som har hänt då är att kolpulvret har absorberat fukt. De kan torkas en gång
innan de kasseras. Detta ska göras av proffs och filtret ska sedan packas på
nytt. Det tar mycket lång tid att "fylla" filtret vid fredstida användning. Jag har
använt mitt sedan 2001 med många utb-tillfällen och tillpassningar med CS.
Jag skulle uppskatta att jag har använt filtret ca 100 h och det har lagt på sig
under 5 g. I väskan tar filtret åt sig helt försumbara mängder fukt och andra
ämnen. Gränsen 24 h i skarp C-miljö är satt med mycket god marginal.

Slutsats: den som pratar om skarpa och övningsfilter har tyvärr inte uppdaterat
sig på NBC-tjänsten. Systemet skadar förvisso inte så länge enskilda
soldater inte blir utskällda i förrådet eller på övningar för att de har brutit
sitt skarpa filter. Filtret ska sitta monterat på masken i väskan och det
är svårt att montera det utan att bryta foliepåsen. Tyvärr sker detta allt
för ofta.

OKej, så det är bättre att uppgradera sitt immunförsvar då? biggrin.gif
Conan
QUOTE (Dajo @ Oct 25 2005, 15:24 ) *

Vad är vitsen med det?
Enligt mig så upphör det då att vara nytt och blir "begagnat".

För egen del har jag ett filter enbart för övning och ett i obruten förpackning bara "ifall att".

Jag vill vara absolut GARANTERAD att mitt filter verkligen är fräscht om det skulle behövas skarpt. Tilltron till ett blåmarkerat filter som rent hypotetiskt kan ha använts av 15 värnpliktskullar är inte det största.
Samtidigt vill jag inte vara helt beroende av att kvm (motsv) ska få arslet ur vagnen och ge mig ett nytt filter innan jag kan ge mig ut.
Ing
QUOTE (Conan @ Oct 25 2005, 15:58 ) *
För egen del har jag ett filter enbart för övning och ett i obruten förpackning bara "ifall att".

Jag vill vara absolut GARANTERAD att mitt filter verkligen är fräscht om det skulle behövas skarpt. Tilltron till ett blåmarkerat filter som rent hypotetiskt kan ha använts av 15 värnpliktskullar är inte det största.
Samtidigt vill jag inte vara helt beroende av att kvm (motsv) ska få arslet ur vagnen och ge mig ett nytt filter innan jag kan ge mig ut.

Å andra sidan räknas din skyddsmask inte som tillpassad längre så fort du tagit av filtret.
Man skall ha en tillpassad skyddsmask, men filtret skall vara nytt, liggandes i påse.
Ser vi några problem med detta i HV? smile.gif
coolhand
Hej!

En polare sade att livslangden pa en mask inte borde vara mer an 10ar da gummit blir gammalt. Stammer det? Vi hade den gamla goda masken i FVU innan vi fick m/90 i GU men antar att mod aldre (kommer inte ihag numret) inte hade nytillverkats pa decennium.

Mvh,
Coolhand
sleget
http://gasmasklexikon.com/
martinator
För att slippa ny tråd tar jag lite gasmaskrelaterad fråga här. Vad var poängen med snabeln som vissa masker hade förr? I länken ovan finns en del "panorama" masker, varför används inte desa inom försvaret? Svårare med tätning? Det genomskinliga materialet måste vara annat än glas och är därmed känsligare för aggresiva ämnen? Till sist, skiljer sig materielet i skyddsmask 90 från de som används i masker inom industrin? Antar att det finns enklare och mer avnacerade masker även civilt, men är skyddsmask 90 unik på något sätt i mtrl val?

/martinator
CBRN-fåne
Från början var filtren så otympliga att de var monterade i en väska som
hängde vid sidan, därav snabeln. Det är svårt att göra stora genomskinliga
ytor med hög skyddsförmåga. Plasten spricker lätt och då har man fått problem.
Den mask vi har idag är en kompromiss mellan hög skyddsnivå och god sikt.
Man tappar en liten del av det perifiera seendet men tester har visat att den
informationsförlusten är försumbar i nästan alla situationer.

Kronans SKYDDS-mask skiljer sig från civila SKYDDS-masker och GAS-masker.
Dels är den framtagen för att kunna lagras mycket länge och kunna ligga
i en väska som slängs hit och dit. En civil mask utsätts sällan för detta. Materialet
är i princip samma som i de flesta civila maskerna.

Den stora
skillnaden ligger i filtret där kronans är optimerat för partiklar, droppar och
relativt komplexa fosforbaserade organiska molekyler. Civila filter finns för
alla möjliga olika behov, inklusive lätta molekyler som CH, HS och andra
rackare. Kronans mask har en standardgänga till filtret så det går att montera
civila filter om det behovet skulle uppstå.
martinator
Man får tacka för de uttömmande svaren.
/martinator
coolhand
QUOTE (NBC-fåne @ Dec 8 2005, 04:54 ) *
Kronans SKYDDS-mask skiljer sig från civila SKYDDS-masker och GAS-masker.
Dels är den framtagen för att kunna lagras mycket länge och kunna ligga
i en väska som slängs hit och dit. En civil mask utsätts sällan för detta. Materialet
är i princip samma som i de flesta civila maskerna.

Sa en M/90 Skyddsmask som ar begad har fortfarande full kapacitet aven om den ar gammal sa lange man har ett nytt filter? Sa 10 ar ar inget som man behover oroa sig for?

Nagon som vet nagot om britternas S10? Hur star sig den jamfort med M/90?

Jag har en amerikansk M17A2 men den har det idiotiska problemet att man maste ta av sig masken for att byta filter! Vilket geni kom pa den iden kan man ju undra!
CBRN-fåne
Det bästa testen är ett sugprov. Tätar den så tätar den. Den planerade lagringslivslängden
är betydligt högre än 10 år men självklart kommer dagligt bruk att slita på den. Är alla
delar välvårdade (och inte söndervårdade) och masken rätt förvarad så kan man använda
den bra länge. Min börjar dra mot 10 och tätar bra i CS-kammaren.

De utrikiska maskerna lämnar jag till någon annan.
larsev
QUOTE (Dajo @ Oct 25 2005, 14:24 ) *

Vad är vitsen med det?

Det filter som du har fått ut av förrådet skall INTE brytas för övning.
bong.gif.
NBC ansvarigt befäl har med sig övningsfilter vid övningar där skyddsmasken skall användas gasmask.gif
KD803
QUOTE (larsev @ Dec 9 2005, 12:05 ) *
Det filter som du har fått ut av förrådet skall INTE brytas för övning.
bong.gif.
NBC ansvarigt befäl har med sig övningsfilter vid övningar där skyddsmasken skall användas gasmask.gif

Nu har ju SkyddsC gått ut och förklarat att skyddsmasker som inte är förrådsställda ska förvaras med filtret påsatt. Det är svårt att göra utan att bryta påsen...
Innuendo
I en skyddsmaskövning inom HV så använde vi det tilldelade filtret, altså är förpackningen bruten.

För att ytterligare belysa ett fel så blev vi informerade att inte förvara filtret påsatt på masken.
Är det fel att ha filtret vid sidan om, för i så fall får jag genast ta och åtgärda detta. smile.gif
CBRN-fåne
Nu tar vi det en gång till. Är alla med?

Masken ska förvaras med filtret monterat. Det finns inga skarpa- eller
övningsfilter utan alla är att betraktas som skarpa innan vikten har
ökat med 20g. Använda filter kan bytas på serviceförrådet. Den som
påstår att det finns olika filter eller att det utdelade filtret ska förvaras
i sin förpackning bör antingen läsa på de styrande dokumenten eller
för all del prata med SkyddsC och förklara att de har fel som påstår
så i dessa dokument.

Kan vi låta bli att sprida felaktigheter i den här tråden framöver, snälla?
johaner
Och ännu en sak, skulle ni nu inte lyda SkyddsC i deras uppmaning med att filtret skall vara fastsatt på skyddsmasken så får inte filtret i sin aluminiumpåse ligga tillsammans med skydssmasken då aluminiumpåsen lätt kan repa siktskivorna och på så sätt göra masken obrukbar då du inte ser något vid skarpt läge.

Dessutom så ska skyddsmasken (med påtaget filter) ligga i plastpåse 166 för att skydda filter från väta (och siktskivorna från att bli repade av främmande föremål som letar sig in i väskan).
106
QUOTE (coolhand @ Dec 9 2005, 03:43 ) *
Jag har en amerikansk M17A2 men den har det idiotiska problemet att man maste ta av sig masken for att byta filter! Vilket geni kom pa den iden kan man ju undra!

Jag tror inte jag förstår riktigt vad du menar. Även om det går att byta filter på kronans mask med den påtagen så skyddar den ju inte under tiden man genomför bytet. Finns det militära masker som det går att byta filter på, med bibehållet skydd under tiden?

I en skyddsmaskövning inom HV så använde vi det tilldelade filtret, altså är förpackningen bruten.
För att ytterligare belysa ett fel så blev vi informerade att inte förvara filtret påsatt på masken.

Nu har ju SkyddC redan bestämt vad som gäller, men även om de inte gjort det finns det ingen anledning att ta av filtret när man väl gjort täthetsprov.

På tal om skyddsmasker går det att köpa en camelbak-blåsa som är NBC-säker. Så med rätt anslutning har man 3 liter även till skyddsmasken, till skillnad från 0,7 eller 1 liter som vi har. Lite synd att man inte tänkte på det när man införskaffade vätskesystem till stridsvästen.
eskil
QUOTE (106 @ Dec 10 2005, 20:20 ) *

Jag tror inte jag förstår riktigt vad du menar. Även om det går att byta filter på kronans mask med den påtagen så skyddar den ju inte under tiden man genomför bytet. Finns det militära masker som det går att byta filter på, med bibehållet skydd under tiden?

Det sitter väl en backventil innanför filterhållaren? I så fall håller man fortfarande skyddet uppe så länge man håller backventilen stängd (andas ut långsamt). Det gäller att hinna byta filtret under en utandning. smile.gif
The Swede
QUOTE (eskil @ Dec 11 2005, 13:08 ) *
QUOTE (106 @ Dec 10 2005, 20:20 ) *

Det sitter väl en backventil innanför filterhållaren? I så fall håller man fortfarande skyddet uppe så länge man håller backventilen stängd (andas ut långsamt). Det gäller att hinna byta filtret under en utandning. smile.gif

Vad händer med den kontaminerade luft som samlas i filtersätet under bytet?
Blir himla otrevligt att göra den första inandningen.

Gällande diskussionen avseende filtrets placering monterat eller ej monterat på masken påminner jag om bestämmelser vid vistelse i rökbelagt område, man kan alltså behöva skyddsmasken även när det inte är NBC-övning.

The Swede pansar2.png
eskil
QUOTE (The Swede @ Dec 11 2005, 13:23 ) *
Vad händer med den kontaminerade luft som samlas i filtersätet under bytet?
Blir himla otrevligt att göra den första inandningen.

Tja, man behöver kanske inte dra halsbloss på älendet. :P

Inlägget var inte 100% seriöst menat, därav den lilla smileyn.
martinator
Satt och titade på mil.se och övningen från sthlm. Grabbarna på bilden i länken har satt gaffa om sina filter, varför? Verkar även ha kladdat lite på dem med blå märkpenna. Är det förbrukade filter som återanvänds i övningssyfte. Har förstått att det annars inte längre finns skarpa respektiva övningsfilter.

http://www.mil.se/combinedchallenge/photo....12326&nid=31746

/martinator
Fk Satan
QUOTE (martinator @ Mar 21 2006, 10:53 ) *
Satt och titade på mil.se och övningen från sthlm. Grabbarna på bilden i länken har satt gaffa om sina filter, varför? Verkar även ha kladdat lite på dem med blå märkpenna. Är det förbrukade filter som återanvänds i övningssyfte. Har förstått att det annars inte längre finns skarpa respektiva övningsfilter.

/martinator

Är de inte märkte med individernas namn?
CBRN-fåne
QUOTE (martinator @ Mar 21 2006, 10:53 ) *

/martinator

När man har mask och c-vätskeskydd är det i princip hopplöst att
känna igen någon. Därför färgmärker man ofta filtret med någon
bra kod för grupper, chefer mm.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.