Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fina satellitbilder av Norden
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Nordman
Det var rätt härliga sattelitbilder du hittat. salute.gif
Pappsen
A2, fina bilder... lade du märke till, när man öppnade bilden över "stockholm" vad som bilden var fokuserad/centrerad över?

om man drar ett kryss från hörn till hörn skär man tullinge flygfält, en tillfällighet? 7.gif

dom kanske inte vet att despoten vår bestämt att där ska byggas nästa förortsgettho... smile.gif
Flak
Mäktigt! Rangern.gif

Ibland dominerar du A2!

Sånna bilder gillar jag!
A2Keltainen
Jag tycker att satellitbilder (och flygfoton) är bra komplement till kartor när man försöker förstå försvarsplanering, taktik och andra liknande saker, då de visar terrängen på ett "nytt och annorlunda" sätt. Sedan så skadar det inte att de är allmänt tuffa och underhållande att titta på. wub.gif
Racoon Pioneer
Och ändå är inte detta de bästa bilderna! De sitter ngn "annan" agency over there och håller på. Högupplästa närstudier över varenda yta i hela Sverige förmodligen. Paranoid? Ja, kanske. Kanske inte.

/RP
A2Keltainen
QUOTE (Racoon Pioneer @ Jan 6 2005, 13:35 )
Och ändå är inte detta de bästa bilderna! De sitter ngn "annan" agency over there och håller på. Högupplästa närstudier över varenda yta i hela Sverige förmodligen. Paranoid? Ja, kanske. Kanske inte.

http://www.nro.mil/
J-Star
Ooooh, pretty pictures! Bra länk A2K. smile.gif

Medan vi ändå är inne på ämnet: http://www.lantmateriet.se/sbindex.htm

Max upplösning på vissa städer, 0.25 m/pixel och i färg. I övriga landet 1 m/pixel och svartvitt.

/J

"I can see my house from here!"
Danne
Inte norden, men Nord Amerika:

Börjar med Edwards AFB. Världens nu främsta testplats för allt som flyger. Centrerad på sandkompassen ( ja, den är mer än 1 km i diameter) och sandrullbanorna. Bara att zooma in och titta runt.
Edwards AFB

AMARC (utanför Davis mountain AFB). Avdelningen för "tappa hakan". En nätt samling flygmaskiner, runt 4,500 stycken.
AMARC

MCAS Miramar, före detta Fightertown USA och bas för USN FWS "Top Gun". Numer en språngbäda för USMC. zoomat med fixpunkt på "plattan" ( inte den lilla direkt, betänk normal SoCal sommartemp och att knalla kilometrarna från ände till ände...it hurts). Stega gärna upp och få ett grepp om basens storlek (norrut främst), hyfsad golfbana faktiskt.

Miramar

Bilderna är tagna av USGS, finns en annan Terraserver, men den är inte gratis att nyttja.
Påsen
QUOTE (Danne @ Jan 6 2005, 13:52 )

AMARC (utanför Davis mountain AFB). Avdelningen för "tappa hakan". En nätt samling flygmaskiner, runt 4,500 stycken.
AMARC

Ett gäng flygplan. surprise.gif
Det finns en ansenlig mängd B-52:or, hur många har USA sammanlagt?
Man ser även isärplockade B-52:or, avvecklas de? (Det kanske vore på tiden)

/Påsen
Lindeberg
Inte satellitbilder, men bra kartor över Sverige

http://www.gis.lst.se/lanskartor/
Danne
QUOTE (Påsen @ Jan 6 2005, 14:33 )
QUOTE (Danne @ Jan 6 2005, 13:52 )

AMARC

Ett gäng flygplan. surprise.gif
Det finns en ansenlig mängd B-52:or, hur många har USA sammanlagt?
Man ser även isärplockade B-52:or, avvecklas de? (Det kanske vore på tiden)

/Påsen

I enlighet med diverser överenskommelser ( START och SALT bla) med dåvarande Sovjet och nuvarande Ryssland så skall ett vist antal förstöras. I B52ans fall meddelst giljotin som skär upp dem i ett visst antal bitar. Totala produktionen av 52:or är runt 750.

Maskinen, nu B52H, kommer dock se operativ tjänst länge till.
CfrHGB
Då får jag väll erbjuda er detta fina turistmål, någon som varit där?

Soldränkta sluttningar

alien.gif alien.gif alien.gif
imint
QUOTE (Racoon Pioneer @ Jan 6 2005, 13:35 )

/RP

Inte så värst...på det glada 90talet så kunde man via en rysk sida ladda ner sidor över sverige, bland annat över den då ibruk varande Åmselebasen, nedgången till BasCentralen var synlig på de sämre bilderna som man kunde ta gratis över nätet, sedan kunde man för en ansenlig summa beställa högupplösta varianter
Racoon Pioneer
Secret-Bases sidan var ju synnerligen ambitiös. Tänk vilket arbete att kartlägga, leta bilder och jämföra atlaser för att få fram sådan information.

Vet ngn om det finns ngn motsvarande sida som har kartlagt gamla svenska nedlagda, avklassificerade anläggningar? Det skulle ju vara intressant och veta om man haft ngt runt husknuten! ph34r.gif

/RP
A2Keltainen
QUOTE (Racoon Pioneer @ Jan 6 2005, 21:44 )
Secret-Bases sidan var ju synnerligen ambitiös. Tänk vilket arbete att kartlägga, leta bilder och jämföra atlaser för att få fram sådan information.

Om du gillade den sidan, så kanske du även gillar den här sidan, som dock inte har några satellit- eller flygbilder, men som jag ändå känner att jag måste slå ytterligare ett MIP-slag för:

http://www.subbrit.org.uk/rsg/index.shtml

Mer specifikt:

http://www.subbrit.org.uk/rsg/sites/

och:

http://www.subbrit.org.uk/sb-sites/sites.shtml

Vet ngn om det finns ngn motsvarande sida som har kartlagt gamla svenska nedlagda, avklassificerade anläggningar? Det skulle ju vara intressant och veta om man haft ngt runt husknuten!

Jag brukar kolla en del på kartor då jag letar efter bra ställen att cykla (MTB) på. För något år sedan så kollade jag över en karta över Linköpingstrakten och upptäckte ett ställe, där det enligt kartan inte fanns någon byggnad, men där jag ändå hade en stark känsla av att det kunde finnas något militärt (det finns andra militära saker i närheten och något såg konstigt ut med vägen som slutade mitt i skogen på kartan). Så jag cyklade dit och tittade, och visst fanns där ett större militärt förråd. Om man har lite koll på hur och var militären gillar att lägga sina saker, så kan man från kartor ibland med lite tänkande klura ut var det kan finnas intressanta saker att titta på. Jag har genom mitt kartläsande och cyklande upptäckt en hel del militära saker här i Linköpingstrakten som inte finns på några offentliga kartor, så det lönar sig att vara nyfiken.
dxl
När vi pratar om saker som finns men ändå inte finns ph34r.gif

Under sin lumpartid så var DXL ute på march/orientering och en av kontrollerna var någon gammal gård om jag inte missminner mig.
Döm min och gruppens förvåning när vi inte kunde hitta den.
Inte bara gården föresten utan det verkade som att en mindre by var borta.
Detta kunde vi verkligen inte förstå eftersom vi följt och orienterat oss efter både motorväg och kraftledning.....
Till slut fick vi det då ganska uppenbara svaret.
Cementa har ett enormt dagbrott(?) i Skövde som bokstavligt talat ätit upp en enorm del utav landskapet under de få år som kartorna vi använde kom ut.
Men vacker utsikt vill jag minnas att det var.

edit
kollade på lantmäteriets satelitbild över Göteborg, man kan ju lungt säga att det har hänt en del sedan år 2001.
Trist att dom inte har uppdaterat.

edit2
insåg just vitsen med utformingen utav östra kyrkogården (en av Sveriges största9
jädrar vad maffig den ser ut uppifrån
lanrezac
QUOTE (A2Keltainen @ Jan 6 2005, 22:47 )
Jag brukar kolla en del på kartor då jag letar efter bra ställen att cykla (MTB) på. För något år sedan så kollade jag över en karta över Linköpingstrakten och upptäckte ett ställe, där det enligt kartan inte fanns någon byggnad, men där jag ändå hade en stark känsla av att det kunde finnas något militärt (det finns andra militära saker i närheten och något såg konstigt ut med vägen som slutade mitt i skogen på kartan). Så jag cyklade dit och tittade, och visst fanns där ett större militärt förråd. Om man har lite koll på hur och var militären gillar att lägga sina saker, så kan man från kartor ibland med lite tänkande klura ut var det kan finnas intressanta saker att titta på. Jag har genom mitt kartläsande och cyklande upptäckt en hel del militära saker här i Linköpingstrakten som inte finns på några offentliga kartor, så det lönar sig att vara nyfiken.

Hmm en utländsk medborgare som kartlägger våra hemliga förråd du får akta dig så att det inte går för dig som för Owen Wilkes ;) biggrin.gif
A2Keltainen
QUOTE (lanrezac @ Jan 8 2005, 23:31 )
Hmm en utländsk medborgare som kartlägger våra hemliga förråd

Workin' so hard, tryin' to make a living... biggrin.gif

du får akta dig så att det inte går för dig som för Owen Wilkes  ;)  biggrin.gif

Vi får väl se om jag får besök av SÄPO när jag kommer med en totalt överraskande rapport om att det faktiskt fortfarande finns förråd med militär materiel i Sverige, trots de styrande politikernas hårda kamp för att få bort alla sådana. biggrin.gif Råkar du för övrigt ha mer information, eller en pekare till en källa med mer information, om Wilkes rättsliga problem i Sverige (jag är något mer bekant med hans rättsliga problem i Norge)? Det enda jag läst är att han blev tagen av SÄPO för att han intresserat sig för svenska radarsystem, och att blev släppt tack vare frånvaro av bevis (eller vettig grund för åtal beroende på hur man ser på saken).
lanrezac
Det är tunnsått med info på nätet om det hela. så jag tar lite ur minnet. Han dömdes men inte för spioneri då det inte gick att bevisa att han jobbade för Ryssen och han blev utvisad ur landet. Det jag hörde från källor som brukade veta vad dom talade om var att han hade gjort en grundlig kartläggning av anläggningarna på Gotland, betydligt djupare än vad han själv påstår, man var ganska säkra på att han jobbade för någon mer än fredsrörelsen.

In Sweden, I thought I had all this figured out, but one weekend the security police raided my office and they found some notes about Swedish radars. As it happened I was in Finland on the weekend, and of course all readers of spy novels know that spies go to neutral countries in order to meet their Soviet handlers. So they arrested me on the Monday morning when I came back from Finland and on Tuesday afternoon the prosecutor told the news media that he's seized another Russian spy. Then on Friday morning they had to let me go because there was no evidence for it. But I was subsequently convicted for dealing in secret information because of the fact that I'd looked at radars from a public highway and all military installations are secret by definition
http://www.peacemagazine.org/archive/v02n1p16.htm

Om jag minns rätt hade han prickat in dom på en karta och även gjort anteckningar om antenntyp mm Jag tror även att andra anläggningar förekom och ev skisser.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.