Help - Search - Members - Calendar
Full Version: M1, M14, M1A och M14S
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2
Yxa
Skall här litet snabbt reda upp i begreppsförvirringen som rådit i andra trådar.

Rifle M1 Garand introducerades i det amerikanska försvaret före andra världskriget. Vapnet, i kaliber 30-06, var halvautomatiskt och laddades med ett 8-skotts "clip" uppifrån (hade alltså inte ett löstagbart magasin):

Rifle M14 introducerades i amerikanska försvaret under 50-talet. Vapnet var baserat på M1:ans design, men var i kaliber 7.62 NATO, helautomatiskt och laddades med ett löst 20-skottsmagasin. Notera den inringade eldomställaren från halv till helauto:

M1A är en civil beteckning på halvautomatiska vapen baserade på M14-designen. Dessa kan ej skjuta helautomatisk eld och saknar därför eldomställare (se bild). Det finns även halvautomatiska M14 i bruk inom det amerikanska försvaret, dessa kallas M14S (S för "semi-auto", dvs halvautomat). Det bör dock noteras att Norinco Och PolyTech Industries tillverkar halvautomatiska M14 under namnet M14S, så detta namn existerar både i det militära och det civila, dock hänvisar det i båda fallen till halvautomatiska versioner*:

Av dessa tre vapen så är endast M1 Garand tillåtet för jakt i Sverige (dock har tillståndsmyndigheter av misstag delat ut licenser för M1A/M14S).

Hoppas det gjorde saker och ting litet enklare. smile.gif

* Militära M14S kan ofta konverteras tillbaka till helauto, vilket inte är fallet med civilt tillverkade M1A.
Yxa
Ett tillägg:

Ruger Mini-14 är ett civilt vapen i kaliber .223 som tillverkas av Sturm, Ruger & Co. Ruger har även tillverkat en helautoversion som använts av RUC (Royal Ulster Constabulary) i Nordirland:

Ruger Mini-14 är godkänd för jakt i Sverige.
Chiefen
För att fortsätta en diskussion till det yttersta.... :P

Jag har även stött på en M14 ranch rifle. Och enligt försäljaren är den fullt godkänd för jakt (alltså, ingen har fått avslag pga vapnets utseende/funktion

Antar att det här är en av de "avarter" som florerar?

Edit: Sorry... du hann skriva innan jag hann klart med mitt. Det är just det geväret jag menar
Yxa
QUOTE (Chiefen @ Jan 5 2005, 18:15 )
För att fortsätta en diskussion till det yttersta.... :P

Jag har även stött på en M14 ranch rifle. Och enligt försäljaren är den fullt godkänd för jakt (alltså, ingen har fått avslag pga vapnets utseende/funktion

Antar att det här är en av de "avarter" som florerar?

Du menar Ruger Ranch Rifle (den heter inte M14 Ranch Rifle), men då den inte heter något med M, 1 eller 14 så tänkte jag att det var lika bra att utelämna den och storebror Ruger Mini Thirty (7.62x39) från diskussionen. ;)

Snodde detta från Rugers hemsida:
Mini-14 Rifles:
The Ruger Mini-14 rifle is chambered for the popular and proven .223 Remington cartridge and has an adjustable rear sight. The Mini-14 employs a simple, rugged version of the Garand breechbolt locking system, with a fixed-piston gas system and self-cleaning moving gas cylinder. Since its introduction in 1974, the Mini-14 has proven itself many times over, both in farm and ranch use, and in law enforcement and security applications. Options include blued or stainless steel and hardwood or synthetic stocks.

Mini Thirty Rifles:
The Ruger Mini Thirty made its debut in 1986. Chambered for the widely accepted 7.62 x 39mm cartridge, the Mini Thirty has proven itself the ideal autoloader for deer-size game at medium ranges. It features side ejection, patented recoil buffer (that help protect a scope), integral scope mounts and includes 1” Ruger medium-height scope rings at no extra cost. Choices include blued or stainless steel and hardwood or synthetic stocks.

Ranch Rifles:
In 1982, Ruger introduced the Ruger Ranch Rifle, an updated Mini-14 with integral scope mounts, a patented recoil buffer system, and side ejection to clear a low-mounted scope sight. All Ruger Ranch Rifles include 1" medium-height scope rings free of charge.
Chiefen
Jag sitter med katalogen här i näven och den heter faktiskt M14 ranch rifle...

Men det kan ju vara taget av reklamskäl
Yxa
QUOTE (Chiefen @ Jan 5 2005, 18:23 )
Jag sitter med katalogen här i näven och den heter faktiskt M14 ranch rifle...

Men det kan ju vara taget av reklamskäl

Svensk eller amerikansk katalog?
Chiefen
Svensk katalog i och för sig... men jag gick in och kollade hemsidan

http://www.ruger.com/Firearms/FAProdView?model=1817&return=Y

Och då blev man mycket klokare.... vissel.gif
Collector
Winchester M1 Garand, Norsk kronammo (Raufoss)från 50'talet, 100 meter med remstöd......har presterat ännu bättre med den bössan men har det tyvärr inte på bild sad.gif

Collector

Collector
Inland Div. M1 Carbine, Norsk Kronammo från 60'talet, 100 meter stående...

M1 carbine är inget precisionsvapen.....långt ifrån. Det gör att jag undrar varför folk ska ha dem att jaga med? Har en av mina M1 Carbine samt en M1 Garand på målskyttelicens och för detta ändamål är de jätteroliga....

Collector

Yxa
QUOTE (Chiefen @ Jan 5 2005, 18:29 )
Svensk katalog i och för sig...

Som väntat - handlare med noll koll.
Yxa
QUOTE (Collector @ Jan 5 2005, 18:52 )
M1 carbine är inget precisionsvapen.....långt ifrån. Det gör att jag undrar varför folk ska ha dem att jaga med?

Öh, ingen har väl snackat om M1 Carbine, eller dess eventuella nyttjande i jaktsammanhang ännu?
Collector
QUOTE (Yxa @ Jan 5 2005, 18:54 )
QUOTE (Collector @ Jan 5 2005, 18:52 )
Inland Div. M1 Carbine, Norsk Kronammo från 60'talet, 100 meter stående...

M1 carbine är inget precisionsvapen.....långt ifrån. Det gör att jag undrar varför folk ska ha dem att jaga med?

Öh, ingen har väl snackat om M1 Carbine, eller dess nyttjande i jaktsammanhang ännu?

Mittåt.....läste en kommentar om M1 Carbine för jaktändamål i en annan tråd....fick en felkoppling nånstans biggrin.gif

En lite bild till när jag håller på....några ser ni direkt vad det är men repeterbössan är kanske lite svårare....att det är en Mosin-Nagant är väll klart men nån som vet vilken modell det är?

Collector

Yxa
QUOTE (Collector @ Jan 5 2005, 18:58 )
Mittåt.....läste en kommentar om M1 Carbine för jaktändamål i en annan tråd....fick en felkoppling nånstans biggrin.gif

En lite bild till när jag håller på....

Ok, ja sånt händer. biggrin.gif

Vad gäller din bildfråga så är väl den bättre lämpad i en separat tråd? saint.gif
Chiefen
Men jag är fortfarande skeptisk.... dry.gif

Om den nu inte heter M14 ranch rifle.... varför heter den det då på deras hemsida....

Yxa, du får bong.gif mig om du tycker jag är för jobbig.... biggrin.gif
Yxa
QUOTE (Chiefen @ Jan 5 2005, 20:06 )
Men jag är fortfarande skeptisk.... dry.gif

Om den nu inte heter M14 ranch rifle.... varför heter den det då på deras hemsida....

Men det gör den ju inte - läs på hemsidan igen. Du har tre olika modeller:
  • Mini-14
  • Mini Thirty
  • Ranch Rifle
Jag tror du bara inbillat dig att det står M14 framför Ranch Rifle, men det gör det inte - se bara citatet från deras hemsida i mitt tidigare inlägg. M14 och Mini-14 är två olika saker även om Mini-14 är baserat på M1/M14-systemet. För att distansera sig (men ändå visa släktskapet) så kallar Ruger sitt system för Mini istället för M (M står ju som bekant för Model och inget annat).

Man kan säga att Mini-14 har designmässigt samma släktskap (fast sämre) med M1/M14-systemet som Kulspruta 90 har med Kulspruta 58.
Chiefen
Jag ger mig... Du har rätt!

Men....

Bara skoja B)
Yxa
bong.gif bash.gif brow.gif
www.technika.nu
Afan så 1935 var i början på andra världskriget YXA?
Fan man lär ju sig nånting nytt varje dag:)

MVH technika
Yxa
QUOTE (www.technika.nu @ Jan 5 2005, 23:14 )
Afan så 1935 var i början på andra världskriget YXA?
Fan man lär ju sig nånting nytt varje dag:)

Fixat. banghead.gif Ska det inte vara '36 förresten (som M1:an introducerad alltså - inte när kriget började)?
Chiefen
Jag tycker det är för mycket bong.gif och bash.gif ....

;)

Ska snart söka upp en viss försäljare och läxa upp honom....
Yxa
QUOTE (Chiefen @ Jan 6 2005, 00:07 )
Jag tycker det är för mycket bong.gif och bash.gif ....

;)

Ska snart söka upp en viss försäljare och läxa upp honom....

Det är bara att dela med sig. biggrin.gif
simon
Bra jobbat f.ö. Yxa!

smile.gif
www.technika.nu
jodå, det stämmer nog med -36.

MVH Technika
Inf
QUOTE (Yxa @ Jan 5 2005, 18:01 )
Av dessa tre vapen så är endast M1 Garand tillåtet för jakt i Sverige (dock har tillståndsmyndigheter av misstag delat ut licenser för M1A/M14S).

@Yxa: Jobbar du på tillståndsenheten (avslagsenheten) eller?
M1A är ett halvautomatiskt kulgevär med en utformning som liknar koventionella jaktvapen (vad nu det egentligen innebär). Det är tillverkat för den civila marknaden, och marknadsförs vad jag vet endast till den civila marknaden.
Sannt är att det finns ett vapen som är likt M1A som har varit och delvis fortfarande är i tjänst i bl a USA, nämligen M14, men det ändrar inte på M1As status. Som du påpekar har den millitära versionen avgörande skillnader gentemot den civila, framför allt att den inte kan byggas om till helauto utan tillgång till avancerad verkstad och mycket duglig smed.
Med ditt argument skulle inte Mini-14 heller vara godkänd, jag vill minnas att det var thailands militär som köpte in helautoversionen i mindre mängd och därmed skulle den civila halvautomaten blivit "smittad" av militärbacillen, även RUC borde ha kunnat "smitta" ner mini-14.
Sytare
Har googlat lite och jag kan inte hitta några som helst femskottsmagasin till M14/M1A, vilket ter sig vara en förutsättning för att man ska få licens i Svea rike.

Finns det vidare några som helst krav på att det absolut inte får vara möjligt att använda 10- resp 20 skottsmagg (som det var i USA innan 2004), eller ska man göra som nå'n tog upp i en tidigare tråd, plombera 10-skotts magg så att dom bara rymmer 5+1 skott?

Tänk vilken snygg älgdräpare: wub.gif
:
Yxa
QUOTE (Inf @ Jan 6 2005, 15:19 )
QUOTE (Yxa @ Jan 5 2005, 18:01 )
@Yxa: Jobbar du på tillståndsenheten (avslagsenheten) eller?
Nej det gör jag inte.

M1A är ett halvautomatiskt kulgevär med en utformning som liknar koventionella jaktvapen (vad nu det egentligen innebär). Det är tillverkat för den civila marknaden, och marknadsförs vad jag vet endast till den civila marknaden.
Sannt är att det finns ett vapen som är likt M1A som har varit och delvis fortfarande är i tjänst i bl a USA, nämligen M14, men det ändrar inte på M1As status. Som du påpekar har den millitära versionen avgörande skillnader gentemot den civila, framför allt att den inte kan byggas om till helauto utan tillgång till avancerad verkstad och mycket duglig smed.
Och vad vill du komma fram till med detta? "Utformning som liknar"? Hörru grabben - allt är identiskt förutom avtryckarhuset och två detaljer i lådan - situationen är alltså fullt jämförbar med M16 och AR15.

Med ditt argument skulle inte Mini-14 heller vara godkänd, jag vill minnas att det var thailands militär som köpte in helautoversionen i mindre mängd och därmed skulle den civila halvautomaten blivit "smittad" av militärbacillen, även RUC borde ha kunnat "smitta" ner mini-14.
Först och främst är det inte "mitt" argument - detta är det synsätt som Claes på RPS agerar utifrån, det har absolut NADA att göra med mig. Jag försöker bara förklara hur polizei ställer sig till dessa vapen. Så i korthet - tro inte att mina åsikter är i linje med RPS vad gäller vapen i Sverige. sad.gif

Jag har själv ägt ett M14S när jag bodde utomlands och jag skulle gärna tagit med mig det till Sverige om jag fått.

Vad gäller Mini-14 så har jag hört historier om hur vapenhandläggaren ringde generalagenten när det första licensärendet rörande en sådan skulle behandlas, och baserat på detta samtal så blev Mini-14 på något sätt godkänt för jaktbruk. Huruvida denna historia är sann eller ej kan jag inte uttala mig om, kanske Technika vet mer exakt?
Yxa
QUOTE (Tollen @ Jan 6 2005, 15:46 )
Har googlat lite och jag kan inte hitta några som helst femskottsmagasin till M14/M1A, vilket ter sig vara en förutsättning för att man ska få licens i Svea rike.

Det finns 5-skottsmagasin att få tag på, normalt används dessa för tävlingsbruk i USA. 5-skottsmagasin är dessutom en förutsättning men inte den enda, tyvärr...

Finns det vidare några som helst krav på att det absolut inte får vara möjligt att använda 10- resp 20 skottsmagg (som det var i USA innan 2004), eller ska man göra som nå'n tog upp i en tidigare tråd, plombera 10-skotts magg så att dom bara rymmer 5+1 skott?
Nej det gör det inte, för då hade ju Mini-14 och 10/22 fortfarande varit olagliga, vilket de inte är.

En vapenhandläggare jag haft att göra med berättade att polisen har en lista på tillåtna halvautomater som de agerar utifrån; finns inte vapnet på listan = nema licens. Om detta är hur alla vapenhandläggare agerar eller ej kan jag inte uttala mig om.
www.technika.nu
Vad gäller mini14 är faktiskt situationen klar tycker jag, Mini 14 föregick ju AC 556 och inte tvärtom.

Men M1A och M14 och Garand är ju besvärligare.
Helt klart är ju att M1A är baserad på M1 Garand och som sådan är den ok för jakt, sen kommer problemet med M14.
Vad gäller M1A så har jag ingen aning, det blir nog krona klave som gäller där.

MVH Technika
Yxa
QUOTE (www.technika.nu @ Jan 6 2005, 16:03 )
Vad gäller mini14 är faktiskt situationen klar tycker jag, Mini 14 föregick ju AC 556 och inte tvärtom.

Tack.

Men M1A och M14 och Garand är ju besvärligare.
Helt klart är ju att M1A är baserad på M1 Garand och som sådan är den ok för jakt, sen kommer problemet med M14.
Vad gäller M1A så har jag ingen aning, det blir nog krona klave som gäller där.

Jag skulle vilja säga att det är klart att M1A i förlängningen är baserad på M1 Garand:
Först hade vi M1 Garand, sedan togs M14 fram som hade samma gassystem och en väldigt lik låda och avtryckarenhet, men som var i en annan kaliber och annat matningssystem (magasin istället för clip). M1A i sin tur är en civil variant av M14 - precis som AR15 är en civil variant av M16.
Inf
@Yxa: Jag är bekant med skillnaden mellan M1A och M14, och fast den kanske inte är så enormt stor tekniskt, så är det likväl en mycket stor formell skillnad, precis som i fallet med de flesta vapen som förekommer i både hel- och halvautoversioner.
Det jag ville komma fram till men som tydligen inte gick hela vägen fram var att det är en mycket rimlig tolkning att M1A kvalar in som jaktvapen enligt första stycket 11§ NVV dvs
"11 § Halvautomatiska kulgevär av civil typ, tillverkade för jakt och som till konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt - förutom vad gäller omladdningsfunktionen - får användas vid jakt."

Jag tror inte att du delar åsikter i vapenfrågor med C J & Co på RPS, men du för vidare deras uppfattning utan att tydligt förklara att det är just deras uppfattning av vad NVV föreskriver. Då kan det ju faktiskt låta som om du håller med. En ;) hade kanske gjort innebörden i mitt inlägg tydligare. Det är knappast fel om någon får jaktlicens på en M1A även om en del herrar på RPS inte skulle tycka om det. Skulle det hela komma till en mer oberoende prövning exempelvis vid ett överklagande till länsrätt och uppåt tror jag en väl skött överklagan skulle ha goda möjligheter. Säker kan man dock aldrig vara.

Att hävda att det i dagsläget spelar någon större roll för tillståndsgivningen vilken som kom först av mini-14 och AC556 tycker jag personligen är att betona den vapenhistoriska utvecklingens betydelse väl mycket. Det skulle i förlängningen kunna få alla möjliga absurda konsekvenser. Sunt förnuft måste får råda så långt det nu är möjligt i dagens situation.

PS "Hörru grabben" ??? Någon särskild tanke bakom den formuleringen? DS
Yxa
QUOTE (Inf @ Jan 6 2005, 17:09 )
Jag är bekant med skillnaden mellan M1A och M14, och fast den kanske inte är så enormt stor tekniskt, så är det likväl en mycket stor formell skillnad, precis som i fallet med de flesta vapen som förekommer i både hel- och halvautoversioner.
Det jag ville komma fram till men som tydligen inte gick hela vägen fram var att det är en mycket rimlig tolkning att M1A kvalar in som jaktvapen enligt första stycket 11§ NVV dvs
"11 § Halvautomatiska kulgevär av civil typ, tillverkade för jakt och som till konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt - förutom vad gäller omladdningsfunktionen - får användas vid jakt."

Helt klart tolkningsfråga - försöker den verkligen efterlikna civila vapen etc etc? Det är sådana formuleringar som ger polizei möjlighet att säga nej oavsett vad vi skyttar må tycka.

Jag tror inte att du delar åsikter i vapenfrågor med C J & Co på RPS, men du för vidare deras uppfattning utan att tydligt förklara att det är just deras uppfattning av vad NVV föreskriver. Då kan det ju faktiskt låta som om du håller med.

Okej, får väl slänga in en brasklapp i framtida inlägg, dock tycker jag att det är viktigt att eventuella läsare för veta vilken inställning som råder hos polisen vad gäller dessa vapen. Knowledge is power, typ.

En  ;)  hade kanske gjort innebörden i mitt inlägg tydligare.

Oh well. ;)

Det är knappast fel om någon får jaktlicens på en M1A även om en del herrar på RPS inte skulle tycka om det. Skulle det hela komma till en mer oberoende prövning exempelvis vid ett överklagande till länsrätt och uppåt tror jag en väl skött överklagan skulle ha goda möjligheter. Säker kan man dock aldrig vara.

Fel skulle jag väl inte heller säga att det är, men tvärtemot RPS villja skulle det i alla fall vara. biggrin.gif Vad gäller överklagan till länsrätt så verkar det (i licensärenden) tyvärr vara som så att länsrätten oftast går på polisens linje, då de själva anser sig sakna teknisk kompettens att ta beslut i dylika frågor. dry.gif

Att hävda att det i dagsläget spelar någon större roll för tillståndsgivningen vilken som kom först av mini-14 och AC556 tycker jag personligen är att betona den vapenhistoriska utvecklingens betydelse väl mycket. Det skulle i förlängningen kunna få alla möjliga absurda konsekvenser. Sunt förnuft måste får råda så långt det nu är möjligt i dagens situation.

Jag håller inte med dig - om ett vapen inledde sin existens som ett civilt halvautomatiskt vapen så är det ju det man bör betona - att tillverkaren senare utvecklat en helautomatisk version är ju då ointressant. OBS ändrat: Glock 17 är ju fullt lagligt trots att det finns en helautomatisk variant, dvs Glock 18. Nu är det visserligen för tävlingsskytte och inte jakt, men i alla fall.

PS "Hörru grabben" ??? Någon särskild tanke bakom den formuleringen? DS

Inte alls, ber om ursäkt om det lät så. :(
roninn
Jag håller inte med dig - om ett vapen inledde sin existens som ett civilt halvautomatiskt vapen så är det ju det man bör betona - att tillverkaren senare utvecklat en helautomatisk version är ju då ointressant. (I och för sig har ju det missbrukats - Fk Flink hade ju beviljats licens på en Glock 18 när han i licensansökan angett "Pistol, Glock, kaliber 9x19"

Kan säkert stämma men det följer inte lagens mening och blir därför förbjuden. Detta eftersom det inte är en pistol längre enligt lagens definition utan en k-pist och den är inte tillåten. Licensen är helt enkelt ogiltig så länge vapnet man köpt kan skjuta automateld. Flinken hade då gjort sig skyldig till brott mot vapenlagen eftersom han innehar ett automatvapen utan licens.
Yxa
QUOTE (roninn @ Jan 6 2005, 18:10 )
Kan säkert stämma men det följer inte lagens mening och blir därför förbjuden. Detta eftersom det inte är en pistol längre enligt lagens definition utan en k-pist och den är inte tillåten. Licensen är helt enkelt ogiltig så länge vapnet man köpt kan skjuta automateld. Flinken hade då gjort sig skyldig till brott mot vapenlagen eftersom han innehar ett automatvapen utan licens.

Min poäng var (även om jag totalt misslyckades med att förklara den) att Glock 17 är fullt tillåten trots att det finns en helautomatisk variant av samma design, dvs G18. Ändrade mitt ursprungliga inlägg (se röd text) för att klargöra detta.
Malajn.gif
Inf
Jag håller helt och hållet med om att det är viktigt att eventuella läsare får veta vilken inställning som råder hos polisen vad gäller de vapen som kan vara aktuella. Men det är samtidigt viktigt att alltid påpeka att en hel del av de begränsningar vissa polismyndigheter infört inte har något stöd i lagen och att RPS inte heller har rätt att föreskriva något i de flesta frågor utan enbart ge råd till handläggarna. Att RPS sedan blandar det som är råd (tyckande) med föreskrifter (som måste följas) i ett och samma dokument gör det inte direkt lättare. Att det sedan är svårt att inte bara ha rätt utan i slutände också rätt är givetvis värt att påpeka. De flesta orkar inte bråka om de vet vad som krävs för att få rätt. Knowledge is power gäller helt klart, men RPS sitter på mycket power. :( angry.gif

RPS FAP är inte en gudagiven sanning, och det är inte heller en polismyndighets avslagsbeslut.
Yxa
Amen.
QJ13
Har skummat lite i tråden och skulle vilja tillägga följande:

En Ruger mini-14 går utmärkt att få licens på för jakt. Vapenspecialisten i Sthlm har beställningar på flera än dom kan leverera.

MEN när man jagar med den får man inte använda ett mag som rymmer mer än 5ptr.

Däremot en M1 ska det inte gå att licens på för jaktändmål då den måste laddas med ett 8 ptr clips.

Har någon ändå fått detta så beror det på ett administrativt misstag från polisen.

Om ovanstående redan har benats ut i tråden så ber jag om ursäkt för upprepningen.
Sytare
QUOTE (QJ13 @ Jan 6 2005, 21:06 )

En Ruger mini-14 går utmärkt att få licens på för jakt. Vapenspecialisten i Sthlm har beställningar på flera än dom kan leverera.

Däremot en M1 ska det inte gå att licens på för jaktändmål då den måste laddas med ett 8 ptr clips.

Har någon ändå fått detta så beror det på ett administrativt misstag från polisen.

Om ovanstående redan har benats ut i tråden så ber jag om ursäkt för upprepningen.

Nja...

Det är nog snarare så att diskusionen har förskjutits till om M1A, dvs. den civila varianten av M14 bössan kan tänkas godkännas för jakt.
Collector
QUOTE (QJ13 @ Jan 6 2005, 20:06 )

Det finns två- eller femskottsclips till Garand om nu någon skulle få för sig att jaga med den.

Collector
Yxa
QUOTE (Collector @ Jan 6 2005, 20:11 )
Det finns två- eller femskottsclips till Garand om nu någon skulle få för sig att jaga med den.

Precis, likaså är ju Garanden äldre än 1942 och täcks därför inte av den i övrigt begränsande regleringen av halvautomater.
QJ13

Collector

Hur ser dom clipsen ut ? Kan någon lägga upp en bild ? Har själv funderat på en M1. Eftersom jag vill skjuta med vapnet så är "jakt" det mest lämpliga alternativet för mig. Men har släppt tanken pga clipsproblematiken. Nu kan det ju bli intressant igen.
Yxa
2-skotts clip:
Collector
QUOTE (QJ13 @ Jan 6 2005, 23:08 )

Collector

Hur ser dom clipsen ut ? Kan någon lägga upp en bild ? Har själv funderat på en M1. Eftersom jag vill skjuta med vapnet så är "jakt" det mest lämpliga alternativet för mig. Men har släppt tanken pga clipsproblematiken. Nu kan det ju bli intressant igen.

Varför är alla så fixerade av jaktlicenser??

M1 Garand lämpar sig bättre för målskytte.......en målskyttelicens är ett bra mycket bättre alternativ tycker jag. Man slipper alla problem med begränsningar av magasinskapacitet etc....

Finns bättre bössor att jaga med än en M1 Garand...

Collector

Ps. Sedan kanske man ska säga att det inte är helt lätt att hitta en
Garand i Sverige....
NBC
@Collector

Lite OT men jag antar att du kommer ha bra koll på den/de stora vapenauktionerna som kommer under året efter Björn Eriksson gigantiska vapensamling. Vet du vilket auktionsbolag som är anlitat?
Realkh
Ur tråden så har jag tolkat det som att M1 carabine inte nyttjades under VK2. Ett påstående som i så fall är fel.

M1 Carbine

The M1 Carbine was developed to create a weapon which fit between the M1911A1 pistol and the M1 Garand rifle. It was intended for use by secondary combat troops such as gun crews, clerks or drivers who needed a weapon with more range and fire power than that offered by a pistol, without being encumbered by a full power rifle. The M1 was introduced in 1942, light weight and reliable it proved to be a popular weapon. It was soon in service as a front line weapon being issued to squad leaders, assistant BAR gunners, Rangers, Airborne infantry, Mountain infantry and the Marine Corps. The M1's weakest feature was its low powered round, despite this it was a popular weapon particularly in the close combat found in cities and jungles. It remained in service through the Korean war and more than 5 million were produced. A grenade launching attachment was available allowing the M1 to use rifle grenades. A 30 round magazine became available in 1945 along with the introduction of the M2 Carbine.

Caliber ROF Damage Pen Blk Magazine Recoil Range Weight
.30 Carbine SA 2 1-Nil 4 Box 15 or 30 3 45 2.4kg
Collector
QUOTE (NBC @ Jan 7 2005, 00:30 )
@Collector

Lite OT men jag antar att du kommer ha bra koll på den/de stora vapenauktionerna som kommer under året efter Björn Eriksson gigantiska vapensamling. Vet du vilket auktionsbolag som är anlitat?

Jodå, jag har "lite" koll......

Det är Stockholms Auktionsverk och Hunt som sköter dessa.

Dock har det varit ca. 20 olika bud , både från Hunt och från Auktionsverket, när och hur auktionen/auktionerna ska hållas.

Gigantisk.......låt vara att mängden vapen kan tyckas vara stor men mycket av det var vapen av låg kvalité (skräp) som var avsedd för export. Dock inte sagt att allt är skräp......mycket är fina grejor. Ni kommer att märka spannet när ni ser katalogen.

Förresten så hette han inte Björn Eriksson utan Bengt Ericsson....

Collector
Yxa
QUOTE (Realkh @ Jan 7 2005, 00:36 )
Ur tråden så har jag tolkat det som att M1 carabine inte nyttjades under VK2.

Öh, hur lyckades du komma fram till det? Collector nämnde M1 Carbine av misstag i ett inlägg men i övrigt har vapnet inte diskuterats. Vapnet är ju helt ointressant i den diskussion vi haft hittills.
NBC
Dooh NBC bash.gif NBC

Var ett tag sen jag läste en notis om det och jag är totalt värdelös på att komma ihåg namn, tidigt fall av alzheimers unsure.gif
Chiefen
hm... tror det var jag som drog in den seriösa diskussionen om jakt... Sorry... worthy.gif
Knekt
<OT>

QUOTE (roninn @ Jan 6 2005, 17:10 )
Jag håller inte med dig - om ett vapen inledde sin existens som ett civilt halvautomatiskt vapen så är det ju det man bör betona - att tillverkaren senare utvecklat en helautomatisk version är ju då ointressant. (I och för sig har ju det missbrukats - Fk Flink hade ju beviljats licens på en Glock 18 när han i licensansökan angett "Pistol, Glock, kaliber 9x19"

Är det verkligen så enkelt?

Om jag inte minns fel, så är det på tillståndsansökan separata fält för vapentyp, laddtyp och laddsystem.

Vapenlagen/Vapenförordningen säger väl heller ingenting om just k-pistar, utan talar bara om "automatvapen" och vad som krävs för licens för dessa.

Rent juridiskt kan en pistol vara såväl halvautomatisk som helautomatisk vad gäller omladdningen.

Exempelvis vet jag "folk" som sökt och fått licens på Mini-14 helt enligt reglerna, men där handläggaren sedan klantat till det och skrivit "automat" istället för halvautomat på den beviljade licensen.

Den personen köpte sedan en helauto Mini-14 utan problem. För en tid sedan var det nån blaska som hade detta på tapeten, eftersom det tydligen varit liknande fall ett antal gånger runt om i landet.

</OT>
2Sharp
QUOTE (Collector @ Jan 6 2005, 23:15 )
M1 Garand lämpar sig bättre för målskytte.......en målskyttelicens är ett bra mycket bättre alternativ tycker jag. Man slipper alla problem med begränsningar av magasinskapacitet etc....

Helt på din linje, problemet är väl bara att hitta en trevlig klubb i närheten som skjuter med de aktuella vapnen.

Jag har typ 0 intresse av jakt, skulle mer än gärna engagera mig i en skytteförening med likasinnade smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.