QUOTE (Inf @ Jan 6 2005, 17:09 )
Jag är bekant med skillnaden mellan M1A och M14, och fast den kanske inte är så enormt stor tekniskt, så är det likväl en mycket stor formell skillnad, precis som i fallet med de flesta vapen som förekommer i både hel- och halvautoversioner.
Det jag ville komma fram till men som tydligen inte gick hela vägen fram var att det är en mycket rimlig tolkning att M1A kvalar in som jaktvapen enligt första stycket 11§ NVV dvs
"11 § Halvautomatiska kulgevär av civil typ, tillverkade för jakt och som till konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt - förutom vad gäller omladdningsfunktionen - får användas vid jakt."
Helt klart tolkningsfråga - försöker den verkligen efterlikna civila vapen etc etc? Det är sådana formuleringar som ger polizei möjlighet att säga nej oavsett vad vi skyttar må tycka.
Jag tror inte att du delar åsikter i vapenfrågor med C J & Co på RPS, men du för vidare deras uppfattning utan att tydligt förklara att det är just deras uppfattning av vad NVV föreskriver. Då kan det ju faktiskt låta som om du håller med.
Okej, får väl slänga in en brasklapp i framtida inlägg, dock tycker jag att det är viktigt att eventuella läsare för veta vilken inställning som råder hos polisen vad gäller dessa vapen. Knowledge is power, typ.
En ;) hade kanske gjort innebörden i mitt inlägg tydligare.
Oh well. ;)
Det är knappast fel om någon får jaktlicens på en M1A även om en del herrar på RPS inte skulle tycka om det. Skulle det hela komma till en mer oberoende prövning exempelvis vid ett överklagande till länsrätt och uppåt tror jag en väl skött överklagan skulle ha goda möjligheter. Säker kan man dock aldrig vara.
Fel skulle jag väl inte heller säga att det är, men tvärtemot RPS villja skulle det i alla fall vara.

Vad gäller överklagan till länsrätt så verkar det (i licensärenden) tyvärr vara som så att länsrätten oftast går på polisens linje, då de själva anser sig sakna teknisk kompettens att ta beslut i dylika frågor.
Att hävda att det i dagsläget spelar någon större roll för tillståndsgivningen vilken som kom först av mini-14 och AC556 tycker jag personligen är att betona den vapenhistoriska utvecklingens betydelse väl mycket. Det skulle i förlängningen kunna få alla möjliga absurda konsekvenser. Sunt förnuft måste får råda så långt det nu är möjligt i dagens situation.
Jag håller inte med dig - om ett vapen inledde sin existens som ett civilt halvautomatiskt vapen så är det ju det man bör betona - att tillverkaren senare utvecklat en helautomatisk version är ju då ointressant.
OBS ändrat: Glock 17 är ju fullt lagligt trots att det finns en helautomatisk variant, dvs Glock 18. Nu är det visserligen för tävlingsskytte och inte jakt, men i alla fall.QUOTE
PS "Hörru grabben" ??? Någon särskild tanke bakom den formuleringen? DS
Inte alls, ber om ursäkt om det lät så. :(