Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Privat dator-installation på USB-minne
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
J-Star
Detta är lite imponerande faktiskt: en hel Linux installation på ett USB-minne som kan köras på vilken annan dator som helst, och förberedd med program för krypterad internet-kommunikation. Den kan köras direkt under Windows eller Linux och kommer att kunna köras även på MacOS X.

http://www.metropipe.net/ProductsPVPM.shtml

Så bara någon lånar dig en dator så har du din egen installation med dig... på ett USB-minne. Inte illa.

Lustig notis: Det där skulle jag kunna ha på min kamera (kopplar upp sig mot datorn som just en Removable Drive). smile.gif

/J
Kanna
QUOTE (J-Star @ Jan 5 2005, 15:57 )
Detta är lite imponerande faktiskt: en hel Linux installation på ett USB-minne som kan köras på vilken annan dator som helst, och förberedd med program för krypterad internet-kommunikation. Den kan köras direkt under Windows eller Linux och kommer att kunna köras även på MacOS X.

http://www.metropipe.net/ProductsPVPM.shtml

Så bara någon lånar dig en dator så har du din egen installation med dig... på ett USB-minne. Inte illa.

Lustig notis: Det där skulle jag kunna ha på min kamera (kopplar upp sig mot datorn som just en Removable Drive). smile.gif

/J

Kör man Linux i vanliga fall så är det ju funkis men för oss som fortfarande är slavar under Micro$oft eller Apple så lär det nog dröja ett tag innan vi kan ta med oss hela vår maskin på ett litet USB-minne.

För att minska mitt Micro$oftberoende något har jag dock gått över till att använda Firefox som webläsare och Thunderbird från Mozilla som e-postprogram från och båda programmen är enligt min mening glockrena.
Fu Dahlberg
har tidigare funnit versioner av linux som har kunnat köras direkt från cd-skiva

Sedan ser jag iofs, utan att direkt vara insatt i något i grejen, ingen orsak till att man inte skulle kunna köra WIN från ett USB-minne.... behöver bara ett stort USB-minne

Men jag är inte tekniker.... Pluggar till Utvecklare och mjukvarudesigner, så vad vet jag egentligen? biggrin.gif

//Fu Dahlberg - Som faktiskt bytt från linux till XP
J-Star
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jan 5 2005, 17:30 )
har tidigare funnit versioner av linux som har kunnat köras direkt från cd-skiva

Sedan ser jag iofs, utan att direkt vara insatt i något i grejen, ingen orsak till att man inte skulle kunna köra WIN från ett USB-minne.... behöver bara ett stort USB-minne

Men jag är inte tekniker.... Pluggar till Utvecklare och mjukvarudesigner, så vad vet jag egentligen? biggrin.gif

Skillnaden här är att på USB minnet har du också en "hårddisk"... vilket en CD inte klarar av.

Det borde gå att köra Windows också, ja. VMWare kan ju Windows så att få ihop en virtuell maskin som kan köras utan att behöva installeras först borde gå.

/J
Kanna
Behöver man förresten kunna ha med sig sin "dator" på ett USB-minne? Om man har PC-anywhere installerat på sin ordinarie maskin och PC-anywhere installerat på den maskin man ska använda så kan man ju köra sin ordinarie dator över nätet. Förresten finns det väl en remote access-funktion i Win XP som man med lite utveckling borde kunna använda på samma sätt som PC-anywhere?
ErikJohnsson
QUOTE (J-Star @ Jan 5 2005, 18:19 )
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jan 5 2005, 17:30 )

Skillnaden här är att på USB minnet har du också en "hårddisk"... vilket en CD inte klarar av.

Det borde gå att köra Windows också, ja. VMWare kan ju Windows så att få ihop en virtuell maskin som kan köras utan att behöva installeras först borde gå.

/J

Du skulle ju kunna köra knoppix(t. ex) från CDn, och sen bara mounta USBn när du vill spara saker.
J-Star
QUOTE (Kanna @ Jan 5 2005, 19:36 )
Behöver man förresten kunna ha med sig sin "dator" på ett USB-minne? Om man har PC-anywhere installerat på sin ordinarie maskin och PC-anywhere installerat på den maskin man ska använda så kan man ju köra sin ordinarie dator över nätet. Förresten finns det väl en remote access-funktion i Win XP som man med lite utveckling borde kunna använda på samma sätt som PC-anywhere?

Vill man göra på det viset så är det givetvis ett alternativ till MetroPipes lösning. Vilket man väljer beror mycket på tycke och smak.

MetroPipes lösning har de säkerhetsmedvetna som målgrupp. För dem är lösningar som PC Anywhere eller Remote Desktop inte särskilt attraktivt eftersom det lämnar den egna datorn väldigt sårbar. De senare lösningarna har dessutom nackdelar jämfört mot MetroPipes lösning i det att 1) de kräver att man installerar något på den lånade datorn och/eller 2) de kräver en bra nätverkskoppling. Dessutom funkar de bara på Windows medan USB-lösningen kommer att köra på Windows, Linux och MacOS.

Vidare är det trist att behöva ha sin dator körande hela tiden, speciellt om det är en Windows-maskin. Om det däremot är en Linux-maskin så är det mer befogat att den står igång och snurrar men då behövs inte någon av de ovanstående lösningarna eftersom SSH och SCP (som följer med Linux) lätt fixar ens behov.

/J
J-Star
QUOTE (ErikJohnsson @ Jan 5 2005, 19:39 )
Du skulle ju kunna köra knoppix(t. ex) från CDn, och sen bara mounta USBn när du vill spara saker.

Jag skulle kunan göra det. Och jag skulle också kunna göra så att jag kör Metropipes lösning. ;)

/J
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.