QUOTE (Lt. Payne @ Jan 5 2005, 08:03 )
Vad är det som gör att du inte vill dela med dig av dina kunskaper i eldplanering då?
Vad har du för problem med att säga ifrån om du ser att någon gör fel?
Vår pluton har under hösten fått en bra utbildning i eldledning av en FD. YOFF
från A4.
Vi har även människor här som tillbringat 10-12 månader som artillerister...
Jag blir jävligt trött på såna som tror att man blir idiot bara för att man har HV-kragspeglar..
Vad har du för problem med att säga ifrån om du ser att någon gör fel?
Vår pluton har under hösten fått en bra utbildning i eldledning av en FD. YOFF
från A4.
Vi har även människor här som tillbringat 10-12 månader som artillerister...
Jag blir jävligt trött på såna som tror att man blir idiot bara för att man har HV-kragspeglar..
Jag är eldledare och tillika före detta yrkesofficer.
Jag skulle idag inte klara av att planera eller leda bekämpning eftersom det har gått allt för lång tid sedan jag höll på med det senast.
Ödmjukheten inför den rätt komplicerad uppgiften har jag fått efter att personligen skjutit bort en rätt ordentlig mängd egna spaningsgrupper.
Att utrusta hemvärnet med granatkastare är bara dumt och farligt. Inte minst för hemvärnsmännen (och kvinnorna) och civilbefolkningen själva.
Jag har därutöver aldrig kallat hemvärnsmän idioter. Däremot förhåller jag mig hyfsat skeptisk till hemvärnets förmåga att lösa uppgifter som ligger utanför sökandet av vilsegångna svampplockare eller bevaka objekt.
Precis lika skeptisk som jag är mot hela värnpliktssystemet. Jag tror nämligen att soldatskrået kräver ett heltidsengagemang. Precis som läkare eller försäkringsförsäljare. Det är inget du löser på din fritid.