Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnsunderättelsepluton
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4
Ivar_Artilleri
QUOTE (Lt. Payne @ Jan 5 2005, 08:03 )
Vad är det som gör att du inte vill dela med dig av dina kunskaper i eldplanering då?
Vad har du för problem med att säga ifrån om du ser att någon gör fel?

Vår pluton har under hösten fått en bra utbildning i eldledning av en FD. YOFF
från A4.
Vi har även människor här som tillbringat 10-12 månader som artillerister...

Jag blir jävligt trött på såna som tror att man blir idiot bara för att man har HV-kragspeglar..

Jag är eldledare och tillika före detta yrkesofficer.

Jag skulle idag inte klara av att planera eller leda bekämpning eftersom det har gått allt för lång tid sedan jag höll på med det senast.
Ödmjukheten inför den rätt komplicerad uppgiften har jag fått efter att personligen skjutit bort en rätt ordentlig mängd egna spaningsgrupper.

Att utrusta hemvärnet med granatkastare är bara dumt och farligt. Inte minst för hemvärnsmännen (och kvinnorna) och civilbefolkningen själva.

Jag har därutöver aldrig kallat hemvärnsmän idioter. Däremot förhåller jag mig hyfsat skeptisk till hemvärnets förmåga att lösa uppgifter som ligger utanför sökandet av vilsegångna svampplockare eller bevaka objekt.

Precis lika skeptisk som jag är mot hela värnpliktssystemet. Jag tror nämligen att soldatskrået kräver ett heltidsengagemang. Precis som läkare eller försäkringsförsäljare. Det är inget du löser på din fritid.
dxl
QUOTE (Fk Satan @ Jan 5 2005, 01:25 )
@dxl> vad har IP sina prickskyttar till? och hur stor spanings enhet behöver ett kompani? personligen anser jag att inom komp-ram behövs ingen spaningsenhet. utan stridsspaning osv kan utföras av komp. eget folk. (prickskyttar, skarpskyttar eller en avdelad grupp).

dock så behövs det en spaningspluton inom en InsatsBataljon. För jag tror att vi snart kommer att få se enheter av denna typ i vårt land...

Mig veterligen så finns inga prickskyttar i HV därför det t.ex delas ut "skarpskytt prickskyttegevär 90" märken till de som gjort den utbildningen.

@Axial en en ledningspluton består inte bara av folk som pratar i radio.
Det krävs även mycket kring arbete..
sisuchef
QUOTE (Ivar_Artilleri @ Jan 5 2005, 15:14 )

Jag skulle idag inte klara av att planera eller leda bekämpning eftersom det har gått allt för lång tid sedan jag höll på med det senast.
Ödmjukheten inför den rätt komplicerad uppgiften har jag fått efter att personligen skjutit bort en rätt ordentlig mängd egna spaningsgrupper.

Att utrusta hemvärnet med granatkastare är bara dumt och farligt. Inte minst för  hemvärnsmännen (och kvinnorna) och civilbefolkningen själva.

Jag har därutöver aldrig kallat hemvärnsmän idioter. Däremot förhåller jag mig hyfsat skeptisk till hemvärnets förmåga att lösa uppgifter som ligger utanför sökandet av vilsegångna svampplockare eller bevaka objekt.

Precis lika skeptisk som jag är mot hela värnpliktssystemet. Jag tror nämligen att soldatskrået kräver ett heltidsengagemang. Precis som läkare eller försäkringsförsäljare. Det är inget du löser på din fritid.

hej du
GRK som man idag skjuter med skulle alltså vara totalt livsfarligt för alla inblandade och omgivningen i allmänhet??
Inte ens SÄKI tillåter detta i sämsta stunder. Ej heller de befäl jag känner. Skulle inte tro ATT NÅGON skulle tillåta detta att hända. Nu är det ett faktum att HV löser en massa uppgifter som du ser så skeptiskt mot. Vad göra åt det. Faktumet kvarstår vi genomför eskorter, ytövervakar, skjuter skarpt, spanar skjuter grk mm mm.
I mån av tid och egen vilja hjälper vi även samhället med tex hedersuppvaktelser för hemkomna döda svenskar, släcker skogsbrännder samt hittar försvunna barn i skogen.
Vad har DU för erfarenheter av HV, som det verkar i din profil så har du ingen erfarenhet av HV förutom att vara bong.gif fd YOFF på A4 där du ev stött på någon HV soldat.
Om nu soldatyrket är ett heltidsjobb, varför är du FD YOFF mao ej heltid längre, eller jag kanske inte vet allt. Jag är ju bara en simpel IP gruppchef med kompetens knappt att hitta försvunna människor i skogen :(
Lt. Payne
QUOTE (Ivar_Artilleri @ Jan 5 2005, 15:14 )

Att utrusta hemvärnet med granatkastare är bara dumt och farligt. Inte minst för hemvärnsmännen (och kvinnorna) och civilbefolkningen själva.

Så länge jag och mina soldater kan läsa och förstå innehållet i SÄKI ser jag inte vad problemet är. Ingen av de personer jag umgås med i HV skulle någonsin göra något som hade minsta chans att skada någon annan oavsiktligt.

Om vi tex. skulle bli tilldelade GRK så hade vi naturligtvis krävt utbildning på vapensystemet innan vi börjar använda det. Naturligtvis kan jag bara svara för min pluton, Skulle det bli krig imorron skulle jag vilja ha med varenda en och jag vet att de skulle vilja ha med mig.
wolfie666
LOMOS? kan någon översätta nog att man kan en del med det var något nytt?
;) 7.gif
Born
Luft Och MarkObservationsSystem om jag inte minns helt fel.
FkN
Flygvapenlottor som står med kikare i älgtorn, observerar och rapporterar.
Sir Vival
QUOTE (Fk Nordin @ Jan 6 2005, 13:34 )

Och personalen är till c:a 50% män... Varav en icke försumbar andel är omskolade armékillar.
KD803

Eller formulerat något annorlunda:

Ett system av o-platser över ytan som via tråd datarapporterar till en stab där informationen sammanställs och levereras till högre chef som beslutsunderlag. ;)

Låter som en rimlig ambitionsnivå för en hvundpluton...
Maverick
QUOTE (BJE @ Jan 6 2005, 12:38 )

Ett system av o-platser över ytan som via tråd datarapporterar till en stab där informationen sammanställs och levereras till högre chef som beslutsunderlag. ;)

MAn skall inte undervärdera betydelsen av LOMOS

Med rätt folk på rätt plats så är tanken emd det systemet OCH framförallt det tekniska bakom..... Rätt okej smile.gif

Med hjälp av det datasystem och rapport system dde har så kan rapporter överföras otroligt snabbt wink.gif

*KLURAR* Vore riktigt intressant och ta den delen och implementera på HV:s ytövervakning......

Lomos systemet skulle kunna tillföra HV en del framförallt om man tar de som är aktiva med mera och bantar org till 1 komp per MD (motsv)
Sir Vival
QUOTE (Maverick @ Jan 6 2005, 14:08 )
QUOTE (BJE @ Jan 6 2005, 12:38 )

Med rätt folk på rätt plats så är tanken emd det systemet OCH framförallt det tekniska bakom..... Rätt okej smile.gif

Med hjälp av det datasystem och rapport system dde har så kan rapporter överföras otroligt snabbt wink.gif

*KLURAR* Vore riktigt intressant och ta den delen och implementera på HV:s ytövervakning......

Lomos systemet skulle kunna tillföra HV en del framförallt om man tar de som är aktiva med mera och bantar org till 1 komp per MD (motsv)

Tror att det var redan 97-98 som Hv ville titta på raporteringsdelen av systemet, men det blev inget då och om nuvarande LOMOS inlämmas under Hv (vilket jag tror att jag tom skrivit på annat ställe på forumet) så kommer "L" att uteslutas och det blir "MMOS" kvar - Mark och Marin ObservationsSystem.
(MOMOS kanske skulle vara "bättre" förkortning :P )
Axial
QUOTE (dxl @ Jan 5 2005, 16:10 )
@Axial en en ledningspluton består inte bara av folk som pratar i radio.
Det krävs även mycket kring arbete..

Mjo, jag är medveten om det. I min förstenade och helt hopplöst omoderna norrlandsskytte-värld så betjänade en ledningspluton en hel bataljon så det jag inte fick ihop i mitt huvud var varför kompaniet behövde en egen ledningspluton. Ett kompani har väl en stabstropp för (delvis) sådana sysslor? Jag kan dock ha missförstått kompch och att det i själva verket är så att sagda ledningspluton är till för bataljonen.
KD803

Tyckte inte att jag gjorde det heller...

Tekniken är funkis och rapporthastigheten är god. Har själv haft tillfälle att jämföra LOMOS-underlag med radarunderlag och det stämde väldigt bra överens, vilket jag inte trodde att det skulle göra.

Det man ska tänka på är att rapporthastigheten är hög för luftbevakningsrapporter, som är helt datoriserade. För markrapporter är det fortfarande tal som gäller, så där tar det lite längre tid. Men systemet har helt klart potential.

Det som kan ifrågasättas idag är främst hur rekrytering och utbildning går till. Men det är nog ämne för en helt egen tråd.

För några år sedan så talades det om HEMUS, HEMvärnets UnderrättelseSystem. Det var i princip samma sak som LOMOS fast bemannat av HV och enbart inriktat på markrapporter. Det är detta plus det faktum att LOMOS ska till HV som får mig att tro att undplutonerna inte är något "häftigare" än LOMOS i HV.
Lomos systemet skulle kunna tillföra HV en del framförallt om man tar de som är aktiva med mera och bantar org till 1 komp per  MD (motsv)

Det alternativ som jag fick höra var att det i varje HV-bataljon skulle finnas en "LOMOS-enhet". Då talades det om kompani, nu verkar det vara frågan om pluton.

edit: Svårt med O och U ibland B)
Maverick
QUOTE (BJE @ Jan 6 2005, 20:04 )

Tyckte inte att jag gjorde det heller...

Tekniken är funkis och rapporthastigheten är god. Har själv haft tillfälle att jämföra LOMOS-underlag med radarunderlag och det stämde väldigt bra överens, vilket jag inte trodde att det skulle göra.

Det man ska tänka på är att rapporthastigheten är hög för luftbevakningsrapporter, som är helt datoriserade. För markrapporter är det fortfarande tal som gäller, så där tar det lite längre tid. Men systemet har helt klart potential.

Det som kan ifrågasättas idag är främst hur rekrytering och utbildning går till. Men det är nog ämne för en helt egen tråd.

För några år sedan så talades det om HEMUS, HEMvärnets UnderrättelseSystem. Det var i princip samma sak som LOMOS fast bemannat av HV och enbart inriktat på markrapporter. Det är detta plus det faktum att LOMOS ska till HV som får mig att tro att undplutonerna inte är något "häftigare" än LOMOS i HV.
Lomos systemet skulle kunna tillföra HV en del framförallt om man tar de som är aktiva med mera och bantar org till 1 komp per  MD (motsv)

Det alternativ som jag fick höra var att det i varje HV-bataljon skulle finnas en "LOMOS-enhet". Då talades det om kompani, nu verkar det vara frågan om pluton.

edit: Svårt med O och U ibland B)

Hej BJe

Bara ett klarläggnde just biten med att undervärdera LOMOS så åsyftade jag inte dig *bara för at vara övertydlig* du har oftast väldigt god koll på FV material och kapacitet och verkar ha en väldigt god koll på LOMOS

Okki jag trodde man hade löst även markrapporteringen med någon form av snabb koder ty stjärna 23stjärna 3fyrkant som skulle kunna innebära "fietntlig örlogsfartyf i västlig riktning" Attans med att jag var för överambitiös där wink.gif

Men rent hypotetiskt (har en grymt vag bild av det färdig utevcklade systemet bara på de ideer och skisser som fanns under 90 talet) borde väl det gå att lösa???

Alltså ett bibliotek med olika snabbkoder som poppar upp en symbol på motagarens dator???
Detta sedan i kombination med de flesta staber inom en snar framtid skall ha PC dart och då kanske skulöle kunna rota fram en dator med Pentium för att kunna köra någon variant av utskickad lomos data från den central där allt sammansträlls??? Alltså skulle man kunna få en överblick över all inrappoterad marverksamhet i hela området....*MAVVE DRÖMMER SIG BORT*

När vi få in LOMOS i HV och OM Man tränker lite kreativt BORDE det går att göra MYCKET roligt med systemet...... *FUNDERAR* Kanske man kan plocka DART medellanden på KOMPnivå som switchas till LOMOS nätet??? Visst... Visiner och liknande...Men får vi bara LOMOS materialen i organisationen och någon sätter sig och klurar hur vi KAN använda den.... så-..... kanske.... Det kan bli riktigt bra.....
KD803
QUOTE (Maverick @ Jan 6 2005, 21:44 )
Okki jag trodde man hade löst även markrapporteringen med någon form av snabb koder ty stjärna 23stjärna 3fyrkant som skulle kunna innebära "fietntlig örlogsfartyf i västlig riktning" Attans med att jag var för överambitiös där wink.gif

Som det fungerar idag så datarapporteras en händelse, typ "fartyg". Detta dyker upp som en symbol på skärmen i OC. För att sedan få mer information så måste operatören ringa upp o-platsen för att få kompletterande information som antal, typ, kurs osv.

Men rent hypotetiskt (har en grymt vag bild av det färdig utevcklade systemet bara på de ideer och skisser som fanns under 90 talet) borde väl det gå att lösa???

Med flygrapporterna är det enklare eftersom man där bara är intresserad av antal, typ och kurs. För markrapporter så är det ju oftast så mycket och så olika information som är intressant att det nog blir svårt att koda allting. I alla fall om man fortfarande ska använda en knapptelefon som sändenhet. Skulle man tänka sig att införa någon form av DART så öppnas givetvis andra möjligheter, men då blir det å andra sidan dyrare...

Att man skulle kunna förmedla rapporter från OC till bat/kompstaber via data borde inte vara omöjligt. Problemet ligger förmodligen i systemintegrationen. Jag misstänker att LOMOS-programvaran och PC-Dart inte direkt är kompatibla m m. Allt går nog att lösa, men det kostar ju pengar... Fast om OC i framtiden är samgrupperade med batstaben så finns det ju andra "manuella" lösningar som nog är precis lika snabba.

Hmm det kan ju bli precis som ett lfc. En del som svarar för underrättelseinhämtningen, medan de som fattar insatsbeslut och leder detta sitter precis bredvid. HV går in i FVs 50-tal. laugh.gif
Maverick
QUOTE (BJE @ Jan 6 2005, 21:03 )
QUOTE (Maverick @ Jan 6 2005, 21:44 )

Som det fungerar idag så datarapporteras en händelse, typ "fartyg". Detta dyker upp som en symbol på skärmen i OC. För att sedan få mer information så måste operatören ringa upp o-platsen för att få kompletterande information som antal, typ, kurs osv.

Med flygrapporterna är det enklare eftersom man där bara är intresserad av antal, typ och kurs. För markrapporter så är det ju oftast så mycket och så olika information som är intressant att det nog blir svårt att koda allting. I alla fall om man fortfarande ska använda en knapptelefon som sändenhet. Skulle man tänka sig att införa någon form av DART så öppnas givetvis andra möjligheter, men då blir det å andra sidan dyrare...

Att man skulle kunna förmedla rapporter från OC till bat/kompstaber via data borde inte vara omöjligt. Problemet ligger förmodligen i systemintegrationen. Jag misstänker att LOMOS-programvaran och PC-Dart inte direkt är kompatibla m m. Allt går nog att lösa, men det kostar ju pengar... Fast om OC i framtiden är samgrupperade med batstaben så finns det ju andra "manuella" lösningar som nog är precis lika snabba.

Hmm det kan ju bli precis som ett lfc. En del som svarar för underrättelseinhämtningen, medan de som fattar insatsbeslut och leder detta sitter precis bredvid. HV går in i FVs 50-tal. laugh.gif

*SITTER OCH FUNDERAR* Nu kanske vi flummar ut från originaltråden men i alla fall...

Grundtanken är att allt HV samband skall ske med tråd... Det är grundbulten, att då bygga ut "kodbiblioteket" som är mer fullödogt än det som finns i dag. Ge alla plutsignalister en kraschcourse i hur man rapporterar i LOMOS (kunnandet finns redan idag inom FRO) samt förse alla Komp/Batstaber med en PC som kan ta emot och vidarbefodra rapporter.

Problemet är väl att det i dag inte finns några interface mot NBF eller liknande....
Dock tror jag fortfarande stenhårt på tekniken i bakgrunden, och att den skulle kunna korta ner rapporttiderna.....
KD803
QUOTE (Maverick @ Jan 6 2005, 22:27 )
Grundtanken är att allt HV samband skall ske med tråd... Det är grundbulten, att då bygga ut "kodbiblioteket" som är mer fullödogt än det som finns i dag. Ge alla plutsignalister en kraschcourse i hur man rapporterar i LOMOS (kunnandet finns redan idag inom FRO) samt förse alla Komp/Batstaber med en PC som kan ta emot och vidarbefodra rapporter.

Det är lite mer än en PC som krävs. Det du föreslår är i princip att man skulle ha en OC fast med bara en mottagare. Bättre då att bibehålla dagens organisation, kanske som en del av batstabens ledningspluton.

Kunnandet i rapportering finns som tur är inom mer fältmässiga organisationer än FRO, så bushman kan vara lugn. :P
Maverick
QUOTE (BJE @ Jan 6 2005, 21:44 )
QUOTE (Maverick @ Jan 6 2005, 22:27 )

Det är lite mer än en PC som krävs. Det du föreslår är i princip att man skulle ha en OC fast med bara en mottagare. Bättre då att bibehålla dagens organisation, kanske som en del av batstabens ledningspluton.

Kunnandet i rapportering finns som tur är inom mer fältmässiga organisationer än FRO, så bushman kan vara lugn. :P

Ja ocxh nej... Min tanke (spånar ju bara) var att i princip ha någon form av OC som sammanställer info kompletterar den för att sedan sprida den på något lämpligt sätt... B)

Men kanske bara krånglar till det?? blink.gif
KD803
QUOTE (Maverick @ Jan 6 2005, 23:08 )
Ja ocxh nej... Min tanke (spånar ju bara) var att i princip ha någon form av OC som sammanställer info kompletterar den för att sedan sprida den på något lämpligt sätt... B)

Men kanske bara krånglar till det?? blink.gif

Om det blir så att "LOMOS-enheten" kommer att knytas till en bataljon så verkar det rimligt att OC finns vid bataljonsstaben eftersom det bara kommer att handla om markrapporter. För flygrapporterna var man tvungen att täcka in större områden än en hvbataljon helt enkelt för att flygplan rör sig snabbare än allt som finns på marken.

Skulle man däremot ha "LOMOS-enheten" på högre nivå, t ex MD-grp, så bör OC ligga på motsvarande nivå.
Maverick
QUOTE (BJE @ Jan 6 2005, 22:14 )
QUOTE (Maverick @ Jan 6 2005, 23:08 )
Ja ocxh nej... Min tanke (spånar ju bara) var att i princip ha någon form av OC som sammanställer info kompletterar den för att sedan sprida den på något lämpligt sätt...  B)

Men kanske bara krånglar till det??  blink.gif

Om det blir så att "LOMOS-enheten" kommer att knytas till en bataljon så verkar det rimligt att OC finns vid bataljonsstaben eftersom det bara kommer att handla om markrapporter. För flygrapporterna var man tvungen att täcka in större områden än en hvbataljon helt enkelt för att flygplan rör sig snabbare än allt som finns på marken.

Skulle man däremot ha "LOMOS-enheten" på högre nivå, t ex MD-grp, så bör OC ligga på motsvarande nivå.

Om man tittar på det antal förband som finns idag (gränssättande så tillvida att det är det antal oc som finns) så riskerar de nog att hamna på MD nivå motsv...

Som ett ex... I halland finns 2 bataljoner HV... I Skåne ett sntal och småland blekinge ett antal. Det innebär att antalet HV bat vida överstiger antalet BEFINTLIGA lomos Komp (för det finns väl bara ett OC per komp eler har jag missat något).

Detta gör (tyvärr) att jag tror LOMOS hamnar på MD nivå... Detta i sin tur gör att det känns ännu mer troligt att det är de gamla LOMOS förbanden som åsyftas....

OT: Minns en ävning med det gamla luftbevakningsystemet någon gång 85-86.

MASSOR av flyg... och alla torn i kompaneit bemannade.... Det var tider det wink.gif

Kan säga att det är rätt maffigt at bli överflugen av en 37:a rakt över tornet på lägsta.... wub.gif
KD803
QUOTE (Maverick @ Jan 6 2005, 23:28 )
Om man tittar på det antal förband som finns idag (gränssättande så tillvida att det är det antal oc som finns) så riskerar de nog att hamna på MD nivå motsv...

Nej, antalet befintliga OC-utrustningar är färre än antalet förband. LOMOS var från början ett återtagningsförband, så man har aldrig haft fler uppsättningar än vad som krävts för utbildning. Så i vilket fall som helst så måste man anskaffa nya utrustningar, men det blir ju billigare att köpa in redan utvecklade och fastställda saker än att nyutveckla.

Det är ju heller ingenting som säger att dessa förband ska spridas jämnt över hela landet. Det kan ju t ex bli så att man koncentrerar dem runt Stockholm, Göteborg och Malmö.
Nifelhel
QUOTE (Axial @ Jan 5 2005, 10:19 )
QUOTE (Nifelhel @ Jan 5 2005, 07:20 )
@Fk Satan
På IP finns inga prickskyttar, det är ej behovsatt. Mitt Insatskompani har en närskyddsgrupp som används som spaningsgrupp. Kompaniets organisation ser ut ungefär som ett infskyttekompani.

Hos oss har kompanichefen valt att ha en spaningsgrupp bestående av prick/skarpskyttar (vad de nu ska kallas) ur plutonerna. Det snickras även på en ledningspluton (vad vi ska med en hel pluton till har jag ingen aning om, förmodligen ett högre syfte väl fördolt för stackars fattiga gruppchefer), en trosstropp och vi har även en komp.art.chef utsedd.

Vad gäller hvundpluton så är det väl bara att ge det en chans om Högkvarteret ser ett behov och man tror att det går att personalförsörja på ett stabilt sätt. Det värsta som kan hända är att det inte fungerar och försöket får avvecklas.

Jag är av princip positiv till allt som kan bidra till att Hv får nya spännande uppgifter och funktioner eftersom det kan behövas lite utveckling här och var B)

Okej! Älvsborgsgruppen har valt att inte ta folk ur plutonerna för att skapa en närskydds/span-grupp åt ledningspluton.
Samma sak med Ledningsplutonen, eller Stab å tross som den borde heta(ett namna som funkat länge).
Ledningspluton består av närskydd/spaningsgrp, sjvgrp, ledningsgrp, trossgrp, kokgrp +några gubbar till(har inte org. framför mig).
Jag pratar om 15.Insatskompaniet, inte vanliga hv.

Jag är oxå för utveckling. Men med den organisation som finns idag så går inte det anser jag. Det hela ser mest ut som ett lapptäcke. Nej bättre att avsluta och riva. Sen göra en plan och bygga nytt å friskt.
Fredriksson
Varför ska man ha LOMOS-soldater när det finns riktiga FRONTSVIN som står i för att "joina" HV (jag pratar om bl.a. om Göteborgs samt Norrbottensgruppen)?
Maverick
QUOTE (Fu Fredriksson @ Jan 7 2005, 02:17 )
Varför ska man ha LOMOS-soldater när det finns riktiga FRONTSVIN som står i för att "joina" HV (jag pratar om bl.a. om Göteborgs samt Norrbottensgruppen)?

VArför lägga utbilldningstid på att utbilda folk i ett system när det redan finns folk som har utbildningen???

Sedan tror jg inte att de "frontsvin" du åsyftar skulle gilla de uppgifter som LOMOS i HV unifom innebär wink.gif
KD803
QUOTE (Fu Fredriksson @ Jan 7 2005, 03:17 )

Om HV skulle sätta upp grkplutoner skulle man förmodligen i första hand rekrytera utbildade grk-soldater.
Om HV skulle sätta upp strvplutoner skulle man förmodligen i första hand rekrytera utbildade strv-soldater.
Om HV ska sätta upp "LOMOS-plutoner", vad ska man då i första hand rekrytera?

"riktiga FRONTSVIN" borde i första hand rekryteras till skytteplutoner. Rätt person på rätt plats...

edit: Omformulerade lite
Sir Vival
@ BJE
Nu verkar det som om jag (eller någon annan :P) missuppfattat...
* Flygvapnet är inte intressserade av LOMOS (längre) pga att de optiska rapporterna helt enkelt inte kan presentera en aktuell bild av läget (systemet är helt enkelt för långsamt för dagens "luftstrid").
* Markförbanden har ända från starten varit intresserade av mark-/kustrapporter, men dessa har varit svåra att få över till "Arméns" infosystem.

Vad jag har förstått är att den informationsinhämtning som "LOMOS under HV" kommer att syssla med är just mark och kust och att man kommer att släppa luftbevakningen.
Och om det är så, så blir alla koderna för luftrapportering frigivna och kan "portas om" mot markrapportering...

Eller???

MEN, problemet kvarstår med att få informationen från OC-utrustning till nu intresserade "informationskonsumenter".

Rent organisatoriskt kunde LOMOS-komp och OC-plut ligga på MD/MDgrp nivå, medan OBS-plut rymmas (med tanke på dess storlek/gegorafiska omfattning) inom ramen för en Hv-bat, eller möjligen inom HV instatsorg.
KD803
QUOTE (Sir Vival @ Jan 7 2005, 10:58 )
* Flygvapnet är inte intressserade av LOMOS (längre) pga att de optiska rapporterna helt enkelt inte kan presentera en aktuell bild av läget (systemet är helt enkelt för långsamt för dagens "luftstrid").

Som jag uppfattat det så är det främst ekonomin som styr tillsammans med det faktum att LOMOS inte direkt är internationellt användbart i sin nuvarande utformning. Men visst, lika snabbt som radar kan det aldrig bli. Även om den gången jag kunde jämföra LOMOS mot radar så stämde det överens förvånansvärt bra vilket jag själv blev förvånad över.

Vad jag har förstått är att den informationsinhämtning som "LOMOS under HV" kommer att syssla med är just mark och kust och att man kommer att släppa luftbevakningen.
Och om det är så, så blir alla koderna för luftrapportering frigivna och kan "portas om" mot markrapportering...

Visst är det så. Men det jag menade var att där en luftbevakningsrapport är enkelt uppbyggd och alltid ser likadan ut, så kan en markrapport innehålla så varierande information beroende på vilken sorts händelse det gäller. En rapport om ett fartyg kanske ska innehålla antal, kurs och fart medan en rapport om en luftlandsättning ska innehålla typ av förband, antal, utbredning, typ av fällande flygplan osv. Detta gör att det blir svårare att kodifera markrapporter utöver vad som idag görs.

MEN, problemet kvarstår med att få informationen från OC-utrustning till nu intresserade "informationskonsumenter".

En lösning på problemet borde kunna vara att helt enkelt ställa en PC-Dart/IS Mark/Whatever-terminal i OC och så får någon helt enkelt knappa in rapporterna för hand. Det är yxigt och går långsammare än ren dataöverföring, men skulle vara ett sätt att få det att fungera nu. Dessutom torde markrapporter inte behöva riktigt samma överföringshastighet som luftbevakningsrapporter.

Rent organisatoriskt kunde LOMOS-komp och OC-plut ligga på MD/MDgrp nivå, medan OBS-plut rymmas (med tanke på dess storlek/gegorafiska omfattning) inom ramen för en Hv-bat, eller möjligen inom HV instatsorg.

Om man ska behålla dagens organisation, ja. En hel del funktioner i LOMOS-komp finns ju redan i HV-organisationen, så det verkar lämpligare att bryta ut de unika delarna ur LOMOS-komp och foga in dem på lämplig plats i den befintliga HV-organisationen. En "HV-LOMOS-pluton" ska kanske inte vara lika stor/utspridd som en LOMOS-pluton?
Nifelhel
Fan va ni snöat in på LOMOS. Måste ni detaljdiskutera? Kan vi inte hålla det på en helhetsnivå, dvs hela hvorg? Ingen idé att tillföra LOMOS till Hv, för Hemvärnet är så förbannat trasigt redan. Har ingen insett det? Eller har ni skygglapparna på som vanligt? angry.gif
dxl
Jag kan inte mycket om lomos så jag ska nog hålla mig borta från det.
Men jag anser helt klart att HV bör ha egen spaning och viss underättelse förmåga.
Däremot kanske jag inte tycker den borde ligga på kompani längre ;)

@Nifelhel
Kan det kanske vara så att du har skygglapparna på och inte ser att HV faktiskt förändras?
111 SSK BAT
HV i stort är idag en föråldrad och utdöende dinosaurie. Bara för att det finns små ljuspunkter runt om i landet betyder det inte att allt är så.

Organisationen förändras nere i leden men det är inte de små kugghjulen som gör maskinen utan helheten.

Och helheten är rutten, genomrutten...

Därför är det inte lämpligt att bygga upp något nytt på det gamla, likt det inte är vettigt att renovera ett förruttnat hus utan bättre att bygga nytt.

Och Nifelhel bär inga skygglappar, han bara ser saker lite klarare än vissa andra...
dxl
@111
Roger på det

Jag håller helt med om att HV i sin struktur är föråldrat och ruttet.
Däremot så tror jag att skillnaderna inom på MD och MD grupper är stora.
Visst det finns problem varav en del antagligen är på gränsen till olösliga men jag tror också att det ibland många chefer (däribland anställda dition) finns både en tro och ett vilja att bygga upp någon nytt från scratch.
Därför tror jag också att det faktiskt går att föra en konstruktiv debatt och diskusion om HV på det här forumet.
KD803
QUOTE (Nifelhel @ Jan 7 2005, 21:31 )
Fan va ni snöat in på LOMOS. Måste ni detaljdiskutera? Kan vi inte hålla det på en helhetsnivå, dvs hela hvorg? Ingen idé att tillföra LOMOS till Hv, för Hemvärnet är så förbannat trasigt redan. Har ingen insett det? Eller har ni skygglapparna på som vanligt? angry.gif

Nu rör ju den här tråden hemvärnsunderrättelsepluton. Jag förde fram hypotesen att det rör sig om den överföring av LOMOS-förbanden från Flygvapnet till Hemvärnet som är på gång, och sedan har diskussionen rört sig till hur dessa förband skulle kunna utvecklas. Jag skulle säga att detta är synnerligen on-topic.

Ska vi däremot diskutera hvorg i sin helhet så går vi ju off-topic... Då blir Kimster arg och låser tråden :( .

Men om du startar en tråd om HVs ruttenhet och vad man bör göra åt detta så kommer jag nog att delta i den också. ;)
Nifelhel
@BJE
Okej! See your point!
Jag tolkade hela artikeln och de inlägg som gjorts innan mig.
Tror inte blågul blir allt för ledsna om vi fortsätter ;)

@dxl
Jag har oxå sett skillnader mellan MD och MDgrper. Och det är fel att det är sådana skillnader som det är. Jag vet att i min MDgrp så finns det några eldsjälar som plöjer ner mycket tid och energi för att det ska så bra som möjligt för oss. Men samtidigt så vet jag några på MDgrpen som ständigt motarbetar, genom att bla inte göra sitt jobb som dem skall.

Som 111SskBat säger organisationen är genomrutten. Vi har för många organistioner inom frivilligdelen. Vi är för få för att det skall fungera. Döda alla organisationer och bygga 1 ny organisation. Det som har varit fram tills nu kan vi lämna därhän, nu måste vi bygga nytt och blicka framåt.

@111SskBat

Och helheten är rutten, genomrutten...

Därför är det inte lämpligt att bygga upp något nytt på det gamla, likt det inte är vettigt att renovera ett förruttnat hus utan bättre att bygga nytt.

Schysst beskrivning! Fast jag skulle inte kalla det renovering, möjligen på sin höjd omtapetsering ;)
dxl
Först ska det erkännas att jag inte varit med så där jätte länge i HV.
(blir väl snart 3 år tror jag)

Men den uppfattning jag har fått av det kompani jag är med i är att det faktiskt är något helt nytt.
Min plutonchef och min gruppchef har fått väldigt fria händer, samtliga i min grupp började samtidigt och vi gick med ganska så raskt efter vår vpl så mycket satt kvar vad gäller lystring och diciplin även på kasern.
Jag har också uppfattningen att vår nya kompaniledning som med något enstaka undatag är ganska så "nymuckade" infanteri officerare också vill ha något nytt och något funkar och kanske viktigast av allt dom ställer krav på oss i plutonerna även dessa har utav MD gruppen fått väldigt fria händer att bygga sitt kompani.
När jag började så hade det här med insatskompaniet precis kommit igång och jag ingick väl i en av de första plutonerna vad jag förstått.
Nu har det rullat på och övningarna har blivit bättre och mer givande.
Jag känner att det ger mig något och jag känner att skulle det bli skarpt så kan jag med den utbildning jag fått prestera något.

Altså det jag vill ha sagt är att där jag befinner mig i organisationen så är det organisatoriskt ganska så nybyggt, visst det bygger på gamla infanteri reglementen men genom att kompanichefen har sagt "gör dina timmar eller hoppa av" och sedan har han visat att han menar det så känns mycket av det som andra beskriver här på forumet väldigt fjärran just nu.
Det finns saker som inte är bra.
Det finns saker som är helkass men dom har inte så mycket med den organisationen att göra utan då får man tala om alla de andra som t.ex fmlog eller bilkåren (som vi inte riktigt lyckats bli av med ännu) eller röda korstet (som är på god väg ut)
sisuchef
Ang organisation, uppgifter (ej undplut HV) kapacitet etc, passar inte den bättre i denna tråd?
C 2.a pjäs
Apropå de Hemvärnspionjärplutoner som tidigare nämnts i texten tillhör jag embryot till en sådan. Sedan 1/1 2004 är min pluton "upphottad" (eller välj lämpligare adjektiv själv) till en så kallad 30-timmars-pluton, m.a.o en ordinär hemvärnspluton som har en tilläggsförmåga, i vårt fall fältarbeten. Arbetsnamnet, åtminstone internt, är just hemvärnspionjärpluton. "Pionjäreriet" i det hela var en helgövning på det lokala skjutfältet med temat sprängtjänst och "pionjärförmågan" kommer att övas varje år framledes. Är det tänkt.

navy2.gif
losec
Angående grk i HV.
Mig veterligen överfördes I 22:s grk pjäser till HV när det lades ner. På bilden tidigare i tråden var det en kort 8cm grk, dvs "jägare-grk".
Angående kompetens på detta. Jag ser på Lapplandsjägargruppen/GJ 66:s hemsida flera namn på kompetenta personer. Jag är mkt tveksam till att de bara suttit hemma i soffan sen I 22 lades ner.
Att tydligen polisenheter m.m. övar med HV i det området säger väl en del om kompetensen där. Och då pratar jag inte inte om lokalpolisen....
Enligt hemsidan finns det 18 anställda och 8 reservofficerare.

Länk

I övrigt.
Vad hände med HV-INT? ;)
Ivar_Artilleri
QUOTE (sisuchef @ Jan 5 2005, 21:54 )
hej du
GRK som man idag skjuter med skulle alltså vara totalt livsfarligt för alla inblandade och omgivningen i allmänhet??
Inte ens SÄKI tillåter detta i sämsta stunder. Ej heller de befäl jag känner.

Nu är det ju inte SäkI som jag talar om. En granatkastares syfte är att sprida död och förintelse omkring sig upp till sex kilometers avstånd.
Det kräver en viss samordning. Och utbildning.
Det räcker - som sagt - inte med ett par veckor i Vällinge för att förstå hur systemet fungerar. När jag lämnade firman så var kraven (läs:önskvärda kraven) på en bekämpningsledare vid en skyttebataljon formellt överstelöjtnant.

Det är/var sju (7) års utbildning plus värnplikt.

En granatkastare i händerna på en hemvärnsman sprider otvivelaktigt död och förintelse omkring sig. Men kanske inte riktigt som det var tänkt.

Faktumet kvarstår vi genomför eskorter, ytövervakar, skjuter skarpt, spanar skjuter grk mm mm.
I mån av tid och egen vilja hjälper vi även samhället med tex hedersuppvaktelser för hemkomna döda svenskar, släcker skogsbrännder samt hittar försvunna barn i skogen.

Släck skogsbränder. Eskortera. Ytövervaka. Skjut skarpt och hitta vilsegångna barn. Jättebra. Men vänta med den indirekta elden. Öva gärna eldledning och -planering. Men vänta med att skjuta. Det krävs nämligen en viss samverkan över gränserna och just det är inte hemvärnet speciellt bra på.
På gruppnivå är hemvärnet helt okej.
Men att låta en hemvärnsbataljonchef styra över indirekt eld är ungefär som att låta en plutonsjukvårdare operera tarmvred. Det KAN gå bra men oftast inte. Och effekterna av ingreppet blir inte sällan värre än åkomman.

Vad har DU för erfarenheter av HV, som det verkar i din profil så har du ingen erfarenhet av HV  förutom att vara fd YOFF på A4 där du ev stött på någon HV soldat.

Vem har sagt att jag tillhörde A4:a? Inte jag i alla fall. Mina erfarenheter av hemvärnet kommer från mina glada dagar som hemvärnsinstruktör under mina studieår i Stockholm.
100 spänn i timmen under ett veckoslut (48 timmar) tackade man ju inte nej till på den tiden.

Om nu soldatyrket är ett heltidsjobb, varför är du FD YOFF mao ej heltid längre, eller jag kanske inte vet allt. Jag är ju bara en simpel IP gruppchef med kompetens knappt att hitta försvunna människor i skogen

Jag förstår inte vad du menar. Kan du förklara dig?
LeadHead
QUOTE (Ivar_Artilleri @ Jan 10 2005, 20:29 )
Det räcker - som sagt - inte med ett par veckor i Vällinge för att förstå hur systemet fungerar. När jag lämnade firman så var kraven (läs:önskvärda kraven) på en bekämpningsledare vid en skyttebataljon formellt överstelöjtnant.

Det normala i kriorg har väl varit majorer som bataljonchefer. Skulle alltså bekämpningschefen (vad det nu är för befattning, typ batartchef eller?) ha högre grad än batchefen?
Ivar_Artilleri
QUOTE (LeadHead @ Jan 10 2005, 21:34 )
Det normala i kriorg har väl varit majorer som bataljonchefer. Skulle alltså bekämpningschefen (vad det nu är för befattning, typ batartchef eller?) ha högre grad än batchefen?

Inte vet jag vad som är normalt. Men det normativa var på min tid att bataljonchefen skulle ha genomfört MHS/HK, alltså det som idag är chefsprogrammet på FHS.
Bataljonchef, ställföreträdande bataljonchef och bekämpningschef skulle (helst) vara överstelöjtnatsfähiga.
I praktiken var det emellertid lägre nivå på framförallt ställföreträdaren och bekämpningschefen. Men de var alltid på väg uppåt så att säga.
eskil
QUOTE (Ivar_Artilleri @ Jan 10 2005, 21:29 )
Vad har DU för erfarenheter av HV, som det verkar i din profil så har du ingen erfarenhet av HV  förutom att vara fd YOFF på A4 där du ev stött på någon HV soldat.

Vem har sagt att jag tillhörde A4:a? Inte jag i alla fall.

QUOTE (http://forum.SoldF.com/index.php?showuser=2707)
Mil. Grundutbildning:  Eldledare A4 Östersund
KD803
QUOTE (eskil @ Jan 11 2005, 14:43 )

Mil. Grundutbildning:   Eldledare A4 Östersund

Man behöver inte vara yoff där man gjort sin GU...
Ivar_Artilleri
QUOTE (BJE @ Jan 11 2005, 16:05 )

Så sant, så sant...
SSN
I övrigt.
Vad hände med HV-INT?

Det lär du märka... ;)
eskil

Mil. Grundutbildning:  Eldledare A4 Östersund

Sant. Men den slutsatsen var det inte jag som drog. ;)
KD803
QUOTE (eskil @ Jan 12 2005, 14:49 )

Mil. Grundutbildning:   Eldledare A4 Östersund

Sant. Men den slutsatsen var det inte jag som drog. ;)

Och vem påstod det? ;)
krp_swe
Hej, en kamrat till mig har blivit tillfrågad att tjänstgöra i en HvUnd pluton. Han rådfrågade mig och jag måste ärligt erkänna att jag aldrig hört talas om denna typ av "enhet". Började söka runt lite på nätet men blev inte mkt klokare av det.. Det jag kunde konstatera är att det är en typ av Hv enhet som har nån form av samarbete med FVRF och att dom sysslar med nån form av spanings uppdrag.

I mina ögon brukar allt som har med Und att göra vara mkt "special" och "hych hych" men det jag fann gav ett ganska "difust" intryck av vad dom egentligen sysslade med.

Så är det någon här som har bättre inblick i vad HvUnd sysslar med och vill delge lite info vore jag tacksam.

Sen undrar jag hur det kommer sig att dom ligger under FVRF.. Flygvapnet känns ju inte som det första jag kommer att tänka på när det gäller dold markspaning..
coq noir
en kompis till mig utbildas för dem just nu, och av vad han berättar känns de lite som hemvärnets jägare, en vän till mig blev tillfrågad att vara PB inom det, det innebär mest dold spanning, överlevnadskurs är en del i packetet. FVRF tar hand om det, då det utvecklats ur YO-05 (tror det hette så) om du går in på www.fvrf.se och kollar under nyheter/stor spanningskurs så ser du vad soldaterna ska kunna göra. på Fvrf syds hemsida finns även en lista på befattningar.
2105
QUOTE (coq noir @ May 25 2007, 15:16 ) *
en kompis till mig utbildas för dem just nu, och av vad han berättar känns de lite som hemvärnets jägare, en vän till mig blev tillfrågad att vara PB inom det, det innebär mest dold spanning, överlevnadskurs är en del i packetet. FVRF tar hand om det, då det utvecklats ur YO-05 (tror det hette så) om du går in på www.fvrf.se och kollar under nyheter/stor spanningskurs så ser du vad soldaterna ska kunna göra. på Fvrf syds hemsida finns även en lista på befattningar.

Var på en introduktionskurs för HvUnd för någon månad sedan (ska vara med i ett HvUnd-komp så småningom, men NBG kom i mellan... ), och det som står ovan stämmer i princip. Ambitionen (eller kanske snarare önskemålet) från flera blivande HvUnd-befäl, är att HvUnd ska ha liknande uppgifter som jägarförbanden, men jag tror inte att HvUnd:s funktion och uppgifter är helt spikade ännu.

EDIT: korvfingrar
Daniel_M
QUOTE (2105 @ May 25 2007, 15:24 ) *
QUOTE (coq noir @ May 25 2007, 15:16 ) *

Var på en introduktionskurs för HvUnd för någon månad sedan (ska vara med i ett HvUnd-komp så småningom, men NBG kom i mellan... ), och det som står ovan stämmer i princip. Ambitionen (eller kanske snarare önskemålet) från flera blivande HvUnd-befäl, är att HvUnd ska ha liknande uppgifter som jägarförbanden, men jag tror inte att HvUnd:s funktion och uppgifter är helt spikade ännu.

EDIT: korvfingrar

Jag har haft förmånen att få studera Hvund på nära håll, det jag såg var allt annat än imponerande!
Skall de specialutbildas till jägartjänst motsv, så krävs nog folk med andra kvaliter än det jag såg

/D
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.