Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnsunderättelsepluton
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4
Noname
QUOTE (Sir Vival @ Jan 5 2008, 17:25 ) *
Den uppgiftsställning som jag syftade på var de uppgifter och beredduppgifter som förbandent fått ställda av C P7/C SSk - dvs. ingen "hittepå-uppgift" och ingen förbandschef som vill "fräna till det" - och vi kan nog vara överens om att det är lite osmart att publicera sådant.

Ytövervakningsuppg löses genom fast och rörlig spaning/observation/kalla-det-vad-du-vill med och utan hund - så är det och så övas det.

@ Sir Vival och 23:e komp
Eftersom jag inte är med i förbandet ska jag vara försiktig med vad jag säger men det verkar råda lite begreppsförvirring här.

"Truppspaning": Är på mikronivå. Uppgiften löses genom "fast spaning" och/eller "rörlig spaning". Ambitionsnivån är ganska hög och resurskrävande. T.ex. en grupp genomför rörlig (eller fast) spaning mot ett hus i skogsgläntan för att utröna fi:s verksamhet och vilken färg han har på kalsongerna. wink.gif ni fattar.

"Ytövervakning": Är på makronivå. Att genom ett antal sammanhängande fasta observationsplaster övervaka ett stort område (såväl skog som stad). Här handlar det mer om att få det stora sammanhanget, alltså om fi kraftsamlar i området eller om han överhuvudtaget finns där.

Sen behöver det ena inte utesluta det andra. Har man en stor blindspot i sin ytövervakning (främst i bebyggelse och nattetid) måste man kanske ta till rörlig spaning för att klarlägga ev fi-närvaro där.

Därför menar jag att det blir svårt att lösa en ytövervakningsuppgift om man lägger krutet på rörlig spaning eftersom man då kanske klarar av att täcka 1% av ytan.
Axial
QUOTE (Axial @ Dec 31 2007, 18:05 ) *
Om jag, rent hypotetiskt, skulle vara intresserad av att reka över från HvIP till HvUnd, vore det praktiskt möjligt med tanke på att jag bor i Dalarna och där organiseras inget hvundkomp. ?

QUOTE (Munin @ Dec 31 2007, 20:34 ) *
Eftersom hvpersonal redan tjänstgör i både dalarna och uppland så borde det inte vara helt omöjligt att hoppa på det uppländska hvundkompaniet som ska finnas?
Sen har jag iofs, mig veterligen, aldrig träffat en hvman som hamnat i hvund vilket kan tyckas lite märkligt.

Det jag rent praktiskt (och fortfarande hypotetiskt) undrade över var:
1. Är det praktiskt möjligt att bo i Borlänge och ändå delta i övningarna för det uppländska hvund-kompaniet? Behöver jag resa till Uppsala (omnejd) varannan/var tredje helg eller hur ofta genomförs övningarna? Får man/funkar det att ha så pass lång restid som jag isåfall skulle få ?
2. Om jag vill gå med i Hvund; måste jag då först avrusta ur hv för att sedan söka till hvund som "alla andra" ?
23:e komp.
QUOTE (Noname @ Jan 5 2008, 19:58 ) *
@ Sir Vival och 23:e komp
Eftersom jag inte är med i förbandet ska jag vara försiktig med vad jag säger men det verkar råda lite begreppsförvirring här.

"Truppspaning": Är på mikronivå. Uppgiften löses genom "fast spaning" och/eller "rörlig spaning". Ambitionsnivån är ganska hög och resurskrävande. T.ex. en grupp genomför rörlig (eller fast) spaning mot ett hus i skogsgläntan för att utröna fi:s verksamhet och vilken färg han har på kalsongerna. wink.gif ni fattar.

"Ytövervakning": Är på makronivå. Att genom ett antal sammanhängande fasta observationsplaster övervaka ett stort område (såväl skog som stad). Här handlar det mer om att få det stora sammanhanget, alltså om fi kraftsamlar i området eller om han överhuvudtaget finns där.

Sen behöver det ena inte utesluta det andra. Har man en stor blindspot i sin ytövervakning (främst i bebyggelse och nattetid) måste man kanske ta till rörlig spaning för att klarlägga ev fi-närvaro där.

Därför menar jag att det blir svårt att lösa en ytövervakningsuppgift om man lägger krutet på rörlig spaning eftersom man då kanske klarar av att täcka 1% av ytan.

Jo tack! Jag väntade på en sån kommentar. Hemvärnet har bara en uttalad resurs som skall tillgodose underrättelseinhämtning. Den får väl anses avsedd att kontrollera huruvida motståndaren använder Löfbergs eller Zoegas eller om dom passerat 5km NV upk4 före kl K. (med res för gammaldags terminologi).
På den tiden det begav sig(för min del) pysslade vi med både Macro och Micro observationer.
Ingen har i HvUnd sammanhang snackat om att krutet läggs på det ena eller det andra. Däremot hävdas det att HvUnd bedriver spaning i den form som på optimalast sätt ger de svar frågeställaren vill ha. Ser inget exeptionellt anmärkningsvärt i detta. Detta är egentligen inte konstigare än att ett insats eller skyttekompani sänder ut en patrull för att införskaffa underrättelser åt förbandet. Vi behöver ju inte göra det mer vetenskapligt än det är.

Man kan ju tänka sig att man inte hela tiden nyttjar hela komp till ytövervakningen och har således en reserv att nyttja för rörligare uppdrag när så behövs. Då kommer inte ytövervakningen i kläm. Nej, jag tillhör inte HvUnd.
Dexter
Jag har deltagit vid ett informationsmöte hållt av Svea HVUndkompani. Det de visade upp då var en organisationsplan där majoriteten av alla befattningar var öronmärkta för diverse frivilligorganisationer (Lottorna, FRO, FMCK, SKBR mfl). Precis som fallet med vanliga Hemvärnskompanier skulle folk från de organisationerna har förtur till befattningarna MEN tills de är uppfyllda skulle befattningarna få tillsättas av övriga. Det var så många befattningar som var öronmärkta att jag blev chockad och lite besviken då jag som min chans att få någon intressant befattning försvinna in i de kvoterades land. Jag fick definitivt uppfattningen att man avsåg omutbilda de befintliga LOMOS-förbanden och det talades enbart om spaning från o-platser (öppen och/eller dold). Detta stöds till viss del av FVRF.

Självklart kan det ha kommit nya bud sedan den presentationen och det förvånar mig inte alls att någon chef på ganska hög lokal nivå har lite andra åsikter om hur förbandet gärna skulle vara bemannat eller agera.

Så sent som i November var inte U-listorna eller befattningslistorna satta för förbandstypen så vi får väl se vart de hela landar. Jag välkomnar Undkompanierna för fast spaning är bland det tråkigaste jag vet. smile.gif

/D
Slugg
I TOEM nämns HVund Kompanier men det står inget om vilka uppgifter de skall kunna lösa. Finns det något dokument motsvatande TOEM där det beskrivs vad ett HVund kompani skall göra?
Dexter
QUOTE (Slugg @ Jan 5 2008, 22:41 ) *
I TOEM nämns HVund Kompanier men det står inget om vilka uppgifter de skall kunna lösa. Finns det något dokument motsvatande TOEM där det beskrivs vad ett HVund kompani skall göra?

Enligt ett brev som finns länkat till tidigare i denna tråd står följande:

Huvuduppgiften enligt PTOEM ligger helt i linje med det ovan nämnda. Hemvärnsunderrättelsekompaniet
skall kunna:
· Ytövervaka ett landområde om 300-600 km2
· Med tillförda sjötransportresurser ytövervaka ett kust- och skärgårdsområde om 600-
1200 km2
· Med tillförda transportresurser i väglös terräng ytövervaka 1500-5000 km2
· Genomföra landsvägsmarsch 300 km/dygn i maximalt 4 dygn
· Stödja samhället främst med ytövervakning och rapportering av densamma
Övriga uppgifter för kompaniet är:
· Begränsad indikering och rapportering av CBRN (kemiska, biologiska, radiologiska eller
nukleära hot och risker) samt att stödja samhället med begränsad indikering och rapportering
av CBRN.

Jag har dock inte själv läst PTOEM för HV-undkomp.

/D
Fk Satan
Finns ett utkast till (P)TOEM för hvund som ska ha prövats under 2007 osv... Dock inget fastställt. Sedan så fort det skrivs in "Und" på saker så blir det hela lite speciellt. Ska se om jag har sparat detta utkast eller inte.
Eftersom insatsplutoner har ytövervakning och rörlig spaning som uppgift i TOEM är det naiv att tro att inte organisationens renodlade undförband avses arbeta på samma vis.
Beakta att de HvUnd:are jag talat med ingår i en försöksorg.(gäller hela bat) Därför bedrivs verksamheten möjligtvis annorlunda än i övriga landet?
Noname
QUOTE (23:e komp. @ Jan 5 2008, 20:25 ) *
Jo tack! Jag väntade på en sån kommentar. Hemvärnet har bara en uttalad resurs som skall tillgodose underrättelseinhämtning. Den får väl anses avsedd att kontrollera huruvida motståndaren använder Löfbergs eller Zoegas eller om dom passerat 5km NV upk4 före kl K. (med res för gammaldags terminologi).
På den tiden det begav sig(för min del) pysslade vi med både Macro och Micro observationer.
Ingen har i HvUnd sammanhang snackat om att krutet läggs på det ena eller det andra. Däremot hävdas det att HvUnd bedriver spaning i den form som på optimalast sätt ger de svar frågeställaren vill ha. Ser inget exeptionellt anmärkningsvärt i detta. Detta är egentligen inte konstigare än att ett insats eller skyttekompani sänder ut en patrull för att införskaffa underrättelser åt förbandet. Vi behöver ju inte göra det mer vetenskapligt än det är.

Jag verkar ha varit väldigt otydlig men jag förtydligar...
Det jag försöker säga är att ett förband vars huvuduppgift består i att bedriva operativ underrättelsetjänst genom att ytövervaka ett område stort som en medelstor svensk kommun svårligen kan lösa en sådan uppgift genom rörlig spaning. Och jag har också svårt att tro att en operativ chef ställer en sådan uppgift som gör att rörlig spaning är det mest optimala sättet att lösa den på, då denna spaningsform oftast tillgodoser undbehovet på stridsteknisk möjligtvis taktisk nivå, t.ex. ett blivande anfallsmål för ett kompani/bataljon pga det minimala område som kan avspanas. Alltså ett antal pinnhål under den nivå som är intressant och som hvund ska jobba på. Men som jag sa förut är det ibland nödvändigt att behöva komplettera bilden med rörlig spaning. Och vad vet jag, en hvundplut kanske underställs den lokala chefen och då blir Zoegas eller Löfbergs plötsligt intressant. Jag ville bara säga att det är skillnad på äpplen och päron även i undvärlden.

Nu var ju TOEM inte spikat än så detta får väl ses som spekulationer.
Sir Vival
QUOTE (Dexter @ Jan 5 2008, 22:33 ) *
Det de visade upp då var en organisationsplan där majoriteten av alla befattningar var öronmärkta för diverse frivilligorganisationer (Lottorna, FRO, FMCK, SKBR mfl). Precis som fallet med vanliga Hemvärnskompanier skulle folk från de organisationerna har förtur till befattningarna MEN tills de är uppfyllda skulle befattningarna få tillsättas av övriga.

Och det är här man kan vara klart bekymrad över vem som rekryteras och skall jag vara cynisk så kommer halva förbandet vara personer utan GU (i alla fall fram till 2010) rekryterat av FVRF och resten personal med hv-kontrakt på lottabefattningar ordersatta av utbgrpch...

Det var så många befattningar som var öronmärkta att jag blev chockad och lite besviken

Instämmer tyvärr!
Hornet
HVund var lite intressant tills man märkte att det mestadels var äldre HV personal som vikts åt detta åtminstonde här och kravet var inte äns genomförd GU på soldaterna så...
Sir Vival
QUOTE (Hornet @ Jan 6 2008, 04:20 ) *
HVund var lite intressant tills man märkte att det mestadels var äldre HV personal som vikts åt detta åtminstonde här

Well... Så är det inte "här" i alla fall.

och kravet var inte äns genomförd GU på soldaterna så...

Det är en "dispens" som gäller tom 2009 och trumfades igenom av HKV/Friv motsatt det förslag som kom från HvSS.
@Noname

Jag förstår vad Du menar, men inledningsvis framtställdes det som att HvUnd INTE överhuvud taget skulle kunna få uppgifter som innebär rörlig spaning. Jag kände som så många gånger förr att man generellt inom leden försöker göra sken av att spaning är något mytiskt, speciellt och totalt ouppnåeligt för gemene man, precis som man ser på hundtjänsten.Allt sedan HvUnd kom på tal för Hemvärnets del har skeptiker envisats med att det fortfarande handlar om luftbevakningstorn och gamla tanter. Jag ville enbart motverka den bilden då den hämmar rekryteringen av dem man faktiskt vill ha. Grundutbildade soldater, helst med spaningsbakgrund. I övrigt håller jag med Dig i allt Du säger. Ber om ursäkt om jag förargat Dig, var inte meningen.

MVH
Noname
QUOTE (23:e komp. @ Jan 6 2008, 15:44 ) *
@Noname

Jag förstår vad Du menar, men inledningsvis framtställdes det som att HvUnd INTE överhuvud taget skulle kunna få uppgifter som innebär rörlig spaning. Jag kände som så många gånger förr att man generellt inom leden försöker göra sken av att spaning är något mytiskt, speciellt och totalt ouppnåeligt för gemene man, precis som man ser på hundtjänsten.Allt sedan HvUnd kom på tal för Hemvärnets del har skeptiker envisats med att det fortfarande handlar om luftbevakningstorn och gamla tanter. Jag ville enbart motverka den bilden då den hämmar rekryteringen av dem man faktiskt vill ha. Grundutbildade soldater, helst med spaningsbakgrund. I övrigt håller jag med Dig i allt Du säger. Ber om ursäkt om jag förargat Dig, var inte meningen.

MVH

Då förstår vi varandra! wink.gif

Det finns många olika underrättelsediscipliner och mängder med metoder att inhämta und på. Det gäller bara att ha koll på vilken metod som är bäst för uppgiften man ska lösa.

Du har inte förargat mig, det är ju sånt här som gör forumet roligt.
Munin
Någonstans mellan Dexter och 23:e komp brister samsynen på personalrekryteringen till förbandet.

Det de visade upp då var en organisationsplan där majoriteten av alla befattningar var öronmärkta för diverse frivilligorganisationer (Lottorna, FRO, FMCK, SKBR mfl). Precis som fallet med vanliga Hemvärnskompanier skulle folk från de organisationerna har förtur till befattningarna MEN tills de är uppfyllda skulle befattningarna få tillsättas av övriga.

Allt sedan HvUnd kom på tal för Hemvärnets del har skeptiker envisats med att det fortfarande handlar om luftbevakningstorn och gamla tanter. Jag ville enbart motverka den bilden då den hämmar rekryteringen av dem man faktiskt vill ha. Grundutbildade soldater, helst med spaningsbakgrund.

Därigenom blir en diskussion om vilka metoder förbandet kan, ska, bör bruka vid underrättelseinhämtning i stort sett meningslös. Förbandet innehåller enligt ovan personal ur FFK, SBK och SKBR vilket borde ge en del ledtrådar, men i vilken omfattning? Ja, det vet förhoppningsvis de som bör veta.
Sir Vival
QUOTE (Munin @ Jan 7 2008, 08:51 ) *
Någonstans mellan Dexter och 23:e komp brister samsynen på personalrekryteringen till förbandet.

Det är nog snarare mellan vissa enskilda kompanier och de "inblandade" i rekryteringen (dvs den rekrytering som komp inte själv direkt står för).

Bef "på pappret" (c:a uppg för Ssk Hvundkomp):
FFK: 14
SKBR: 28 (undpluton + stabsto)
SBK: 5-9
SRK: 5 ssk (undpluton + stabsto)
FMCK: 6
FVRF/FRO/SLK: 17 (stabsto)
FVRF/SLK: 72 (undpluton)

Hemvärnet: 1 (kompch)

Hur det sedan ser/kommer se ut i verkligheten avs. organisationstillhörighet, ja det är en "annan" verklighet...
Och i ärlighetens namn kvittar det, bara personalen är duglig och fähig nog att lösa tjänsten.

Edit:
Förtydligande: manlig personal (oavsett om man gjort GU eller inte, vilken bakgrund man än må ha från FM sedan tidigare) skriver avtal via FVRF - så principiellt, så skall en "hvman" som vill byta förband till hvund skriva avtal med en annan organisation än Hv direkt.
Munin
blink.gif

Så en hemvärnssoldat ska för att gå med i ett annat hemvärnsförband skriva in sig i ett flygvapenförbund?
Man måste älska hur FM tenderar att göra saker och ting mer komplicerade än nödvändigt, men som sagt det gäller att prioritera på rätt saker...
Sir Vival
QUOTE (Munin @ Jan 7 2008, 13:23 ) *
Så en hemvärnssoldat ska för att gå med i ett annat hemvärnsförband skriva in sig i ett flygvapenförbund?

Det är den "officiella" tanken, ja + betala medlemsavgift om 200kr
johanp
Så fungerar det ju redan idag med t.ex. FMCK som tar ut en startavgift och därefter en årsavgift på 200kr. Även dessa bemmannar ju HV-befattningar.
fogel02
Finns det fler än jag här som tillhör HvUnd och helst flyggrupperna. Har ett par frågor kring hur arbetet sker

1. Hur sker sambandet mellan flyggruppen och kompstaben
2. Hur integreras flyggruppen i de "vanliga" övningarna
3. Fungerar det bra att få med övningsmoment för alla grupper (FMCK,SRK,FFK....) Och hur löses detta på ett smidigt sätt så att alla inte övar på "sin kant"
Sir Vival
QUOTE (fogel02 @ Jul 26 2008, 11:28 ) *
1. Hur sker sambandet mellan flyggruppen och kompstaben

Inte eller "á la 1918", men utvecklingen/alternativ/möjliga lösningar är en diskussion som troligen mår mycket bättre av att hållas "internt"...
fogel02
ala 1918 tolar jag som tråd korrekt?

Var mest nyfiken på hur det fungerar idag och inte imorgon, så de disktionerna lär jag kunna ta "internt" när de uppstår
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.