Den uppgiftsställning som jag syftade på var de uppgifter och beredduppgifter som förbandent fått ställda av C P7/C SSk - dvs. ingen "hittepå-uppgift" och ingen förbandschef som vill "fräna till det" - och vi kan nog vara överens om att det är lite osmart att publicera sådant.
Ytövervakningsuppg löses genom fast och rörlig spaning/observation/kalla-det-vad-du-vill med och utan hund - så är det och så övas det.
Ytövervakningsuppg löses genom fast och rörlig spaning/observation/kalla-det-vad-du-vill med och utan hund - så är det och så övas det.
@ Sir Vival och 23:e komp
Eftersom jag inte är med i förbandet ska jag vara försiktig med vad jag säger men det verkar råda lite begreppsförvirring här.
"Truppspaning": Är på mikronivå. Uppgiften löses genom "fast spaning" och/eller "rörlig spaning". Ambitionsnivån är ganska hög och resurskrävande. T.ex. en grupp genomför rörlig (eller fast) spaning mot ett hus i skogsgläntan för att utröna fi:s verksamhet och vilken färg han har på kalsongerna.
"Ytövervakning": Är på makronivå. Att genom ett antal sammanhängande fasta observationsplaster övervaka ett stort område (såväl skog som stad). Här handlar det mer om att få det stora sammanhanget, alltså om fi kraftsamlar i området eller om han överhuvudtaget finns där.
Sen behöver det ena inte utesluta det andra. Har man en stor blindspot i sin ytövervakning (främst i bebyggelse och nattetid) måste man kanske ta till rörlig spaning för att klarlägga ev fi-närvaro där.
Därför menar jag att det blir svårt att lösa en ytövervakningsuppgift om man lägger krutet på rörlig spaning eftersom man då kanske klarar av att täcka 1% av ytan.