Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnsunderättelsepluton
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4
2105
QUOTE (Daniel_M @ May 25 2007, 15:32 ) *
Jag har haft förmånen att få studera Hvund på nära håll, det jag såg var allt annat än imponerande!
Skall de specialutbildas till jägartjänst motsv, så krävs nog folk med andra kvaliter än det jag såg

/D

Jag tror som sagt att det där med "Hemvärnets jägare" är ambitioner och önskemål snarare än verklighet. För att kunna sätta upp ett sådant förband inom frivilligförsvaret krävs nog högre antagningskriterier än "jag vill vara med". Men det är inget fel med att sikta högt...
FkN
Nu får ni skärpa er, HvUnd är lång i från "Hemvärnets jägare".

HvUnd är en fortsättning på Flygvapnets LOMOS. Inte mycket jägeri där...
g3space
QUOTE (FkN @ May 25 2007, 15:01 ) *
Nu får ni skärpa er, HvUnd är lång i från "Hemvärnets jägare".

HvUnd är en fortsättning på Flygvapnets LOMOS. Inte mycket jägeri där...

Det beror väl på hur man ser på "jägeri". Jägare ligger (bland annat) dolda och spanar. Det kommer HvUnd också göra. Jägare får dessutom viss "tuffhetsstatus" i och med att de spanar bakom fiendens linjer. Det gör däremot inte Hemvärnet. Så det finns både likheter och skillnader, det hänger helt enkelt på vad i jägeriet man väljer att betona.
Amfibieslusken
Då kan vi kanske skippa benämningen HV-Jägare, eller? Låter mer som ett mer reguljärt spaningsförband som finns på P7, P4 och I19.
Fk Satan
Spaningsförband är det inte heller, utan snarare ytövervakningsförband...
g3space
Nu var det ju faktiskt bara coq noir som tyckte HvUnd kändes lite som HV:s jägare utifrån vad en kompis berättade. Och det är väl ingen orimlig tolkning eftersom båda ligger i gropar med kikare. Att HvUnd sedan inte kan liknas vid jägarförband i några andra avseenden än detta kanske vi kan anse vara fastställt nu. Och då kan någon som vet berätta mer om deras verksamhet, vilket vore kul att få höra mer om.
sleget
Klart vi är jägare!
Och mycket spörschel ere!

Nä, som sagts tidigare, det är i stort det gamla lomos inom flygvapnet som numer skall petas in i hemvärnet.
Lomos stod som ju alla vet för : Luft Och MarkObservationsSystem.
En grupp som ligger ute någonstans och håller koll på vad som sker i luften och på marken och sedan rapporterar detta till en Observationscentral, OC.
Alltså, som oxå tidigare sagts, ytövervakning.

Inte var det tal om några tuffa spaningspatruller eller så.
Fast det kunde bli ganska tufft på det viset att vi var en grupp som var ibland väldigt isolerad från tex understöd, UH.
Så vi fick alltsomoftast klara oss själva.

HvUnd är det väl inte riktigt någon som klart vet vartåt det skall bära än.
Det finns tankar om ett typ jägarförband men samtidigt finns det oxå tankar om att bli ett mulleskolan på poängpromenad.

Spaningen sker antingen dolt eller öppet.
Det finns väl inte så hemskt många situationer idag som kräver doldhet och att samla bajs i påsar etc.
Men tiderna kan ju förändras.
dieseltrollet
Den här tråden kan kanske vara relevant.
The Swede
Titta där, det fanns ju en tråd.

Så enkelt två trådar blir en.
Sir Vival
Några relevanta länkar till Hvund vht:
http://www.hvss.mil.se/index.php?lang=S&am...91&ncid=614
http://www.hvss.mil.se/index.php?lang=S&am...87&ncid=614
http://www.hvss.mil.se/index.php?lang=S&am...91&ncid=614
http://www.hvss.mil.se/index.php?lang=S&am...42&ncid=614

Det som står i länken nedan, den "inledande", kan betraktas som helt passé då varken Rikshv avd eller utvecklingsledaren ser någon framtid i att skapa ett "Hv-LOMOS" (det man initialt var intresserad av från Hv var rapportsystemet, men det är utfasat) och det är kanske inte heller helt rättvisande att merparten av personalen kommer från LOMOS, men Flygvapnet har vad som benämns "bemanningsansvar" och Flygvapenfrivilliga har rekryteringspucken fram till det att förbandet kan "överlämnas" till Hemvärnet, någon gång efter 080101...
http://www.hvss.mil.se/index.php?lang=S&am...42&ncid=614

Hvund kommer inte att bli ett Hv-jägarförband, även om C HvSS utvavd kommer från I22...

Vet inte om det framgår ur bif. länkar att förbandstypen kommer att räknas som en nationell resurs och lyda under operativ chef och "huserar" som en rent fredsadm. åtgärd i en hvbataljon.

Konststycket är nu att skapa ett förband med hög ambition utan att förlora ödmjukheten.
Lfskbat
Nu ska ni passa på att lyssna på Sir Vival för han kan detta på sina 5 små fingrar clap.gif Det han inte vet om HvUnd är inte värt att veta....
Hans Engström
QUOTE (Sir Vival @ May 25 2007, 19:40 ) *
Konststycket är nu att skapa ett förband med hög ambition utan att förlora ödmjukheten.

Enligt C LGG är det riktiga konststycket att tillföras ett HVUndKomp (Svea i detta fall) utan att få budgeten justerad uppåt banghead.gif

Nåja, det kanske kommer pengar vad det lider...
Lfskbat
@Hans Engström
Det borde du väl veta vid det här laget... Hv budget justeras aldrig uppåt huh.gif Under de 8 år jag varit med så har det varit strid på sista öret varje år.
tgb1116
I FFK nytt #4/2006 (sid 10) beskrivs Frivilliga Flygkårens deltagande i försök med Hemvärnets Underättelsekompani.
Vet dock inte om det är samma org som avses.
Hans Engström
Visst är det så, 6 HVUndKomp tillförs organisationen, i dessa ingår Und plutoner.
tgb1116
QUOTE (Hans Engström @ May 27 2007, 23:46 ) *
Visst är det så, 6 HVUndKomp tillförs organisationen, i dessa ingår Und plutoner.
Tack.
Har letat runt en smula men inte lyckats hitta ngn (komplett) översikt av vad som är tänkt att ingå.
UndPlut, FFKTropp samt bearbetnings- och understödsfunktion(er). Finns det mer?
Undrar,
Pontus
Sir Vival
QUOTE (3924 @ May 30 2007, 16:02 ) *
samt vilka bataljoner har dessa?

Vilka bat som "understödjer" (det finns en anledning till att jag formulerar mig just så) HvUndkomp kan jag inte säga på rak arm, men geografiskt ser det ut så här:
Skåne/Halland
Blekinge/Småland
Göteborg
Stockholm
Uppland/Västmanland
Jämtland/Västernorrland
Norr- och Västerbotten
Södermanland/Östergötland

För kontakt med kompanierna, så finns upplysningar här:
http://www.fvrf.se/web/hem.nsf/0/41B0F01F0...2E?opendocument
fogel02
Fick brev från Luftstridsskolan i Uppsala i dag och enligt de så är huvuduppgifterna

Ytövervaka ett landområde om 300-600kvadratkilometer
Med tillförda sjötp Ytövervaka ett kust och skärgårsområde om 600-1200kvadratkilometer
Met tillförda resurser i väglös terräng ytövervaka 300-600kvadratkilometer
Kunna genomföra landsvägsmarch 300km/dygn i maximalt 4 dygn
Stödja samhället främst med ytövervakning och rapportering av densamma

Innebär punkt två att HvUnd skall utbilda båtchefter eller kommer amf1 att få stå för transporterna när HvUnd vill öva amfibiestrid/amfibiesök
dieseltrollet
QUOTE (fogel02 @ Jun 18 2007, 19:20 ) *
Innebär punkt två att HvUnd skall utbilda båtchefter eller kommer amf1 att få stå för transporterna när HvUnd vill öva amfibiestrid/amfibiesök

Det handlar nog inte så mycket om "amfibiestrid/amfibiesök" som att transportera ut folk till oplatser på öar. Så det lär fungera med inhyrda fiskebåtar motsv.
Fk Satan
QUOTE (fogel02 @ Jun 18 2007, 19:20 ) *
Fick brev från Luftstridsskolan i Uppsala i dag och enligt de så är huvuduppgifterna

Ytövervaka ett landområde om 300-600kvadratkilometer
Med tillförda sjötp Ytövervaka ett kust och skärgårsområde om 600-1200kvadratkilometer
Met tillförda resurser i väglös terräng ytövervaka 300-600kvadratkilometer
Kunna genomföra landsvägsmarch 300km/dygn i maximalt 4 dygn
Stödja samhället främst med ytövervakning och rapportering av densamma

Var står det att de skall öva amfibiestrid eller amfibiesök? det står bara att det ska kunne ytövervaka ett 300-1200kvadratkm stort område. Och ytövervakning är en spaningsuppgift med låg ambitionsnivå. Här handlar det mer av typen båt in. klättra upp på så hög höjd som möjligt och sitta och observera vad som inträffar runt om. jmf uppgifterna spana och detaljspana. som har betydligt högre ambitionsnivå.
fogel02
FK satan ingenstans min tolkning, söka av öar=amfibiesök och när man ändå övar amfibiesök kan man lika gärna öva amfibiestrid
Fk Satan
QUOTE (fogel02 @ Jun 18 2007, 22:07 ) *
FK satan ingenstans min tolkning, söka av öar=amfibiesök och när man ändå övar amfibiesök kan man lika gärna öva amfibiestrid

Min tolkning av "Med tillförda sjötp Ytövervaka ett kust och skärgårsområde" Betyder inte spana, detaljspana genomsöka öar. Utan en mycket mycket lägre ambitionsnivå dvs sitta på en hög höjd och titta med kikare på omgivningarna. Sedan vilket transportmedel det sker med är inte viktigt. Den tolkningen gör jag av denna beskrivning. Så Strid etc är inte högprioriterat för dessa enheter så som jag tolkar det.
Yohn
Är de någon som vet något mer om detta för de stod en hel del intressanta grejor i papperet. Lite random frågor bara sådär.

- Hur många timmar krävs de per år i denna tjänst?
- Kommer man omplaceras i en annan enhet, man vill inte förlora min insats båge och västmanlandmärke, samt förlora en del polare, inte vara med på samma övningar mm? Eller?
- Vad är lönen, samma lika?
- Vad kan vi förvänta oss för kvalité på förbandet?

Har så många frågor, så lite svar. Dessa svar borde kanske mil.se styrt upp.
Är ju faktiskt intresserad. camo.gif
g3space
QUOTE (Yohn @ Jun 18 2007, 22:19 ) *
- Kommer man omplaceras i en annan enhet, man vill inte förlora min insats båge och västmanlandmärke, samt förlora en del polare, inte vara med på samma övningar mm? Eller?

Skall du tillhöra en HvUnd-pluton kan du väl inte samtidigt tillhöra en insatspluton - vad skulle poängen med det vara?
Kungen
Jag såg att det skall vara en utbildning i Uppsala i början på Juli.
Är det någon/Några som skall gå denna eller ??
ISmannen
QUOTE (Yohn @ Jun 18 2007, 23:19 ) *
Är de någon som vet något mer om detta för de stod en hel del intressanta grejor i papperet. Lite random frågor bara sådär.

- Hur många timmar krävs de per år i denna tjänst?
- Vad är lönen, samma lika?
- Vad kan vi förvänta oss för kvalité på förbandet?

Har så många frågor, så lite svar. Dessa svar borde kanske mil.se styrt upp.
Är ju faktiskt intresserad. camo.gif

Finns 20 och 60 timmars befattningar beroende på uppgift.
Man omplaceras till ett HvUndkompani, vet inte hur det är med märken och övningar. Vissa övningar är säkert gemensamma.
Betalningen är samma som i övriga Hv.
Kvaliteten blir vad man gör det till. Beror som alltid på deltagarna.

För mer info tycker jag du ska kontakta närmaste HvUndkompanichef, se kontaktinfo längst ned på http://www.fvrf.se/web/hem.nsf/0/41B0F01F0...2E?opendocument
coq noir
I Fredags fick jag brev från Flygvapen frivilliga där de ville rekrytera mig till Skånska gruppens HvUnd Komp, och jag är faktiskt intresserad av att vara extra hemvärssoldat där. Att detta är en steg mot det nya friska hemvärnet tycker jag är självklart!

Hemvärnet får en ny enhet och dessutom ser jag det positivt då detta ger ett närmande till Flygvapnet. Hemvärnet är ju en del av armen, men med det marina hemvärnet har de en närhet till marinen, nu får de också en närhet till Flygvapnet. Vilket är bra då jag tror att ett närmande hade stärkt hela försvaret.

Skånska Gruppen har sin egen sida för HvUnd
http://www.handledare.org/hvund/

*jag ber om ursäkt för mitt felaktiga uttryck tidigare om "hemvärns-jägare", detta baserade sig bara löst på vad en kamrat berättat. Jag inser också att de inte är några jägare*
dxl
QUOTE (coq noir @ Dec 25 2007, 18:46 ) *
Hemvärnet får en ny enhet och dessutom ser jag det positivt då detta ger ett närmande till Flygvapnet.

Förutom att vissa medlemmar tidigare varit med i flygvapnets frivilligverksamhet, hur närmar sig HV flygvapnet?
Ni kommer ju spana efter saker på marken och raportera till "armén". Flygvapnet har väl absolut ingenting med det här att göra?
23:e komp.
QUOTE (dxl @ Dec 25 2007, 19:30 ) *
Hemvärnet får en ny enhet och dessutom ser jag det positivt då detta ger ett närmande till Flygvapnet.

Förutom att vissa medlemmar tidigare varit med i flygvapnets frivilligverksamhet, hur närmar sig HV flygvapnet?
Ni kommer ju spana efter saker på marken och raportera till "armén". Flygvapnet har väl absolut ingenting med det här att göra?

Är det inte så att vapengrensgränsen är näst intill utsuddad i dag? NBF innebär ju att de enheter (oberoende av vapengren) som behövs i en viss situation kommer att lyda under ett visst kommando/insatsledning, till syvende och sist. Man kan väl säga att alla närmat sig varandra på ett eller annat sätt.
Personligen anser jag att vapengrensuppdelningen är en förlegad konstruktion som troligtvis spelat ut sin roll i praktiken.
I realiteten kan ett HvUnd kompani underställas ett FV förband om man anser att det är en bra lösning vid en viss tidpunkt eller skeende. Flexibiliteten är ju en av komponenterna i NBF. Rent grundorganisatoriskt tillhör vi alla endera det ena, endera det andra vapenslaget. Men rent operativt kan gränserna suddas ut eller flyttas, allt efter omständigheterna. Med detta vill jag hävda att det är meningslöst att tala i termer om vem som tillhör vem, när ledorden är "en försvarsmakt, med gemensamt mål".
Tror inte jag är helt ute och cyklar om jag hävdar att vapengrensuppdelningen kommer att förpassas till historien inom "överskådlig" framtid.
eskil
QUOTE (dxl @ Dec 25 2007, 19:30 ) *

Att flygvapnet (eller närmare bestämt FVRF) rekryterar personal till ett arméförband är väl ett ganska tydligt tecken på ett närmande?
Sir Vival
Med tanke på "vem" som rekryteras så är fokus kanske mer inriktat på FVRF överlevnad än ett intresse att bemanna/bygga ett förband...
Lfskbat
@Sir Virval

Låter lite snett tycker jag... lite introvert?
coq noir
QUOTE (Sir Vival @ Dec 28 2007, 03:21 ) *
Med tanke på "vem" som rekryteras så är fokus kanske mer inriktat på FVRF överlevnad än ett intresse att bemanna/bygga ett förband...

känner ni mig?
i annat fall tycker jag det är lite dumdristigt att ifrågasätta min förmåga
Sir Vival
QUOTE (coq noir @ Dec 28 2007, 09:12 ) *

känner ni mig?

Ber om ursäkt för min klumpiga formulering (syftningen hamnade lite snett där) - min skepticism var inte alls riktad mot dig specifikt utan en mer generell 'fundering'.
coq noir
QUOTE (Sir Vival @ Dec 28 2007, 11:19 ) *
QUOTE (coq noir @ Dec 28 2007, 09:12 ) *

känner ni mig?

Ber om ursäkt för min klumpiga formulering (syftningen hamnade lite snett där) - min skepticism var inte alls riktad mot dig specifikt utan en mer generell 'fundering'.

oki, ja generellt sett vet jag faktiskt inte vilka som rekryteras...
Axial
Om jag, rent hypotetiskt, skulle vara intresserad av att reka över från HvIP till HvUnd, vore det praktiskt möjligt med tanke på att jag bor i Dalarna och där organiseras inget hvundkomp. ?
Munin
Eftersom hvpersonal redan tjänstgör i både dalarna och uppland så borde det inte vara helt omöjligt att hoppa på det uppländska hvundkompaniet som ska finnas?
Sen har jag iofs, mig veterligen, aldrig träffat en hvman som hamnat i hvund vilket kan tyckas lite märkligt.
whamou
Det lilla jag hört om HvUnd är från min arbetsgivare, som blev inbjuden till ett rekryterings/informationsmöte för placering i den förbandstypen.

Som bakgrund kan nämnas att han är kommen ur FV en gång i tiden och numera ca 35år senare är aktiv innom FRO, med placering i en Hv-stab (löjtnant).

Hans kommentar om förbandet var ung.: "Det var bara en massa lull-lull och fina presentationer, kändes som om dom ersätter dom gamla flyglottornas uppgift med ett nytt Hv-förband." surprise.gif

Hursomhells var han föga imponerad av förbandets faktiska uppgifter och medel..
Sleipnir
Jag var på presentationen av Svea HvUnd för ca ett år sedan (tror jag det var), fast alla roliga befattningar var redan tillsatta.
Adam Sigurd
QUOTE (whamou @ Jan 1 2008, 12:40 ) *
Det lilla jag hört om HvUnd är från min arbetsgivare, som blev inbjuden till ett rekryterings/informationsmöte för placering i den förbandstypen.

Som bakgrund kan nämnas att han är kommen ur FV en gång i tiden och numera ca 35år senare är aktiv innom FRO, med placering i en Hv-stab (löjtnant).

Hans kommentar om förbandet var ung.: "Det var bara en massa lull-lull och fina presentationer, kändes som om dom ersätter dom gamla flyglottornas uppgift med ett nytt Hv-förband." surprise.gif

Hursomhells var han föga imponerad av förbandets faktiska uppgifter och medel..

Är det ingen som har förstått det förut dry.gif

HvUnd = LOMOS med mindre modifikationer. Någon skrev det tidigare att Flygvapenfrivilliga letar desperat efter nya uppgifter för att motivera sin egen existens och det är vad jag tror!!
Sir Vival
QUOTE (Adam Sigurd @ Jan 4 2008, 20:43 ) *
HvUnd = LOMOS med mindre modifikationer.
Jättefel, men det är du ju tyvärr inte ensam om att ha - tom FVRF har ju fått det om bakfoten...
Tittar man på uppgiftsställningen (som jag av naturliga skäl inte kommer att nämna) så ser man att "chefen" oftast har helt andra intentioner än div inblandade frivorg.
Mycket spekulationer så jag länkar till ett nyhetsbrev som visserligen utgivits av tidigare chef SSK HvUnd, men det mesta är fortfarande aktuellt och bakgrundsfakta är vad det är.
http://www.sosfvfb.se/hvund/ratatosk/pdf/R...oskNr012006.pdf

Efter samtal med nuvarande chef har jag fått uppfattningen att HvUnd är ett spaningsförband rätt och slätt. Fast och rörlig spaning är huvudförmågan inkl.flygspaningsförmåga. Det insinueras i tråden att HvUnd är en täckmantel för koklottor och luftbevakningspersonal. Jag finner inget stöd för detta påstående.
FkN
Vad är källan till att dom ska syssla med rörligspaning?

Min uppfattning är att FBassäk/FBJ folk hellre sysslar med
Markförsvarssektionen
Munin
En tolkning av texten ovan.

Orden LOMOS och basbataljon förefaller ha en framträdande roll.

"Utbildning
bla bla FVRF bla, LSS, bla bla bla Lottorna bla FVRF bla."

"Personal kommer från frivilligorganisationerna SLK, SKBR, FVRF, FRO, SRK, FFK, FMCK och SKB"
Alltså ett obetydligt antal frivilliga från Hv, den organisation förbandet tillhör.

Samtliga platser/orter där förbandet uppträder/övar enligt dokumentet ovan får nog sägas ha en viss flygvapenanknytning.

Temat i hela textmassan är flygvapen, lomos och fvrf...och så lite und.

Min tolkning av denna text och annat mtrl:
Hvund är ett överlevnadsprojekt för frivilligorganisationer knutna till flygvapnet.
Hävdar bestämt att jag kan ha fel och blir gärna positivt överraskad.

Det finns ändå bra saker med det hela, om man tittar på organisationsschemat i länken så har FFK äntligen fått en vettig organisk placering i ett förband och inom förbandet förefaller förmågan att bearbeta inkommande data finnas i en omfattning som en hvstab, oavsett nivå, bara kan drömma om.

Edit: @FkN Förbandet innehåller kanske FBJ/säk eller kanske inte, Fvrf har trots allt fler medlemmar som kan tycka att det är roligt med lite smyg/patrullering osv?
Det var först och främst organisationsschemat jag ville visa. Und är väl underrättelse, eller? Hur skaffar man sig information? Tror att i det här fallet handlar mer om spaningsverksamhet än bläddrande på biblioteket. Och för att vara riktigt petig så hänvisar jag till flyggrupperna i schemat. Med flygplan kan man inte bedriva fast spaning. Så i sak har jag rätt. Nu har jag även talat med personal ur ett HvUnd kompani och fått berättat för mig att man övar fast och rörlig spaning. Har ingen anledning att betvivla vad de säger.
Noname
QUOTE (Sir Vival @ Jan 5 2008, 02:10 ) *
Jättefel, men det är du ju tyvärr inte ensam om att ha - tom FVRF har ju fått det om bakfoten...
Tittar man på uppgiftsställningen (som jag av naturliga skäl inte kommer att nämna) så ser man att "chefen" oftast har helt andra intentioner än div inblandade frivorg.

Nu blir det ju lite fånigt...var det inte du som klankade ner på folk som var SF-wannabe och hade Oakley-brillor o Safariland?
Det är inget hemligt med att Hvundkompaniets uppgift är Ytövervakning över si-och-så stort område. Detta löses genom en kedja av oplatser. Om sedan er "chef" tror att det är något annat och mycket fränare så har han missuppfattat uppgiftsställningen.

Ytövervakning ska inte missuppfattas att vara det samma som Truppspaning (som bedrivs som fast- och rörligspaning). Skillnaden är att ytövervakning har väsentligt lägre ambitionsnivå på detaljgraden hos underrättelserna. Det handlar mer om att t.ex. från ett vattentorn övervaka en viktigt vägknutpunkt eller från en ås bevaka ett större terrängparti för att kunna bestämma t.ex. framryckningsriktning, förbandsstorlek hos fi eller ev. kraftsamling, kringgångsförsök osv.

Alltså, försöker man "spec-ops:a till det" genom att fokusera på rörlig spaning och försöka klarlägga stridsvärdet hos fi så missar man "the big picture". Det är inte det den operativa chefen vill veta från ett ytövervakningsförband.

PS. Sen håller jag med Munin om nyttan av att ha FFK:s flyggrupper i förbandet.
Munin
@ Noname Vänd på hur du tolkade sir vival, åtminstone jag tolkar hans ord som att frivilligorganisationerna har en tendens att övertolka/bredda de uppgifter som de tilldelats uppifrån. Ord som fallskärmshoppning, tågstormning samt våldsam landstigning i kombination med ordet hemvärn fladdrar förbi i mitt minne.
QUOTE (Noname @ Jan 5 2008, 14:09 ) *

Nu blir det ju lite fånigt...var det inte du som klankade ner på folk som var SF-wannabe och hade Oakley-brillor o Safariland?
Det är inget hemligt med att Hvundkompaniets uppgift är Ytövervakning över si-och-så stort område. Detta löses genom en kedja av oplatser. Om sedan er "chef" tror att det är något annat och mycket fränare så har han missuppfattat uppgiftsställningen.

Ytövervakning ska inte missuppfattas att vara det samma som Truppspaning (som bedrivs som fast- och rörligspaning). Skillnaden är att ytövervakning har väsentligt lägre ambitionsnivå på detaljgraden hos underrättelserna. Det handlar mer om att t.ex. från ett vattentorn övervaka en viktigt vägknutpunkt eller från en ås bevaka ett större terrängparti för att kunna bestämma t.ex. framryckningsriktning, förbandsstorlek hos fi eller ev. kraftsamling, kringgångsförsök osv.

Alltså, försöker man "spec-ops:a till det" genom att fokusera på rörlig spaning och försöka klarlägga stridsvärdet hos fi så missar man "the big picture". Det är inte det den operativa chefen vill veta från ett ytövervakningsförband.

PS. Sen håller jag med Munin om nyttan av att ha FFK:s flyggrupper i förbandet.

Var hittar Du belägg för att ytövervakning/underrättelseinhämtning inte kan innebära rörlig spaning? Vi har uppdragstaktik som ledstjärna, och finner berörd förbandschef det lämpligast att lösa en uppgift medelst rörlig underrättelseinhämtning så gör man det. Man ser det man ser! Eftersom jag talar av egen erfarenhet så vet jag att allt det Du nämner går under begreppet spaningsrapport enligt de 7 S:en(sedermera 8 S) vilka all personal använder sig av vid rapportering.
Stund
Ställe
Styrka
Slag
Sysselsättning
Symbol
Sagesman
(S)tridsvärde

I rapporten svarar man på de punkter man VET, övriga lämnas därhän(för att undvika hönor av fjädrar). Eftersom dagens behov omfattar underrättelseinhämtning i andra sammanhang än enbart i militära(fientlig trupp på svensk mark) är ytövervakning ett bra sammanfattande namn på förmågan.
Alltså, anser man att man behöver röra sig från punkt A till B för att få en bättre verklighetsbild så gör man det. Man rör således på sig. Kalla det för vad Du vill, men rörlig spaning är vad det är frågan om. Detta kan ske medelst fordon, luftfarkoster eller apostlahästarna.
Om man utgår för att inhämta information om någons (s)tridsvärde kommer man oundvikligen att få överskottsinformation som ger svar på de övriga s:en. Jag har aldrig själv varit med om att man enbart spanar för att få svar på stridsvärdet. Men det är ju klart tiderna förändras och jag fick min utb. 89-90 så det är kanske andra metoder som gäller nu. I alla fall var det beställaren av underrättelser som gjorde bedömningar utifrån inrapporterade uppgifter. Nu har man ju tillfört ett s(stridsvärde) för att förtydliga att det är en viktig iakttagelse. Tidigare gjordes den bedömningen på de uppgifter som lämnades under punkten Sysselsättning. Man observerade t ex att ett visst antal fordon var under reparation, visst antal soldater var skadade etc.
Som jag tolkar NBF så har alla underrättelseförband ett syfte, nämligen att ge den operative chefen(samt i förlängningen så många som möjligt) en aktuell och så detaljerad bild av aktuellt läge som det bara går. Kalla dessa förband för vad du vill, men syftet är det samma. Däremot så ser jag en klar skillnad mellan HvUnd och dagens motsvarigheter till t ex Bat och Brigspan. De senare hade även andra förmågor såsom fördröjning, förstöring, blockering, eldöverfall, fångstnappning etc.
Anledningen att man inte kan jämföra rakt av är att dagens miljö som Hemvärnets underrättelseförband skall verka i klart skiljer sig mot invasionsscenariot.
Vi har olika typer av underrättelseförband i FM, och alla är specialiserade för att kunna verka i olika arenor. Syftet är det samma, och metoderna följer samma grundprincip med viss modifikation.

Det handlar mer om att t.ex. från ett vattentorn övervaka en viktigt vägknutpunkt eller från en ås bevaka ett större terrängparti för att kunna bestämma t.ex. framryckningsriktning, förbandsstorlek hos fi eller ev. kraftsamling, kringgångsförsök osv. Denna information mina vänner, var vad vi bl a samlade in, genom fast(inte vattentorn) och rörlig spaning. Vi benämndes spaningsförband, och om HvUnd har samma uppgifter tar jag mig ta mej tusan friheten att kalla dem spaningsförband.
Sir Vival
QUOTE (Noname @ Jan 5 2008, 14:09 ) *

/klipp.../

Jo, det var helt riktigt jag som hade den signaturen.

Den uppgiftsställning som jag syftade på var de uppgifter och beredduppgifter som förbandent fått ställda av C P7/C SSk - dvs. ingen "hittepå-uppgift" och ingen förbandschef som vill "fräna till det" - och vi kan nog vara överens om att det är lite osmart att publicera sådant.

Ytövervakningsuppg löses genom fast och rörlig spaning/observation/kalla-det-vad-du-vill med och utan hund - så är det och så övas det.

@ Munin
Det jag menade med frivorg missförstånd (jag försöker i möjligaste mån inte sticka ut hakan allt för mycket) är att syftet/förhoppningen vad hvundkomp kan/skall användas till av militär områdesbefälhavare rimmar rätt illa med den rekrytering som sker från frivorg* av folk som saknar GU/GSU.
Man kan lugnt konstatera att FVRF forsatta överlevnad hänger på att man kan avtalsskriva personal för hvund - ett förband som tillhör Hemvärnet och själv profilerar man sig fortfarande med stark FV-koppling...

För att tala klartext så har det inte funkat speciellt bra mellan de olika försvarsgrenarna (i södra delen av landet) när det gäller förbandsuppbyggnaden.

För att nämna "den starka kopplingen till LOMOS", så har vi 20 personer av c:a 120 befattningar som kommer från Flygvapnet/LOMOS och merparten av dessa är på stabsbefattningar och som rapportmottagare - att denna "koppling" är mer belyst på andra ställen i landet är någon form av missriktad sentimental nostalgi, som gott kan grävas ner som ett gammalt kadaver - Hvundkompanierna är förbad som tillhör Armén/Hemvärnet och inget annat (om nu bara alla inblandade kunde fatta det).

* FVRF då, eftersom lottorna, som var den största förkämpen för att deras personal skulle kunna placeras utan GSU, är fullständigt ointresserade av att producera personal/rekrytera och SKBR skall vi inte ens nämna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.