Help - Search - Members - Calendar
Full Version: m90 Tropikskjorta / Jacka
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
I22 Vargen
Hej,
Var kan man få tag på en Large M90 tropikskjorta?
Team Member
Åka till Liberia kanske? blink.gif
Ing
QUOTE (Team Member @ Jan 3 2005, 20:41 )
Åka till Liberia kanske? blink.gif

Onödigt inlägg?

brow.gif
/BG
I22 Vargen
Är det sant att utlandsstyrke medlemmar får behålla sina (Tropik? / Sommar?) M90 skjortor, vid hemkomsten ?
NDR
Nej!
Magister R
QUOTE (NDR @ Jan 5 2005, 14:31 )
Nej!

dry.gif Fast undantag görs säkerligen... Första året i NL fick jag behålla min basker (den bruna), medan jag året efter skulle få KÖPA min basker (som då var mörkblå), tror priset var ett par hundralappar... Jag stegade med ampra steg bort till SFD som fick återta den....

Så det finns säkert möjlighet att köpa loss skjortan också... Hur fräsh kan den vara efter ett halvår i tropikerna?

Undrar
MAgistern
bushman
QUOTE (Magister R @ Jan 11 2005, 20:27 )
QUOTE (NDR @ Jan 5 2005, 14:31 )
Nej!

dry.gif Fast undantag görs säkerligen... Första året i NL fick jag behålla min basker (den bruna), medan jag året efter skulle få KÖPA min basker (som då var mörkblå), tror priset var ett par hundralappar... Jag stegade med ampra steg bort till SFD som fick återta den....

Så det finns säkert möjlighet att köpa loss skjortan också... Hur fräsh kan den vara efter ett halvår i tropikerna?

Undrar
MAgistern

det är väl som med alla annan utr.
den säljs till estland.

fast jag gissar att de eldas upp.

hur är egenligen hållbarheten på M90L?
som den gode magistern säjer, hudens saltavlagringar bör väl ta rätt styggt på tyget?
Mordred
Ni Yxor som varit iväg till främmande land med varmt klimat får väl rätta mig, men jag lever i den tron att soldater i 95% av fallen får ut en NY 90L när de roterar ned.
Av de 90L jag sett som kommit tilbaka efter ett halvår i tjänst har jag bara ett ord:
Blää.

De är rent utsagt vidriga :P

Enligt vad jag själv såg på livgardets förråd och vad min granne (som jobbar på truppservice förrådet) berättat så kasseras stora delar av de 90L som faktiskt kommer hem (mängder med annan mtrl anmäls ha "lämnas kvar" i främmande land, soldaten får sin papperslapp påskriven och vandrar ut i det civila angry.gif ), de är helt enkelt för slitna.

En "vanlig" m90 beräknas dessutom tåla högst tre missioner innan den är kasserad.

Tänk tillbaka själv, hur gosig var inte eran egen M90 efter 7-15månaders värnplikt?
johanp
Tropikskjortan är väl den som är ännu tunnare/lättare än 90L och bl.a. har mer djungelanpassat kamoflage, finns väl bara som testversion(några i Liberia) ännu, borde således vara 100% omöjlig att få tag i civilt.
bushman
QUOTE (johanp @ Jan 12 2005, 11:14 )
Tropikskjortan är väl den som är ännu tunnare/lättare än 90L och bl.a. har mer djungelanpassat kamoflage, finns väl bara som testversion(några i Liberia) ännu, borde således vara 100% omöjlig att få tag i civilt.

du har inte räknat med alla som har kontakter.
denna skjorta kan dyka upp där du minst anar.
typ på den 60 åriga kokgrpchfen i knäckebrödhult eller på stabslottan asta.

vet att ett par äldre hv-snubbar i min batstab. stoltserar med ett par egenhändigt stulna 90L skjortor.
helst i kombination med vanliga 90-byxor och skäggstubb modell svår.
Fanjunkar´n
QUOTE (bushman @ Jan 12 2005, 11:59 )
vet att ett par äldre hv-snubbar i min batstab. stoltserar med ett par egenhändigt stulna 90L skjortor.

Och detta tillåts!!!??? Hade inte förekommit på den HV-batstab jag tillhörde iaf. Tilldelad utrustning endast. Inget annat.

banghead.gif
jaegare

Hur ser du skillnad på byxorna? Det är ju bara tjockleken på tyget och fodret längst ner vid snölåset som skiljer mellan 90L och vanliga 90 byxorna..
Hur vet du förresten att jackorna är stulna?
Dexter
QUOTE (Mordred @ Jan 12 2005, 03:33 )
Ni Yxor som varit iväg till främmande land med varmt klimat får väl rätta mig, men jag lever i den tron att soldater i 95% av fallen får ut en NY 90L när de roterar ned.

Vid nedrotation till LA02 fick vi ut en helt ny omgång 90/L samt en begagnad omgång. Vi fick även ut två(?) omgångar 90/T (den helgröna VietCong-modellen något anpassat kamouflage har jag inte sett).

Enligt hörsägen så bedöms 90/L ha gjort sitt efter 6 månader i Liberia och ska samlas in för förstöring vid hemrotation. Om några exemplar eventuellt undviker majbrasan och med förrådets goda minne följer med någon soldat hem får framtiden utvisa.

Menar bushman 93/FN-skjortan kanske? Den finns att köpa på vissa regementen i Sverige så stulna behöver de inte vara. Jag tror killen med bygghjälmen inte ska klaga så mycket på andras utrustning. Avundsjuka? Fast jag håller med om att man inte ska knycka prylar.

/D
kronvrak
Om de flesta kläderna slits ut på 6 månader ser jag ingen mening med att samla in dem igen?
Antingen sälj kläder för en spottstyver till de som burit dem eller sälj dem för en högre summa till folk som vill ha gamla sunkiga och slitna kläder.

Att skänka dem till dem som burit dem är väl inte aktuellt även om det verkar det som är mest "rätt" att göra om de i alla fall ska bränna kläderna.
bushman
QUOTE (Dexter @ Jan 12 2005, 14:06 )
QUOTE (Mordred @ Jan 12 2005, 03:33 )

Vid nedrotation till LA02 fick vi ut en helt ny omgång 90/L samt en begagnad omgång. Vi fick även ut två(?) omgångar 90/T (den helgröna VietCong-modellen något anpassat kamouflage har jag inte sett).

Enligt hörsägen så bedöms 90/L ha gjort sitt efter 6 månader i Liberia och ska samlas in för förstöring vid hemrotation. Om några exemplar eventuellt undviker majbrasan och med förrådets goda minne följer med någon soldat hem får framtiden utvisa.

Menar bushman 93/FN-skjortan kanske? Den finns att köpa på vissa regementen i Sverige så stulna behöver de inte vara. Jag tror killen med bygghjälmen inte ska klaga så mycket på andras utrustning. Avundsjuka? Fast jag håller med om att man inte ska knycka prylar.

/D

att ha yngre släktingar som jobbar i förråd och låter dem dela ut vapen-skjorta M90L, till släktingar, som dessutom i sann tradition talar om för alla, att de minsann har fått något som gör dem till något mer än alla andra.

jag vet inte vad ni anser om detta men jag tycker att visst, har man prylarna så kan man dra på sig dessa ute i busken.
men glida omkring på kurser med näsan i vädret och ha en stjärna från HVSS på kragspegeln, utr med kläder som inte är tilldelade är en tradition som hålls högt av det äldre gardet.

sen dexter om jag har en camoflerad bygghjälm på skallen under övn. gör det mig till en sämre soldat?
alla som köpt us-innerhjälmar och dragit på hjälmdok på dem är de bättre än mig då?

jag har själv fyra FN93 skjortor som jag köpt i personalbutik, så jag vet hur en baccis skjorta ser ut.

men eftersom mycket vad gäller mtrl inom den MD grp jag tillhör. inte är som det skall.
och folk kommer med saker som kroppsskydd 94 och annat som absolut inte tilldelats eller kommer att tilldelas HV förren sverige klarar sig utan elavbrott, så fort det stormar.
tyvärr finns det ingen som säjer till och de personer som tvunget skall visa sig i utr som de vet inte är RU, fortsätter med detta tills det går helt överstyr.

jag blir inte förvånad om jag träffar dem igen och de står uppställda i FJS02 nästa gång jag ser de.
QJ13
QUOTE (Fanjunkar´n @ Jan 12 2005, 12:05 )

Och detta tillåts!!!??? Hade inte förekommit på den HV-batstab jag tillhörde iaf. Tilldelad utrustning endast. Inget annat.

banghead.gif

Tilldelad utr endast !?!?!

Min erfarenhet från HV i form av HVungd, HVman och Yoffinstr är följande:

HV förbandet kunde endast med svårighet skiljas från ett milisförband från balkan.

Egna kängor, halsdukar, huvudbonader, ryggsäckar mm. För att inte tala om alla knivar, yxor, machetes och annan utrustning som bars som den enskilde fann vara smidigast.

Höjden var en HVman som vägrade byta sin blåa Helly Hansen mot vapenrocken eftersom den var "bekvämare".

Ok, detta var på slutet av 80-talet och jag antar att det har hänt en del sen dess.

Någon aktiv HV-man kanske kan upplysa mig om hur det ser ut idag och jag gissar att det skiljer något från MD till MD.
Batkvm
Håller med QJ13. Det som är annorlunda idag är att Hv-soldater nästan tävlar i att ha sin egen utr iallafall inom Ip, vilket lätt kan beskådas inom detta forum. För att göra det lätt så skulle försvarsmakten kunna sälja m/90L till dem som vill ha den, om inte så skulle den kunna vara ganska bekväm att att använda på sommaren eller när man har tex stabsbefattning inom Hv
Dexter
QUOTE (bushman @ Jan 12 2005, 19:51 )
sen dexter om jag har en camoflerad bygghjälm på skallen under övn. gör det mig till en sämre soldat?
alla som köpt us-innerhjälmar och dragit på hjälmdok på dem är de bättre än mig då?

jag har själv fyra FN93 skjortor som jag köpt i personalbutik, så jag vet hur en baccis skjorta ser ut.

Det gör dig till en sämre skyddad soldat men troligtvis inte en sämre soldat. :) Dock gör den att du kanske inte bör kasta spjut i radhus när det gäller att använda tilldelad utrustning utan att vänta dig mothugg. ;)

Blev lite förvirrad när du skrev 90/L-skjorta men förstår nu vilken vapenrock du menade.
Har du på dig 93-skjortorna trots att dom inte är tilldelade? ;)

På mitt hemvärnskompani hemma i sta'n <läses med Saltkråkan vibbar> så är utrustningsbärandet uppstyrt och följs. Om jag åkte på en varm FBU-sommarkurs så nog sjutton skulle jag ta med mig personligt köpta sommarkängor och en eventuell 90/L om jag hade en i stället för att svettas i tilldelad HV-utrustning som inte har med FBU att göra.

MVH

D
Fanjunkar´n
QUOTE (QJ13 @ Jan 12 2005, 21:28 )
Ok, detta var på slutet av 80-talet och jag antar att det har hänt en del sen dess.

Någon aktiv HV-man kanske kan upplysa mig om hur det ser ut idag och jag gissar att det skiljer något från MD till MD.

Jo, det har hänt en del sedan 80-talet...

Jag var aktiv mellan 92-01, de flesta åren som kvartermästare. Vi avrustade alla "nollor" och kom bort från "milistendenserna". Vissa lärde sig visserligen aldrig men det blev oerhört mycket bättre. Som andra skrivit när det klankats på HV... det skiljer sig ganska mycket runtom i landet.

Det är o förblir en disciplinfråga om man skall tillåta "gris-Karlson" att komma som en vandrande dynghög eller "fk Fjun" för den delen i det allra senaste kittet.
båtsman
Anledningen att vi inte fick behålla några M 90 T eller L från Kongo var att tyget skulle kontroleras för slitage så dom skulle kunna förbättra tyget!
jaegare
QUOTE (bushman @ Jan 12 2005, 20:51 )
jag blir inte förvånad om jag träffar dem igen och de står uppställda i FJS02 nästa gång jag ser de.

Vad skulle det göra då? Även den uniformen går ju att få tag i om man bara vill betala för den.
Är det kanske så att du är avundsjuk bara?

F.ö så är det ju knappast bara hv som använder egen utrustning. Ganska vanligt med egna prylar hos utlandsstyrkan också har även sett x antal yoff med egen utrustning. Ex smockar från militaryshop som ej är reglementsenliga. På P10 var det väldigt vanligt att befälen sprang omkring med civila fleece jackor med P10 logga som yttersta plagg, dock gröna. Men det var verkligen Malajn.gif
Maverick
QUOTE (QJ13 @ Jan 12 2005, 20:28 )

Det skiljer från kompani till kompani beroende på chefen.

Insatskompaniet jag har pejl på har börjat styra upp det med målet att BARA tilldelad utr gäller........
HAr rensat bort en del avarter på vapen stridsselar och liknande.
Nu är målsättningen att ensa uniformer avseende:
* Bärande
* Endast godkänt material (visst ingen har klagat på att jag har ett par 90 sommarkängor som jag inte fått av HV utan FV)
* Märken PÅ uniformer...
* Knivar och liknande

Kanske kan ha att göra med att Komp C är YOff
Fk Satan
QUOTE (Maverick @ Jan 13 2005, 09:00 )
QUOTE (QJ13 @ Jan 12 2005, 20:28 )

Det skiljer från kompani till kompani beroende på chefen.

Insatskompaniet jag har pejl på har börjat styra upp det med målet att BARA tilldelad utr gäller........
HAr rensat bort en del avarter på vapen stridsselar och liknande.
Nu är målsättningen att ensa uniformer avseende:
* Bärande
* Endast godkänt material (visst ingen har klagat på att jag har ett par 90 sommarkängor som jag inte fått av HV utan FV)
* Märken PÅ uniformer...
* Knivar och liknande

Kanske kan ha att göra med att Komp C är YOff

Så civila handskar är inte tillåtet? och hur blir det med sådna som inte har militära glasögon? för att inte tala om underkläder... måste man ha kronans då oxå?

konstaterar att jag inte får använda följande utrustning i det InsatsKompaniet:

* handskar
* sockar
* Lundhagskängor
* Strumpor
* kartfodral
* pennor
* ficklampa
* Eldstål
* viss sjv. utr.
* glasögon
* nödmat
* kikare
* anteckningsblock
* skrivplatta
* magpulls
* vattenflaska
* Kompass
* morakniv
* multiverktyget
* karbinhakar
* batterier
* Ståltråd
* snöre
* tråd
* Tändstickor
* Tändhjälpmedel

plus lite mer utr som jag troligen har glömt att lista.... Dock kan jag konstatera att civilryggsäck får jag bära allt enl vad UniR2003 säger.

1.1.10 Civil ryggsäck i till uniformen lämplig färg (svart, mörkgrön, mörkblå
eller mörkbrun) får bäras till strids- och arbetsuniformer, dock ej till daglig
dräkt. Axelremsväska i färger enligt ovan får bäras av kvinnlig personal
vid enskilt uppträdande.
Paraply i med uniformen överensstämmande färg får bäras till daglig dräkt,
vardagsdräkt samt sällskapsuniformer. Paraplyet får ej vara försett med
märken, reklamtext eller dylikt.

ang. det här med civil hjälm till stridsuniformen så säger UniR så här:
Till uniform får civil skyddshjälm bäras, om möjligt i till uniformen anpassad
färg.
Fu Kjellberg
1.1.10 Civil ryggsäck i till uniformen lämplig färg (svart, mörkgrön, mörkblå
eller mörkbrun) får bäras till strids- och arbetsuniformer, dock ej till daglig
dräkt. Axelremsväska i färger enligt ovan får bäras av kvinnlig personal
vid enskilt uppträdande.
Paraply i med uniformen överensstämmande färg får bäras till daglig dräkt,
vardagsdräkt samt sällskapsuniformer. Paraplyet får ej vara försett med
märken, reklamtext eller dylikt.

Det skulle innebära att jag får bära denna rygga med fickor på avbärarbbältet under övning.
Den är ju svart,mörkgrön och matchar ju uniformen rätt så bra. biggrin.gif
C 2.a pjäs
Punkt 1.1.10 borde ju tillåta Maxp. Thermite. En ryggsäck behöver ju inte bäras på ryggen...

navy2.gif
kronvrak
QUOTE (båtsman @ Jan 13 2005, 03:44 )
Anledningen att vi inte fick behålla några M 90 T eller L från Kongo var att tyget skulle kontroleras för slitage så dom skulle kunna förbättra tyget!

Uppfattat.
Solon
QUOTE (C 2.a pjäs @ Jan 13 2005, 10:04 )
Punkt 1.1.10 borde ju tillåta Maxp. Thermite. En ryggsäck behöver ju inte bäras på ryggen...

navy2.gif

Nej, men det kanske måste vara en ryggsäck och inte en midjeväska.
bushman
QUOTE (jaegare @ Jan 13 2005, 05:21 )
QUOTE (bushman @ Jan 12 2005, 20:51 )

Vad skulle det göra då? Även den uniformen går ju att få tag i om man bara vill betala för den.
Är det kanske så att du är avundsjuk bara?

F.ö så är det ju knappast bara hv som använder egen utrustning. Ganska vanligt med egna prylar hos utlandsstyrkan också har även sett x antal yoff med egen utrustning. Ex smockar från militaryshop som ej är reglementsenliga. På P10 var det väldigt vanligt att befälen sprang omkring med civila fleece jackor med P10 logga som yttersta plagg, dock gröna. Men det var verkligen Malajn.gif

visst jag är avundsjuk, grymt avundsjuk på att jag inte har deras uniformer.
hade jag lagt hela min själ och lön i FM´s frivilliga tjänst, och försummat socialt liv totalt, kanske jag kan tänka mig att köpa en FJS02.

men det är ju just detta att de alltid skall bära detta vid komp-uppställningar eller motsvr.
likformig är ju något som bör eftersträvas vid formelt uppträdande.
och det är ju oftas inte de personer som du vill skall synas som reklampelare för FM så kommer stultandes i nya prylar.

att de sedan använder detta vid enskilt uppträdnade skiter jag i.
tyvärr är det ju oftas så att just dessa människor, har en ovana att komma med på bild i div hv/fro/lotta-tidningar och befolkar hemsidornas bildgallerier.

jag gnäller inte om det används bra FM-utvecklade uniformer och m90 prylar från milisshopen under övn.

det som gör mig sur, ja avundsjuk då, är att folk som enbart för att de befinner sig inne hos MD-grp tre ggr i månaden och dricker kaffe, belönas med ny utr.
medan de som lägger timmar och fritid på IP och skjutbanor knappt får ut RU.

sedan tyvärr alla inom hårt kämpande IP, det är en viss skillnad i arbetsuppgifter hos US, och HV.
det finns anledning varför man byter ut vissa saker i utr, om man använder dem varje dag.

om någon ger dig saker från biltema, och du har chansen att få ut orginaldelar vad väljer du?

@ dexter:

vad gäller min bygghjälm så ligger den i mobförrådet aka hobbyrummet.
den kommer från en svunnen tid då jag inte ens hade en AK i HV.
gevär 96 hette min bössa lång då.

vad gäller FN skjortorna(gröna) så används de vid enskilt uppträdande typ rekrytering eller kursverksamhet.
dock är t-shirten ett skönare plagg sommartid :P
får väl erkänna att de två marinblå baccis skjortorna jag har, även har används civilt också.

det gäller väl samma sak med m87 tröjan också, endast enskildt uppträdande.
fast jag tror den sticker mer i ögonen på MD-grp folk än 90L och baccisskjortor.
FkN
QUOTE (Fk Satan @ Jan 13 2005, 08:46 )
Så civila handskar är inte tillåtet? och hur blir det med sådna som inte har militära glasögon? för att inte tala om underkläder... måste man ha kronans då också

...

lista på prylar

...

Alla vet att det saken handlar om är diverse stridsvästar och utstickande uniformspersedlar så som fjs02, a-dyk osv osv.

Fick en order från C Armèsek på min md-grp idag:

Utrustning: M/90 marschskor, hjälm, reglementerad stridsutrustning ej privat inköpt, med all materiel(samtliga magasin, skyddsmask, vattenflaska,) vapen för lösskjutning, regnställ, värmejacka, handskar, klädda för årstiden, anteckningsmateriel

Står ju klart och tydligt reglementerad stridsutrustning. Finns ju liksom ingen anledning varför man inte skulle använda det, och att är självklart att man får ha med sådana "bra-att-ha-grejer" som du listar kommer aldrig någon frågasätta. Eller?
Fk Satan
QUOTE (Fk Nordin @ Jan 13 2005, 20:36 )
QUOTE (Fk Satan @ Jan 13 2005, 08:46 )
Så civila handskar är inte tillåtet? och hur blir det med sådna som inte har militära glasögon? för att inte tala om underkläder... måste man ha kronans då oxå?

...

lista på prylar

...

Alla vet att det saken handlar om är diverse stridsvästar och utstickande uniformspersedlar så som fjs02, a-dyk osv osv.

Fick en order från C Armèsek på min md-grp idag:

Utrustning: M/90 marschskor, hjälm, reglementerad stridsutrustning ej privat inköpt, med all materiel(samtliga magasin, skyddsmask, vattenflaska,) vapen för lösskjutning, regnställ, värmejacka, handskar, klädda för årstiden, anteckningsmateriel

Står ju klart och tydligt reglementerad stridsutrustning. Finns ju liksom ingen anledning varför man inte skulle använda det, och att är självklart att man får ha med sådana "bra-att-ha-grejer" som du listar kommer aldrig någon frågasätta. Eller?

Naturligtvis så förstår jag att det är så som du skriver. Men ifall man går ut och skriver att man ENBART ska ha tilldelad utrustning så kan det övertolkas. Lite som fan läser Bibeln vilket jag gjorde helt medvetet.

Policyn hos oss är istort sett samma. Av försvaret reglementerad utrustning gäller. Utrustning skall ha M eller F nummer och finnas inom organisationen. Dock så görs det undantag för kängor där vi får ha valfri känga så länge som de är i färger som inte sticker ut. Så röda stövlar med rosa hjärtan är inte direkt tillåtet, medan ett par svarta Lundhags pro. är tillåtet.

När vi har samverkan med civila myndigheter, uppträder som skyddsvakt, resa till/från övning eller är inom kasernområde så gäller uniR till 100%. är vi ute i skogen där vi inte riskerar att stöta samman med civila individer eller fotografer så är det anpassad utrustning som gäller. Alla foton som läggs ut på internet osv från våra övningar skall det vara 100% reglemnterad utrustning och UniR gäller till 100%.

ungefär så är policyn hos oss.
heiho
Och i inskrivningsboken, tror jag att den heter, står det att vid mobilisering så skall man ta med sig sådana civila prylar som man bedömmer att man behöver.

Hur stämmer detta överens med resonemanget "för att kunna strida som man övar måste man öva som man avser att strida"???????????????????
Mordred
"Ingen planering överlever någonsin kontakt med verkligheten!"
Fk Satan
QUOTE (heiho @ Jan 15 2005, 11:43 )
Och i inskrivningsboken, tror jag att den heter, står det att vid mobilisering så skall man ta med sig sådana civila prylar som man bedömmer att man behöver.

Hur stämmer detta överens med resonemanget "för att kunna strida som man övar måste man öva som man avser att strida"???????????????????

Vid ditt mobförråde kanske det saknas utrustning? kanske inte finns i rätt storlekar osv. Vidare efter mobilisering så är det Darwins principer som gäller.....

Vidare kanske inte alla får ut stridsväst2000 och bärsäk 2000 vid mobilisering utan det kanske blir ngt anna, och en annan ryggsäck osv. KAnske inte alls blir AK5 utan AK4 osv.... KAnske inte ens M/90 som fås ut vid mobilisering. Termosar kanske saknas, kikare saknas eller finns kanske bara en/pluton osv.
Sgt 1cl HuggyBear
Knaske dags så här lite sent om sider att knyta tillbaka tråden.

Är det någon som sett, hört eller helt enkelt vet var man kan få tag i en sommar jacka.

Och vänligen inga dumma kommentarer.

Samt nej du får inte behålla den om du är ute, jag kommer att lämna in min inom kort.

Med soliga hälsningar från CEB Bosnien.
navy2.gif
Rune Frunkh
Oj då, får man inte behålla den... Då gjorde jag fel... ;)

Ett alternativ kan vara att helt sonika säga till förrådspersonalen att den förkommit och att man är villig att ersätta den. Spela rådum och ha ingen aning om var den kan vara, inga bortförklaringar, inget snack - uniformen är borta! Kostnaden för en M90L är i sammanhanget ringa (priset stridssäckar och bärsäckar är mycket bra!). En liten varning bör dock utfärdas för ev. MP:s som kontrollerar civil packning vid hemtransport.

Tillkommer gör den moraliska biten: är det OK att sno utrustning från FM, den skulle kunna användas... bla bla bla bla... Det är upp till dig. (Jag sover dock mycket gott på nätterna.)
Flamdämpare
QUOTE (Batkvm @ Jan 12 2005, 21:56 )
Det som är annorlunda idag är att Hv-soldater nästan tävlar i att ha sin egen utr iallafall inom Ip,

Intressant åsikt från en Batkvm som brukar gå i M90/P. dry.gif
Batkvm
QUOTE (Flamdämpare @ Apr 7 2005, 09:02 )
QUOTE (Batkvm @ Jan 12 2005, 21:56 )
Det som är annorlunda idag är att Hv-soldater nästan tävlar i att ha sin egen utr iallafall inom Ip,

Intressant åsikt från en Batkvm som brukar gå i M90/P. dry.gif

ohmy.gif Hur vet du det??? wub.gif
FhF laddare
Såg en M90 Tropikskjorta på VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM Å sedam sammlar saker/Militära sammlar saker och kläder.Där finner man en just sådan skjorta
Mattsson
QUOTE (FhF laddare @ Apr 12 2005, 17:20 )
Såg en M90 Tropikskjorta på VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM Å sedam sammlar saker/Militära sammlar saker och kläder.Där finner man en just sådan skjorta

Denna kanske?
FhF laddare
Svar Johan Adam biggrin.gif
Bubba
Jag hitatde 2 st M90L jackor/skjortor på Tomcat i båstad i sommras när jag avr där...
Pris 500kr st
Men jag evt ej om dem har kvar dem längre=/

Edit: dom var tre kronormärkta och begagnade
SISU
Tomcat hade kvar 90l för en månad sen .
Man kan ju undra var han har fått tag i dom ?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.