QUOTE (Värnpliktsnytt 041230)
SSU kräver bättre kläder för kvinnor
STOCKHOLM Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund, SSU, i Stockholm kräver kvinnoanpassade kläder i försvaret. Förbundet har skickat en motion till Försvarsmakten, försvarsdepartementet och försvarsutskottet där de kräver insatser för att kvinnor inte ska förtryckas i försvaret. För att möjliggöra en verkligt allmän värnplikt måste villkoren göras rimliga, skriver de.
- Vi lever i ett samhälle som förtrycker kvinnor och så sker även i försvaret. Genom att anpassa utrustning och kläder tror jag att fler kvinnor kan söka sig till försvaret, säger Jens Lundberg ordförande i SSU Stockholm. (VS)
STOCKHOLM Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund, SSU, i Stockholm kräver kvinnoanpassade kläder i försvaret. Förbundet har skickat en motion till Försvarsmakten, försvarsdepartementet och försvarsutskottet där de kräver insatser för att kvinnor inte ska förtryckas i försvaret. För att möjliggöra en verkligt allmän värnplikt måste villkoren göras rimliga, skriver de.
- Vi lever i ett samhälle som förtrycker kvinnor och så sker även i försvaret. Genom att anpassa utrustning och kläder tror jag att fler kvinnor kan söka sig till försvaret, säger Jens Lundberg ordförande i SSU Stockholm. (VS)
[ironi]
Vem kan jag vända mig till för att klaga på att jag inte informerades om att Försvarsmakten systematiskt förtryckte mig i 10 månader genom att ge mig kalsonger i stället för kvinnounderkläder sk trosor?
[/ironi]
Vad Jens Lundberg och resten av SSU har tänkt med när de har formulerat motionen (jag hittar den inte) det övergår mitt förstånd.
Tror de verkligen att det finns kvinnor som tvekar att göra lumpen för att de är rädda att utrustningen och kläderna inte är anpassade efter dem?
Det enda jag finner störande med det försvaret tillhandahåller (ur ett kvinnligt perspektiv) är att stroppen som man knäpper mellan axelremmarna på ss2000 inte kan justeras tillräckligt i höjdled så att man slipper ha det precis över brösten.
Har de som har formulerat motionen själva varit kvinnor och gjort vpl eller är det så att SSU tror att alla tjejer som gör lumpen mår dåligt, känner sig förtryckta osv?
Jag talar nog för många tjejer inom försvaret när jag påstår SSU, genom sin motion, endast gör oss en björntjänst.
Precis som det finns killar som är byggda olika finns det tjejer som är olika. Den utrustning försvaret tillhandahåller är kanske utformad efter killar med den passar lika bra och dåligt på kvinnor som på män. Visst är det problem på vissa förband att utrustning inte finns i små storlekar men det finns ju både tjejer och killar som är lite kortare och smalare.
Vi vill inte daltas med, vi vill vara där på lika villkor, vi vill inte ha specialbehandling. Som tjej är man tillräckligt utsatt i FM just pga man är tjej, skulle vi få specialutrustning (utöver de bidrag vi får till sport-BH som det redan är ramaskri om) skulle det knappast gynna oss initialt. De kostnader som skulle genereras för att anpassa all utrustning för kvinnor skulle vida överskugga de positiva effekter den skulle ha på antalet kvinnor i FM.
Jag tror att kvinnor i försvaret kan avgöra själva vad vi behöver, vi behöver inga politiskt korrekta proffstyckare som talar om för oss vad det är.
När ska SSU sluta generalisera och faktiskt göra nånting vettigt för de värnpliktiga och för jämställdheten?