Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kvinnor förtrycks inom FM
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Karin
QUOTE (Värnpliktsnytt 041230)
SSU kräver bättre kläder för kvinnor
STOCKHOLM Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund, SSU, i Stockholm kräver kvinnoanpassade kläder i försvaret. Förbundet har skickat en motion till Försvarsmakten, försvarsdepartementet och försvarsutskottet där de kräver insatser för att kvinnor inte ska förtryckas i försvaret. För att möjliggöra en verkligt allmän värnplikt måste villkoren göras rimliga, skriver de.
- Vi lever i ett samhälle som förtrycker kvinnor och så sker även i försvaret. Genom att anpassa utrustning och kläder tror jag att fler kvinnor kan söka sig till försvaret, säger Jens Lundberg ordförande i SSU Stockholm. (VS)

[ironi]
Vem kan jag vända mig till för att klaga på att jag inte informerades om att Försvarsmakten systematiskt förtryckte mig i 10 månader genom att ge mig kalsonger i stället för kvinnounderkläder sk trosor?
[/ironi]

Vad Jens Lundberg och resten av SSU har tänkt med när de har formulerat motionen (jag hittar den inte) det övergår mitt förstånd.

Tror de verkligen att det finns kvinnor som tvekar att göra lumpen för att de är rädda att utrustningen och kläderna inte är anpassade efter dem?

Det enda jag finner störande med det försvaret tillhandahåller (ur ett kvinnligt perspektiv) är att stroppen som man knäpper mellan axelremmarna på ss2000 inte kan justeras tillräckligt i höjdled så att man slipper ha det precis över brösten.

Har de som har formulerat motionen själva varit kvinnor och gjort vpl eller är det så att SSU tror att alla tjejer som gör lumpen mår dåligt, känner sig förtryckta osv?
Jag talar nog för många tjejer inom försvaret när jag påstår SSU, genom sin motion, endast gör oss en björntjänst.
Precis som det finns killar som är byggda olika finns det tjejer som är olika. Den utrustning försvaret tillhandahåller är kanske utformad efter killar med den passar lika bra och dåligt på kvinnor som på män. Visst är det problem på vissa förband att utrustning inte finns i små storlekar men det finns ju både tjejer och killar som är lite kortare och smalare.
Vi vill inte daltas med, vi vill vara där på lika villkor, vi vill inte ha specialbehandling. Som tjej är man tillräckligt utsatt i FM just pga man är tjej, skulle vi få specialutrustning (utöver de bidrag vi får till sport-BH som det redan är ramaskri om) skulle det knappast gynna oss initialt. De kostnader som skulle genereras för att anpassa all utrustning för kvinnor skulle vida överskugga de positiva effekter den skulle ha på antalet kvinnor i FM.

Jag tror att kvinnor i försvaret kan avgöra själva vad vi behöver, vi behöver inga politiskt korrekta proffstyckare som talar om för oss vad det är.

När ska SSU sluta generalisera och faktiskt göra nånting vettigt för de värnpliktiga och för jämställdheten?
Pappsen
Bra rutet, mammsen ;)

Kan du inte mejla honom ditt inlägg? Han kan behöva få veta vilka han talar för.

vissel.gif
Sidron
Jag tror nog allt det är några nissar som försöker nå fram till någon person i det här landet att det verkar som om dem faktiskt kämpar för kvinnors jämlikhet i Sverige. Därför har dem förmodligen inget befogat underlag till den här motionen utan dem vill bara göra ett desperat försök att få bli sedda som om det kämpar för jämlikhet. Måste ju hålla med om att det finns olika byggda män och att dessa också har en del småproblem som många kvinnor också kanske har. Jag tror att det här är en daltning. Dem försöker underlätta för kvinnor så dem ska få det bättre. Det är förmodöligen deras jämlikhet, hel kass.
Dass
nu vet jag inte riktigt vad som står i den motionen men jag vet att under min värnplikt på 15 månader så förekom det flera gånger att man talade illa om kvinnor och även andra folkgrupper, dock inte när kvinnor var i närheten. Det gällde inte bara officerare utan även värnplitiga. men som sagt det finns person inom FM som har fel attityd även om man inte alltid märker dom
KB_2004
.....nej ska det satsas på førændring så ær det væl inte direkt KLÆDERNA som ær viktigast kanske... vad trøtt jag blir...
Krook
Jag har hört argumentet om utrustningen tidigare och kan konstatera att det stämmer: utrustningen är inte bra för kvinnor.

Den är heller inte bra för killar som är för långa; för korta; för smala; för kraftiga; har för stora fötter; har för smala fötter; har för långa fingrar; har för smala huvuden; för smala halsar; mm; mm.

Det var en genusstuderande på Karlberg ifjol som tog upp det här fenomenet med utrustningen som ett uttryck för den manliga norm och det kvinnliga förtryck som var gängse inom FM.
Jag påtalade för henne (!) att utrustningen inte passar alla och att det skulle bli allt för dyrt om man skulle göra så att den passade alla perfekt. Tillverknings-, lagerhållnings-, utbyteskostnader, mm skulle öka ofantligt. Det är bara att gilla läget och köra på.

Vad gäller underkläder så utgår det väl fortfarande en ersättning för att kvinnorna ska kunna köpa egna behå:ar? Jag har hört att ersättningen är för låg men dock.

Detta är ännu ett slag i luften och ett nedsättande sådant, både mot kvinnorna och FM som organisation. Visst finns det problem och de ska inte nedvärderas utan verkligen behandlas och åtgärdas. Men vi får inte blunda för den verklighet som gäller.
FM består huvudsakligen av män och utrustningen införskaffas för att passa huvuddelen av de som använder den, något annat har vi inte råd med.
När vågskålen börjar väga över mot 50-50 i könsfördelning tycker jag att man bör se över vilken storleksfördelning man har på utrustning och dess utformning för att passa även de som nu har problem med den. För det är inte alla tjejer som har problem med den, mig veterligen.

Om man från politiskt håll vill förbättra för kvinnorna i FM så finns det ett riktigt bra sätt att göra det på: Ge FM resurser för att genomdriva det mångfaldsarbete som ÖB påbörjat och verka för en könsneutral mönstringsplikt (motsv.)
Låt de bästa oavsett kön mönstra och sedan tjänstgöra, på lika villkor.

/Krook
simon
Snälla söta mamma karin.

Maila ditt träffsäkra inlägg till Jens Lundberg och SSU. Posta gärna även på nått SSU-forum(om det nu finns ett sådant).
järv
De har helt enkelt tittat för mycket på J.A.G.
KD803
QUOTE (järv @ Dec 30 2004, 17:50 )
De har helt enkelt tittat för mycket på J.A.G.

Nu har jag det, det är skärmmössan till m/87 som SSU menar. Vi måste genast skaffa andra mössor till kvinnorna så att de inte behöver bära den manliga skärmmössan. dry.gif
armywoman
Gäsp... Att de ens orkar... Somliga på SSU borde fälla ner pu**en och landa och vakna upp & ta tag i viktigare frågor istället...

Jag har alltid gillat läget & anpassat mig efter vad som finns tillhanda utrustningsmässigt. -Inga problem! Vad är det som säger att något sitter sämre på en kvinna än på en man??? Alla är ju olika skapta hur man än önskar ändra & anpassa... Vidare så tror jag att de kvinnor inom försvaret som ej gillar läget och anpassar sig väljer att söka sig till annat! Svårare än så tror jag personligen inte att det är. Jag har själv gjort flera utlandsmissioner och utlandsstyrkan ersätter oss tjejer för underklädesinköp på en kostnad på 1800 kr per missionstillfälle. Trots den fina gesten och tanken från deras sida så trivs jag lika bra i kronans kallingar under uniformen, de kan sitta som ett spjut på en kvinnlig rumpa oxå!!! ;) Viktigast för oss damer är ju en bra Bh, men det fixar man om man har behov...

Gott Nytt År på Er!

//Önskar armywoman
MBW
QUOTE (Karin @ Dec 30 2004, 16:41 )
Det enda jag finner störande med det försvaret tillhandahåller (ur ett kvinnligt perspektiv) är att stroppen som man knäpper mellan axelremmarna på ss2000 inte kan justeras tillräckligt i höjdled så att man slipper ha det precis över brösten.

Nu har du nog missförstått, stridssäcken är anpassad och tillverkad för passa alla utom människor, särskilt militärer.
Nifelhel
Men ja jävlar man upphör aldrig att förvånas.
Ingen som har hört talesättet ang Försvarsmakten och dess tre storlekar:
För stort, för litet, passar inte alls
Lindeberg
Passar inte kläderna för kroppen, får kroppen anpassa sig till kläderna ;)

Själv hade jag aldrig några problem att få ut materiel i lagom storlek under min vpl. förutom: poplinstället, idrottsshortsen, attackpjucken, vit skjorta till högvakten, vinterkänga 90 stålex.

;) ohmy.gif laugh.gif
Pappsen
hmmm litet OT...men senilbanken börjar röra på sig när jag läser era inlägg. Det enda jag minns som passade lite illa var att långkalsingarna var lite vida i *HALSEN*!!

Hade det på foto, men tyvärr tyvärr ,,, slut OT
BJK
Om jag oxå får en varm sport-bh i fleece så stödjer jag förslaget!! B)

Skämt åsido, har dom inget annat viktigare att debattera om kan man ju undra?!
Karin
Jag har letat bland motionerna till försvarsdepartementet men inte hittat den. Är det någon som vet var man kan läsa motionen i sin helhet?
Fk Satan
hmmmm kan individer som inte är medlemmar i riksdagen skicka motioner?

En motion är ett dokument som innehåller förslag till riksdagen från en eller flera ledamöter. Motioner lämnas in i anslutning till en proposition, ett förslag eller en redogörelse. Ett undantag är under den s.k. allmänna motionstiden. Då kan ledamöterna motionera i praktiskt taget alla ämnen.

Ledamöterna kan lämna in motioner 15 dagar efter det att ett dokument inkommit till riksdagen och anmälts i kammaren.

Motioner, liksom propositioner, behandlas i utskott och presenteras i ett utskottsbetänkande före debatt och beslut i kammaren.

Men här finns de 100 senaste motionerna.

motioner
BJK
QUOTE (Karin @ Dec 30 2004, 21:13 )
Jag har letat bland motionerna till försvarsdepartementet men inte hittat den. Är det någon som vet var man kan läsa motionen i sin helhet?

Om kläderna
KD803
QUOTE (Fk Satan @ Dec 30 2004, 21:21 )
hmmmm kan individer som inte är medlemmar i riksdagen skicka motioner?

Nej, det är bara riksdagsledamöter som kan lämna in motioner till riksdagen. Däremot kan de ju vara skrivna av någon annan på ett partikansli t ex.
Fu Pedersen
För det första. Kläderna är knappast anledningar till att tjejer inte vill göra värnplikten. Vill man göra vpl så gör man det. Kronans kallingar är supersköna och sportBHar fick man 5 st vid inryck, dyra såna. Killarna skulle även få BHar dom med om de var avundsjuka förutsatt att de hade en bra motivering.

Däremot så ÄR det så att tjejer förtrycks i FM. Det går inte att komma ifrån att mååånga många killar inte kan acceptera en kvinnlig soldat, gruppchef eller plutonschef. Vi ska inte bli särbehandlade utan rättvist behandlade. Så sker inte alltid.

Bland officerare kan jag tänka att moralen är ganska god. har inte träffat något svenskt befäl som inte vill ha tjejer i försvaret alt. särbehandlar på ngt sätt. Stor eloge till de befäl jag hade under vpl.

Killarna på min pluton däremot sa rakt ut till mig att tjejer inte har i fm att göra. Inte världens bästa förutsättning och läge. Hade en stridande grpch tjänst och det gjorde det knappast bättre. De kunde inte ta att en tjej styrde och ställde med dem...dock var de alltid exemplariska att följa order i anfallsterrängen. De som var värst var vagnsbesättningen på min grupp, deras attityd smittade av sig på sold vartefter.

Orkar inte dra hela min vpl men läs gärna på www.armebilder.cjb.net

Det finns motsättningar men dessa ska varken avskräcka tjejer för att göra vpl eller få bli det som tar över. På min plut gjorde det det. Mina befäl var dock kanon, stöttade men särbehandlade inte för 5 öre. Det kommer dock aldrig de på min pluton tro på. De är övertygade om att jag smörade för befälen (ok, var en av få intresserade och aktiva)och att mitt vitsord end var pga av att jag var tjej.

Så att bara skrika att det inte förekommer trakasserier och förtryck är fel. jag sa precis samma sak innan jag ryckte in i lumpen. Nu har jag ett annat perspektiv. Givetvis hamnar inte alla i den sist jag gjorde, men en är en för mycket!

Dock inte blivit avskräckt, joinar en IP efter årsskiftet. jag tror fortfarande att det finns manliga sold i fm som vill ha tjejer med och ser dem som jämnlikar, absolut. hade ju sett det tidigare genom försvarets ungdomskurser...vpl däremot blev ngt helt annat...

Men men...
Fu Pedersen
QUOTE (Nifelhel @ Dec 30 2004, 18:41 )
Men ja jävlar man upphör aldrig att förvånas.
Ingen som har hört talesättet ang Försvarsmakten och dess tre storlekar:
För stort, för litet, passar inte alls

Ha ha...så sant så!!

Dock så hade jag aldrig kläd problem...jo...poplinbyxorna gick aldrig att få ut i rätt strl så jag hade för korta under hela vpl laugh.gif

Sen råkar jag va 183 lång och ha 42 i skor... biggrin.gif
jake the snake
QUOTE (Fu Pedersen @ Dec 31 2004, 00:40 )
Dock inte blivit avskräckt, joinar en IP efter årsskiftet.

salute.gif Bra!!
Fu Pedersen
QUOTE (jake the snake @ Dec 31 2004, 01:14 )
Dock inte blivit avskräckt, joinar en IP efter årsskiftet.

salute.gif Bra!!

salute.gif
Axial
Ur en av motionerna:
Riksdagen bör därför tillkännage för regeringen att den skall avskaffa det särskilda bidraget för underkläder för kvinnor och ge Försvarsmakten i uppdrag att anskaffa trosor och behå (yrkande 2).

Med tanke på vad vi alla vet om kronans förmåga att anskaffa kläder och utrustning och hur den utrustningen förhåller sig till civila alternativ, är det någon som tror att en kronmärkt BH skulle vara ett likvärdigt eller bättre alternativ än en civil dito? Vore det inte bättre att höja bidraget för den enskilde så att det går att anskaffa tillräckligt många trosor och BH med tillfredsställande funktion? Vill man sedan driva jämställdshetsfrågan till sin spets så kunde väl alla värnpliktiga få bidrag till att köpa egna underkläder? Finns det förresten underkläder på den civila marknaden som inte fattar eld för att de saknar kronmärkning?

Vidare:
All materiel som t.ex. kalsonger, stridsbälten, kängor och hjälmar är framtagen, utprovad och anpassad för män.

Hur anpassar man en hjälm eller kängor för kvinnor? (nu raljerar jag lite). Kängornas storlekssystem (mondopoint) är väl så optimalt det kan bli för fötterna utan att varje vpl går till skomakaren och måttbeställer. Fältuniform 90 går ju att få i de flesta kombinationer av längd/vikt och säckig är den väl så att snart sagt alla får plats i den, oavsett kroppsform.

Men hur är det med uniform m/87 och andra liknande kläder? Finns det damstorlekar att tillgå? Eftersom m/87 följer det civila storlekssystemet borde inte vara ett oöverstigligt problem att ordna. Ni som är tjejer och har använt m/87 (motsvarande): skulle ni vilja ha damstorlekar på uniformen eller går det bra med herrstorlekar? Nu är jag inte ute efter svar som "det är vara att gilla läget och kötta på" eller "det får väl lov att funka" utan hur skulle ni vilja ha det?

Edit: det bör alltid finnas lika många höger- som vänsterparanteser i ett textstycke såvitt man inte ska göra en smileygubbe och det skulle jag inte.
Krook
QUOTE (Axial @ Dec 31 2004, 10:07 )
Men hur är det med uniform m/87 och andra liknande kläder? Finns det damstorlekar att tillgå? Eftersom m/87 följer det civila storlekssystemet borde inte vara ett oöverstigligt problem att ordna. Ni som är tjejer och har använt m/87 (motsvarande): skulle ni vilja ha damstorlekar på uniformen eller går det bra med herrstorlekar? Nu är jag inte ute efter svar som "det är vara att gilla läget och kötta på" eller "det får väl lov att funka" utan hur skulle ni vilja ha det?

M/87-systemen följer de civila storlekssystemen och det finns damstorlekar att tillgå. Dock verkar tillgången på storlekar för damer vara något begränsad varpå FM låter skräddare anpassa kläderna efter behoven. Skräddarsydda uniformer alltstå. Dessutom finns kjol och tunika (mamma-klänning) samt vissa övriga persedlar anpassade för graviditet.

/Krook
BJK
För det första. Kläderna är knappast anledningar till att tjejer inte vill göra värnplikten. Vill man göra vpl så gör man det. Kronans kallingar är supersköna och sportBHar fick man 5 st vid inryck, dyra såna. Killarna skulle även få BHar dom med om de var avundsjuka förutsatt att de hade en bra motivering.

Däremot så ÄR det så att tjejer förtrycks i FM. Det går inte att komma ifrån att mååånga många killar inte kan acceptera en kvinnlig soldat, gruppchef eller plutonschef. Vi ska inte bli särbehandlade utan rättvist behandlade. Så sker inte alltid.

Bland officerare kan jag tänka att moralen är ganska god. har inte träffat något svenskt befäl som inte vill ha tjejer i försvaret alt. särbehandlar på ngt sätt. Stor eloge till de befäl jag hade under vpl.

Killarna på min pluton däremot sa rakt ut till mig att tjejer inte har i fm att göra. Inte världens bästa förutsättning och läge. Hade en stridande grpch tjänst och det gjorde det knappast bättre. De kunde inte ta att en tjej styrde och ställde med dem...dock var de alltid exemplariska att följa order i anfallsterrängen. De som var värst var vagnsbesättningen på min grupp, deras attityd smittade av sig på sold vartefter.

Orkar inte dra hela min vpl men läs gärna på www.armebilder.cjb.net

Det finns motsättningar men dessa ska varken avskräcka tjejer för att göra vpl eller få bli det som tar över. På min plut gjorde det det. Mina befäl var dock kanon, stöttade men särbehandlade inte för 5 öre. Det kommer dock aldrig de på min pluton tro på. De är övertygade om att jag smörade för befälen (ok, var en av få intresserade och aktiva)och att mitt vitsord end var pga av att jag var tjej.

Så att bara skrika att det inte förekommer trakasserier och förtryck är fel. jag sa precis samma sak innan jag ryckte in i lumpen. Nu har jag ett annat perspektiv. Givetvis hamnar inte alla i den sist jag gjorde, men en är en för mycket!

Dock inte blivit avskräckt, joinar en IP efter årsskiftet. jag tror fortfarande att det finns manliga sold i fm som vill ha tjejer med och ser dem som jämnlikar, absolut. hade ju sett det tidigare genom försvarets ungdomskurser...vpl däremot blev ngt helt annat...

Men men...

Trakassarier och förtryck förekommer tyvärr överallt inom samhället, men det som är beklämmande och som du skriver är att det är andra vpl som står för detta förkastliga beteeende. Ett sådant beteende ska beivras direkt, och det ser jag inte mellan fingrarna med! Och det budskapet meddelar jag alltid till nya individer jag ska ansvara för.
Trodde att dagens ungdomar var mer upplysta och mågfaldigt inställda än så, men tydligen inte......

Så keep up the good faith!
lilleobelix
Tyvärr så är det många som söker sig till lumpen "för att det är manligt" och så får de en tjej som befäl! laugh.gif Personligen tycker jag det är kanon att det kommer in kvinnor i de manliga rummen, slogs som fan för att få in tjejer i min tunnelbane grupp som ordningsvakt och stötte på rätt mycket motstånd- men vann! Jag anser att man får andra infall och vinklar på problem av "sina" tjejer vilket är djävligt viktigt om man ska fatta bra beslut. har begärt att om det blir mission för NORDHQCOY så vill jag att den kompletterings rekrytering som ska till fixar fram bra tjejer till min grupp då vi nu är 4 killar, även om vi funderar på att gifta bort en av killarna med brudklänning och allt -varje vecka! salute.gif
NisseNord
QUOTE (BJK @ Dec 30 2004, 21:23 )
QUOTE (Karin @ Dec 30 2004, 21:13 )

Om kläderna

Ögnade igenom det som stod här, och det enda konkreta jag hittar är att de tycker att FM borde tillhandahålla bh och trosor istället för att ge bidrag för eget inköp. Vet dock inte om detta skulle bli bättre eller sämre för kvinnorna.

Jag skulle nog heller ha köpt egna kalsonger, än använt de man fick ut på förådet.
Fu Pedersen
QUOTE (lilleobelix @ Dec 31 2004, 14:51 )
Tyvärr så är det många som söker sig till lumpen "för att det är manligt" och så får de en tjej som befäl! laugh.gif Personligen tycker jag det är kanon att det kommer in kvinnor i de manliga rummen, slogs som fan för att få in tjejer i min tunnelbane grupp som ordningsvakt och stötte på rätt mycket motstånd- men vann! Jag anser att man får andra infall och vinklar på problem av "sina" tjejer vilket är djävligt viktigt om man ska fatta bra beslut. har begärt att om det blir mission för NORDHQCOY så vill jag att den kompletterings rekrytering som ska till fixar fram bra tjejer till min grupp då vi nu är 4 killar, även om vi funderar på att gifta bort en av killarna med brudklänning och allt -varje vecka! salute.gif

Jag hade nog bara EN enda på pluton som verkligen ville va där och satsade på Yoff....rätt dåligt utgångsläge när man själv är motiverad och intresserad och alla andra gör allt för att göra ingenting....

Skönt att höra att det finns de som inte bara vill "ha in tjejer i fm" utan faktiskt vill ha dem i sin grupp!

Kommer troligen bli enda tjej i den IP jag joinar. Been there done that...men förhoppningsvis så kommer jag möta motiverat folk som vill göra det dom ska!

Hade ju skapliga förkunskaper innan vpl och mååånga störde sig på att jag visste mer än dem redan från början. Försökte att inte vara allt för frammåt men lyckades nog rätt kasst med det...samtidigt, ska man behöva vara tyst när man kan saker bara för att inte såra ngns manliga stolthet? dry.gif
Foxtrot Lima
SSU verkar ha missat att vi inte har allmän värnplikt i praktiken längre. De uttrycker sig ungefär som att alla svenska ungdomar fortfarande skickas iväg på exercis. Vem är det egentligen som lever kvar i en föråldrad värld? ohmy.gif

Nej, jag betackar mig för deras syn på jämställdhet och feminism! Det mest oroväckande är att det finns en hel del obildade människor som suger åt sig sådant här bolsjevistiskt struntprat.

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
heiho
QUOTE (Krook @ Dec 30 2004, 17:28 )
Jag har hört argumentet om utrustningen tidigare och kan konstatera att det stämmer: utrustningen är inte bra för kvinnor.

Den är heller inte bra för killar som är för långa; för korta; för smala; för kraftiga; har för stora fötter; har för smala fötter; har för långa fingrar; har för smala huvuden; för smala halsar; mm; mm.

Det var en genusstuderande på Karlberg ifjol som tog upp det här fenomenet med utrustningen som ett uttryck för den manliga norm och det kvinnliga förtryck som var gängse inom FM.
Jag påtalade för henne (!) att utrustningen inte passar alla och att det skulle bli allt för dyrt om man skulle göra så att den passade alla perfekt. Tillverknings-, lagerhållnings-, utbyteskostnader, mm skulle öka ofantligt. Det är bara att gilla läget och köra på.

Vad gäller underkläder så utgår det väl fortfarande en ersättning för att kvinnorna ska kunna köpa egna behå:ar? Jag har hört att ersättningen är för låg men dock.

Detta är ännu ett slag i luften och ett nedsättande sådant, både mot kvinnorna och FM som organisation. Visst finns det problem och de ska inte nedvärderas utan verkligen behandlas och åtgärdas. Men vi får inte blunda för den verklighet som gäller.
FM består huvudsakligen av män och utrustningen införskaffas för att passa huvuddelen av de som använder den, något annat har vi inte råd med.
När vågskålen börjar väga över mot 50-50 i könsfördelning tycker jag att man bör se över vilken storleksfördelning man har på utrustning och dess utformning för att passa även de som nu har problem med den. För det är inte alla tjejer som har problem med den, mig veterligen.

Om man från politiskt håll vill förbättra för kvinnorna i FM så finns det ett riktigt bra sätt att göra det på: Ge FM resurser för att genomdriva det mångfaldsarbete som ÖB påbörjat och verka för en könsneutral mönstringsplikt (motsv.)
Låt de bästa oavsett kön mönstra och sedan tjänstgöra, på lika villkor.

/Krook

Det kan bero på att FMLog bara har 2 storlekar: förstor och förliten.
Foxtrot Lima
QUOTE (Fu Pedersen @ Dec 31 2004, 15:12 )
Hade ju skapliga förkunskaper innan vpl och mååånga störde sig på att jag visste mer än dem redan från början. Försökte att inte vara allt för frammåt men lyckades nog rätt kasst med det...samtidigt, ska man behöva vara tyst när man kan saker bara för att inte såra ngns manliga stolthet?  dry.gif

Hmm...ja det behöver kanske inte nödvändigtvis vara så att det kan vara klokt att hålla inne med eventuella MÖP-kunskaper enbart för att man skulle vara kvinna. Samma sak gäller väl killar/män i lumpen? Vad jag menar är att jag faktiskt tror att det är lika negativt om man som kille försöker vara en "besserwisser". Det du kanske tolkade som en negativ inställning gentemot det faktum att du var en kvinna med eventuellt större kunskaper än dina kamrater, kanske i själva verket inte hade med ditt genus att göra?

Istället är det i många situationer lämpligare att föra fram sina eventuella kunskaper på ett mer finkänsligt sätt - oavsett om man är man eller kvinna.

Inf
Jag tror att det blir värre för en del att bli satta på plats av en kvinna. Helt klart inte för alla, men för tillräckligt många för att det ska vara ett problem.

"Istället är det i många situationer lämpligare att föra fram sina eventuella kunskaper på ett mer finkänsligt sätt"
Jojo, här talar experten.
Foxtrot Lima
QUOTE (Inf @ Dec 31 2004, 18:39 )
"Istället är det i många situationer lämpligare att föra fram sina eventuella kunskaper på ett mer finkänsligt sätt"
Jojo, här talar experten.

Vad insinuerar du måntro? ;)

Det var mest för att ge "Fu Pedersen" ytterligare ett perspektiv på problemet hon beskrev tidigare i tråden.

Inf
Ibland, och det säger jag inte för att vara elak, kan du bli mer än en aning bessewisseraktig. Det behöver inte vara något fel i det, vet man verkligen bättre kan det ibland vara bra att dela med sig av sina enorma och djupa kunskaper. Jag gör det ofta själv. smile.gif
Det var formuleringen att man kunde förmedla sina kunskaper "på ett mer finkänsligt sätt " som fångade min uppmärksamhet. Att vara finkänsligt har aldrig gjort någon till mindre besserwisser. Det gör bara personen till en besserwisser som varken vill stå för något ordentligt eller acceptera en annan uppfattning.

Jag har inte uppfattat Fu Pedersen varken vara särskilt mycket besserwisser eller för den delen lagt åt det finkänsliga hållet. Finkänslighet var kanske inte heller bästa metoden på den pluton Fu Pedersen beskrivit.
Foxtrot Lima
Jo, jag tänkte faktiskt också skriva i mitt inlägg att jag själv tidigt förstod vikten av att ibland, inte alltid, hålla inne med en del kunskaper så att man inte uppfattades som en besserwisser i lumpen. Främst tack vare tips jag hade läst här på SoldF långt innan jag ens mönstrade. Om man efterlever det eller ej är en helt annan sak. smile.gif

Sedan är det inte nödvändigtvis viktigt att bli en "mindre" besserwisser, utan syftet i det aktuella sammanhanget skulle vara att undvika att framstå som en sådan. Man drar mindre eld om man verkar utan att synas. ;)

Oj, nu har vi hamnat liiite OT...kanske... vissel.gif

Hursomhelst är den här modefeminismen som bl a SSU uppvisar ett perfekt kräkmedel för åtminstone mig.

Karin
@Krook
M/ä systemet fanns i strl som passade oss tjejer på plutonen. När jag hämtade ut m/87 var väldigt mycket uthämtat på förrådet på lidingövägen, som är ganska litet, så jag fick ett par byxor som var för stora. Annars inga problem.

@NisseNord
Kalsongerna passade perfekt på mig och mina "systrar" så att köpa in trosor till tjejerna ser jag som helt onödigt.
Det nuvarande systemet att kvinnliga vpl får bidrag för att köpa egna underkläder är också bra. Att tillverka en BH som passar alla kvinnors bröst är nog en uppgift övermäktig försvarsmakten.
Karin
@BJK
Precis som Fu Pedersen skriver så är inte problemet utrustningen, problemet är de attityder som vissa av våra plutonskamrater hade. Av mina befäl och resten av FM har jag inte upplevt något som helst förtryck. Utan att säga för mycket så kan jag avslöja att två killar på min pluton blev polisanmälda och avskiljda från tjänsten.

@FuPedersen
Jag tror att du beskriver ett ganska vanligt "problem". Vi tjejer som faktiskt är där frivilligt är ofta mer motiverade en majoriteten av killarna så att konflikter uppstår pga det är inte så konstigt. Själv var jag totalt omöpig innan jag ryckte in, jag hade noll intresse och kunskap (fråga inte varför jag gjorde lumpen), fast jag tyckte att det var så jädrans kul när jag väl hade ryckt in och med glädjen kom intresset och kunskapen så jag hade ofta ett litet försprång framför många i plutonen. (Inte sagt att jag var bättre men det är lättare att lära sig när man tycker att det är kul).
Hemvärnet är inte alls samma sak som GU, jag tror absolut inte att du kommer få några problem. När killarna blir lite mer äldre och ödmjuka inser de det löjliga i att avfärda alla tjejer som dåliga i stridande befattningar bara för att de är tjejer.

@Foxtrot Lima
Sluta messerschmitta min tråd!
Fu Pedersen
QUOTE (Foxtrot Lima @ Dec 31 2004, 17:50 )
QUOTE (Fu Pedersen @ Dec 31 2004, 15:12 )
Hade ju skapliga förkunskaper innan vpl och mååånga störde sig på att jag visste mer än dem redan från början. Försökte att inte vara allt för frammåt men lyckades nog rätt kasst med det...samtidigt, ska man behöva vara tyst när man kan saker bara för att inte såra ngns manliga stolthet?  dry.gif

Hmm...ja det behöver kanske inte nödvändigtvis vara så att det kan vara klokt att hålla inne med eventuella MÖP-kunskaper enbart för att man skulle vara kvinna. Samma sak gäller väl killar/män i lumpen? Vad jag menar är att jag faktiskt tror att det är lika negativt om man som kille försöker vara en "besserwisser". Det du kanske tolkade som en negativ inställning gentemot det faktum att du var en kvinna med eventuellt större kunskaper än dina kamrater, kanske i själva verket inte hade med ditt genus att göra?

Istället är det i många situationer lämpligare att föra fram sina eventuella kunskaper på ett mer finkänsligt sätt - oavsett om man är man eller kvinna.

Så såg jag det också till en början. Tills de på plut öppet uttalade sig om att kvinnor inte ska va i FM, att mitt betyg berodde på att jag var tjej, att jag smörade för befälen bara för jag råkade ha samma moraliska och etiska åsikter som dem.

Jag vägrade ställa upp på att baktala plutonskamrater, sa alltid emot när de slog fast att "den och den är dum i huvudet". De var av den åsikten att det var ROLIGT att mobba sina plutonskamrater vilket är mkt skrämmande. Även detta fick jag höra helt öppet att de tyckte.

Jag vet att jag kan va jäkla envis och många gånger "icke finkänslig". Jag tycker det är förkastligt att åsikter ska lindas in för att inte ngn ska bli irriterad dyl. Är väldigt rak i mitt sätt själv och uppskattar samma uppriktigthet tillbaka. Frågar jag om ngt vill jaginte höra det de tror jag vill höra utan det de faktiskt tycker.

Istället för att säga till mig hur jag skulle uppträda för att smälta in bättre på plut så vände de sig mot mig. Hur mkt som var pga av att jag var "jag" eller för att jag var tjej vet jaginte. Men jag vet att det sistnämnda spelade in, tog dock lång tid innan jag kunde erkänna det för mig själv för detta var inte min uppfattning av det moderna försvaret. Dock så har ju de vpl eg inte mkt med fm att göra...de står inte för fms värderingar utan för sina civila...
Foxtrot Lima
Nu är det ju så att det faktiskt i vissa fall förekommer att kvinnliga vpl får (mkt) högre betyg och/eller omdöme just pga sitt genus. Detta är dock inget som en enskild värnpliktig tjej ska lastas för, utan snarare organisationen i helhet. Detta försvårar situationen för många kvinnliga vpl eftersom de lätt får en viss stämpel på sig. Vad jag menar är att det kan vara "farligt" för tjejer i lumpen att få höga betyg/omdömen just pga att det förekommit/förekommer positiv särbehandling på en del håll. Helt klart en orättvis situation för de tjejer som verkligen kan och vill prestera. Samtidigt är det lika orättvist där det händer att kvinnor favoriseras.

Därför kan man förmodligen förstå varför den sortens tankar kan uppstå och frodas inom en militär enhet. Om inte kommunikationen har kollapsat helt och hållet borde det i så fall vara fullt möjligt att gemensamt diskutera konflikten, i syfte att finna en hållbar lösning eller ett konstruktivt samförstånd.

Finkänslighet behöver inte vara synonymt med att hela tiden gå omkring och vara förmäten. Det kan även bestå utav att växla mellan att stå på sig i vissa situationer, och befinna sig i bakgrunden i andra. "Som ett rinnande vatten..."

Nu behöver inte detta utmynna i en diskussion huruvida kvinnors existens i försvarsmakten är berättigad. Vi har hamnat lite off-topic i och med den här lilla diskussionen. smile.gif

Hälsningar, Foxtrot Lima *besserwisser* smile.gif
Inf
Det är även så att det faktiskt i vissa fall förekommer att kvinnliga vpl får (mkt) lägre betyg och/eller omdöme också just pga sitt genus. Det är lika fel som det omvända. Sluta särbehandla efter kön/genus, både positivt och negativt. Se till individen, eller försök i alla fall. Det måste var målet för de flesta vettiga människor.
BJK
QUOTE (Karin @ Jan 1 2005, 17:34 )
@BJK
Precis som Fu Pedersen skriver så är inte problemet utrustningen, problemet är de attityder som vissa av våra plutonskamrater hade. Av mina befäl och resten av FM har jag inte upplevt något som helst förtryck. Utan att säga för mycket så kan jag avslöja att två killar på min pluton blev polisanmälda och avskiljda från tjänsten.

Tycker jag är helt rätt! Bort med patrasket!
Nyfiken fråga, blev det en fällande laga dom eller vad hände?
Karin
@BJK
Förundersökningen lades ner i brist på bevis. Det var förbandsledningen som polisannmälde och vi som blev målsägande ansåg att saken var utagerad, eftersom vi redan hade muckat och personerna som hade fulat ut sig redan hade blivit straffade inom FM, så vi inställde oss inte när vi blev kallade till förhör.
BJK
QUOTE (Karin @ Jan 2 2005, 15:10 )
@BJK
Förundersökningen lades ner i brist på bevis. Det var förbandsledningen som polisannmälde och vi som blev målsägande ansåg att saken var utagerad, eftersom vi redan hade muckat och personerna som hade fulat ut sig redan hade blivit straffade inom FM, så vi inställde oss inte när vi blev kallade till förhör.

Skönt att höra att denna incident inte förstört din helhetsyn på det grönkädda släktet! smile.gif
Tyvärr är det ju oftast några få som förstör för för många.
Fu Pedersen
QUOTE (Foxtrot Lima @ Jan 1 2005, 18:58 )
Nu är det ju så att det faktiskt i vissa fall förekommer att kvinnliga vpl får (mkt) högre betyg och/eller omdöme just pga sitt genus. Detta är dock inget som en enskild värnpliktig tjej ska lastas för, utan snarare organisationen i helhet. Detta försvårar situationen för många kvinnliga vpl eftersom de lätt får en viss stämpel på sig. Vad jag menar är att det kan vara "farligt" för tjejer i lumpen att få höga betyg/omdömen just pga att det förekommit/förekommer positiv särbehandling på en del håll. Helt klart en orättvis situation för de tjejer som verkligen kan och vill prestera. Samtidigt är det lika orättvist där det händer att kvinnor favoriseras.

Därför kan man förmodligen förstå varför den sortens tankar kan uppstå och frodas inom en militär enhet. Om inte kommunikationen har kollapsat helt och hållet borde det i så fall vara fullt möjligt att gemensamt diskutera konflikten, i syfte att finna en hållbar lösning eller ett konstruktivt samförstånd.

Finkänslighet behöver inte vara synonymt med att hela tiden gå omkring och vara förmäten. Det kan även bestå utav att växla mellan att stå på sig i vissa situationer, och befinna sig i bakgrunden i andra. "Som ett rinnande vatten..."

Nu behöver inte detta utmynna i en diskussion huruvida kvinnors existens i försvarsmakten är berättigad. Vi har hamnat lite off-topic i och med den här lilla diskussionen. smile.gif

Hälsningar, Foxtrot Lima *besserwisser* smile.gif

Men FM gräver sin egen grav. De vill ha in tjejer och vill bla göra detta genom kvotering. Detta sätter en stämpel på alla tjejer inom FM "KVOTERAD" dvs "Här för att hon är tjej inte för att hon duger"

Man kommer inte komma ifrån detta förrens fm slutar förespråka kvotering och börjar bygga jämställdsarbete på annat sätt. Se till att de tjejer som är i fm stannar kvar, se till att de inte blir särbehandlade på varesig positivt el negativ sätt.
Jända
Vet inte, men nog tror jag att det ända sättet att lösa detta problem är att få in mer kvinnor i försvaret och göra hela fenomenet med kvinnor i grönt "normalt". Kan inte påminna mig om att någon på min pluton eller ens mitt kompani talade illa om kvinnor i försvaret. Jag tror att det var mycket pga av att vi hade en kvinnlig officer som på ett mycket gott sätt visade att hon hörde hemma i det militära. Dessutom så hade vi en viss kontakt med 4. skv på dragonbataljon på livgardet som jag nog vågar hävda är det mest kvinnotätta förbandet i hela försvarsmakten.

Tror att den naturliga kontakten och att faktiskt se en hel del kvinnor i uniform omkring sig verkade positivt på oss iallafall. Misstänker att pliktskyldighet även för kvinnor skulle vara oerhört positivt för synen på kvinnor i försvaret.
KD803
QUOTE (Fu Pedersen @ Jan 2 2005, 16:20 )
Men FM gräver sin egen grav. De vill ha in tjejer och vill bla göra detta genom kvotering. Detta sätter en stämpel på alla tjejer inom FM "KVOTERAD" dvs "Här för att hon är tjej inte för att hon duger"

Kan inte annat än hålla med. Vilka blev mest förbannade när beslutet kom om positiv särbehandling vid antagning till MHS? Jo, de befintliga kvinnliga officerarna. De insåg att om några år så är risken stor för att alla kvinnliga officerare kommer att betraktas som "inkvoterade".
Krook
QUOTE (Fu Pedersen @ Jan 2 2005, 16:20 )
Men FM gräver sin egen grav. De vill ha in tjejer och vill bla göra detta genom kvotering.

Nej.
Kvotering innebär gränsunderskridande och det vill inte FM ha. Det är positiv särbehandling som är medlet som FM använder sig av, vilket tydligen hälgas av ändamålet; ökad kvinnlig andel i FM.

Jag kanske är petig, men rätt ska vara rätt och det är skillnad.

/Krook
KD803
QUOTE (Krook @ Jan 2 2005, 19:25 )
Nej.
Kvotering innebär gränsunderskridande och det vill inte FM ha.

I sak har du rätt, men i praktiken så innebär det en form av kravunderskridning. Eftersom konkurransen (av någon anledning, inte kan det vara för arbetstryggheten i alla fall...) om platser är så stor så innebär det av kraven de facto ligger högre idag än de formellt gör. Eftersom det enda som krävs för att en kvinna ska bli antagen är att hon uppfyller de formella kraven, så innebär det att kvinnor antas som inte skulle ha kommit in om de varit män. Några sådana exempel har jag tyvärr sett. Samtidigt har jag även sett kvinnor som med råge hade blivit antagna oavsett kön, så man ska ju inte dra alla kvinnor över samma kam. Tyvärr så är risken stor att så kommer att ske.
Krook
Krav är krav, konkurrens är något annat.
Dessutom är inte konkurrensen så fasligt hård, det är bara det att många sökanden inte uppfyller kraven.

Jag håller med om det du säger förutom det att särbehandling ger kravunderskridande. Det gör det inte. Däremot kan det ge sämre personell kvalitet. Å andra sidan är inte kraven och testerna helt täckande, anser jag.

Jag vidmakthåller att en könsneutral försvarsmakt med allmän mönstring, värnplikt för de bäst lämpade följt av officersutbildning för de bästa av de bästa, skulle ge den bästa personalen.

En FM där de bästa tjänstgör och där ingen särbehandlas, det vore något.

/Krook
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.