QUOTE (A2Keltainen @ Jan 6 2005, 23:36 )
QUOTE (Krook @ Jan 6 2005, 23:10 )
Ska denne få utöva myndighet och representera Försvarsmakten då han så tydligt inte står för de värderingar som organisationen verkar efter?
Nej, är mitt svar.
Varför ska det spela någon roll om han inte tycker som försvarsmakten i frågan, så länge han i tjänsten agerar som försvarsmakten vill i frågan?
Om denne på fritiden uttrycker sitt missnöje över de värderingar som myndigheten har är denne ingen vidare förebild och representant för myndigheten, i mitt tycke. Vederbörandes möjlighet att utöva tjänst bland andra kan också reduceras då denne har uttryckt att han inte accepterar gängse värderingar.
Eftersom våra åsikter och värderingar oftast tar sig uttryck i handlande så kan det inte på något sätt uteslutas att även denne individs värderingar renderar i ett agerande som är kränkande, även i tjänsten.
Jag anser fortfarande att vissa värderingar/åsikter/attityder inte hör hemma i statlig verksamhet i allmänhet och i FM i synnerhet. De yttringar som jag inte anser höra hemma där är sådant som tar yttring i nedvärdering p.g.a. kön; sexuell läggning; etnicitet; mm mm.
Det anser ÖB och har gett order om att sådant skall stävjas. Take it or leave it. Gillar man inte det är inte FM för dig.
Har du hellre en chef som är dålig i tjänsten, men som har alla de politiskt korrekta åsikterna, än en chef som är bra i tjänsten, men som inte har alla de politiskt korrekta åsikterna?
Nej, det har inte med vad som är politiskt korrekt att göra utan värderingar.
Genom att begränsa vilka åsikter som är politiskt korrekta för soldater att ha, så minskar man mängden potentiella kandidater till varje soldattjänst, vilket i slutändan leder till att man får ett sämre genomsnitt på sina soldater, utom då för ens egen syn på soldaternas politiska korrekthet.
Man kan bli av med rötägg som inte accepterar sina medmänniskor vilket gynnar gruppen och gör så att den arbetar bättre. Att lösa en militär uppgift handlar inte bara om att bära tungt och långt utan inställningen är väsentlig och då i synnerhet hur man ställer sig till medmänniskor och sin grupp.
Om man inte ska stänga ute kvinnor från det militära, trots att det verkar finnas en del problem med att ha dem i det militära, varför ska man då stänga ute folk som inte har de "rätta" åsikterna men som ändå sköter sig i tjänsten.
Det är inte kvinnorna som är problemet.
Ligger det inte i försvarets intresse att ha så dugliga soldater som möjligt?
Jo, absolut. Det är därför som alla tjänster är öppna för både män och kvinnor. Men jag förstår inte varför statsmakterna är motståndare till könsneutral mönstring följd av "värnplikt".
Som skattebetalare som förbehåller jag mig dessutom rätten att ha åsikter om hur mina skattepengar används, trots att jag inte får rösta i riksdagsvalet här i landet.
Du får ha dina åsikter.
Min humanistiska människosyn innefattar inte åsiktsförtryck och häxjakt på oliktänkande.
Nej, kanske inte det.
/Krook