QUOTE (Vc_90 @ Jan 6 2005, 21:58 )
QUOTE (Foxtrot Lima @ Jan 6 2005, 21:50 )
Jo, jag oroar mig eftersom du inte verkar ha koll på begrepp och definitioner.
Hälsningar, Foxtrot Lima

Då kan herrn förklara skillnaden mellan en chef o en ledare för mig o sen förklara hur han tror att han kan vara ledare med villkorslös lydnad.
Framåt!
I shall enlighten you!

Det finns säkert andra på forumet som skulle kunna förklara det här ännu bättre för dig, men jag gör ett försök ändå.
En chef är sanktionerad uppifrån i organisationen och behöver inte ha någon förankring bland sina underordnade alls. Han/hon är formellt den som styr över enheten.
En ledare har sitt stöd underifrån, men det behöver inte innebära att ledaren inte också har stöd uppifrån. Chefen och ledaren är nödvändigtvis inte samma personer, utan man talar ibland om den sk formella ledaren vs den egentliga ledaren (eller informella ledaren om man så vill). Detta betyder att den informella ledaren kan ha mer att säga till om i praktiken, trots att denne formellt sett inte har något chefsuppdrag.
Jag hoppas du har hängt med så långt?
Ovillkorlig lydnad är något som står beskrivet i "Svensk Soldat". Det innebär i princip att en underordnad inte har rätt att ifrågasätta eller motsätta sig ett beslut - såvida det inte är uppenbart att en order rör något som tydligt ligger utanför den underordnades plikter och skyldigheter.
Detta är således, enligt min uppfattning, något som all (svensk) militär verksamhet är uppbyggd på. Det är ingen ledarstil, vilket du verkar tro, utan en bestämmelse. Förstår du skillnaden?
Man kan vara en alldeles förträfflig ledare trots att systemet bygger på ovillkorlig lydnad. Ovillkorlig lydnad innebär inte per automatik att du måste vara en auktoritär och förtryckande chef. Det innebär snarare att de beslut som fattas ska genomföras utan tjafs. Sedan är det absolut inget som säger att man inte kan ha kommit fram till ett visst beslut gemensamt, men det är fortfarande chefen/ledaren som tar beslutet.
Vad vill du ha förklarat mer?
Hälsningar, Foxtrot Lima