QUOTE (Krook @ Jan 5 2005, 20:21 )
Utöver detta är officersaspiranter överlag vaksamma mot yttringar som inte är i linje med organisationens värderingar och eftersom aspiranterna ger varandra feedback och medverkar i varandras UVO-processer (UtVecklingsOmdöme) samt har talan vid kollegium. Dessa kollegium kan mynna ut i ett avskiljande av aspirant och det görs om en aspirant visar prov på brister i officersrollen.
Ursäkta, men det där tycker jag låter lite skrämmande. Jag får en bild av folk som står och lyssnar i varje hörn för att sedan ivrigt springa iväg och rapportera sina kamrater, i hopp om att själva få bättre omdömen...
Och förresten, angivarmentalitet bland kadetter har jag personlig erfarenhet av. Iofs. inte gentemot kadetter men ändå... Låt oss säga att det handlade om en tidigare nämnd stridsskjutning där en vpl sköt 23 magasin 5,56 varpå FarbS kadetter anmälde befälet för att det hade skjutits 1000 skott på två kulsprutor.

Din beskrivning kanske låter värre än det egentligen är men jag tycker att det rimmar dåligt med den förhärskande inställningen i resten av samhället. -- Att det ska vara högt i tak och att man ska respektera andras åsikter och framför allt, rätt att ha dessa.
Så länge man faktiskt
fungerar i officersrollen så ska man väl ändå få vara kvar?
Eller skulle vi bara försvara demokratin och inte utöva den? Den argumentationen kan möjligen vara relevant när man ska få tyst på någon soldat som tycker att befälet ska respektera plutonens önskan om att få ha fruktstund istället för fys men inte i såna här sammanhang.
Efter lite PM:ande med FL kan jag (med tillstånd) äntligen "avslöja sanningen", som egentligen redan framgår av hans senaste radda med inlägg. Nämligen att det inte är kvinnors duglighet eller kompetens i sig som är orsaken till att han vill stänga ute dem från stridande tjänst. Det handlar bara om en, i mina ögon något drastisk men enkel, rent teknisk lösning på de problem med främst relationer som kan uppstå när man blandar kvinnor och män.
Vad jag gäller hans påstådda egna erfarenheter och "hörsägen av bättre kvalitet" (kallas även "vittnesuppgifter") kan jag verifiera dem som korrekta eller i vart fall troligen korrekta, samt relevanta för hans ställningstagande. Det finns problem, eller i vart fall en risk för problem och vilka de är kan vem som helst som är äldre än tolv år räkna ut.
Sen tror jag inte att det är rätt lösning, utan att man snarare bör släppa in fler kvinnor, ta problemet och
lösa det som vilket annat personalproblem som helst. Så stort borde det heller inte vara. Men det är som sagt min väldigt subjektiva bedömning.
Ett mönsterexempel jag läst om på forumet är väl hundförarparet som fick ett eget tomt logement tilldelat sig...

Tillägg: Jag blir mörkrädd när jag hör hur Karin, Pedersen och SToH har blivit bemötta och vill klargöra att detta är attityder som det, vad mig beträffar, gott och väl kan få avskiljas folk för.
Jag, som dryg akademikerunge till Norrlänning, antar (med visst fog av egen erfarenhet) att denna minst sagt "tråkiga" kvinnosyn i mångt och mycket är ett socialt problem som dessutom är extra påtagligt bland betongungarna (inte nödvändigtvis "nysvenska" sådana) från storstadsregionerna och vars skuld jag av hänsyn till forumreglerna inte tänker gå in på...