Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Säves berghangar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
jonte72
Här är bilder för er som inte vill vänta till invigningen i Maj 2005.......

http://hem.bredband.net/rehpat/bunker/index.html

Klicka bara på den röda cirkeln. Det är inte min sida eller bilder, men jag har deltagit på en rundtur( och finns på bild ;) ) i länken "bergrum" i vänstra marginalen.
Ths
Häftigt !

Ett perfekt utflyktmål. Är det någon frivillig förening som skall ha hand om visningar eller är det försvaret ? Har dem någon egen hemsida eller e-mailadress där man kan komma i kontakt med dem ?
jonte72
QUOTE (Ths @ Dec 29 2004, 23:34 )
Häftigt !

Ett perfekt utflyktmål. Är det någon frivillig förening som skall ha hand om visningar eller är det försvaret ? Har dem någon egen hemsida eller e-mailadress där man kan komma i kontakt med dem ?

http://www.aeroseum.se/
Nestor
Det är en liten sak jag har funderat på med dessa värn och bergrum som finns i bergen.

Hur mycket är de plomberade?
Är de helt fyllda med cement eller är det bara "öppningarna" som är plomberade?
Skulle det vara möjligt att "återta" dessa om det skulle behövas?
jonte72
QUOTE (Hendrix @ Dec 29 2004, 23:41 )
Det är en liten sak jag har funderat på med dessa värn och bergrum som finns i bergen.

Bergrummet på säve är inte plomberat ( det byggdes minst 4 liknande anläggningar i Sverige).

En anläggning som är plomberad är borta för alltid.......den töms på all "lös" utrustning och miljöfarliga ämnen. Sedan fylls öppningarna igen - anläggningar under marken/berg vattenfylls sedan av naturen.
Nestor
QUOTE (jonte72 @ Dec 29 2004, 23:50 )

Bergrummet på säve är inte plomberat ( det byggdes minst 4 liknande anläggningar i Sverige).

En anläggning som är plomberad är borta för alltid.......den töms på all "lös" utrustning och miljöfarliga ämnen. Sedan fylls öppningarna igen - anläggningar under marken/berg vattenfylls sedan av naturen.

Så det är inte ens lönt i händelse av, säg invasionshot, att försöka "återupliva" bergsrummen i skärgård och längre innåt land?

Hur illa brukar bergsrummen bli åtgånga?
Beyond-point-of-perais eller klarar man det med X mängder cement?
Sidron
Jag själv såg denna sida om bergrum i vätra götaland tidigare idag innan denna tråd hade lagts upp. Säger bara det att jag längtar tills man kan komma dit på en guidad tur med flera av mina kompisar. Någon som vart där och rekomenderar en bra kommunal länk till Säve flygplats, ej flygbussen då denna kostar extra och inte täcks av diverse busskort.
www.technika.nu
Museet i Djuramossa http://www.beredskapsmuseet.com/ har en commandocentral som var plomberad med betong och jävliga stenar och allsköns bråte.
Men då "intendenten" visade intresse för att göra museei av det så öppnade försvarsmakten det åt honom.
Så visst går det, krävs bara helst lite maskiner.

Har ni inte besökt beredskapsmuseet än så är det minsjäl er plikt att göra det.
Massvis med trevliga kanoner, beredskapsprylar och handvapen.............

MVH Technika
jonte72
QUOTE (Hendrix @ Dec 29 2004, 23:53 )
Så det är inte ens lönt i händelse av, säg invasionshot, att försöka "återupliva" bergsrummen i skärgård och längre innåt land?

Hur illa brukar bergsrummen bli åtgånga?
Beyond-point-of-perais eller klarar man det med X mängder cement?

Det är billigare och bättre att då bygga nya anläggningar.......

Man tar bort och förstör allt inne i anläggningarna, för att sedan gjuta igen alla öppningar.

När det gäller 7,5 cm m/57 batterierna på tex Marstrand och Galterö så tas tornen, luckor, kablage - ja, allt som går att ta bort. Sedan gjuts allt igen.

Utan avfuktningsanläggningarna ( som kostar några 100 000 att driva varje år) så tränger grundvattnet in som med åren vattenfyller anläggningarna.

Det har eller håller på att skrotas ca 50 kustartilleribatterier + ett antal minstationer och övriga anläggningar.

Sedan tillkommer det några 100-tal övriga anläggningar ( en del riktigts stora bergrum) som antingen skrotas eller säljs.
KD803
QUOTE (jonte72 @ Dec 29 2004, 23:50 )

I teorin så skulle man kunna bila bort betongen vid ingångarna, pumpa ut vattnet och inreda bergrummen igen. Men skillnaden mot att bygga helt nya anläggningar är bara att man inte behöver spränga ut nya utrymmen, i övrigt handlar det om att börja om från början.

Vissa mindre värn (tänk skyttevärn) har jag sett enbart fyllda med sand, så där är det nog bara frågan om att ta fram spaden och börja gräva...
jonte72
QUOTE (www.technika.nu @ Dec 30 2004, 00:06 )
Museet i Djuramossa http://www.beredskapsmuseet.com/ har en commandocentral som var plomberad med betong och jävliga stenar och allsköns bråte.
Men då "intendenten" visade intresse för att göra museei av det så öppnade försvarsmakten det åt honom.
Så visst går det, krävs bara helst lite maskiner.

MVH Technika

Den var väl aldrig plomberad, bara ställd i malpåse - jag har varit där själv, och det kvarvarande pjäsvärnet har i alla fall inte varit plomberat.
KD803
QUOTE (jonte72 @ Dec 30 2004, 00:10 )
Den var väl aldrig plomberad, bara ställd i malpåse - jag har varit där själv, och det kvarvarande pjäsvärnet har i alla fall inte varit plomberat.

Det stämmer, man sparade medvetet en pjäs för att möjliggöra muséet. De andra tre pjäsvärnen är däremot plomberade även om själva pjäserna tydligen står kvar inuti. Det är väl tveksamt om man kommer att försöka öppna upp dem, de tillför ingenting nytt. Dessutom är de lite utspridda, så det skulle bli en hyfsad promenad bara för att se ytterligare en pjäs identisk med den första...

Stridsledningscentralen däremot är helt tömd på innehåll. När jag var där 2001 så användes den för lite dioramautställningar och det talades om att den på sikt skulle återställas till 90-talsskick men det har tydligen inte hänt än.
jonte72
I djuramossa handlar det även om "nedgrävda" anläggningar, och inte anläggningar som ligger ett tiotals meter ner i berget - de sistnämda drabbas fortare och kraftigare av grundvattnet.
krp_swe
berghangaren på säve har man varit en hel del i.. på den gamla goda tiden stog det en rote startklara draken plan beredda att rulla ut på bana dygnet runt.. kul kuriosa grej är att hela anläggningen kan fyllas med skum på 30 sek.. vilket jag tyckte lät fantasiullt när Ltn berättade om brandskyddet..i övrigt har tiden stått still där sen 60-70 talet..
KD803
QUOTE (krp_swe @ Dec 31 2004, 00:06 )
på den gamla goda tiden stog det en rote startklara draken plan beredda att rulla ut på bana dygnet runt..

F9 hade aldrig J35. Jag misstänker att någon dragit en skröna för dig...
jonte72
berghangaren på säve har man varit en hel del i.. på den gamla goda tiden stog det en rote startklara draken plan beredda att rulla ut på bana dygnet runt.. kul kuriosa grej är att hela anläggningen kan fyllas med skum på 30 sek.. vilket jag tyckte lät fantasiullt när Ltn berättade om brandskyddet..i övrigt har tiden stått still där sen 60-70 talet..

Man övade där så sent som 1992 om jag inte minns fel.
Däremot lagrade man ett antal J35 i hangaren i så kallad "malpåse".........
KD803
QUOTE (jonte72 @ Dec 31 2004, 00:11 )
Man övade där så sent som 1992 om jag inte minns fel.

Säve var/är en sidobas till Råda-Såtenäs så det är inte omöjligt att man övade så pass sent. Däremot är jag osäker på om man då hade utnyttjat berget. Inte minst för att det då som sagt var fullt med Drakar...
krp_swe
bergrummet var i bruk bemmannat fram till 98-00 nån gång om jag fått korrekta uppgifter..det dom gjorde då var som sagt att dom hade plan konserverade samt kunde ta in plan för rep mm..
www.technika.nu
Vad jag förstår var kommandocentralens ingång plomberad.

MVH Technika
KD803
QUOTE (www.technika.nu @ Dec 31 2004, 18:00 )

MVH Technika

Eftersom den här är tagen inifrån KC så verkar det inte så...
siros
mmm, woow känner ni känslan av invasionförsvar dribble.gif
KD803
QUOTE (siros @ Dec 31 2004, 19:04 )
mmm, woow känner ni känslan av invasionförsvar dribble.gif

Inte särskilt. Däremot av ett försvar som fungerade.
www.technika.nu
Jag avsåg Beredskapsmuseets kommandocentral, inte säves.

MVH Technika
siros
gör hangaren någon "nytta" nu, eller är den enbart för uppvisning motsv?
KD803
QUOTE (siros @ Jan 1 2005, 12:15 )
gör hangaren någon "nytta" nu, eller är den enbart för uppvisning motsv?

Läs
Nifelhel
Tycker det är det är synd å skam att det bergshangaren inte kommer till nytta, utan det ska bli tillhåll för en massa maskiner.
Jag tror att dessa eldsjälar vill väl, men jag tror inte folket är lika intresserade av ett sådant här muséum som dem själva är.
Nej stället hade varit perfekt som shootingrange. Ett par skjutbanor och ett par SiB/CQB anläggningar. Det är vad vi saknar här i sverige, och det hade varit grymt kul och nyttigt.
Eller vad säger du 2sharp? biggrin.gif
2Sharp
QUOTE (Nifelhel @ Jan 1 2005, 18:24 )
Ett par skjutbanor och ett par SiB/CQB anläggningar. Det är vad vi saknar här i sverige, och det hade varit grymt kul och nyttigt.

Absolut! biggrin.gif

För att pigga upp tråden lägger jag in en ljuv bild...
Darkwand
Det skulle varit vackert med två rotar startberedda JAS 39C i hangaren istället för ett museum. Hur bra är "bunker busters" mot urberg igentligen?
siros
jag e lite borta, men är en rote typ en jas stridspar. alltså två jas som jobbar tillsammans?
målobs
QUOTE (siros @ Jan 2 2005, 14:20 )
jag e lite borta, men är en rote typ en jas stridspar. alltså två jas som jobbar tillsammans?

check
Mech.Inf
http://hem.bredband.net/rehpat2/bunker/bil...jon/sisjon.html

Någon som vet vart stället ligger placerat (X,Y)?

Har många gånger befunnit mig på Sisjöns skjutfält med utan att upptäcka just dessa värn. Ligger värnen utanför skjutfältet?
jöjje
QUOTE (Nifelhel @ Jan 1 2005, 19:24 )
Nej stället hade varit perfekt som shootingrange. Ett par skjutbanor och ett par SiB/CQB anläggningar. Det är vad vi saknar här i sverige, och det hade varit grymt kul och nyttigt.

Jag har skjutit i Moss, norge i bergrum å jag lovar det smäller JÄ....R! Just där i moss så är det gångar i höger å vänstervarv vilket skapar intressanta möjligheter att skjuta nästan 360 grader. kulfånget bestod ofta av en trave däck mot berget biggrin.gif och på frågan vilka regeler som motsv skytteombudet ställde där nere så kom svaret: det ska dom skita i vad vi gör här nere! laugh.gif
larsev
QUOTE (BJE @ Dec 31 2004, 18:31 )
QUOTE (www.technika.nu @ Dec 31 2004, 18:00 )

MVH Technika

Eftersom den här är tagen inifrån KC så verkar det inte så...

Kommandocentralen visas vid guidningar. laugh.gif
Man kan om man tar kontakt med personalen på Aeroseum få guidningar av berget så som det ser ut nu. biggrin.gif
Jag har själv varit där med jobbet.
Lite senare kommer man om jag inte missminner mig få komma till det gamla berget också. horny.gif
jonte72
QUOTE (larsev @ Jan 10 2005, 14:19 )
Lite senare kommer man om jag inte missminner mig få komma till det gamla berget också. horny.gif

Det gamla berget är väl utdömt och avspärrat pga rasrisk - helikoptrarna står väl därför sedan några år i en tälthangar.
Jag var i det gamla berget 1989 eller 1990 som HVu.
Yman
QUOTE (jonte72 @ Jan 10 2005, 14:46 )
QUOTE (larsev @ Jan 10 2005, 14:19 )

Det gamla berget är väl utdömt och avspärrat pga rasrisk - helikoptrarna står väl därför sedan några år i en tälthangar.
Jag var i det gamla berget 1989 eller 1990 som HVu.

Tälhangaren används inte längre, den borde vara nedplockad vid dethär laget. Tälthangaren anvädes under tiden hangaren vid 55.Fukomp renoverades (se bild).
Vidare anväds även FRÄD-hangaren till den maskin som för tillfället står i just FRÄD-beredskap.

Med "gamla berget", menar ni då berget som tornet står på?

Flygbild över Säve depå

*Yman tänker tillbaks på den gamla, goda tiden i logementet i byggnad 55, lektionerna i byggnad 10 och inte mist, julafton 2000 i mässen wub.gif

//Y
krp_swe
japp by 55 har man sovit några nätter i.. och gamla berget samt fräden har man varit i en hel del.. och by 111 är nu renoverad till toppskick ,, och då skall dom lägga ner det.. Tält hangaren står kvar .. men använd inte .. gamla berget är bergrummet under tornet där räddningsfordonen numera står..
F1230-322635
Var på en guidad tur för någon vecka sedan , helt klart värt ett besök för er som inte varit där.
Tycker att KC var mest intressant.
evsim
QUOTE (BJE @ Dec 31 2004, 01:09 )
på den gamla goda tiden stog det en rote startklara draken plan beredda att rulla ut på bana dygnet runt..

F9 hade aldrig J35. Jag misstänker att någon dragit en skröna för dig...
*

Nejdå, inte alls …

Grupperat på F9 (B75 hette det väl i bastermer) var en grupp från 103 jaktflygdivisionen (ja, alltså efter F9:s nedläggning 1969 - då var F9 en J34-flottilj). Hur coolt var det inte i slutet av 80-talet under KFÖ med basbataljon när delar av jaktflyggruppen ombaserar till Landvetter och ligger i högsta där.

När F9 lades ned flyttades ansvaret för fälthållning, bastropp med mera till F7. Också sektoransvaret för sektor W2 flyttades till F7 (även om naturligtvis en hel del personal kom från F10/Sektor S1). 1980 upphörde W2 som självständig sektor och inordnades under den nya Sektor Syd (d.v.s. F10:s Strilsektor). Benämningen W2 kvarlevde efter detta men avsåg då istället lfuc:t (luftförsvarsundercentral). F7 kvarstod med förbandsproduktionsansvar. 1994 stängdes lfuc:t.

Så, F9 har alltid varit en jaktbas och det har ofta stått beredskapsrotar J35 ute på Säve. Förutom det så har det naturligtvis övats en väldig massa med J35:or på Säve. Jag vet inte hur långt in på 90-talet man flög "skarpt" på Säve, men rimligen bör man gjort det minst intill 1992.
KD803
QUOTE (evsim @ Aug 15 2005, 16:05 )
Så, F9 har alltid varit en jaktbas och det har ofta stått beredskapsrotar J35 ute på Säve.
*

Att indidentroten har stått på Säve ibland köper jag. Men inte att "på den gamla goda tiden stog det en rote startklara draken plan beredda att rulla ut på bana dygnet runt..".
evsim
QUOTE (BJE @ Aug 15 2005, 16:10 )
QUOTE (evsim @ Aug 15 2005, 16:05 )
Så, F9 har alltid varit en jaktbas och det har ofta stått beredskapsrotar J35 ute på Säve.
*

Att indidentroten har stått på Säve ibland köper jag. Men inte att "på den gamla goda tiden stog det en rote startklara draken plan beredda att rulla ut på bana dygnet runt..".
*

F9 var i stor utsträckning en flottilj i miniatyr även efter nedläggningen (på ett sätt som väl endast F18 också varit). Frambasering på F9 var mycket vanligt. Men beredskapen där var naturligtvis inte högre än på någon annan riktig flottilj. Därför blir det lite av definitionssak vad man menar med "den gamla goda tiden" och hur lång tid den varade.
9x19
Jag tog bort några inlägg här.

Om ni ska diskutera bergrum, håll er till historia.

//Blågul
E-Sign Andersson
På hemsidan där alla fortifikationer visas är det försvarsanläggningar från en stor tidsrymd?
Är det nån som har koll på om det både är från Kalla Kriget/invasions försvarets glada dagar och V2 anläggningar.
Jag upplever visa som gamla medan andra ser "nyare" ut.

Lite sorgligt är det sad.gif
jöjje
Det såldes ett bergrum i mycket gott skick strax utanför Lidköping för någon månad sedan där avfunktningsanläggningen var från 2004 - det är långtidsplanering det!!
Pappsen
Jag hittade ingen "bättre" tråd. Kanske någon vänlig kan länka inlägget "rätt" om bättre finns.

Här är info om hemliga rum som ska öppnas:

http://www.svd.se/nyheter/bildspecial/kult...kel_1018655.svd

http://www.svd.se/nyheter/webbtv/kulturnoj...kel_1019047.svd

Vad jag förstått finns ett intresse hos vissa forumiter för dessa hemliga platser, så ut och besök bara.

banan_rock.gif

Pappsen
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.