Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Terrängbilens växellåda
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
siros
hejsan

Följande meddelande kan bli lite rörig, men vi gör ett försök. Om vi tänker oss en tgb 13, vid vanlig landsvägkörning så använder man sig av 1-4 samt backen om det behövs. vilken axel driver bilen på landsväg?. om vi sedan kör i terräng så använder man sig av den sk lågväxeln, och då träder automatiskt sexhjulsdriften in. Men varför väljer man lågväxeln istället för att sätta i ettan samt sätta på all hjulsdriften?. när använder man sig av högväxeln och hur "kör" den, dvs e de allhjulsdrift i högväxeln eller va e de. samt en sista fråga, vad är diffspärr förnågot och varför använder man sig av de, samt när gör man de. Tack för att ni lyckats läsa igenom meddelande ;)

Väntar Otåligt på Svar// Siros
The Swede
Fråga 1.

Vid normal körning driver bilens bakaxlar (bakaxel på tgb 11)
Dock kopplas framhjulsdriften in vid kraftig inbromsning.

Fråga 2.

Lågväxeln växlar ner momentet ytterligare jämfört med högväxeln vilket innebär att man kan manövrera smidigare i svår terräng, man kan "krypköra"
Det går även att köra i terräng på högväxeln, det är helt enkelt typ av terräng som avgör.

Fråga 3.

"Högväxel" är normalläget, se fråga 1.

Fråga 4.

En differential låter hjulen på samma axel snurra olika fort. Detta gör att det går smidigare att svänga.
Problemet är när ett hjul tappar fäste, då fördelas all kraft till det hjulet och fordonet spinner.
Genom att koppla in diffspärren låser man axeln så att båda hjulen snurrar lika fort och man får då bättre fäste och framdrivningsförmåga.
Detta bör man endast använda sig av när man inte kommer fram pga. hjulspinn.
Om man kör med diffspärren inkopplad och svänger kraftigt kan man skada drivlinan.

Detta var lite snabba svar, det kan säkert kompletteras eller förklaras djupare.

The Swede pansar2.png
siros
tack för svaren. tänke bara kontollera att jag fatta. bilen drivs normalt med den främre axeln i bakpartiet. svs den axeln som har en axel bakom och framför sig.

sedan så förstod jag inte det med hög/låg växel. du sa att högväxel är som vanligt läge. menar du då att jag kan åka i högväxeln i hastigheterna 0-80km/h? dvs hela "skalan" slipper man växla då?, sedan undrar jag varför man föredrar lågväxel före allhjulsdrift med första växeln?
The Swede
"Högväxel" innebär att man valt det högre registret i fördelningsväxellådan.
Man växlar sedan normalt (1-4)
Terrängbilen har alltså två växellådor.

Tgb 13 driver på BÅDA bakaxlarna.

Lågväxel, eller lågregistret ger som jag sa en ytterligare nerväxling vilket innebär att man kan "krypköra" och får mer kraft till hjulen.
Detta ger bättre manöverförmåga i svår terräng.
Man kan även i lågregistret växla mellan 1-4 och backen.

The Swede pansar2.png
Speedy2
QUOTE (siros @ Dec 29 2004, 22:43 )
Men varför väljer man lågväxeln istället för att sätta i ettan samt sätta på all hjulsdriften?.

Som The Swede skriver det är för att krypköra.
Men många gånger går det att köra på ettan oxå men åk komforten blir inte bra.
Jag har testat lite snabb march på en MYCKET dålig skogsväg.
Och jag kan säga att en kotknackare skulle gnugga händerna ordentligt om
man körde på det viset i terrängen.
Risken att man skall skada sig själv och fordonet är stor, det skumpar nämligen
VÄLDIGT mycket.

Humm nu läste jag din fråga lite bättre saint.gif
Lågväxlen är en del av fördelningsväxelådan dvs den växelåda som fördelar
kraften från motorn och ut till drivaxlarna. Fördelningslådan har vanligen två
växlar, hög och låg.

I min 903a så funkar den så här

Normal läge = endast bakhjulsdrift och vanlig utväxling normalt kallad högväxel.

Allhjuls läge = Fyrhjuls drift och "högväxel"

Extra friläge för vinschning ( vinschen drivs genom fördelnings lådan)

Låg Allhjuls läge = Fyrhjuls drift och "Lågväxel"

I lågväxel läget motsvarar fyrans växel ettans växel, Låter det konstigt ?
Ja hur som haver så går ju bilen givet vis ännu saktare på ettan med lågväxel i
samtidigt som den blir ur stark efter som den växlas ner.

Hoppas att du fattade nått av min fina förklaring blink.gif

Mvh Speedy
Sidron
En högväxel är väl vanligtvis en planetväxel eller? Är det så på TGB?
uoff
QUOTE (Sidron @ Dec 30 2004, 00:27 )
En högväxel är väl vanligtvis en planetväxel eller? Är det så på TGB?

Nja - högväxel är bara ett uttryck, det är ingen pryl.
Dina frågor är ju redan besvarade men se detta som som en utveckling av de tidigare svaren.
Normalt är det så här: Till motorn har man kopplat en vanlig växellåda. Efter den vanliga växellådan kommer en terrängväxellåda. Terrängväxellådan har två utväxlingsförhållanden - när man kör bilen med den lägre utväxlingen säger man att man kör på lågväxel, när man kör med den högre utväxlingen säger man att man kör på högväxel. Man har alltså två olika register - låg och hög (eller terräng och landsväg om man hellre vill kalla det så). På allhjulsdrivna fordon så kallas terrängväxellådan oftast för fördelningsväxellåda eftersom den, vilket redan påpekats, även används för att koppla in och ur drivningen av framhjulen. En fördelningsväxellåda är inte sällan försedd med ett kraftuttag, för till exempel en vinch. En fördelningsväxellåda är nog nästan undantagslöst av vanlig konventionell typ (alltså ingen planetväxellåda).

Lågväxel har man för att man skall kunna ligga och krypköra i terrängen medan man fortfarande håller ett hyfsat varvtal på motorn - utan att behöva slira på kopplingen.

Angående diffspärr så satt det på pltgb 903 en snik-variant som kallas diffbroms. Enkelt uttryckt så består den av ett lamellpaket som bromsar differentialväxeln så att ett hjul inte kan spinna loss helt och hållet så länge det andra har fäste. Satt även på ambulanser och rally-bilar.
LeadHead
Fråga: På tgb 11 och 13, går allhjulsdriften på automatiskt vid val av lågväxelregistret?

Jag blir osäker när jag tänker på att vi alltid körde med allhjulsdriften inkopplad av säkerhetsskäl. Jag testade utan en gång i lössnön utanför Markverkstad N (MiloV) när jag hämtade 1112:an en gång och blev inte sugen på att köra runt med bakhjulsdrift på vinterväglag, ens i de begränsade hastigheter (<=55 km/h) som det handlar om idag.

En übertrimmad 244:a med sommardäck är en säker och stabil bil i jämförelse...
siros
BRA då har jag förståt allt förutom EN sak. när använder man sig av högväxeln,
Rickard N
Vid all form av framföring på väg eller i enkel terräng där man kan köra lite fortare.
uoff
QUOTE (siros @ Dec 30 2004, 19:59 )
BRA då har jag förståt allt förutom EN sak. när använder man sig av högväxeln,

Alltid - utom vid terrängkörning. Lågväxel i terrängen och högväxel på landsväg. Det borde egentligen inte heta högväxel, utan normalväxel.
siros
jo ,men ska man sätta i högväxeln efter att man "varvat ut" fyran? är det 6x6 på högväxeln OCH I SÅ FALL VARFÖR? DE DRAR JU MER SOPPA OCH MAN KÖR BARA PÅ LANDSVÄG?

Moeeni// HV.gif
Sakkre
Om du tänker dej att du kör en helt vanlig 4 vxlad bil, 1, 2, 3 å 4:an. Då kör du med andra ord på den sk "högvxln" De du då kan göra med terrängvxllådan är att ändra utväxlingsförhållande så att det snurrar mycket saktare, å du har en "lågvxl".
Å man kanske behöver 6x6 på "högväxeln" på grund av slirigt underlag men utan att underlaget förhindrar att du åker lite fortare.
Speedy2
@siros
Nej nej nej du blandar ihop utrycken, högväxel är INTE samma sak som overdrive alt lockup.
Högväxlen är när du har den normala driften inkopplad.
Se det så här

Förutsättning. Du står med fordonet parkerat på kaserngården.

1 Du har gjort daglig kontroll på fordonet.
2 Du sätter dig i och startar.
3 Du frikopplar, lägger i ettans växel och kör i väg.
4 Du åker ut genom vakten och följer vägen ut mot tex skjutfältet.
5 Du kommer ut till tex skjutfältet.
6 Du bestämmer dig för att testa lite terrängkörning.
7 Du kör in på en väg som nyttjats för utb av vägbankssprängning.
8 Du upptäcker att det inte var så lätt att köra där dom just sprängt bort stora
delar av vägen.
9 Du bestämmer dig för att inte ge upp utan lägger i allhjulsdriften.
10 Du märker att fordonet inte orkar ta sig fram på den förstörda vägen.
11 Du lägger i LÅGVÄXLEN
12 Du och fordonet glider fram i låg hastighet och fordonet beter sig som om det
var så starkt att det kunde köra upp för lodräta väggar.
13 Du passerar vägbankssprängningnen och vägen blir fin igen.
14 Du tycker att det är tråkigt att åka i 10 kilometer i timmen.
15 Du stannar lägger ur LÅGVÄXLEN och får då ist i HÖGVÄXLEN.
16 Du lägger ut allhjulsdriften.
17 Du lägger i ettans växel.
18 Du känner dig nöjd med dagens terrängkörning.
19 Du åker glad i hågen hem till regementet igen.

Nu tror jag inte att jag klarar beskriva det här bättre, om du nu iaf inte förstår
hur detta hänger i hop.
Så är du mer än välkommen hem till mig, för en praktisk lektion.

Mvh Speedy
uoff
@siros

Den här typen av bil har två olika växellådor - en vanlig med fyra växlar (precis som en vanlig personbil) och en terrängväxellåda med två växlar (hög- och lågväxel).
När du kör i terränglådan så väljer du den lägre växeln i terrängväxellådan (och därmed oftast även allhjulsdrift). Sedan växlar du som vanligt med den vanliga 4-växlade växellådan. När du kör på landsväg väljer du den högre växeln i terrängväxellådan, och kör bilen som en vanlig 4-växlad personbil.
Du har alltså 8 växlar framåt, men kan bara använda fyra av dem vid varje givet tillfälle eftersom man inte kan eller bör (beroende på vilken bil det är) växla mellan hög- och lågväxel när fordonet är i rörelse.
Rickard N
För att röra till det lite kan man koppla i allhjulsdrift på högväxeln också, och jag har för mig att den är inkopplad automagiskt på lågväxelläget.
LeadHead
QUOTE (Rickard N @ Dec 30 2004, 22:34 )
jag har för mig att den är inkopplad automagiskt på lågväxelläget.

Tack. Då kanske jag också minns rätt.

Som jag skrev så är det dumt att överhuvudtaget koppla ur fram-/allhjulsdriften, iaf. vid vinterväglag (=min normalmiljö).
uoff
QUOTE (LeadHead @ Dec 31 2004, 00:19 )
Som jag skrev så är det dumt att överhuvudtaget koppla ur fram-/allhjulsdriften, iaf. vid vinterväglag     

Jamen..... Hur skall man då kunna köra med uppställ?
Rickard N
Fråga Björn Waldegård, han klarar att köra med uppställ med fyrhjulsdrift smile.gif
uoff
QUOTE (Rickard N @ Dec 31 2004, 12:17 )
Fråga Björn Waldegård, han klarar att köra med uppställ med fyrhjulsdrift

Bra poäng!
Tror dock inte att jag har de kvaliteter som krävs för att lära sig den tekniken. Nä - är nog dömd att köra bakhjulsdrivet när jag ska ha roligt.

På tal om ingenting - Tgb11 har ju varit med i Paris-Dakar. För något år sedan körde väl ett svenskt team med en bil byggd på en Tgb11-ram. Hur gick det? Håller de fortfarande på?
När får vi föresten se den första Tgb11 i Svenska rallyt?
siros
jo men om man ska sätta i högväxeln och växla som vanligt krävs ju två växelspakar. tgb 13 har ju bara en?
Sidron
QUOTE (uoff @ Dec 30 2004, 23:25 )
@siros

Den här typen av bil har två olika växellådor - en vanlig med fyra växlar (precis som en vanlig personbil) och en terrängväxellåda med två växlar (hög- och lågväxel).
När du kör i terränglådan så väljer du den lägre växeln i terrängväxellådan (och därmed oftast även allhjulsdrift). Sedan växlar du som vanligt med den vanliga 4-växlade växellådan. När du kör på landsväg väljer du den högre växeln i terrängväxellådan, och kör bilen som en vanlig 4-växlad personbil.
Du har alltså 8 växlar framåt, men kan bara använda fyra av dem vid varje givet tillfälle eftersom man inte kan eller bör (beroende på vilken bil det är) växla mellan hög- och lågväxel när fordonet är i rörelse.

Jag har blivit lärd att denna extra växellådan oftast är en planetväxellåda som sitter på den ordinaroie växellädan. Stämmer detta?
LeadHead
@ Siros:

Man väljer hög- eller lågregister från stillastående (helst) genom att trycka in växelspaken i det läge som motsvarar femmans växel på en normal bil eller läget under (backen på en del personbilar), för att sedan välja den växel du vill ha (i regel ettan eller backen)...

@ Uoff: Att köra med ställ med tgb kategoriserar jag så som "dumt". Givetvis har jag testat under kontrollerade former (mer eller mindre... biggrin.gif ) i utbildningssyfte men det är sannerligen inget jag vill göra i krigstid. - Det räcker med att fi försöker ha ihjäl en...

Att det är kul är en annan sak. Det fanns jättemycket skoj man kunde göra som vi inte gjorde... ;)
Speedy2
QUOTE (Sidron @ Dec 31 2004, 16:23 )
Jag har blivit lärd att denna extra växellådan oftast är en planetväxellåda som sitter på den ordinaroie växellädan. Stämmer detta?

JA det stämmer om det är en bil med ÖVERVÄXEL.
Alltid med El överväxel ibl med vanlig överväxel.

Så här ser det ut på en 903.

Hela växellåde paketet, fördelningslådan till höger.
Sprängd fördelningslåda ingen planetväxel

Mvh Speedy
Sidron
QUOTE (Speedy2 @ Dec 31 2004, 17:03 )
JA det stämmer om det är en bil med ÖVERVÄXEL.
Alltid med El överväxel ibl med vanlig överväxel.

Så här ser det ut på en 903.

Hela växellåde paketet, fördelningslådan till höger.
Sprängd fördelningslåda ingen planetväxel

Mvh Speedy

Vad är då skillnaden på överväxel och högväxel? 7.gif
siros
aha då tror jag att jag hänger med.

Följande agerande tror jag är korrekt:

1 sätt dig i bilen
2 gör alla säkerhetsåtgärder och starta
3 lägg i HÖGVÄXELN och sedan direkt 1an
4 Kör nu som vanligt till skjutbanan
5 vägen är sprängd av några amatörer som lekt
6 kör i LÅG hastighet och sätt i LÅGVÄXELN och sedan direkt 1an
7 gör långsamt igenom de spränga området
8 sätt i HÖGVÄXELN och sedan direkt efter 1an
9 kör som vanligt?

DÅ FINNS BARA EN FRÅGA, LYSER DET NÅGON LAMPA SOM TALAR OM OM MAN VÄXLAR I HÖGVÄXELN RESPEKTIVE LÅGVÄXELN??
uoff
QUOTE (Sidron @ Dec 31 2004, 17:29 )
Vad är då skillnaden på överväxel och högväxel? 

@ Sidron

Häng inte upp dig på att det heter högväxel - kalla det terrängväxel och landsvägsväxel istället så blir det enklare att greppa.

Överväxel är en elektriskt manövrerad tvåstegs planetväxellåda man förr satte på personbilar. Den sitter, som du säger, direkt efter den vanliga växellådan. När överväxeln är inkopplad växlar den upp varvtalet så att man får ett utväxlingsförhållande större än 1 genom växellåda och överväxel (lämpligt för körning i nedförsbacke eller medvind).

En terrängväxellåda (eller en fördelningsväxellåda med terrängväxel) sitter också den efter den vanliga växellådan. Den har två växlar - ett normalläge (kallas högväxel eller landsvägsväxel) och ett terrängläge (kallas lågväxel eller terrängväxel) - samt ett friläge (för vinschning). En fördelningsväxellåda används dessutom för att koppla in och ur drivningen till framaxeln.

En terrängväxellåda växlar alltså ner och en överväxel växlar upp varvtalet.
eskil
Ursäkta en fånig fråga, men vad innebär det att köra (upp)ställ?
Sidron
QUOTE (uoff @ Dec 31 2004, 18:46 )
QUOTE (Sidron @ Dec 31 2004, 17:29 )
Vad är då skillnaden på överväxel och högväxel? 

@ Sidron

Häng inte upp dig på att det heter högväxel - kalla det terrängväxel och landsvägsväxel istället så blir det enklare att greppa.

Överväxel är en elektriskt manövrerad tvåstegs planetväxellåda man förr satte på personbilar. Den sitter, som du säger, direkt efter den vanliga växellådan. När överväxeln är inkopplad växlar den upp varvtalet så att man får ett utväxlingsförhållande större än 1 genom växellåda och överväxel (lämpligt för körning i nedförsbacke eller medvind).

En terrängväxellåda (eller en fördelningsväxellåda med terrängväxel) sitter också den efter den vanliga växellådan. Den har två växlar - ett normalläge (kallas högväxel eller landsvägsväxel) och ett terrängläge (kallas lågväxel eller terrängväxel) - samt ett friläge (för vinschning). En fördelningsväxellåda används dessutom för att koppla in och ur drivningen till framaxeln.

En terrängväxellåda växlar alltså ner och en överväxel växlar upp varvtalet.

Tack då förstod jag. Dumma jag som växlade ihop högväxel och överväxel för en och samma sak. Men nu efter ditt enkla men ändå smarta innlägg så fattar jag. worthy.gif
Ize-Q
QUOTE (uoff @ Dec 30 2004, 23:25 )

förfarandet för att starta i med snökedjor eller bara i kallt väder är att sätta fordonet i rörelse med lågväxeln och sedan växla över till högen, detta för att spara på kopplingen.

Just TGB 11/13/20 har en gemensam växelspak för fördelningsväxelådan och huvudväxelådan, dessutom är båda lådorna helsyncroniserade så dom är mycket enkla att använda. detta till skillnad emot PLTGB903 etc som har synkad huvudväxelåda och osynkad fördelninglåda.

alltså du ska ut och köra på vintern med kedjor(TGB11):

1: starta fordonet och gå igenom allt säkerhetstjavs(skippa det om du äger fordonet civilt;)
2: lägg i lågväxeln med växelspaken och sedan 1:ans växel och rulla iväg,
3:växla upp till typ 3:ans växel, lägg sedan i högväxel 2:an och sedan är det bara att köra som vanligt

angående indikeringar så finns det ingen för vilken låda man använder(höglåg)
med dels använder man dessa fordon någorlunda vettigt så har man lärt sig att alltid när fordonet står stilla så väljer man först med fördelningslådan och sedan ut i huvudväxellådan.
The Swede
QUOTE (Ize-Q @ Dec 31 2004, 23:09 )
med dels använder man dessa fordon någorlunda vettigt så har man lärt sig att alltid när fordonet står stilla så väljer man först med fördelningslådan och sedan ut i huvudväxellådan.

Om lampan för framhjulsdrift lyser utan att knappen är intryckt har du troligtvis lågväxeln vald.

The Swede pansar2.png
LeadHead
QUOTE (eskil @ Dec 31 2004, 18:11 )
Ursäkta en fånig fråga, men vad innebär det att köra (upp)ställ?

Köra med ställ = sladda (bakvagnssladd).
volvo_viking
Om ni som vill veta mer om terrängkörning rekommenderar jag en bok som heter Off-Roader Driving av Tom Sheppard, utgiven av Desert Winds. Den är dock på Engelska.

Eventuellt finns det böcker på Svenska med bra illustrationer men det vet jag ingenting om. Det finns även utbildningsträffar där man kan hyra bil och prova själv.

//Janne
martinator
Lite OT.
En del 4x4 bilar med två lådor (vanlig+fördelningslåda) har TVÅ växelspakar. Tex LandRover Defender.

/martinator
siros
lästan lite lättre då
Ize-Q
QUOTE (The Swede @ Jan 1 2005, 00:43 )

Om lampan för framhjulsdrift lyser utan att knappen är intryckt har du troligtvis lågväxeln vald.

The Swede pansar2.png

å andra sidan bör man "känna" vilken växel man har i fördelningslådan, skillnaden mellan dom två är ganska stora. B)
martinator
Säg så här med högväxel i så kan jag köra i 110 med defendern på 5:an.
Med lågväxel i kommer jag upp i 35 km/h på 5:an.
Så nog märker man skillnaden smile.gif

/martinator
Gusten

Motorljudet låter annorlunda då man kör med lågväxeln i, man "hör" att motorn jobbar på ett annat sätt.

@ Sidron: Jag brukar tänka på hur det är att cykla mtn-bike. På "lågväxel" så kan man ju sitta och trampa i en del uppförsbackar. Det går ju inte fort men man kommer över hinder utan någon som helst stor kraftansamling. /Gusten Rangern.gif (903 B ägare sedan 3 år)
Racoon Pioneer
Kopplingen skall ju enligt god terrängsed inte användas vid manövrering, men jag tyckte det var nödvändigt i vissa extrema terrängsituationer då slirning på kopplingen gav bästa kontrollen på fordonet.

Tänk dig följande situation. Du står i brant nedförslutning med en 11-bil. Du har stannat och har foten på fotbromsen. Släpper du bromsen rasar bilen in i granen 2 decimeter framför bilen. Du ska nu backa och alltså hinna fånga upp bilens framåtfart från att du släpper bromsen tills det att du får driv bakåt.
1) Med handbroms + uppvarvning med dragläge/koppling är detta inget problem.
2) Enligt god kristen terrängkörningssed skall man hinna gå från broms+koppling nedtryckt till gas på lågväxeln utan koppling nedtryckt så snabbt att bilen inte hinner rasa fram och dessutom ge så perfekt avvägd gas att bilen får driv bakåt (grundgasen kanske inte räcker till). Går detta f ö r fort kommer dock motorstopp ske och man får börja om.

Jag är medveten om att alternativ 2 går, men det kräver ju mycket mer stringens från föraren än vad ett vanligt kopplingsarbete skulle göra. Finns det ngn van terrängbilsförare som kan lösa dilemmat med bränd koppling vs. bättre kontroll på fordonet?

Jag minns inte om bromsning till stillastående med fotbromsen gav motorstopp på lågväxeln. Om det inte gjorde det skulle man ju kunna lösa situationen ovan genom att möta med gasen samtidigt som man lättar på fotbromsen, utan att kopplingen är inblandad.

Kan nån reda ut detta för mig?! bong.gif bong.gif

/RP
martinator
Hmmm...om du fått motorstopp så hade det nog varit fördel att först lägga i back, sedan starta bilen utan koppling alls. Samma sak gäller om du får motorstopp i uppförslut. skit i kopplingen strata i ettan.

Läs mer om offroad på www.swedenoffroad.com > körskola.

/martinator
Rune Frunkh
@ Racoon Pioneer

Släpp bromsen och låt tgb:n rulla fram och stanna mot granen 2 dm framför. Nu kan du i lugn och ro lägga i erforderliga växlar och planera din fortsatta körning. Malajn.gif
Racoon Pioneer
Tack Rune! Det hade jag faktiskt inte tänkt på salute.gif brow.gif
Men tänk om granen är försåtsminerad då? :P laugh.gif

För övrigt har jag löst mitt dilemma efter konsultation med kunnigt folk på swedenoffroad.com. Att slira på kopplingen är inte så tokigt ändå enligt den expertisen. (i vissa lägen)

/RP
SG OLSSON
Enligt vad jag blev lärd så gäller.

Lägg i /kontrollera tt lågväxeln är i
lägg i baken
starta fordonet.

på lågväxel orkar den starta med växel i utan problem nästan oavsett lutning. Är lutningen så extrem att den inte orkar så står du nog inte kvar ändå, oavsett slirskydd
The Swede
@SG OLSSON

Har för mig att jag lärt mig något liknande.

The Swede pansar2.png
JBP
Fick lära mej en grej för ett par månader sen när jag förnyade mitt Tgb bevis, Vid motorstop (tantstopp)vid terrängkörning i kraftfullt motlut skall man ställa sig på fotbromsen så att fordonet står kvar. Fordonet skall ha lågväxel i som vid all terrängkörning. Istället för att starta uppåt skall man starta nerför, alltså bakåt. MAO lägg i backen, släpp upp kopplingen med motorn avstängd (obs fortfarande fotbromsen anbringad), Slå på tändningen och samtidigt tryck in startknappen som man släpper efter på bromsen.

Detta är ett lungt och smidigt sätt att ta sig ner med kontroll på fordonet, givetvis SKALL man backledare vara ute och kontrollera din nerfart, när du är nere. gör om och gör rätt så kommer du upp alt reka annan väg.

Bara lite info.

/JBP
Gusten
Jag kapar den här tråden för en fråga om växellådor. I min Valp 903 så sitter det en M40 låda. Kruxet är att efter jag har backat och sedan ska byta växel så får jag inte ur backen. Detta händer även ibland med bytet från ettansväxel. Stänger jag av motorn, kopplar ur ytterligare så får jag ur backen/ettan utan problem. Nu har jag skaffat en begagnad låda som jag ser att det står M40 G på. Frågan är då: vad står "G" för? Jag har dammsugit internet efter svar och kastat ut frågan på lämpliga forum men inte fått något svar. Jag måste veta om jag kan använda lådan eller lämna tillbaka den få pengarna tillbaka av säljaren men har inte så mycket tid på mig. Snälla, finns det någon som är kunnig på Volvo växellådor!! /Gusten Rangern.gif
tikvah
QUOTE (Gusten @ Sep 3 2006, 19:51 ) *
Frågan är då: vad står "G" för? Jag har dammsugit internet efter svar och kastat ut frågan på lämpliga forum men inte fått något svar. Jag måste veta om jag kan använda lådan eller lämna tillbaka den få pengarna tillbaka av säljaren men har inte så mycket tid på mig. Snälla, finns det någon som är kunnig på Volvo växellådor!! /Gusten Rangern.gif

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/viewtopic.php?t=3721

Du kanske kan fråga vidare här och se om de har blivit någe visare.
Gusten
QUOTE (tikvah @ Sep 3 2006, 23:18 ) *
Du kanske kan fråga vidare här och se om de har blivit någe visare.

Tackar för tipset! Konstigt att Google inte reagerade igår då jag sökte på M40 G..... biggrin.gif Ha de gott! /Gusten Rangern.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.