Help - Search - Members - Calendar
Full Version: INFO: Mönstring
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
tommyli
Är det någon som vet hur många som maxar både inskrivningen o psykologen varje år? Alt. maxar alla tester?
SWERT
Det kan väl ingen, förrutom om man är en robot det vill säga? eller?
softfeel
http://www.pliktverket.se/

Har en hel del statistik kolla där om du inte redan gjort det.
mdn
En snabb och säkerligen helt felaktig beräkning:

Enligt Pliktverkets hemsida fick 4,8 procent av de mönstrande killarna en 9:a i styrka 2003.
67 procent fick en 9:a i syn.
93 procent hade normalt färgseende.
89 procent tillhörde hörselgrupp A.
4,0 procent fick en nia på inskrivningsprovet.
Värdena från de psykologiska utvärderingarna är inte sökbara på Pliktverkets hemsida, men enligt vad en mönstringsförättare berättade på min mönstring är de normalfördelade på ungefär samma sätt som resultaten från inskrivnings- och styrkeproven. Därför approximerar jag att 4 procent fick en 9:a i plikttjänstförmåga respektive befälslämplighet.
Jag approximerar också att 4,0% av de mönstrande fick en 9:a på "cyckeltestet".

Jag utgår ifrån att resultaten är slumpmässigt fördelade. (Smarta har lika stor sannolikhet att vara starka som icke-smarta och så vidare.) Då kan vi multiplicera procentsatserna med varandra och på så sätt få fram den andel värnpliktiga som "spikade" mönstringsproven 2003: 0,0000068%

Av totalt 25071 killar som 2003 genomförde styrketestet på mönstringen (46312 mönstrade) så torde alltså, enligt mina helt felaktiga beräkningar, ingen (0,17) av dessa ha spikat mönstringen. Resultatet kan också utläsas som att en person borde spika mönstringen ungefär vart sjätte år.

Ingen tjej drog vare sig en åtta eller nia på mönstringen 2003, därför har jag uteslutit tjejerna i denna beräkning.

Tjänstbarhet är inte heller inkluderat i dessa beräkningar. Jag har helt enkelt utgått ifrån att alla svenska nittonåringar är kärnfriska.

/mdn

EDIT: Hemsk, hemsk felräkning.
Sidron
QUOTE (mdn @ Dec 29 2004, 20:46 )
EDIT: Jag har räknat fel här. Det är snart åtgärdat.

En snabb och säkerligen helt felaktig beräkning:

Enligt Pliktverkets hemsida fick 4,8 procent av de mönstrande killarna en 9:a i styrka 2003.
67 procent fick en 9:a i syn.
93 procent hade normalt färgseende.
89 procent tillhörde hörselgrupp A.
4,0 procent fick en nia på inskrivningsprovet.
Värdena från de psykologiska utvärderingarna är inte sökbara på Pliktverkets hemsida, men enligt vad en mönstringsförättare berättade på min mönstring är de normalfördelade på ungefär samma sätt som resultaten från inskrivnings- och styrkeproven. Därför approximerar jag att 4 procent fick en 9:a i plikttjänstförmåga respektive befälslämplighet.

Vi utgår ifrån att resultaten är slumpmässigt fördelade. (Smarta har lika stor sannorlikhet att vara starka som icke-smarta och så vidare.) Då kan vi multiplicera procentsatserna med varandra och på så sätt få fram den andel värnpliktiga som "spikade" mönstringsproven 2003: 1,0 promille (0,10%)

Av totalt 25071 killar som 2003 genomförde styrketestet på mönstringen (46312 mönstrade) så torde alltså, enligt mina helt felaktiga beräkningar, 25 av dessa ha spikat mönstringen. Eftersom statistiken inte innehåller något om tjänstbarhet har jag inte tagit med detta i mina beräkningar. Det är högst troligt att flera av de som i övrigt spikade mönstringen inte fick tjänstbarhet A.

Ingen tjej drog vare sig en åtta eller nia på mönstringen 2003, därför har jag uteslutit tjejerna i denna beräkning.

/mdn

Det är vad oddsen tyder på. men det är inte alltid så. kanske var det fler än 25, kanske färre. Tror inte att så många som 25 fick 9a på allt. Det finns fler faktorer att lägga in. Dessa är dock svåra att hitta sifror på.
mdn
Du verkar ha missat min brasklapp i början. ;)

Precis som du säger så blev det lite fel. Som du ser så ser resultatet ganska så annorlunda ut nu då jag har uppdaterat beräkningen.

/mdn
Sidron
QUOTE (mdn @ Dec 29 2004, 20:58 )
Du verkar ha missat min brasklapp i början. ;)

Precis som du säger så blev det lite fel. Som du ser så ser resultatet ganska så annorlunda ut nu då jag har uppdaterat beräkningen.

/mdn

Det är ju ändå vad man kallar en enkel matematisk modell. Det duger till mycket!
madog
QUOTE (SWERT @ Dec 29 2004, 17:39 )

Inte det heller! Har en kompis som ligger inne på robot-pluton på amf1 och han hade inte full pott på mönstringen! ;)

Nej, vars... Skämt åsido. Har en bekant som fick full pott på allt utom hos psykologen där han fick 8/8, så jag tror att det finns enstaka personer som får full pott på mönstringen.
Enligt vad jag hört så händer det att folk som jobbat som idrottstränare eller coatcher har fått 9/9. Dessa uppgifter har jag dock inte fått bekräftade.

EDIT: La till lite.
Vildhare
Man ska absolut inte fästa så stor vikt vid vad som presteras på mönstringen. Men av egen erfarenhet vet jag att det är absolut möjligt att få "9a" på allt. Fick 8 på cyklingen men det var inte långt ifrån. Trots detta så misslyckades jag på extramönstringen till kustjägarna. Om det skulle finnas resurser borde mönstringen vara mer likt det som väntar senare i det militära; de tester som gjordes på för kj-aspiranter på amf1 och görs för fjs-aspiranter på k3 är enligt min åsikt alldeles utmärkta för att se vilka som lämpar sig bäst för de olika befattningarna.
SWERT
QUOTE (madog @ Dec 30 2004, 20:54 )

Inte det heller! Har en kompis som ligger inne på robot-pluton på amf1 och han hade inte full pott på mönstringen! ;)

Nej, vars... Skämt åsido. Har en bekant som fick full pott på allt utom hos psykologen där han fick 8/8, så jag tror att det finns enstaka personer som får full pott på mönstringen.
Enligt vad jag hört så händer det att folk som jobbat som idrottstränare eller coatcher har fått 9/9. Dessa uppgifter har jag dock inte fått bekräftade.

Vad blev han då, som hade sånna monster resultat?
madog
QUOTE (SWERT @ Jan 1 2005, 22:32 )

Blev uttagen till KB på K4, men ändrade sig och skickade ett brev till pliktverket och bad om att få slippa (han ville ägna sig åt studier istället).
SWERT
QUOTE (madog @ Jan 1 2005, 22:43 )

Blev uttagen till KB på K4, men ändrade sig och skickade ett brev till pliktverket och bad om att få slippa (han ville ägna sig åt studier istället).

Ok, isånna fall hade han ju något innanför pannbenet..... Chalmers eller Handels i sthlm? :P
tommyli
d e ovanligt att man maxar allt om inte omöjligt... själv maxa ja psykolog o inskrivning o d sa dom att de va väldigt ovanligt... undrar om just d e så ovanligt som de sa.
madog
QUOTE (SWERT @ Jan 1 2005, 22:46 )
QUOTE (madog @ Jan 1 2005, 22:43 )

Ok, isånna fall hade han ju något innanför pannbenet..... Chalmers eller Handels i sthlm? :P

Nix, det blev spanska-studier i Dominikanska Republiken. Fler frågor? Nej, tänkte väl det...
Lindström
Måste bara ta tiden till att berömma mdn's fina matematiska beräkning som måste tagit en del tid. Alltid roligt att se personer som är insatta i att besvara andras funderingar smile.gif
twintip
Måste vara mer än 0.17 som sätter alla. Har även jag en bekant som nyligen spikade allt. Han sökte till flottan.

Han är elitsimmare och gymmar en del. (Simmat i minst 10 år)
H0lK
Generellt gäller att mönstringsresultaten är en värdelös mätsticka ändå. Min erfarenhet från ungefär 2 månader tillbaka är att folk med nior i båda värdena hos psykologen totalt saknar ledaregenskaper och blir knäckta och gråter sig igenom första veckan för att därefter bli hemskickade. Folk med 9'or i styrka har svårt att ta sig runt milen under 48 min medan folk med 7 tar sig runt på 37.

Kan inte påstå att jag sitter på någon bättre idé men även en person med 9 i allt kan vara mycket dåligt lämpad för lumpen.
Jonne
Jag tycker själv att de testet man utför på pliktverket är ganska ruttna. Speciellt konditionen. Har man löptränat mkt innan inför detta kommer man misslyckas. Eftersom man inte använder samma muskler när man cyklar som när man springer så leder detta oftast till sämre resultat.
G..
QUOTE (Jonne @ Oct 1 2006, 10:59 ) *
Jag tycker själv att de testet man utför på pliktverket är ganska ruttna. Speciellt konditionen. Har man löptränat mkt innan inför detta kommer man misslyckas. Eftersom man inte använder samma muskler när man cyklar som när man springer så leder detta oftast till sämre resultat.

nja.. jag löptränade ca 3-4 gånger i veckan innan jag mönstrade och jag fick en 9:a..
Men visserligen så tränade jag fotboll också så det kan han spelat in, men å andra sidan är de olika testen långt ifrån perfekta..
Fu Dahlberg
QUOTE (Jonne @ Oct 1 2006, 10:59 ) *

Att få bra resultat på konditionen är inte svårt om man har en allsidig träning, oavsett hur man tränat
Jonne
QUOTE (Fu Dahlberg @ Oct 1 2006, 13:29 ) *
Att få bra resultat på konditionen är inte svårt om man har en allsidig träning, oavsett hur man tränat

Ja kanske det, men jag tränade mkt cykling innan mönstringen, och jag kan säga att om jag inte tränat det o bara sprungit hade jag inte fått samma resultat som jag fick.
Fu Dahlberg
QUOTE (Jonne @ Oct 1 2006, 13:33 ) *
QUOTE (Fu Dahlberg @ Oct 1 2006, 13:29 ) *

Ja kanske det, men jag tränade mkt cykling innan mönstringen, och jag kan säga att om jag inte tränat det o bara sprungit hade jag inte fått samma resultat som jag fick.

tvivlar...
molin_visby
hur långt kan man mäta styrkeskalan? (även fast det bara finns graderingar upp till nio på mönstringen)

Jag fick en 9:a på styrkan, men damen som höll koll på grejorna sade att jag egentligen låg på ungefär 11-12 biggrin.gif
Skoog
Det är väl mest en matematisk fråga, egentligen.

Jag känner en kille som ska ha dragit motsvarande 15 på skalan på sitt första försök och sedan dragit så mycket att det inte gick att läsa av den andra gången.
|MP-SÄK-gb|Nicklasson
Min bror, rolleyes.gif , drog så att det stod error på båda dragningarna. Han fick tydligen göra om det sist, efter att man pysslat lite med inställningarna. Tillägas bör att har hade då styrketränat i ca 5 år med ungefär 4-5 pass på gymmet/vecka. Sen att han fick typ minus fyrtioelva på kondisen är en annan femma. :P

:Edit

Det var vad han sa iaf. Men jag tycker nog att de helt enkelt borde satt en nia på honom, och inte låtit honom behöva göra om. För att han fick en nia är det inga tvivel om.
MikaelD
har sökt men inte funnit något svar så jag provar här. Någon som vet om det finns någon logik i styrketestet? t.ex hur mycket en person på 55-60kg skall dra för att få bra på testet?
molin_visby
jag tror inte att det finns några trix el liknande för att få ett bra resultat.
Det enda som gäller är att använda rätt teknik (det finns filmer m.m.) och sen att man är stark såklart! smile.gif

Många torskar på teknikbiten och det är det som gör att dom får låga resultat.

eller var det det du undrade??
MikaelD
Jo det var väl det till stor del som jag undrade över.. men även vad det var som skulle krävas av mig för att lyfta en 7a.. tack för svaret biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.