68-1031494542
Sep 16 2002, 16:42
Tja
Jag var ute och vandar med min relatift nyinferskaffade CamelBak härom dan och blev riktigt imopnerad, det blir riktigt mycket lättare att gå med ett sugrör i munen hela tiden. Så ni som funderar på att köpa en CamelBak gör det.
Med Fina Hälsningar
Dagge
68-1031494542
Sep 16 2002, 16:44
jag vet nu har jag gjort det igen förlåt det var inte meningen =(... jag vet att ämnet inte ska ligga här
flyttat.
/Ing, *flyttgubbe och städtant*
2Sharp
Sep 17 2002, 02:08
Visst är camelbak bra, fick min första 94/95 någongång, glockren, köpt en till sedan dess.
Vilket munstycke har du till din??
Fu Kjellberg
Sep 17 2002, 21:49
Vilket munstycke rekommenderar ni ?

Hydrolock
Eller:

Big Bite valve.
Här är en ny modell som heter HotShot som verkar helt okej.

Ock här är dom olika fastsättningsalternativen.

2,1 liter och priset ligger på ca 44 us$
2Sharp
Sep 18 2002, 01:13
Tjena,
Jag rekommenderar hydro-lock, jag har ett par gånger för mycket klämt det andra munstycket och det har blivit blött på olämpliga ställen...
Hydro-lock kan du ju stänga av om du vill, annsr så funkar det ju som det andra.
Hotshot verkar ju förbannat nice! flexibel... elakt av dig att visa den för mig tycker jag..

köpa, köpa, köpa..
68-1031494542
Sep 18 2002, 14:01
jag har hydrolock
Hmmmm..hydrolock, visste inte att det fanns....har ju blivit blöt några gånger pga att munstycket kommit i kläm. Bytte efter ett tag till platypus vilket jag föredrar då jag använder ryggsäck(smidigare och lättare att stuva in i tex topplocket), vilket jag banne mig haft på mig 90% av tiden ute bushen, civilt som militärt.
Att springa (aka fysträning) med camelbak som verkar vara på mode tycker jag är overkill, få springer mer än 10km, alltså oftast mindre än 45-50min jobb. Jag skulle göra en sämre insats/tid med den på ryggen. En av de få roliga sakerna med löpning är att man får dricka vatten när man kommer FRAM......
2Sharp
Sep 18 2002, 15:28
Hydrolock är rätt nya, funkar kalas.
Håller med om att det blir oftast att man knölar ner det i en sido/topp ficka.
Håller även med om att det känns en smula onödigt att ha det för typ en timmes löpning... att dricka när man kommer fram är väl i princip den enda bra grejen med löpning?
Fu Kjellberg
Sep 18 2002, 18:22
Ok. Det var det jag trodde. Att Hydralocken var populärast så det får bli ett sådant munstycke

Har hittat en camelbak till som jag gillar designen på, finns tyvärr inte i grönt :( Bara svart och woodland.
Den heter TransFormer. Ni förstår säkert varför

Blåsan är på 3,1 liter.

2Sharp: tycker du jag är elak nu
Ett par småsaker jag funderat på ang. de där.
Hur fungerar det om den sitter i t.ex. västen, och man drar på sig ryggsäck?
Hur fungerar de när det är svinkallt ute? Fryser inte vattnet? (vattenflaskan stoppar man ju in innanför vapenrocken, eller kanske t.o.m. tröjan, kan man göra det med blåsan också?)
Unicorn
Sep 18 2002, 18:53
Om man alltid fyller säcken med varmt vatten vid kallt väder är det inga problem. Man dricker ur den långt innan vattnet hinner kallna och frysa även vid mycket kallt väder. Sedan värmer man bara på nytt vatten. Det är dessutom mäkta skönt med en "ryggvärmare"...
Att ha väst under ryggsäcken är bängligt som det är och är något jag om möjligt undviker. Jag har dock inte märkt att det skulle bli någon större skillnad med eller utan fylld vattensäck.
66-1030108682
Sep 18 2002, 20:08
Funderar lite på de vätskeblåsor som FM ska ha köpt in.
Det verkar inte som någon har tänkt på att ordna en adapter/Munstycke som funkar tillsammans med skyddsmasken
talade med folket på recon som tydligen tillverkar den, och enligt dom så har det inte ens förts en dialog om detta med FM
lite skumt förbiseende tycker jag, men här verkar det ju finnas dugligt folk som kanske vet mer?
Fu Kjellberg
Sep 18 2002, 20:54
Bunkerbuster: det är inte Recon som tillverkar blåsan utan ett israeliskt företag.
http://www.schtools.com/militairy.htmlDu kan ju alltid höra med Promoteq. Dom har ju Blackhawk prylar. Det finns en adapter till skyddsmask
http://www.blackhawkindustries.com/product....1891&d=
66-1030108682
Sep 18 2002, 21:56
Tack för tipset med adaptern Fu. Kellberg, enl. Recon så är det denna blåsa som köpts in av FM, både för att bäras med el. utan stridsväs 2000.http://www.recon.se/Vatskesystem/Source.htm
66-1030108682
Sep 18 2002, 22:00
2Sharp
Sep 18 2002, 22:29
QUOTE (Fu Kjellberg @ Sep. 18 2002,19:22)
2Sharp: tycker du jag är elak nu

Elak?? du är
satan 
personifierad..

Ser
riktigt bra ut... ett måste tror jag...
2Sharp
Sep 18 2002, 22:42
Det enda problemet med att det fryser har varit i slangen, men dricker man hyfsat kontinuerligt och rör på sig så tycker jag det är lungt, jag har aldrig testat med att hälla i varmt vatten, men det låter rätt trevligt. Dock tycker jag det är svårt att dricka varmt vatten, yuk...
Jag har burit min Sacci jägare 90 över sadf västen med en camelbak i, det funkade, men jag hade nog föredragit att ha det utan i längden.
Ett munstycke som passar skyddsmasken kan ju inte vara så krångligt att ordna i efterhand, det verkar som om försvarsmakten börjat tänka flexibelt, i stället för en komplett lösning som är skitsvår att komplettera i framtiden, och tar längre tid att få fram.
Positivt tycker jag.
66-1030108682
Sep 19 2002, 00:45
När jag kör snöskoter och mc 258 på vintern så brukar jag ha byxljummet vatten i min "kamelpuckel" samt att jag (med flera)
brukar stoppa in blåsa samt slang innanför jackan. Det brukar funka om det inte är alltför kallt. Att dricka kallvatten när det är kallt vintertid brukar straffa sej.....även om det inte tilltalar
gourmetgommen.
2Sharp
Sep 19 2002, 10:31
QUOTE (BunkerBuster @ Sep. 19 2002,01:45)
Att dricka kallvatten när det är kallt vintertid brukar straffa sej.....även om det inte tilltalar
gourmetgommen.
Tja, jag har inte haft några problem med det, men det är ju olika.
78-1026678692
Sep 19 2002, 15:27
Men grabbar var är kreativiteten? Att undvika att det fryser är väl lätt? ändrar inte Etanol fryspunkten? dåså... drick på bara men se till att det inte blir för mycket etanol i vattnet, då kan det bli knas:)
Jag kom o tänka på en sak någon sa att vattnet i slangen kan ju frysa o då blir det problem men har inte milisshopen :P nån slang som är inklädd i nåt material som gör att vattnet inte fryser i slangen...
// Tompa :shaun
2Sharp
Sep 19 2002, 18:26
Etanol gör det hela lite roligare

Visst finns det neoprenöverdrag, men det fanns inte då..

senare hade jag "tubular webbing", vilket funkade bra, nu är det neoprenslang som gäller.
QUOTE (Niklas @ Sep. 19 2002,16:27)
Men grabbar var är kreativiteten? Att undvika att det fryser är väl lätt? ändrar inte Etanol fryspunkten? dåså... drick på bara men se till att det inte blir för mycket etanol i vattnet, då kan det bli knas:)
Det du menar är förstås att man ev. kan lösa upp slangar och så? Eller?
Johan ES
Nov 3 2004, 13:40
Sitter och bläddrar i den lilla katalog som medföljde min Camelbak Storm och funderar över om det skulle vara möjligt att koppla en valfri Camelbak till Skyddsmask 90.
Den bit (L-formad plastbit) som är längst ner till vänster på nedanstående bild borde kunna bytas mot en Camelbak Hydrolink Type-A Adapter.

Bild från
SoldF.com.
/Johan ES
När jag var på Eurosatory såg jag Camelbak-ståndet. Deras representant skulle demonstrera hur stark blåsan var, så hon fyllde den, och ställde sig på den.
I stilettklackar.
Och lyfte tårna.
Och den läckte inte.
Sen var det väl måttligt klyftigt att inte kolla säker riktning när hon skulle visa hur effektivt låset på munstycket var, och öppna medan hon stog på blåsan, men men...
Sir Vival
Nov 3 2004, 15:30
Kanske inte rätt tråd...
Någon som har erfarenhet av att beställa från
http://www.camelbak-shop.de/ ?
SAAAATAAANNN!!!
Jag som precis har bestämt mig och sparat ihop pengar till en camelbak och så hittar jag ännu mera leksaker!!!

Finns denna i Svearike och är den bakåtkompatibel med t.ex. Thermobak?
*mutter mutter*
EDIT:*dunk* borde använda huvudet mera....
Läste på Militaryshop att thermobaken har en hydrolock.
Belönar mig själv med en kinesisk båge ute på asfalten...
os frontale
Mar 4 2005, 15:04
Imorgon ska jag ut till fjälls där det ska bli -2 till +3 på dagarna och ner till -10 på nätterna. Jag undrar om det är lämpligt att ta med thermobaken min eller om det inte är någon idé om den fryser hela tiden. Hade främst tänkt att ha den i säcken. Jag tycker det borde vara lungt om man har den vid ryggen i säcken då man avger en hel del värme. och över natten så kanske man får någon plusgrad i tältet iallfall.
Jag är en camelbaknybörjare så jag skulle gärna ta emot era åsikter.
på natten ha med camelbaken i sov säcken så fryser den inte till
regulatorkropp
Mar 4 2005, 15:17
Ta med den och ha slangen nära kroppen, helst innanför jackan. Se också till att blåsa in allt vatten i blåsan när du druckit färdigt. Tycker oftast det är i slangen det blir problem med att det fryser.
Har använt Thermobak 3,1 L i ca -15 utan några större problem genom att hålla mig till ovanstående rutin.
Triggerpuller
Mar 4 2005, 15:18
Brukar funka för mig i alla fall när jag har den mellan ryggen och ryggan. Men denna lösning kan vara lite obekväm ibland. På nätterna brukar jag tömma blåsan och blåsa ur slangen. Ev skulle man ju kunna pröva att fylla blåsan med varmvatten och ha den i sovsäcken som element. Fast skulle den läcka så blir det ju mindre roligt om man skall vara ute ett tag till.
os frontale
Mar 4 2005, 15:33
QUOTE (joppe @ Mar 4 2005, 15:13 )
på natten ha med camelbaken i sov säcken så fryser den inte till
Ah, kom att tänka på det.

Blir att krypa ner med den och komarocken. Kan det bli bättre? ;)
Annars kan det ju vara en god fördel att hälla ut allt vatten före natten.
Hmmm... ett varningens ord angående Camelbak, och ni får väl ta det för vad det är, då det kommer från en kavallerist.
Camelbak och vinter fungerar halvtaskigt så länge man inte har en stadig vattenkälla m/utkörd dunk. För de 3 liter vatten som man kan fylla upp den med ja, det tar en djävla tid att smälta den mängden snö, så då går den halvtom och fryser lättare. Annars så fungerar det hyfsat med Thermobak'en under t.ex. jackan på dagtid så länge som man dricker ur den kontinuerligt (vattnet i slangen hinner ibland bli rejält kallt!). Dock så skall man ge 17 i att blåsa in i munstycket då bakterier i blåsorna är direkt obra (tror t.om. att det nämns tidigare i den här tråden).
Triggerpuller
Mar 4 2005, 17:13
Har fått bannor från flera håll angående min ovana att blåsa ur slangen. Men dum som jag är har jag väl inte fattat det här med bakterietillväxt m.m.
@Toll: Hur tusan kan du ha tillgång till internet nu? Är inte du nere i Västergötland och härkar som alla andra.
Paramedic77
Mar 8 2005, 23:58
Har själv en camelbak thermobak på 3l. Den har både hydralock och neoprenöverdrag som standard. Alla reservdelar finns att köpa i "lösvikt" om så önskas. Militaryshop har ett bra sortiment. Jag har även använt den under min berghaus och den märkas knappt. Jag kan varmt rekomendera den!
QUOTE (Paramedic77 @ Mar 8 2005, 23:58 )
Alla reservdelar finns att köpa i "lösvikt" om så önskas.
Även "ryggsäcken" som vätskeblåsan ligger i?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.