Help - Search - Members - Calendar
Full Version: "Extremkampsport"
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2
Liemann
MMA är ett begrepp som funnits en början av 90-talet. Å det har inte skett ett enda dödsfall.
Å andra sidan går det inte jämnför med boxning eftersom det har en flera tusen år lång historia å xx antal dödsfall de senaste 100 åren vad man känner till.

För övrigt är K1 nästan detsamma som kickboxning fastän man får knäa så länge de står upp.
Ni som gnäller över K1 kan ju ta en titt på de tidigare Pride Fighting Championship åren istället.
Att stampa dem som låg ner, i ansiktet var tillåtet. Tror faktiskt det är tillåtet fortfarande, om inte annat var det det för typ 4 år sedan.
Liemann
Stilen, färgen på bältet å erfarenheten i dojon är knappast vad personen kan prestera i ett gatuslagsmål.

Men de två bästa stilarna som jag har erfarenhet av är BJJ och muay thai om man ser till effektiveteten. Kommer få KM utbildning i lumpen, så får se vad jag tycker om det. Men av vad jag sett undrar jag om alla har nytta av det. Det går ju igentligen ut på att ge anfallaren en counter.
Om inte countern blir hård nog, är det ju totalt meningslöst. Om jag skulle attackera någon å sedan blir kontrad å får en smäll på käften av nån som väger 20kg mindre än mig å inte vet hur man får kraft i slagen, så har ju inte försvararen lyckats, oavsett om han tränat 1 eller 100år...
Medic
QUOTE (Liemann @ Nov 13 2006, 18:27 ) *
Kommer få KM utbildning i lumpen, så får se vad jag tycker om det.

Den ska du nog bara se som extremt grundläggande, särskilt som du tränat thai och BJJ.

@Losec: Jag tackade ju nej till FS12, mht plugget. Så för tillfället gör jag mission i fotoalbumens värld smile.gif Brorsan kommer hem från Afg på onsdag, blir nog inte mindre sugen när jag får se hans bilder o höra berättelser banghead.gif Men snart så...
Greven
Självklart skall man få slåss med varandra om man vill, det nya fenomenet fight club som poppat upp tycker jag också är ok, är bägge parter med på en holmgång ser jag inget problem.

"Men vem skall betala sjukvården för dessa vildar?"

Då undrar jag vem som skall betala sjukvården för rökare, fallskärmshoppare och allt annat man kan komma på som kan medföra skador.

Dom som slåss är ju förmodligen skattebetalare och betalar rökarnas vård så dom måste väl också få tillgång till samma vård...eller?
Vinter
Nordkorea, Cuba, Norge och Sverige är nationer där proffsboxning är förbjuden. Länder där Storebror ser dig och förbjuder? :P
Fästningstrollet
QUOTE (Greven @ Nov 17 2006, 10:11 ) *
Självklart skall man få slåss med varandra om man vill, det nya fenomenet fight club som poppat upp tycker jag också är ok, är bägge parter med på en holmgång ser jag inget problem.

"Men vem skall betala sjukvården för dessa vildar?"

Då undrar jag vem som skall betala sjukvården för rökare, fallskärmshoppare och allt annat man kan komma på som kan medföra skador.

Dom som slåss är ju förmodligen skattebetalare och betalar rökarnas vård så dom måste väl också få tillgång till samma vård...eller?

Helt rätt!

Jag ser hellre ett total förbud mot rökning, men det lär ju tyvärr aldrig komma på fråga.

För fri kampsport!!!
dalmas
QUOTE (Vinter @ Nov 21 2006, 00:37 ) *
Nordkorea, Cuba, Norge och Sverige är nationer där proffsboxning är förbjuden. Länder där Storebror ser dig och förbjuder? :P

Proffsboxning är tillåtet i Sverige from 070101.

Har sett en hel del Ultimate Fighting och allt vad det hette på dumburken. Och det var ganska beklämmande tillställning. Två karlar som låg i en hög och slogs med armbågarna. Förstod inte poängen öht. Ungefär lika underhållande som wrestling.

Boxning må ge en massa skador på hjärnan, men det är iaf en vacker sport då den utövas på högsta nivå: Roy Jones JR, Muhammad Ali osv.
Vinter
QUOTE (dalmas @ Nov 26 2006, 20:43 ) *

Sanning med modifikation.

Lite kommentarer runt lagarna från kampsportfakta.
http://www.kampsportsfakta.se/UserFiles/Fi...kommenterar.pdf

Du har väll samma inställning till kampsport som jag har till curling, orkar inte bry mig biggrin.gif
losec
Efter ett halvårs prövotid där det hållits tre galor har man nu beviljat ett treårigt tillstånd för MMA. Detta med regler som är så gott som samma som tidigare.
Länk till beslutet.

Detta kan till viss del ses som en seger för "kampsportsförespråkare".

Två av dessa event som hållits har kallats "The Zone". Nedladdning av deras hela galor finns här. Detta upplagt på nätet av arrangören själv.
Från den andra arrangören, Superior Challenge, finns det ännu inget släppt om tv-produktion eller liknande, men det fanns tydligen proffsfolk där och filmade. Kommer troligtvis komma något senare.

Mer kampsport åt folket!
JoelFfs
QUOTE (dalmas @ Nov 26 2006, 21:43 ) *

Har sett en hel del Ultimate Fighting och allt vad det hette på dumburken. Och det var ganska beklämmande tillställning. Två karlar som låg i en hög och slogs med armbågarna. Förstod inte poängen öht. Ungefär lika underhållande som wrestling.
Boxning må ge en massa skador på hjärnan, men det är iaf en vacker sport då den utövas på högsta nivå: Roy Jones JR, Muhammad Ali osv.

Poängen är väl att det ska vara så likt verkligheten som möjligt utan att man tillåter direkt livsfarliga tekniker eller sånt som lätt gör dig handikappad (fingrar i ögonen, våld mot bakhuvud, ryggrad, skrev etc etc). Sen är det ju långt ifrån alltid som det blir riktigt sega brottnings/bjj matcher. Det är ju klart mer underhållande att se diverse stående kampsporter kombineras med judo, brottning och bjj samt att se hur man försöker utnyttja den andres svagheter och själv försöker få matchen dit man själv trivs, än att se endast typ muay thai.
Krizan
I judo har man också förbjudit en del livsfarliga tekniker på tävling och i randori, dock får man träna dem i kataform. Nacklås, bensaxar, klämning av inre organ, kast där man garanterat hamnar på huvudet etc. Har provat på flera tekniker som kan vara livsfarliga, och det långt innan jag fyllde 18.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.