Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fälttips
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Fu Kjellberg
Det finns ju många läror om det här med vapenremmens användande. Skall den vara på eller av.
Här är ett tips om man inte har remmen på men måste använda båda händerna.
http://photo.msn.s8.com/MS8zLzA....922cf73

http://photo.msn.s8.com/MS8zLzA....e8fe268
Tag bröstremmen på en civil ryggsäck. Helst svart eller grön och anbringa enligt bilderna. Om man behöver händerna spänner man bara fast vapnet vid axeln. Självklart har jag med remmen i en ficka. smile.gif
114-1027905316
Ser ut som ett system som jag tror heter "Snapp Lock"
fiffigt och praktiskt ser det ut. Egen idè?

Nu skall jag röra mig nedåt till nedervån och köksreg för
att bistå flickvännen med god råd vi ska ha kräftskiva..
(det kommer hon att uppskatta)  :P

Och JA jag har inskaffat hattar mod "Rolig", Flickv:s kollegor
enbart jurister är en torr samling personer. Så det är upp
till undertecknad att liva upp stämmningen.

Tänkte börja med truppförf över tomten "ålning m has".
Iförd hatt mod "rolig".....
kommer att bli poppis..... MAHAHHAHH..

En lysande kväll önskar jag er alla
Eder R116

biggrin.gif
The Swede
QUOTE (rille116 @ Aug. 23 2002,19:12)

Eder R116

biggrin.gif

Innan du går ner och gör bort dig så måste jag meddela att det inte längre heter "ålning med hasning"
Ålning går till så att man slingrar sig fram (tidigare ålning meddelst slingring)
Hasning går till så att man häver sig fram på underarmarna och tåspetsarna. (Tidigare ålning meddelst hasning)

The Swede
*Proffesionell trupputbildare och reglementstolkare* :P
Fu Kjellberg
Sett något liknande innan på nätet. men ide'n att ta remmen från ryggsäcken är egen smile.gif
Ha det så skoj på kräftskivan smile.gif
114-1027905316
QUOTE (The Swede @ Aug. 23 2002,19:17)
QUOTE (rille116 @ Aug. 23 2002,19:12)

Eder R116

biggrin.gif

Innan du går ner och gör bort dig så måste jag meddela att det inte längre heter "ålning med hasning"
Ålning går till så att man slingrar sig fram (tidigare ålning meddelst slingring)
Hasning går till så att man häver sig fram på underarmarna och tåspetsarna. (Tidigare ålning meddelst hasning)

The Swede
*Proffesionell trupputbildare och reglementstolkare* :P

Jaaa men dom visste inte det Hahahahah

biggrin.gif         biggrin.gif

God natt önskar eder R116
Nifelhel
Hittade en liknande rem på jobbet för ett tag sen...Nu vet vad jag skall ha den till smile.gif

Satt och micklade med det igår kväll(tråkigt liv?? rolleyes.gif sanningen är att jag har varit sjuk så..jaja nog med förklaringar), fick ihop det och tycker det är alldeles lysande...Perfekt i SIB slipper ställa ifrån sig vapnet vid hgrkast.... biggrin.gif
Enda tråkiga är att hela oket far iväg till ena sidan :( snett som satan ???
Casca
QUOTE (Nifelhel @ Aug. 25 2002,23:05)
Perfekt i SIB slipper ställa ifrån sig vapnet vid hgrkast.... biggrin.gif
Enda tråkiga är att hela oket far iväg till ena sidan :( snett som satan ???

Jag ser bara nackdelar, men så är jag också oerhört rädd för nya idéer och förändringar med anledning av min relativt höga ålder.

Casca
Larsson
Nifelhel skrev:
Satt och micklade med det igår kväll(tråkigt liv??  sanningen är att jag har varit sjuk så..jaja nog med förklaringar), fick ihop det och tycker det är alldeles lysande...Perfekt i SIB slipper ställa ifrån sig vapnet vid hgrkast....
Enda tråkiga är att hela oket far iväg till ena sidan  snett som satan

Förslag: Skaffa ytterligare en bröstrem och applicera den på selen på därför avsett sätt.
Nifelhel
QUOTE (Larsson @ Aug. 26 2002,00:20)
Nifelhel skrev:
Satt och micklade med det igår kväll(tråkigt liv??  sanningen är att jag har varit sjuk så..jaja nog med förklaringar), fick ihop det och tycker det är alldeles lysande...Perfekt i SIB slipper ställa ifrån sig vapnet vid hgrkast....

Förslag: Skaffa ytterligare en bröstrem och applicera den på selen på därför avsett sätt.

Nu är jag riktigt seg i kolan. :0 :(   Kan du förklara lite närmare?? ???
Larsson
Använd en bröstrem för att hålla ihop "hängslena" på stridsbältet.
Sedan är jag lite skeptisk till att använda snäpplås till remmen mellan selen och vapnet. Jag skulle nog hellre ha någon form av karbinhake.
Casca
QUOTE (Nifelhel @ Aug. 26 2002,00:31)
QUOTE (Larsson @ Aug. 26 2002,00:20)
Nifelhel skrev:

Nu är jag riktigt seg i kolan. :0 :(   Kan du förklara lite närmare?? ???

Niefel: Snälla, kan du göra ett lokalt avsteg från din princip med så många smileys som möjligt på minsta möjliga sträng text.

Tack på förhand

Casca
Nifelhel
@ Larsson: Nu fattar jag!!! Lite seg ibland!

@ Casca: smile.gif :(  biggrin.gif :P ??? :0 angry.gif rolleyes.gif :baaa :cool: :what: :thumbs: :inlove :notify :shaun :withstupid *trött nu, förresten stavas det Nifelhel* Och jag fattade poängen ;)
Radarjägare
QUOTE (Larsson @ Aug. 26 2002,00:37)
Använd en bröstrem för att hålla ihop "hängslena" på stridsbältet.
Sedan är jag lite skeptisk till att använda snäpplås till remmen mellan selen och vapnet. Jag skulle nog hellre ha någon form av karbinhake.

det går att använda 2 st hakar modell de som skyddsmasksväskan häktas fast i selen med,

först så låser man fast dem i de innersta hålen på framsidan (på axelremmen) å sedan så stoppar du in den ena rektangulära öglan i den andra så att de låser sig själva,

funkar sok å utan inblandning av civil matriel, men inte lika bekvämt å lätt att öppna dock *S* men det var bara en idé =)
Fu Kjellberg
Vad jag menade var att jag snäppte fast vapnet vid behov. Inte att jag sprang med det fast vid axeln. Skall du lossa vapnet så är ju snäpplåset avsevärt enklare att öppna än att mickla med en karbinhake. Sen finns det ju vapenremmar där vapnet hänger mitt på bröstet. Skall leta upp en bild åt er smile.gif
Larsson
Jo, det förstod jag.
Det är väl mest det att jag inte riktigt litar på plastspännen, p.g.a. risken för utmattningsbrott.
Inf
Just ak4ans bakre remfäste är inte helt genialiskt. Dock kan man göra det en smula bättre genom att fästa en smula ståltråd i fästet och sedan ha en karbinhake till på remmen. Jag tycker att en vanlig vapenrem fungerar ganska bra om den är lång nog. Vapnet ska givetvis bäras i händerna, gående färdigställning, kolven vid axeln med rem kring halsen. Behöver man använda båda händerna till något annan är det bara att släppa så hänger vapnet på bröstet.
Jag har inte insett den stora nyttan med fällbara kolvar: jag vill ständigt ha högsta möjliga eldberedskap och så snabbt som möjligt kunna avge välriktad eld. Detta görs bäst med kolven utfälld även i trånga lägen. Visst är det smidigt med fällbar kolv i ett stridsfordon, men det är ju knappast huvudsaken, vid avsittning fäller jag ut kolven bland det första jag gör.
Lt. payne
Jag har vid vissa tillfällen kortat AK4:ans vapenrem maximalt,kopplat främre karbinhaken till vapenremmens bakre bygel.
Och hängt remmen över vänster axel,vapnet kan sedan hänga
lodrätt under höger armhåla utan att vara i vägen.

Den stora nackdelen som jag upplevde var att man kan endast
arbeta stående för man slår i pipan överallt.

Fördelarna med att ha remmen fästad i original fästena är
oöverträffade.
Larsson
Jag använde samma lösning på Ak-5:an.
Fäste karbinhaken i mittenfästet.
Funkar som sagt kanon, så länge man står upp.
Att få upp vapnet i anläggning gå på nolltid, eller ja. Jävligt snabbt ia.f.
Bamse
QUOTE (Larsson @ Aug. 27 2002,01:21)
Jag använde samma lösning på Ak-5:an.
Fäste karbinhaken i mittenfästet.
Funkar som sagt kanon, så länge man står upp.
Att få upp vapnet i anläggning gå på nolltid, eller ja. Jävligt snabbt ia.f.

Finns beskrivet i FMR Form Grund (Försvarsmaktsreglemente Formella Grunder).

Heter i slinga. Kommando : I kort (lång) slinga -- gevär!
Lång slinga fästs karbinhakarna i mellersta och bakre fästet.

Att bära vapnet med långt utdragen vapenrem och på bröstet är idealiskt tycker jag med.Bara att släppa vapnet så hänger det.....
Larsson
Fast nu hade jag inte vapnet riktigt så. Jag förklarar:

Vapenremmens ena karbinhake fästes i vapenremmens andra ände.
Vapenremmen bildade då en ögla, som jag bar över vänster axel ner under höger axel och så tillbaka över ryggen till vänster axel.
Den karbinhake så nu var "ledig" hade jag på höger sida, under axeln.
Denna karbinhake kunde jag nu fästa i mittenfästet.
Resultatet blev att vapnet hängde längs sidan av kroppen med kolvens bakkant omedelbart under armhålan,
på ett sådant sätt att jag enkelt kunde greppa och göra anläggning med vapnet.
Vapnet kunde sedan lossas med en enda karbinhake.
Vid hgr-kast knäppte jag fast vapnet och när jag skulle röra på mig knäppte jag loss det för att på enklaste sätt, snabbt kunna byta axel vid SIB.
Fu Kjellberg
När jag var i Libanon bar vi vapnet i slinga under hö arm vid posttjänst. En hand ledig att kolla id. Själv har jag använt israeliska remmen i 11 år på det sätt det sätt Inf beskrev. Med lång rem runt halsen. Den israeliska är busenkel att justera i längd. Här kommer en bild på den vapenselen jag lovade att leta upp.

Kan rekommendera israeliska remmen om man vågar bryta mot reglementet smile.gif
PET
Kan du utveckla vad som är bra med den israeliska? Är det den som finns på Military Shop?
Fu Kjellberg
Israeliska remmen är enkel att justera i längd. otroligt hållbar. Materialet är typ bilbälte. Bred. Finns i svart och grönt. Det är typ den som finns i militaryshop. men jag köpte min för 10 shekel = 30 kr på busstationen i Haifa smile.gif

Har sett att många israeliska soldater bytar ut fastsättningshakarna mot snören.
The Swede
Håller med Fu kjellberg.
Köpte min ungefär samtidigt och den har funkat under tre FN-missioner.
Gå inte för nära consertinatråd med den bara. ???

The Swede
Nifelhel
QUOTE (Fu Kjellberg @ Aug. 27 2002,18:13)
När jag var i Libanon bar vi vapnet i slinga under hö arm vid posttjänst. En hand ledig att kolla id. Själv har jag använt israeliska remmen i 11 år på det sätt det sätt Inf beskrev. Med lång rem runt halsen. Den israeliska är busenkel att justera i längd. Här kommer en bild på den vapenselen jag lovade att leta upp.

Kan rekommendera israeliska remmen om man vågar bryta mot reglementet smile.gif

Är inte det en "Chalker sling"? ???
Fu Kjellberg
Visst är det en "Chalker sling"
http://www.lagger-pro.com/chalkersling.htm
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.