Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Jägarplutonchef eller skytteplutonbefäl?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Noem
God jul å och allt det där...

Jag rycker in på Livgardet i januari som skytteplutonbefäl (15 mån),
en tjänst som jag är helt nöjd med (med tanke på att jag lika gärna kunde ha hamnat i utb.reserven pga FB04).
Fick dock just reda på att det eventuellt finns möjlighet för mig att istället bli placerad som jägarplutonchef med inryck i januari, även det 15 mån, på K3.

Vet nog innerst inne vilken befattning jag kommer välja.... men tänkte att det aldrig skulle skada att sniffa upp lite info, råd, tips osv från er som kanske vet.

Vilken tjänst skulle ni föredra? Vilken ger mest? Roligast? Mest utvecklande?
Jobbigast? Bra ledarskapsutb.? Banar bästa vägen för en fortsatt karriär inom FM? Bästa meriter inför utlandstjänst? Osv...

Tack på förhand!

...och gott nytt år på er!
Larsleo
alltså..hur tjästen är beror väl vart på K3 du hamnar..

DivUnd(våra stora storebror) handlar om att gå långt å bära tungt
medan LBB som jag fattat det är mer av"kötta med ohemulskmycketvapen&ammo" tjänst.

5.gif 8.gif 3.gif rlwhore.gif

Och som KB blir du inte PC utan grpch...som jag fattade det av en bekant..

Tja..jag skulle som den spaningsmänniska jag är välja DivUnd då ph34r.gif
Sgt1clHansson
Mitt spontana råd är välj K3 över LG. Min egenskap av förbanden, dess officerskårer och de krigsplacerade värnpliktiga de producerar gör K3 till ett mycket bättre val.

Lycka till !
Sidron
Nu vet inte jag vad du är för typ av person, dina intressen och så, vad du finner mest intressant etc... Men välj K3 för bövelen skull!
Elstot
K3, det är fan min plats du tar biggrin.gif

Förvalta den gott och hälsa gubbarna!
Noem
Intressanta svar...

En fråga till: Vad tusan är det för skillnad mellan jägarplutonchef (FC600) och jägarplutonbefäl (FH600)? Båda tycks vara 15 månader samt äga rum på k3?

Hamnar man i kompanibefälsskolan som jägarplutonchef?
Nä, det var visst 2 frågor...
Kimster
Läs runt lite innan du frågar så kanske svaret redan finns

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=13665
Hällsten
Det som står på den länken Kimster svarar inte riktigt på Noems fråga, han undrade vad som var skillnaden mellan plutonbefäl och plutonschef på K3. Jag har själv undrat över det där och det enda svar jag fått är att de som åker in som plutonbef är tänkta till LBB och de som mönstrar in som plutch hamnar på divund. Den infon hittade jag efter långt sökande på www.k3.mil.se och det var min tolkning av det hela.
Elstot
Sånt är inte läget iaf. Jag var förut placerad på k3 som jägarplutonsbefäl och på infohelgen så blandades vi alla, jägarplotonschefer och jägarplutonsbefäl. Det är ingen skillnad på befattningar, så som jag har förstått det och det finns definitivt ingen koppling med "titlarna" var man hamnar. Om man hamnar på LBB eller divund har bara med vad du vill och vad befälen finner dig lämplig för.
Kimster
Jag hänvisar fortfarande till länken jag skrev. Sedan så vad jag förstått och sett så spelar det ingen roll vad som står på era lappar, mer än att de talar om var du ska göra värnplikten och hur länge. Resten kommer att klaragöras på K3 efter GSU'n.
Noem
Nu är det klart. Jägarplutonchef på k3 min min del!
Känns ruskigt bra.
Måste dock ut och springa utav bara f** nu, mindre än en månad kvar till inryck.
Var ju inställd att hamna på Livgardet tidigare..... k3 aningen tuffare som jag förstår.
Då infohelgen redan vart så undrar jag vad jag missade där.
Är det där man får reda på vad inom KB-ramen man hamnar som; LBB? DivUnd?
Eller får man dessa placeringar efter GSU:n? Fick man egna kängor och träningsprogram?

Nu ska jag leta efter trådar för såna som mig.... Nån som vet nån särskild plats att rekomendera?

Jippi camo.gif
Elstot
Jag va på den infohelgen.

Vi fick ut kängor och ett "exempel på träningschema" så att vi kunde se ungefär hur vi skulle träna.

Som jag redan sa i tidigare inlägg...så bestäms placeraing på LBB eller DivUnd efter GSU någongång i samråd med dina egna önskemål och vad befälen tycker.

Träna löpning och göra armhävningar så klarar du dig finfint.

Lycka till
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.