Svempa
Dec 27 2004, 00:49
Nån mer än jag som ska vakta knugen f.o.m. oktober 2005? Ser ni fram emot det?
Har gjort det tillräckligt...
Det är itne så kul som det låter...
Aj då låter ju inte så bra. Vad var roligast då?
En grej jag tänkte på...hur länge efter inryck drar hela högvaktskarusselen igång eg.? Hur lång var/är GSU:n?
Cwacker
Jan 1 2005, 22:09
Jag sam tre av mina kompisar ska in då.
Ska du in som GB eller som bevakningssoldat?
edit: ojsan hoppsan, såg inte signaturen.
Mjo men får ju se hur det blir med det. Tydligen tar dom ut GB efter efter ett tag när dom sätt vilka som är lämpligast.
Du/ni då?
Livdragonen
Jan 3 2005, 08:23
QUOTE (Svempa @ Dec 27 2004, 00:49 )
En Livkompanist?
QUOTE (Livdragonen @ Jan 3 2005, 08:23 )
QUOTE (Svempa @ Dec 27 2004, 00:49 )
En Livkompanist?
Stämmer bra.
Högvaktscykeln börjar nog efter årskiftet.. alltså januari 2006. Det blir er första högvaktsperiod. Den riktigt "tunga" perioden kommer sedan under sommarn. Om ni är den bästa högvaktsplutonen har ni stor chans att få gå under Nationaldagen tillsammans med Dragonerna (den beridna högvakten). Det är faktiskt ganska kul att ha gjort.
Därmed skall sägas att högvaktstjänst i allmänhet är allt annat än kul hela tiden.
Parad och exercis är väldigt speciellt och passar långt ifrån alla. Lyckligtvis så får ni varva med lite strids och soldatutbildning (med lite tur en hel del SIB) men det beror mycket på vilka befäl ni har.
Eftersom alla ligger lika länge på Högvaktskompanierna/skvadronera så har dom lite annorlunda system för att ta ut GBs och specialbefattningar. När jag låg inne fick grupperna välja efter GSUn vilka de ville ha som gruppchefer (dom som ville hade fått pröva på) genom röstning. Dock skall väl sägas att Plutonchefen och befäln alltid har sista ordet gällande allting i armén.
Skall väl också sägas att högvaktstjänst är bra mycket intressantare som GB än som soldat då GBs har mycket mer att säga till om vid planering och många tjänster vid slotten "kräver" enligt reglementen att det är minst GB värnpliktiga som utför dom, t.ex. Patrullchef (patrullen rycker på larm), Avlösningsförare (ansvarar för avlösningarna) och en del annat.
Att vara GB på Livkomp kan dock vara ganska svår i början då "alla är lika gamla" och man har inte något speciellt kunskapsövertag över sina soldater. Man får lita mer på naturlig ledarstil och att man hela tiden själv är uppsnäppt och att man lyssnar mer på soldaterna och lär sig av dom i vissa saker då dom lär sig ännat medan du går gruppbefälsskola, än att man hela tiden skall lära dom om allt som jag misstänker att det blir för vissa KBs.
Måste dock säga att jag tror jag blev bra mycket bättre kompis med "mina" soldater än en KB som chefar över ett gäng som rycker in senare. Själva chefandet tyckte inte jag begränsades märkvärt av detta då gruppen vant sig vid att arbeta som en grupp. Det krävs kanske mer att man visar för gruppen att man vill och kan göra det arbete som dom gör, att man vågar få skit under naglarna så att säga. Man måste kämpa lite mer för att vinna gruppens respekt som ledare och chef och att den lär sig respektera dina beslut. Detta kan förstår gå fel vilket resulterar i att gruppen kan fungera dåligt.
Jag tyckte alltid att det var viktigt att skilja på stridssituationer och kasern/högvaktsituationer. Har man tid att diskutera och analysera situationen borde man göra det i allmänhet. Då nås oftast det bästa beslutet för alla, diskutera gärna med stf ch. I strid så är det du som tar beslutet och ingen annan. Så länge gruppen förstår skillnaden så funkar det mesta bra. Har dock sett skrämande exempel från min egen pluton där stridsövningar gått åt fanken då gruppen då diskution utbrutit mellan gruppchefen och medlemar ur gruppen, oftast stf gruppchefer och ibland uppkäftiga soldater som har synpunkter på framryckning, mål osv. Får inte hända!
Samarbetet mellan gruppchefen och stf gruppchefer är också viktigt. Till att börja med så finns det sällan någon tydlig gräns mellan dessa två, särskilt i början. Efter ett tag kanske någon chef börjar framträda som den mer dominante men ett gott sammarbete och en samtydligt bild på verkligheten mellan dessa två (eller fler) är väldigt viktig i min mening.
Blev lite mycket här men eftersom jag såg att det det kanske fanns framtida gruppchefer på livkomp här så tänkte jag att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter på det området.
Tack så mycket. Väldigt informativt och bra inlägg
martin
Mar 30 2005, 13:37
jag rycker in som bevakningssoldat/bilförare på Livkompaniet 31 oktober 2005...
Jag ser fram mot det för regeringen snodde min tidigare plats. Nu får jag göra det i alla fall.
Ses i oktober
//Martin
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.