Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Indien bjuder in GRIPEN
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Maverick
Indien kikar på att köpa nya flygplan. Enligt airforces monthly har de nu bestämt sig för att låta alla stora tillverkare vara med.

Man förväntade sig tydligen en offert från bland annat Gripen International.

Känns dock lite tveksamt att de skulle välja Gripen då en av de största anledningarna att man tackade nej till 37 systemet var att de hase dåliga erfareneter av enmotoriga flygplan. Tydligen har de haft ett antal fall då flygplan har klaratat sig tillbaka till bas eller eget luftrum just på att de haft två motorer (källa: ett reporage om Jaguar i Indisk tjänst i nämnda tidnings Okt/nov nummer)

Men den som lever får se...
KD803
QUOTE (Maverick @ Dec 26 2004, 22:22 )
Känns dock lite tveksamt att de skulle välja Gripen då en av de största anledningarna att man tackade nej till 37 systemet var att de hase dåliga erfareneter av enmotoriga flygplan.

Tackade Indien nej till 37an? Jag vill minnas att USA satte p för den affären genom att inte bevilja exporttillstånd för motorn.
Maverick
QUOTE (BJE @ Dec 26 2004, 21:24 )
Känns dock lite tveksamt att de skulle välja Gripen då en av de största anledningarna att man tackade nej till 37 systemet var att de hase dåliga erfareneter av enmotoriga flygplan.

Tackade Indien nej till 37an? Jag vill minnas att USA satte p för den affären genom att inte bevilja exporttillstånd för motorn.

JA den versionen har jag också hört... Sedan vilken som är mest sant smile.gif bra fråga smile.gif
Danne
BJE:s version är korrekt

Sedan det här:

Känns dock lite tveksamt att de skulle välja Gripen då en av de största anledningarna att man tackade nej till 37 systemet var att de hase dåliga erfareneter av enmotoriga flygplan. Tydligen har de haft ett antal fall då flygplan har klaratat sig tillbaka till bas eller eget luftrum just på att de haft två motorer

Indiskt flygsäkerhetstänkande finns istort sett inte, vilket syns i deras haveristatistik. Sällan har jag blivit så förbannad som när jag försökte få ur dem deras statistik runt CFIT/SD olyckor. Förakt mot människoliv och andra organsationer som kanske inte tycker det är normalt med 30+ totalhaverier per år.

"Föraren kunde inte fullt ut hantera fpl då han hade ett 5kg tungt och skrymmande paket ovanpå hans lår..... ......baksitsoperatören tros ha sovit.........." dry.gif
BJK
Som kuriosa kan nämnas att deras flygplansupphandlingar brukar dra ut på tiden, och nu senast shoppade dom några Hawk efter närmare 20 års förhandling med BAe..........
J-Star
QUOTE (BJE @ Dec 26 2004, 22:24 )

Noteras bör att JT8D-motorn (av vilken RM8 är en vidareutveckling) sitter i civila flygplan också, som MD-80/DC-9. Lumpet av dem då att inte släppa Viggen till Indien av det skälet när det ändå flyger omkring massor av de motorerna i världen.

/J
griffon
Lite kuriosa ikring RM8, export och licensavgifter:
http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/11691.htm
och de följande svaren.
Yxgubbe
Enligt Jane's Defence Weekly från 1 December så vill Indien ha svar senast den 25. Hoppas att Saab svarade positivt!
Indien letar i alla fall efter 126 plan som ersättare för sina MiG-21'or, och är intresserade av bl a JAS 39C/D.

Jag tycker att en mening (ja, två då) i artikeln låter bra: "According to Bob Kemp, marketing director of Gripen International, an interest shown by Thailand in the Gripen is indicative of the shift some smaller countries are adopting towards the sourcing of their defence equipment. Other regional countries showing interest, Kemp said, included Malaysia and Vietnam."
Intressant om det kunde säljas Gripenplan både till Malaysia och Vietnam.

På ett annat ställe har jag läst att hela procesen med utvärdering och val kommer att ta 2 år. (Undrar det, just!)
Andra medtävlare ska vara MiG-29M2, F-16C Block 50+ och Mirage 2000-5/9.
Nestor
Var det int så att Pakistan ville köpa Gripen?

Om så.... kommer vi att i framtiden se Gripen vs Gripen? dry.gif
Och np blir vi Seriösa...

Om Indien köper Gripen, Hur kommer det att påverka förbanden i Sverige, eller blir det licenstillverkning i Indien?
Erik_G
Tror nog att Thailands intresse/förutsättningar för att köpa nya stridsflygplan har svalnat rätt så rejält de senaste dagarna.
Om inte annat så har väl fågelinfluensahotet gjort motköpsaffärer i form av thai-kyckling rätt så ointressant.

/E
jonte72
QUOTE (Hendrix @ Dec 28 2004, 17:24 )
Om Indien köper Gripen, Hur kommer det att påverka förbanden i Sverige, eller blir det licenstillverkning i Indien?

Hur menar du, de Svenska flygplanen är snart färdiglevererade - men det finns ett större antal överblivna A/B - Gripar som tydligen ingen vill ha ;) . Det är C/D flygplan som gäller.
Yxgubbe
QUOTE (Erik_G @ Dec 28 2004, 17:24 )
Tror nog att Thailands intresse/förutsättningar för att köpa nya stridsflygplan har svalnat rätt så rejält de senaste dagarna.
Om inte annat så har väl fågelinfluensahotet gjort motköpsaffärer i form av thai-kyckling rätt så ointressant.
/E

Ja, de senaste dagarna har de väl haft annat att tänka på, de stackarna, men i början av december gick de ut med en förfrågan till Ryssland om att få köpa ett antal stridsflygplan av typen Suchoi Su-30. Som betalning skulle Ryssland importera 100 000 ton thailändsk kyckling.
Thailand stöder även Rysslands ansökan om medlemskap i World Trade Organization, och som av en händelse har Ryssland lägre importavgifter på just thailändsk kyckling.

Nu tillåter de flesta länder inte import av okokt thailändsk kyckling p g a fågelinfluensan, så vi får väl se vad som sker.
Yxgubbe
QUOTE (Hendrix @ Dec 28 2004, 17:24 )
Var det int så att Pakistan ville köpa Gripen?

Jag läste för ett tag sedan en artikel från i somras. Där stod det att Sverige inte skulle sälja Gripen till Pakistan.
http://in.rediff.com/news/2004/jul/07pak.htm
Nestor
QUOTE (Erik_G @ Dec 28 2004, 17:24 )

/E

Lika bra det.
Kycklingar mot stirdsflygplan låter som en dålig affär
Magnus Redin
Indien kikar på att köpa nya flygplan. Enligt airforces monthly har de nu bestämt sig för att låta alla stora tillverkare vara med.

Man förväntade sig tydligen en offert från bland annat Gripen International.

Mycket trevligt om vi får sälja vapen till världens
största (hyfsade) demokrati. De behöver dem med
tanke på vad de har för grannar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.