Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Terror på LG?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Who_Dares_Wins
Man har fått höra mycket elände om LG och befälen där. Flera fall av kränkande behandling av värnpliktiga har varit uppe för granskning, och det berättas om brutala befäl. Mer än vanligt alltså. Är det så illa som vissa påstår? Någon som sitter inne med lite försthandsinformation, d.v.s. ligger på LG nu eller har legat där nyligen?
IIHF
Nervös???

IIHF gasmask.gif
Who_Dares_Wins
Skulle jag inte vilja säga. Tänker söka MPJ vid mönstringen, troligen oavsett vad folk här säger, men det vore intressant att få höra om befälen där är så dåliga som det påstås.
FkN
Definiera "dålig befäl", och vad exakt har "folk här" sagt om MpJ?
Kimster
QUOTE (Who_Dares_Wins @ Dec 26 2004, 01:31 )
Man har fått höra mycket elände om LG och befälen där. Flera fall av kränkande behandling av värnpliktiga har varit uppe för granskning, och det berättas om brutala befäl. Mer än vanligt alltså. Är det så illa som vissa påstår? Någon som sitter inne med lite försthandsinformation, d.v.s. ligger på LG nu eller har legat där nyligen?

Läst denna tråd ?
http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=13667
Karin
@Who Dares Wins

Min uppfattning är att befälen inte är så dåliga. Visst finns det idioter överallt. Har du problem med att du får veta att du är en idiot när du gör fel så kommer du tycka att det är jobbigt.
Who_Dares_Wins
QUOTE (Fk Nordin @ Dec 26 2004, 22:04 )
Definiera "dålig befäl", och vad exakt har "folk här" sagt om MpJ?

Dåliga befäl är befäl utan känsla för pedagogik eller människor över huvudtaget, som tar till otillåtna metoder. Det här handlar inte om MPJ på något vis, utan om att jag har läst på diverse ställen att befälen på just LG ska ha svårt att hålla sig på banan när det kommer till bestraffningar och sådant.
Who_Dares_Wins
QUOTE (Kimster @ Dec 26 2004, 22:09 )
QUOTE (Who_Dares_Wins @ Dec 26 2004, 01:31 )

Läst denna tråd ?
http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=13667

Det där är ju också ett intressant ämne, om än inte det jag letade efter. Jag har faktiskt en kusin som legat på just den där befattningen. Hans värnplikt sammanfattade han bara som "ett stort misslyckande från början till slut"...
Who_Dares_Wins
QUOTE (Karin @ Dec 26 2004, 22:41 )
@Who Dares Wins

Min uppfattning är att befälen inte är så dåliga. Visst finns det idioter överallt. Har du problem med att du får veta att du är en idiot när du gör fel så kommer du tycka att det är jobbigt.

Just att bli kallad idiot för ingenting, bli ställd inför orimliga tidskrav och skåp som spyr för att någonting ligger x mm fel räknar jag faktiskt med, det är ju så utbildning inom försvaret funkar. Så är det under GSUn, och det har jag inget problem med alls. Den här tråden handlar fortfarande inte om min ev. rädsla för befäl som äter vpl till frukost, utan bara om vad folk som ligger på LG har att säga om sina befäl... ;)
1MPJ
De flesta befälen på 2:a skvadron är riktigt bra, visst finns det undantag men de är få. Skicka ett PM så kan du få veta mera.

mvh 1MPJ
Hugin
Har svårt att jämföra med andra ställen och har egentligen bara erfarenheter av gardesbataljon eftersom vi inte hade så mycket att göra med dragonerna. Men mina erfarenheter är hyffsat positiva. Visst kan man bli irriterad på sina befäl och man trivs inte lika mycket med alla, men så är det ju.

Jag upplevde inte mycket kränkande behandling eller kadaverdisciplin under min tid på LG. Kan man bara hantera att det ställs krav och att man får veta när man inte lever upp till kraven så är det lungt. Kan inte minnas nåt befäl som jag inte skulle kunna tänka mig att bjuda på en öl. pansar2.png
Vorsteh
Just att bli kallad idiot för ingenting, bli ställd inför orimliga tidskrav och skåp som spyr för att någonting ligger x mm fel räknar jag faktiskt med, det är ju så utbildning inom försvaret funkar
Du får nog revidera din uppfattning om värnplikten... att bli kallad för "saker" och bestraffad för töntsaker på det viset du beskriver hör inte hemma i försvaret och rabiata befäl som arbetar enligt devisen "håna lura bestraffa" är ute. Befäl SKA vara hårda när det behövs men också vara förtroendeingivande och goda exempel.
Wigsten
QUOTE (Vorsteh @ Dec 27 2004, 21:38 )
Just att bli kallad idiot för ingenting, bli ställd inför orimliga tidskrav och skåp som spyr för att någonting ligger x mm fel räknar jag faktiskt med, det är ju så utbildning inom försvaret funkar
Du får nog revidera din uppfattning om värnplikten... att bli kallad för "saker" och bestraffad för töntsaker på det viset du beskriver hör inte hemma i försvaret och rabiata befäl som arbetar enligt devisen "håna lura bestraffa" är ute. Befäl SKA vara hårda när det behövs men också vara förtroendeingivande och goda exempel.

Att befälen är rättvisa, förtroendeingivande, pedagodiska och föregår med gott exempel förutsätter man ju, iaf jag. Har ändå fått intrycket av att under framförallt GSUn så stressar befälen dom värnpliktiga mer än nödvändigt. Inte för att befälen är onda, utan bara helt enkelt för att det sättet att utbilda visat sig vara bäst..?
KD803
QUOTE (Wigsten @ Dec 27 2004, 23:47 )
Har ändå fått intrycket av att under framförallt GSUn så stressar befälen dom värnpliktiga mer än nödvändigt. Inte för att befälen är onda, utan bara helt enkelt för att det sättet att utbilda visat sig vara bäst..?

Stress är inte en utbildningsmetod. Däremot lär man vpl att fungera under stress. Definiera "mer än nödvändigt". Är det så mycket att de små liven känner sig stressade? Att de upplever stress, framförallt under GSU, är förklarligt. Det gör man när man är ny på något och inte riktigt lärt sig hur saker och ting fungerar, funnit sin plats i gruppen osv.
Panzerfaust
framförallt GSUn så stressar befälen dom värnpliktiga mer än nödvändigt.

Mer än nödvändigt?
Vill jag väl inte riktigt påstå... Det är ju trotsallt för en uppgift i krig som man utbildas för.
Jag tror inte stressen under GSUn ens spelar i samma division som den i strid. Självklart är stressen ett moment som måste behärskas så gott som möjligt. Aboslut. Och stressen under GSUn har gett mig en hel del. Mins hur jag va innan inryck, och direkt efter muck jobbade jag vid räddningstjänsten. En grej jag inte klarat av utan att fått lära mig att hantera mig själv under stress. Och kunna tänka i olika stressade situationer. Jag hade då inet tagit skada av mer stress. Alltså klarar man inte av den stress en människa (läs: ett befäl) kan ge i en utbilding, under fredstid och ordnade förhållanden. Så anser inte jag att man har något i FM att göra med vapen i hand redo för att strida. För den stressen man känner under sin GSU är ingenting jämförbart med den man kan känna i verkliga situationer.

EDIT: För mig har stress ingenting med förnedring och otillåtenbestraffning att göra. Stress anser jag inte ens har i diskussionen att göra... det är för mig en självklarhet och bör så vara för alla tycker jag. Tror alla människor skulle må bra av att få lära känna sig själva bättre under stress. Det mår man så mycket bättre av.
MDahlberg
Har inge negativt o säga om dom befäl som jag hade under min tid på 2.skv, men jag vet folk i min plut som har det... det är ju från person till person o hur pass känslig men är.. gör man som man blir tillsagd utan en massa tjafs o gör sitt bästa så ska det gå vägen, O visst man får en hel del onödig skit men va fan,, sånt är livet bara ta sig i kragen o ta tag i det,, jag har då inte blivit en sämmre människa av att någon har gapat på mig!.. som sagt det gäller att "sålla" ord... ta till sig det som är värt något o skita i förolämpningar mm.. 6n.gif
Livdragonen
Nja man har ju hört talas om, och i viss mån bevittnat ganska budusa uppträdanden från befäl....det har ju varit många officerare från dragonbataljon som varit anmälda, läste senast om något befäl på 4:e skv...

Who_Dares_Wins du har ju redan lovat att vi ses på LG

//Rojalisten
Rickard N
Det här med stress under gsu är f.ö. en intressant grej. När man 5 månader senare gör en sak på halva den tid man blev tilldelad under gsu så inser man att det inte var så jobbiga tidskrav.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.