framförallt GSUn så stressar befälen dom värnpliktiga mer än nödvändigt.
Mer än nödvändigt?
Vill jag väl inte riktigt påstå... Det är ju trotsallt för en uppgift i krig som man utbildas för.
Jag
tror inte stressen under GSUn ens spelar i samma division som den i strid. Självklart är stressen ett moment som måste behärskas så gott som möjligt. Aboslut. Och stressen under GSUn har gett mig en hel del. Mins hur jag va innan inryck, och direkt efter muck jobbade jag vid räddningstjänsten. En grej jag inte klarat av utan att fått lära mig att hantera mig själv under stress. Och kunna tänka i olika stressade situationer. Jag hade då inet tagit skada av mer stress. Alltså klarar man inte av den stress en människa
(läs: ett befäl) kan ge i en utbilding, under fredstid och ordnade förhållanden. Så anser inte jag att man har något i FM att göra med vapen i hand redo för att strida. För den stressen man känner under sin GSU är ingenting jämförbart med den man kan känna i verkliga situationer.
EDIT: För mig har stress ingenting med förnedring och otillåtenbestraffning att göra. Stress anser jag inte ens har i diskussionen att göra... det är för mig en självklarhet och bör så vara för alla tycker jag. Tror alla människor skulle må bra av att få lära känna sig själva bättre under stress. Det mår man så mycket bättre av.