Help - Search - Members - Calendar
Full Version: datorhaveri
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
blindgångare
jag behöver hjälp med datorn! jag har köpt ett nytt spel, medal of honor passific assault. men när jag har spelat i 3 min så stängs hela datorn av 7.gif . jag har installerat nya drivrutiner till grafikkortet men de hjälpde inte... nån som vet nått?
Sidron
Sparka på datorn! kan vara något fel på själva spelet!
J-Star
Kan vara problem med kylningen. Öppna skalet till datorn. Kolla så att alla fläktar fungerar som de skall. Se om det är dammbelagt i datorn.

/J
blindgångare
nej men de håller inte på så med andra spel o sånt... bara med det här!
Sidron
QUOTE (blindgångare @ Dec 25 2004, 00:24 )

Japp, fel med själva spelet. Mycket säker på det. Gå tillbaka till butiken med det!
blindgångare
förresten kom ja på att de hände med bf:vietnam o hitman 2 också..... blyg.gif

NU JÄVLAR BLIR DET SLAKTEN FÖR DATORN!!!! 3.gif
J-Star
QUOTE (Sidron @ Dec 25 2004, 00:26 )
QUOTE (blindgångare @ Dec 25 2004, 00:24 )

Japp, fel med själva spelet. Mycket säker på det. Gå tillbaka till butiken med det!

Dumheter. En dator skall kunna köra ett spel utan att stängas av. Att hävda att det är fel på spelet är rent ut sagt löjligt.

Är det fel någonstans så är det själva datorn som strular. Att den stängs av efter en viss tid då man använder ett visst CPU-krävande program tyder starkt på att det är kylningsproblem.

/J
blindgångare
J-star: tackar o bockar!
ska kolla på´t imorrn! salute.gif
Nestor
Tror likt J-star att det handlar om kylning.
Jag har råkat ut för detta då datorn har blivit torterad(?) i cirka 10 timmar med spel som Rome: Total War, OP Flashpoint:Resistance etc.
Kände bak vid fläkten och ja,,, blåsan var kvar i tre dagar.

MER KYLNING ÅT FOLKET!!!
eskil
QUOTE (Hendrix @ Dec 25 2004, 01:15 )
MER KYLNING ÅT FOLKET!!!

En kompis till mig kyler numera sin dator med en sån här!
Enda nackdelen är att det är svårt att avgöra om datorn är på eller inte... :P
Mera VATTENKYLNING åt folket!!!
blindgångare
kylningen är fixad men då hände ett nytt problem.menyn startainte upp! det kom inte längre än till efter reklamerna sedan stängdes det ner! men inte hela datorn den här gången utan bara själva spelet.......
det började komma upp felmeddelanden och sånt... måste väl va fel på datorn den här gången va?
får väl prova att formatera om den... förövrigt så va medal og honor passific assault det roligaste spelet jag spelat! 3.gif
J-Star
QUOTE (blindgångare @ Dec 25 2004, 18:31 )
kylningen är fixad men då hände ett nytt problem.menyn startainte upp! det kom inte längre än till efter reklamerna sedan stängdes det ner! men inte hela datorn den här gången utan bara själva spelet.......
det började komma upp felmeddelanden och sånt... måste väl va fel på datorn den här gången va?
får väl prova att formatera om den... förövrigt så va medal og honor passific assault det roligaste spelet jag spelat! 3.gif

Patchat spelet?

/J
blindgångare
nej
J-Star
QUOTE (blindgångare @ Dec 25 2004, 18:47 )
nej

Gör det då.

/J
blindgångare
jag är inte så datakunnig så....vad är en patch och hur gör man? ladda ner? 7.gif
J-Star
QUOTE (blindgångare @ Dec 25 2004, 18:54 )
jag är inte så datakunnig så....vad är en patch och hur gör man? ladda ner? 7.gif

Patch är ett annat namn för uppdateringar av ett program . Det kan få programmet att fungera bättre. En patch/update hittas man vanligtvis på tillverkarens hemsida.

Patchen för MOH:PA hittar du på denna sida (scrolla ned till: The Medal of Honor Pacific Assault™ Patch)
http://www.eagames.com/official/moh/pacass...s/downloads.jsp

Välj en av länkarna. Kom ihågar du sparar filen och när nedladdningen ä klar så är det bara att köra den filen. Testa sedan om spelet funakr bättre efter det.

/J
blindgångare
ehhh... 63,5mb ohmy.gif ... jag har modem så... det är nog inte aktuellt. om jag inte vill sitta vid datorn 5 timmar och 3 min.
Magnus
QUOTE (blindgångare @ Dec 25 2004, 19:28 )
ehhh... 63,5mb ohmy.gif ... jag har modem så... det är nog inte aktuellt. om jag inte vill sitta vid datorn 5 timmar och 3 min.

Be en vän med bredband ladda ned patchen och bränna den på en cd-rom.
blindgångare
men eftersom jag har kommit in på spelet förut såkandet väl inte va det? kan ju va nåtfel med datorn eftersom jag har fått upp felmeddelanden. kanske funkar om man formaterar om den? tveka.gif
Monikander
Vad får du för felmeddelanden?
Det är inte helt ovanligt att ett dåligt minne visar sig just i spel.
Vad är det för spec på datorn?
blindgångare
det är lungt! det gick när jag formaterade om datorn! tack för all hjälp worthy.gif
Fu Johanson
Jag gör ett försök att slänga in ett par nya datorfrågor i den här tråden istället för att starta en ny:

Jag är inte helt up-to-date med vilken hårdvara som är bra eller dålig o.s.v., om jag vill dela på en ADSL-anslutning så att två datorer kan använda den samtidigt, är t.ex. den här routern bra/prisvärd? Någon aning om ljudnivån den genererar?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NETRP614IS

Sen, någon som har några kommentarer angående den här datorn? Ljudnivå? Hur "översätter" man Sempron-prestanda till Athlon?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AC1362LC-2
Den skulle vid ett eventuellt inköp främst användas för internetsurfning, ordbehandling och dylika icke prestandakrävande aktiviteter.
J-Star
QUOTE (Fu Johanson @ Jan 30 2005, 15:05 )
Jag gör ett försök att slänga in ett par nya datorfrågor i den här tråden istället för att starta en ny:

Jag är inte helt up-to-date med vilken hårdvara som är bra eller dålig o.s.v., om jag vill dela på en ADSL-anslutning så att två datorer kan använda den samtidigt, är t.ex. den här routern bra/prisvärd? Någon aning om ljudnivån den genererar?

Jag har ingen aning om just den routern. Själv använder jag D-Link DI-604 och är helnöjd med den. Den är helt tyst och precis lagom för att dela uppkopplingen. 4 portar, konfigurering via web-interface, lagom mycket finesser för hemanvändaren. Finns från 325:- plus frakt.

http://se.pricerunner.com/networking/broad...s/186090/prices

/J
Fu Johanson
Tackar, en till fråga.

De nätverkskablar som finns att välja bland på datorbutiken.com, vilken sort är lämplig för ett sådant här bygge? Oskärmad/skärmad, rak/korskopplad?
J-Star
QUOTE (Fu Johanson @ Jan 30 2005, 15:21 )
Tackar, en till fråga.

De nätverkskablar som finns att välja bland på datorbutiken.com, vilken sort är lämplig för ett sådant här bygge? Oskärmad/skärmad, rak/korskopplad?

Rak TP-kabel. Behöver inte vara skärmad för hemmabygge.

/J
Innuendo
QUOTE (J-Star @ Jan 30 2005, 15:44 )
QUOTE (Fu Johanson @ Jan 30 2005, 15:21 )
Tackar, en till fråga.

Rak TP-kabel. Behöver inte vara skärmad för hemmabygge.

/J

Skärmad kan till och med göra det betydligt sämre. Om inte den skärmade kabeln är jordad så blir den en stor antenn och samlar på sig massor med störsändningar som sedan överförs till utrustninge n som sitter kopplad till den. Sä har man inte jordning på samtliga DTE:er som finns inkopplade så bör man undvika STP (skärmad TP)
Magnus
QUOTE (Fu Johanson @ Jan 30 2005, 15:05 )

Jag har en sådan router, funkar kanonbra. Använder den för att dela mitt ADSL mellan datorn och xboxen.

Ang. ljudnivå tror jag inte att routrar brukar låta något.
Fu Johanson
Tack för hjälpen allihop.
Mech.Inf
Jag har ett problem med min nya dator. När jag använt den tex laddat ner något program/filer etc. så visas följande felmeddelande på en blå skärm.

***Hardware Malfunction
Call you hardware vendor for support
NMI: Parity Check / Memory Parity Error
***The system has halted***

Jag ringde återförsäljarens support och de bad mig köra tester för att kontrollera minnen, hårddisk mm. och det visade sig att det var fel på hårddisken som dom bytte gratis i utbyte mot min gamla. Så efter att jag kopplat in hårddisken, installerat operativsystemet och drivenheter mm. och kör datorn som vanligt visas samma felmeddelande igen när jag stänger av den.

Någon som haft liknande problem? blink.gif
siros
Svensk, hade det varit jag så hade de varit fönstret för länge sedan 3.gif
J-Star
QUOTE (Svensk.M @ Jan 31 2005, 17:28 )
Jag har ett problem med min nya dator. När jag använt den tex laddat ner något program/filer etc. så visas följande felmeddelande på en blå skärm.

***Hardware Malfunction
Call you hardware vendor for support
NMI: Parity Check / Memory Parity Error
***The system has halted***

Jag ringde återförsäljarens support och de bad mig köra tester för att kontrollera minnen, hårddisk mm. och det visade sig att det var fel på hårddisken som dom bytte gratis i utbyte mot min gamla. Så efter att jag kopplat in hårddisken, installerat operativsystemet och drivenheter mm. och kör datorn som vanligt visas samma felmeddelande igen när jag stänger av den.

Någon som haft liknande problem? blink.gif

Google är din vän:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;EN-US;Q315223

/J
Mech.Inf

Tackar!

Så att det var fel på hårddisken var bara en tillfällighet?

Misstänkte själv minnena först med då jag körde ett test visade det sig att de funkade felfritt, men det gjorde inte hårdisken. sad.gif
J-Star
QUOTE (Svensk.M @ Jan 31 2005, 21:54 )

Så att det var fel på hårddisken var bara en tillfällighet?

Tja, antingen hade hårddiskens fel ingen betydelse eller så hade den det men du har även något annat som strular.

Testa om du kan starta upp datorn i felsäkert läge och sedan stänga utan att något händer.

/J
Mech.Inf
Tja, antingen hade hårddiskens fel ingen betydelse eller så hade den det men du har även något annat som strular.

Testa om du kan starta upp datorn i felsäkert läge och sedan stänga utan att något händer.

Felmeddelandet visas bara när jag "kört" lite med datorn, laddat ner nåt via dc++ eller spelat etc. Om jag bara startar upp den och stänger av den så fungerar allt som det ska.
Alien
Fortsätter med ny fråga i "support-tråden".

Jag har 2 sidor i Word 2003 som jag vill skriva ut på ETT ark dubbelsidigt, dvs utskrift på bägge sidorna av arket.

Jag måste fått helt datalektiskt hjärnsläpp - jag hittar inte hur man gör!

*hjääälp!!*
Blackadder
för att det ska fungera så måste den skrivaren som du använder ha en sk duplexenhet, har den det så går du in på ARKIV, SKRIV UT klicka på EGENSKAPER och dubbelsidigt eller duplex on... typ
annars så skriv ut, ta bladet, sätt i den i skrivaren igen o skriv ut igen, kanske krävs lite experiment innan du har koll på hur du ska vända pappret för att det ska bli rästt
B)
Alien
QUOTE (Blackadder @ Feb 2 2005, 16:05 )
för att det ska fungera så måste den skrivaren som du använder ha en sk duplexenhet, har den det så går du in på ARKIV, SKRIV UT klicka på EGENSKAPER och dubbelsidigt eller duplex on... typ
annars så skriv ut, ta bladet, sätt i den i skrivaren igen o skriv ut igen, kanske krävs lite experiment innan du har koll på hur du ska vända pappret för att det ska bli rästt
B)

ska kolla. grejen är att jag ska göra 40st sådana utskrifter...
olaevil
QUOTE (blindgångare @ Dec 25 2004, 00:12 )
jag behöver hjälp med datorn! jag har köpt ett nytt spel, medal of honor passific assault. men när jag har spelat i  3 min så stängs hela datorn av 7.gif . jag har installerat nya drivrutiner till grafikkortet men de hjälpde inte... nån som vet nått?

Mer minne eller annat grafikkort eller drivrutin.
Eller gör som jag när jag köpte ett spel som var svårdrivet med högsta upplösningen.

KÖP NY DATOR... biggrin.gif

Beställ en Alienware dator....www.Alienware.com billigt ;)

Edit: tillägg
[MPJ]Sgt.Ratchak
[OT]
mmmmm Alienware *dreggel* Homerstyle!!!
[/OT]
Fu Johanson
Jahapp, nu är en styck bärbar dator inhandlad tillsammans med en D-link DI-604-router för att dela Telia ADSL-uppkopplingen.

Problemet nu är bara att nedladdningshastigheten verkar ha minskat rätt så rejält, även när jag bara har en dator inkopplad. Från ~45 kB/s till 10-17 kB/s.
Jag har valt Telia som alternativ i routerkonfiguratorn.

Någon som vet varför det blir så här? Har jag missat något kritiskt?
tias
QUOTE (Fu Johanson @ Feb 10 2005, 15:52 )
Jahapp, nu är en styck bärbar dator inhandlad tillsammans med en D-link DI-604-router för att dela Telia ADSL-uppkopplingen.

Problemet nu är bara att nedladdningshastigheten verkar ha minskat rätt så rejält, även när jag bara har en dator inkopplad. Från ~45 kB/s till 10-17 kB/s.
Jag har valt Telia som alternativ i routerkonfiguratorn.

Någon som vet varför det blir så här? Har jag missat något kritiskt?

Har du den senaste firmwire på din DI-604.
om inte så tanka ner den.
D-link

Lycka till

//tias ph34r.gif
J-Star
Våran D-Link DI-604 har v3.01 av firmware och det flödar utan problem 1 Mbyte/s igenom den.

/J
Fu Johanson
@tias: Tack för tipset, det verkar ha varit firmwareversionen som spökade.
v3.07 fungerar betydligt bättre än v3.06. smile.gif
Mech.Inf
Jag hittade något om att snabba upp sitt bredband genom att ändra sin MTU.

"CableNut MTU Tool is used to modify the Maximum Transfer Unit size of your Internet connection. MTU is the maximum frame size your media type can send, or receive. Changing your MTU to fit your Internet connection, and configuration CAN be a valuable tool in optimizing your Internet connection."

Någon som använt något liknande program och kan förklara vilken storlek man ska ha på sin MTU beroende på hastighet?

Programmet finns att hämta här under MTU Tool Download
tias
QUOTE (Fu Johanson @ Feb 10 2005, 20:50 )
@tias: Tack för tipset, det verkar ha varit firmwareversionen som spökade.
v3.07 fungerar betydligt bättre än v3.06.  smile.gif

Om inte den funkar bra för dig så kan du alltid titta här (dlink taiwan)
har kommit en v3.09... jag testar den..... återkommer senare om det är problem med den....

http://tsd.dlink.com.tw/temp/download/1100...te_20050118.doc

//tias
Malajn.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.