Hejsan
Jag skulle vilja ha hjälp med alla beck filmer som mikael persbbrandt och peter haber spelar i, Skulle någon av er film fantaster kunna skriva upp alla beck filmer där persbrandt och haber spelar i, samt att skriva dom i rätt ordning så att man får se dom i ordning,// Siros ;)
ThornBjorn
Dec 24 2004, 21:59
Här på
IMDB.com kan du se samtliga Beckfilmer med Peter Haber och Mikael Persbrandt i.
1. Beck
2. Beck - Mannen med ikonerna
3. Beck - Vita nätter
4. Beck - Öga för öga
5. Beck - Pensionat pärlan
6. Beck - Monstret
7. Beck - The money man
8. Beck - Spår i mörkret
9. Beck - Hämdenspris
10. Beck - Mannen utan ansikte
11. Beck - Kartellen
12. Beck - Ensligen
13. Beck - Okänd avsändare
14. Beck - Annonsmannen
15. Beck - Pojken i glaskulan
16. Beck - Sista vittnet
(Men hämdens pris blev väl premiären senarelaggd pga det som hände i Malexander.)
Är inte hundra på att listan är korrekt. Någon som hört nått ang nya Beck filmer på gång???
stefanf
Dec 26 2004, 12:08
Vad jag förstått så är inga nya Beck-filmer planerade.
Däremot så ser jag fram emot Krister Henriksson som Wallander. Känns mer rätt än Lassgård, som ju faktiskt var en bra Gunvald Larsson, Persbrandt var inte direkt dålig, men lite "för mycket".
Om du vill se en riktigt bra (den bästa) Beck-film(en), leta reda på "Mannen på taket".
Ekman var guld som Beck, Brandbilen som försvann är helt klart favoriten.
Haber som Beck är ju inte baserat på några böcker, utan på manus.
vad ska man ha för sökord på DC++ om man vill hämta första beck filmen?
DennisMan
Dec 26 2004, 13:14
Tanken att göra 8 till Beckfilmer har varit på tapeten och Persbrandt och Haber är också intresserade

Det negativa med det hela var att de ville ha så mycket pengar för att göra filmerna att det verkar som att det kanske inte blir något men tids nog lär vi väl få mer kött på benen om det också.
Om jag själv får gissa så tror jag att att det kommer 8 till Beckfilmer med Haber och Persbrandt i huvudrollerna, det är bara att vänta.
Kjell Bergqvist är också bra i dom första Beck filmerna.
Panzerfaust
Dec 27 2004, 19:03
Vaaa?
Jag tyckte då det stod att det va klart för 8 nya bacek filmer som kommer spelas in under 2005-06. Med Persbrandt och Haber.
Är helt säker på att jag läst det någonstans.
EDIT:
Inte världens bästa källaInte detta heller kanske.
stefanf
Dec 27 2004, 19:43
Det var det jag tänkte på - att både Haber och Persbrandet sagt "inga mer Beck" i intervjuer, vad jag kan minnas.
Men för 5 miljoner pengar skulle jag också omvärdera ett sånt beslut.
Håller med om att Kjell Bergqvist var suverän som Kollberg. Gösta Ekman var också en bättre Beck än Haber. Men det är förmodligen för att hans filmer följde böckerna.
Satt och funderade på varför jag inte kunde komma på vem som var Kollberg i Haber-filmerna...
Panzerfaust
Dec 27 2004, 23:27
QUOTE (stefanf @ Dec 27 2004, 19:43 )
Det var det jag tänkte på - att både Haber och Persbrandet sagt "inga mer Beck" i intervjuer, vad jag kan minnas.
Men för 5 miljoner pengar skulle jag också omvärdera ett sånt beslut.
Håller med om att Kjell Bergqvist var suverän som Kollberg. Gösta Ekman var också en bättre Beck än Haber. Men det är förmodligen för att hans filmer följde böckerna.
Satt och funderade på varför jag inte kunde komma på vem som var Kollberg i Haber-filmerna...

Får man veta vart Kollberg är? vet att gunvald iaf säger nåt i stil emd "fan vad jag saknar Kollberg". Eller nåt likannde.
nej nej, mikael persbrandt spelar en mycket grym gunvald Larsson, lika rolig att kolla på. speciellt hans kaxiga komentarer till kollegan Alice :P
Sidron
Dec 28 2004, 00:50
Fan vad jag gillar Mikael Persbrandt i rollen som Gunvald. Hans kommentarer som ofta är av det grövre och sexistiska slaget är bara för sköna!
Även Becks granne är jävligt rolig! Stänkare!
stefanf
Dec 28 2004, 08:45
Jag kan inte påminna mig om att det nämns vart Kollberg tagit vägen. Synd.
Men tanken är väl att dom hellre vill ha lite "modernare" poliser (Skacke, Alice) än en pacifist.
Som trivia ska väl nämnas att Becks granne (ska'ru ha en stänkare?) är samma person som spelade mördaren i "Mannen på taket".
Panzerfaust
Dec 28 2004, 09:21
QUOTE (stefanf @ Dec 28 2004, 08:45 )
Jag kan inte påminna mig om att det nämns vart Kollberg tagit vägen. Synd.
Men tanken är väl att dom hellre vill ha lite "modernare" poliser (Skacke, Alice) än en pacifist.
Som trivia ska väl nämnas att Becks granne (ska'ru ha en stänkare?) är samma person som spelade mördaren i "Mannen på taket".
Se kan inte jag se någon annan Kollberg heller. Känner inte att det finns nån som kan vara Kollberg som Bergqvist. Han är ju likadan i alla sina roller känns det som. Helt underbar. Han va igentligen den enda jag gillade i "gamla" beck.
Beck va aldeles för "tråkig". Gunvald gillade jag inte heller. Då va (vad han nu heter) Rederiet kapten bättre i mannen på taket (va så den hette va?). Jag vill, och får intrycket att Gunvald skall vara som i dom nya och den med honom från rederiet, lite mer "snobbig". Eller vad man ska säga. Tjockis gunvald är ju en stor klumpig slusk i Ekman beckisarna. Kollber mins inte jag i mannen på taket, bara att det va Sven Wollter.
EDIT: Thomas Hellberg hette han ja!
stefanf
Dec 28 2004, 10:13
I böckerna beskrivs Gunvald som extrem klädsnobb, stor och vältränad. Lassgård är lite för otränad för att vara Gunvald. Persbrandt ser bättre ut som Gunvald, men jag tycker nog att Lassgård gör en bättre skådespelarinsats.
Haber-som-Beck-filmerna är bra svensk action. Faktiskt så bra att dom kunnat stå på egna ben, utan att ta karaktärerna från Sjövall Wahlöö.
När man inte längre gör filmmanus av böcker, utan gör helt nya manus, tycker jag dom borde kommit på helt nya karaktärer.
Pickos
Dec 28 2004, 20:56
Jag vill minnas att Kollberg tröttnade på polisarbetet och pensionerade sig redan i en av de ursprungliga böckerna, minns dock inte vilken. Det är väl förklaringen till att han inte figurerar i de nyare filmerna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.