QUOTE (Maverick @ Dec 24 2004, 10:38 )
Satt och bläddrade i gamla böcker när vi flyttade tillbaka bokhyllorna i vardagsrummet (efter att ha lagt nytt golv) slog upp en bok som kallas "Flyg 85" en årsbok med reportage och en sammanställning av flygåret 1984.
Där hittar jag ett par rade om en olycka som inträffade den 2 maj 1984 på Nellis AFB.
En Amerikansk General/Provflygare omkom under flygning i områder.
USAF försöker att tysta ner det hela men det läcker ut och det "säfs" att det var en MIG 23 som man "Bytt" till sig som han har kraschat i.
Det som slog mig med 20 års backspegel är följande:
Om jag inte missminner mig så provflög man F117 redan då?? När sekretesen släpptes lring F117 har det talats en hel del om att det varit ett "antal" haverier som skett med typen under provflygningar. Är detta ett av dme eller VAR det en MIG 23???
Så.. Någon som vet något???
F117 är idag inte särskilt hysch hysch alls, mer än ur "Svenssonskt Propaganda" syfte. Exempel: två maskiner var på en bas samtidigt som jag, där maskin nummer ett skulle vara med i en övning och en show helgen efter och nummer två var stand in maskin för övning och skulle stå static under showen. Jag hade inga problem med att få sitta i cockpit med en rejäl genomgång av avionik, för och nackdelar med den och den featuren osv. Det enda som var no no var dels att fota vissa vinklar på utblåsen och en annan specifik del, annars var det inga problem med att klämma och känna. När jag kom ner till staticen under helgen så hade maskinen dubbla led med kravallstaket runt och två MP med vapen och vovve som patrullerade mellan staketen.......show off
Dess utvecklings och testflygfas är numer till 99% öppen och jag tror INTE att det mörkades med att skriva ett haveri som ett MiG 23 dito, de andra F 117 haverierna skrevs ofta som A7 Corsair förluster. Föraren i 23:an,Lt General Bobby Bond har ingen knytning till F 117. Vidare saknas ingen maskin, såsom många påpekat ( och därmed pekat på MiG 23 haveriet) utan den maskin som påpekats som saknad var den som havererade 20 April 1982. Samtliga haverier är nu officiella till viss grad.
Haverierna började redan med XST (Have Blue HB, som såg än mer klurig ut än F 117):
Haveri 1: 4 maj 1978 (landningsolycka. Hög sjunkhastighet+låg hastighet
Haveri 2: 11 juli 1979 (motorbrand, föraren lämnade maskinen som totalhavererade)
MiG maskinerna fanns på samma bas, Groom Lake, och testades självklart mot både Have Blue och YF117( då kallad Scorpion 1 till 5 men mer officiell Senior Trend). De hade dock självklart täcknamn såsom Have Doughnut ( MiG 17), Have Drill (MiG 19) och Have Rivet (MiG 21) osv.
F117s namn har inget att göra med något annat namn, ej heller med Pentagons numrerings system som 1962 skuttade från F 111 till F 1. Den designerades aldrig F 19, som lämnades blankt så att F 20 skulle få en ren fin siffra. Andra har påpekat att designeringen kommer från att den flögs på Groom Lake och att MiG och Sukhoi maskinerna hade tex F 113 och F115 och 117 då föll på Stealthen, detta är också påhitt. Förare plottrade ner en fiktiv siffra "117" i de formulär där typbeteckning krävdes tex antal flygtimmar osv. Precis när denna beteckning blev upplockad av Lockheed/USAF är okänt/ej officiellt.