Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Filmer och bilder från Irak.
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Helmersson
Satt och kollade på en sida (ostfrallan.com) där det finns massor av roliga videoklipp. Hittade ett väldigt rått klipp där en man fick sin arm avsliten.
Trotts att jag egentliget inte ville se mer så gick jag in på en annan sida. Adressen stog på filmen.

Hittade massa bilder och filmer mm från Irak men även mkt annat.
Här finns bla. annat morden på flertal gisslan i Irak. Alla filmer är ocencurerade.

http://www.thenausea.com/usa-iraq.html

Helmersson camo.gif
Flak
Och allmänintresset är?

brow.gif
Sidron
Det fanns mer än bara gisslanmord. En del var intressant som Jihad filmen. Där presenteras deras ställning bland annat. Tyvär mycket död.
Ragulin
nausea.com förespråkar att man genom att visa upp de värsta och djävligaste bilderna från terrordåd och insatser i krigets Irak kan verka opinionsbildande. Syftet med publiceringen av materialet är uppenbarligen inte att, som på vissa andra ställen på nätet, publicera gruvligheter för att trigga voyerören i oss.

Vi har läst i tidningar och sett redigerade versioner av flera av de vidriga avrättningarna av oskyldiga gisslan som ägt rum i Irak sedan kriget där inleddes, och jag förstår att man inte visat hela filmklippen, för detta var något av det allra djävligaste jag sett i hela mitt liv.

Jag är kluven till företeelsen att publicera materialet. Av hänsyn till de mördade offren och deras anhöriga är det oerhört tveksamt. Jag hade sannolikt mått djävligt dåligt av att folk runt jorden kunde sitta och kolla på min sons eller hustrus kvalfyllda och ömkliga död på nätet och jag hade förmodligen blivit skogstokig om jag själv gjort det också. Att titta på bilderna....? Det kändes smutsigt och vanvördigt på något sätt, men samtidigt vetefan om det inte stärkte min åsikt att kriget mot terrorn måste föras med alla tid buds stående medel och med största hårdhet. Det är dock tyvärr så att bilderna och filmklippen kan resultera i en fördjupning av konflikten i det att man onekligen blir djävligt förbannad över hur människor behandlas. I stort sett slaktar man folk som man slaktar ett djur. Hur känner sig killen där på golvet där han sitter och hör hur en djävel står bakom honom och rabblar upp något kommunikéaktigt på arabiska? Vet han att han snart skall få halsen avskuren? Varför sitter han bara kvar? Varför sparkar han inte omkring sig och för ett djävla liv? Han kommer ju att dö i alla fall. Är han drogad eller psykiskt knäckt av den situation han befunnit sig i sedan en tid tillbaka?

Det räcker inte med hårdhet och oeftergivlighet i kriget mot terrorn. Trovärdiga och rättvisa politiska lösningar på situationen i mellanösterna och Irak fåste ha högsta prioritet. Det duger inte att förfuska det hela med att en korrupt diktator vilades på polisstatens auktoritet tillsätts som ytterliggare befäster en priviligierad oligarki med band till internationella storföretag. Samtidigt MÅSTE Palestinakonflikten få en fungerande tvåstats-lösning en gång för alla där det rådande apatheidsystemet och de på religiös fundamentalism illegala bosättningarna avvecklas och utryms.
CP2
Vidriga bilder!
Nummer 28
Den som besöker hemsidan bör vara förberedd på att det är MYCKET STARKA bilder som visas. Är man det minsta tveksam om man klarar av en j-a massa död, förintelse och lemlästade människor så undvik den...
KaffeKalle
QUOTE (c3grp @ Dec 28 2004, 15:40 )
Vidriga bilder!

Hurdå?

De visar krigets verklighet och råhet - något som gemene man/kvinna borde påminnas om ibland. Inte minst makthavarna.

Visst kan de vara skrämmande, men det är ju så "vi" ser ut i sådana lägen, inte mer med det.

Undrar om några amerikanska/brittiska makthavare har sett detta, eller om de bara sätter /ignore på det.
CP2
QUOTE (KaffeKalle @ Dec 28 2004, 16:00 )
Vidriga bilder!

Hurdå?

De visar krigets verklighet och råhet - något som gemene man/kvinna borde påminnas om ibland. Inte minst makthavarna.

Visst kan de vara skrämmande, men det är ju så "vi" ser ut i sådana lägen, inte mer med det.

Undrar om några amerikanska/brittiska makthavare har sett detta, eller om de bara sätter /ignore på det.

JAG tyckte bilderna var vidriga, även om jag VET att det är så det ser ut i det verkliga livet.

I övrigt håller jag med Ragulin.
Nifelhel
Dagens tips: Om man inte gillar att se dylikt, TITTA INTE DÅ!!!

bra osmarta ni är ibland..man blir bra trött
GC1
Vidriga bilder!

Hurdå?

Man kan väl utan att vara konstig tycka att en bild som speglar verkligheten är vidrig?
KaffeKalle
QUOTE (GC1 @ Dec 28 2004, 18:21 )
Man kan väl utan att vara konstig tycka att en bild som speglar verkligheten är vidrig?

Tja, jag skulle snarare beteckna det som att det i sådana fall är verkligheten som bilden återger som är vidrig, inte bilden i sig.

Whatever, jag med flera mår inte illa av att se det, och hänger man på ett militärt forum bör man ju vara beredd att se verkligheten som den kan vara, inte minst för ganska många just på detta forum.

/OT för min del.
henke
Riktigt hemska filmer och bilder.
Samtidigt vill jag bilda min egen uppfattning och är det verkligt vill jag se det.
Jag vill inte enbart ta del av den filtrerade sanningen.

Precis samma sätt använder även staten när de vill visa hur hemskt det är med texl ungcancer i anti-rök kampanjer, med osmakliga och chockerande bilder på trafikoffer för att få folk att inte dricka/köra utan bälte/ hålla hastighet etc.

Dessa klipp är dock betydligt råare, men de har heller inte formats av många led på politiskt korrekta reklambyråer eller ens i den bästa av alla rosa sockervadds världar som vi själva lever i.

Vissa av oss i detta trygga land behöver antagligen få se liknande scener för att ens kunna FÖRSTÅ att det ens EXISTERAR. Att det inte är en "låtsasmänniska" på en gryning stillbild i Metro på morgonen, som man glömt när man står vid kaffeapparaten på kontoret. Utan en helt vanlig person som alldeles nyss var helt frisk, talade på "vårt språk", vädjade om hjälp och nu är död. För vad och för vems skull?

Det bästa är förståss att få uppleva händelser själv. Många är vi som först när vi själva råkar ut för något som vi först inser hur det är och känns. Att åtminstone SE den råa verkligheten på film ger i mitt tycke en betydligt mer realistisk bild än att låta den filtreras genom journalister som både har politiska och ekonomiska intressen.

Samtidigt vill även utgivarna av detta material skapa en opinion vilket man skall ta i beaktning. Vi möts dagligen, trots att många inte vill medge/är medvetna om det, av propaganda från främst koalitionen, med vilka vi har starka kulturella band. Frågan är om inte detta material spelar koalitionen mer i händerna än CNN/FOX, mfl. Det är iaf bra att se saker från fler källor än en.
Panzerfaust
Vidriga bilder!

Hurdå?

Ursäkta min ton, men måste man sitta och matsurbera till bilder lik dessa om man är Militärt intresserad? ;) Jag hatar skiten och tänker inte ens klicka på länken, den dagen jag ser sådant på riktigt, om jag nu gör det. Den sorgen. Inget fel i tråden med tanke på att det är varning om starka bilder, är man av någotsyfte intresserad av att se sådana filmer, varsågod. Vill bara säga att jag tycker att det är en helt normal och bra reaktion om man tycker att bilderna är vidriga, och kan inte se varför det måste ifrågasättas. Och som jag sagt förut tror jag dom flesta inser vad som kan hända i krig. Det är ju inte så att krig går ut på att pussas och kramas direkt.
EDIT: rättstavning

Jag är ärligt talat mer orolig för personer som tittar på det obestört.
SJälvklart ska man reagera negativt. Är väl det som är påängen med det hela?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.