Det har ju varit mycket snack i materielplatsen om olika Gore-Tex-ställ och annat som skall hålla ditt stridsvärde på topp. Som vi dock alla vet så är ju även den mest avancerade skaljacken helt värdelös om du inte har ett fungerande underställ under. Jag gjorde en sökning och fick spridda träffar men hittade ingen tråd som samanställde forumets kompetens/erfarenhet på detta område. Jag VET att den kompetensen finns.
Så, vad använder ni själva när ni krigar ute i skogen, när ni tränar eller för den delen när ni bara glider omkring i vintermörkret?
Jag själv uppskattar Crafts PRO-underställ när jag tränar. Tycker att detta underställ är det som har den absolut bästa vätsketransporten av alla de underställ som jag äger.
Vidare så använder jag Taigas X-static-underställ när jag skall ut på längre turer vare sig det är kajakpaddling i skärgården eller fjällvandring i... ja... fjällen. Fördelen med detta i förhållande till Crafts underställ är att det på grund av den insydda silvertråden inte luktar lika illa efter en tids användande. Att jag kunde köpa det till nästan halva priset i K3's regshop är även det en orsak till att jag älskar detta underställ.
Till sist så äger jag ett Ullfrotté-underställ. Detta är ypperligt för att använda över ett annat underställ när kvicksilvret kryper ned lite. Fördelen är ju, som de flesta vet, att det värmer även när det blir fuktigt. Den värmande förmågan i kombination med att det är lätt att packa ned gör även detta till ett kanonunderställ.
Detta var mina egna erfarenheter, hoppas ingen paragrafryttare kokar över nu och börjar vråla om självantändning osv. Det är helt enkelt en risk jag är villig att ta när man jämför dessa underställ med de som tillhandahålls den vanliga soldaten (två av de ovan nämda ställen finns m-nummermärkta i begränsad upplaga inom FM)
2Sharp
Dec 23 2004, 02:00
Craft och kungen, ofta i kombination faktiskt, fungerar ypperligt för mig och inom en stor spännvidd på temperaturer och aktivkteter.
Kallingar, långa och korta, är helst McDavid.
Fredriksson
Dec 23 2004, 02:13
Jag använder samma prylar som dig.
När jag springer så har jag ett Craft-ställ ifall det är kallare än 5 grader.
När jag skidar så kör jag med Craft´s Elofsson (ibland snöblus över :P ).
Annars använder jag lite olika Ullfrotté, mestadels 200gr polotröja samt tunna långkalsongerna.
Har jag gröna kläder på mig, har jag börjar använda Ullfrotte´s 400 när det är kyligt ute. Ska jag stå post kör jag dubbla såna tröjor, och skippar komarocken (alt. Snugpak).
Kortkallingar använder jag helst Brynje Classic samt Brynje Arctic vintertid.
Ovanpå allt detta, helst Taiga-ställ eller Norröna.
Sir Vival
Dec 23 2004, 02:33
QUOTE (Nemo @ Dec 23 2004, 00:28 )
Det har ju varit mycket snack i materielplatsen om olika Gore-Tex-ställ och annat som skall hålla ditt stridsvärde på topp. Som vi dock alla vet så är ju även den mest avancerade skaljacken helt värdelös om du inte har ett fungerande underställ under. Jag gjorde en sökning och fick spridda träffar men hittade ingen tråd som samanställde forumets kompetens/erfarenhet på detta område. Jag VET att den kompetensen finns.
Så, vad använder ni själva när ni krigar ute i skogen, när ni tränar eller för den delen när ni bara glider omkring i vintermörkret?
Jag själv uppskattar Crafts PRO-underställ när jag tränar. Tycker att detta underställ är det som har den absolut bästa vätsketransporten av alla de underställ som jag äger.
Vidare så använder jag Taigas X-static-underställ när jag skall ut på längre turer vare sig det är kajakpaddling i skärgården eller fjällvandring i... ja... fjällen. Fördelen med detta i förhållande till Crafts underställ är att det på grund av den insydda silvertråden inte luktar lika illa efter en tids användande. Att jag kunde köpa det till nästan halva priset i K3's regshop är även det en orsak till att jag älskar detta underställ.
Till sist så äger jag ett Ullfrotté-underställ. Detta är ypperligt för att använda över ett annat underställ när kvicksilvret kryper ned lite. Fördelen är ju, som de flesta vet, att det värmer även när det blir fuktigt. Den värmande förmågan i kombination med att det är lätt att packa ned gör även detta till ett kanonunderställ.
Detta var mina egna erfarenheter, hoppas ingen paragrafryttare kokar över nu och börjar vråla om självantändning osv. Det är helt enkelt en risk jag är villig att ta när man jämför dessa underställ med de som tillhandahålls den vanliga soldaten (två av de ovan nämda ställen finns m-nummermärkta i begränsad upplaga inom FM)
Finns där mer att tillägga? Näe! :P
Larsan
Dec 23 2004, 11:02
ahhhhh.. äntligen bredband igen..
Jag använder åxå Craft och Taiga underställ, vet ej vilken modell då jag får dem av kungen.. men Taiga stället är faan det skönaste underställ jag har haft!!
Fredriksson
Dec 23 2004, 11:28
Är det någon som sitter med M-numren på Taigas underställ + kortkallingar framför sig?
Team Member
Dec 23 2004, 16:34
Jag har nu helt övergått till Taigas Fältkalsong kort vid aktivitet utomhus, en klar fördel är ju att dom går ned en bit på benet. Obs! Dom ska inte användas inomhus då dom är hiskeligt varma(eller så har Team Member bara kraftig stjärt juice)
Taigas tröja i X-static används flitigt men jag skulle vilja ha en med långa ärmar oxså(vet inte om det finns). Enda negativa med den är att den känns lite trång över axlarna men sitter bra annars. Å skulle jag gå upp ett steg i strlk(från XL till XXL)så blir tröjan som ett tält.
Blir det lite kallare så åker Fältkalsong lång ifrån Taiga på och skulle kvicksilvret sjunka ännu mer så blir det till att kompletera med Power långkalsong och tröja. Även dom från Taiga.
NEJ, jag jobbar inte med reklam hos nämda firma ;)
Den största fördelen jag har märkt hos Fältkalsong lång,kort och tröja med korta ärmar är att dom torkar lite snabbare än kronans standard gröna underställ samt att dom som det har nämts tidigare inte börjar att lukta sur röv efter en dags hårt slit
Och för någon vecka sedan så fick jag ett par Thule värme byxor ifrån Taiga. Tyvärr så har det inte varit speciellt kallt här där jag bor(Skaraborg), så det har inte givits något bra tillfälle att testa dom. Hade på mig dom under en helgs jakt i Småland och jag frös INTE om röven när jag satt på pass.
Ska bli intressant att prova dom under lite mer aktivitet.
Kan tillägga att nu så slipper jag infanteri eld när jag är ute och vandrar i skogen med packning. Väldigt skönt...
QUOTE (2Sharp @ Dec 23 2004, 02:00 )
Craft och kungen, ofta i kombination faktiskt, fungerar ypperligt för mig och inom en stor spännvidd på temperaturer och aktivkteter.
Kallingar, långa och korta, är helst McDavid.
Bortsett från kalsonger där jag använder mig utav clique så nyttjar jag precis samma grejer utav precis samma anledningar.
QUOTE (Team Member @ Dec 23 2004, 16:34 )
Taigas tröja i X-static används flitigt men jag skulle vilja ha en med långa ärmar oxså(vet inte om det finns).
Ja, det finns en långärmad variant av X-static, det är den jag själv använder. Har inga korta kalsonger från Taiga, kanske måste bli en ny tur till butiken snart... Favoritkalsongen just nu heter Craft Pro Gunde Boxxer. Varför? Jo, förutom den goda vätsketransporten så har denna modell vindskydd för 'paketet'. Ruggit skönt när man skidar/cyklar i tunna kläder och det blåser på lite.
Sir Vival
Dec 23 2004, 21:48
Fast just i dag, så kom det ett paket inehållande en olivgrön t-tröja i 100% siden - känns lite "gayig" :P men hur skön som helst. Utvärdering följer när julmaten lagt sig. (Förmodligen någon gång runt trettonhelgen!)
2Sharp
Dec 23 2004, 22:37
Har någon någon annan erfarenhet av just "underbyxor" förutom de ovan nämnda?
De McDavid jag har använt under många är funkar lite som kompressionsbyxor och de avleder fukt
sjukt bra.
Skall absolut testa Taigas, vart handlar jag lämpligast??
En reflektion/undran:
Är det bara jag som ofta ser folk ha t-shirt i bomull under underställströjor??
Det är för mig ren idioti, eller bomullskalsonger under underställslångkallingar...
Några har rekommenderat att man skall ha en bomulls t-shirt över understället, "för att suga upp" svetten, visst fan gör det det, men sedan [efter 10 minuter] är ju hela alltet dyngsurt??
Eller är det bara jag??
QUOTE (2Sharp @ Dec 23 2004, 22:37 )
De McDavid jag har använt under många är funkar lite som kompressionsbyxor
Är det för att göra röven snyggare eller?

:P
2Sharp
Dec 24 2004, 00:32
QUOTE (BJE @ Dec 23 2004, 22:41 )
QUOTE (2Sharp @ Dec 23 2004, 22:37 )
De McDavid jag har använt under många är funkar lite som kompressionsbyxor
Är det för att göra röven snyggare eller?

:P
Ja för fan, röven hänger ju som en hylspåse nu när man är gammal!
Man måste ju vara snygg i skogen inför en ev. visitation.
Kängputs - kukputs - rövputs [och studs] same-same...
Ingen som testat Haglöfs 030, 020 eller 010?
Haglöfs har ju definitivt satsat en slant på reklam för detta underställ. I varenda sporttidning man läser så finns det ju minst en helsidesanonns. Det ser ju skönt ut men jag blir alltid misstänksam när någon produkt marknadsförs så hårt. Ingen som testat?
Kn Glock
Dec 26 2004, 21:34
Craft sport. Fungerar mycket bra.
Om det inte är väldigt kallt så tycker jag att kronans långfilsingar är för varma.
någon som har testat everest´s underställ?
för en sån liten parvel som mig som inte har så överdrivet mycket kosing så är de inte specielt aktuelt att lägga pengarna på ett craft underställ, som kostar en hel del mycket mer än everest.
Några andra tips på mindre dyra underställ?
Sidron
Dec 29 2004, 14:59
Funderar nu på att införhandla ett Craft underställ för 300 då det är mellandagsrea. Någon som har några tips på liknande kanske? Jag vill ha valuta för pengarna och undrar därför.
Ett tips är kanske att de Craft-underställ jag har är de som stinker mest fortast. Det kan ibland vara så illa att själva understället stinker djävul men när jag kör in näsan i armhålan så är allt OK.
/rila
Fredriksson
Dec 29 2004, 17:28
@rila: Hade samma problem som dig, men nu har jag tvättat både mig och mina kläder (främst för Tomtens skull) och borde följdaktligen slippa det problemet några månader. ;)
Sidron
Dec 29 2004, 18:17
QUOTE (Fu Fredriksson @ Dec 29 2004, 17:28 )
@rila: Hade samma problem som dig, men nu har jag tvättat både mig och mina kläder (främst för Tomtens skull) och borde följdaktligen slippa det problemet några månader. ;)
Så craft understälet börjar inte stinka förän efter ett par månader? I såfall, vad är det för sluskar som inte tvättar? ;)
Jag måste vara en ovanligt äcklig jävel som kan få ett underställ (specifikt det från Craft) att lukta apa efter bara ett dygn. Får väl pröva det här "tvätta mig" som ni pratar om...
/rila
Sir Vival
Dec 30 2004, 18:42
Någon som testat Arc'teryx Rho LT Zip?
katana
Dec 30 2004, 19:28
Har provat flera olika underställ craft,north bend mfl och måste säga att syntet är inte något jag tycker är ok.
I sverige är vi helt fixerade vid syntet men se på ett land som Norge där har dom en helt annan inställning till underställ och har ull i dom istället, jag tycker är det bästa ställ jag provat är Helly Hansen prowoll värmer bätre än syntet luktar mindre och blir inte så statisktladdat.
Vad jag kan se för för och nackdelar med syntet och ull är
Syntet:plus billigt ,elastiskt ,håller bra, binder inte fukt
minus luktar fort surt,värmer inte vid låg aktivitet,värmer inte blött
Ull: plus värmer bra, luktar inte(mindre),
minus dyrare, håller sämre, inte så elastiskt
så valet är om man vill frysa och vara cool i plast eller vara varm och hot i ull.
Bravo One
Dec 30 2004, 19:52
Något att tänka på närman köper underställ i syntet se till att de går tvätta i 60 grader annars blir de aldrig helt rena. Craft går t.ex. att tvätta i 60 grader utan problem
Patroels
Dec 30 2004, 21:11
Men varför är det ingen som har nämnat Termo Original?
F-n det bästa jag NÅGONSIN har köpt!
Hunter shirtHar själv två olika ställ: tröja+byx i "light" version och tröja+byx i "svår" version med tumhål i ärmerna, extra tjockt om
skinnebenene (jo, lite dansk förstår ni nog

) och extra tjockt runt halsen
Har för mig att
tusentals hjemmeværnsfolk har produkter från Termo Original.
...Inte hundratals, tusentals!
MVH
Troels, som har det varmt o´mysigt ute i TN med sitt underställ :P
@ Nemo
Ingen som testat Haglöfs 030, 020 eller 010?
Har en 020-tröja. Är extremt nöjd med den, bra passform och mycket bra torkegenskaper. Är man ute efter att transportera bort fukt är man rätt ute. Har än så länge inte stött på något bättre.
Dock så har den samma obehagliga nackdel som alla andra syntetmaterial...
Fredriksson
Dec 30 2004, 23:13
Det blir väldigt dyrt i längden (tänker då på "tvättlivslängd" syntet vs. naturmaterial), ifall man som jag (som bor där det är ordentligt med vitt på marken minst 6 mån/år) använder ull som "vardagsunderställ".
Om man dessutom löptränar/åker skidor allt som oftast, så får man tvätta ihjäl sig.
Att torktumling av ullplagg dessutom går bort, gör inte valet svårare.
Jag tycker det är mysigt med blöta kläder på tork runt kaminen i tältet, men det tycker dessvärre inte C Hemmet.
QUOTE (katana @ Dec 30 2004, 19:28 )
Har provat flera olika underställ craft,north bend mfl och måste säga att syntet är inte något jag tycker är ok.
I sverige är vi helt fixerade vid syntet men se på ett land som Norge där har dom en helt annan inställning till underställ och har ull i dom istället, jag tycker är det bästa ställ jag provat är Helly Hansen prowoll värmer bätre än syntet luktar mindre och blir inte så statisktladdat.
Vad jag kan se för för och nackdelar med syntet och ull är
Syntet:plus billigt ,elastiskt ,håller bra, binder inte fukt
minus luktar fort surt,värmer inte vid låg aktivitet,värmer inte blött
Ull: plus värmer bra, luktar inte(mindre),
minus dyrare, håller sämre, inte så elastiskt
så valet är om man vill frysa och vara cool i plast eller vara varm och hot i ull.
Själv tycker jag ull (och då främst ullfrotté

) funkar bäst som lager två. Precis som du säger så värmer inte ett syntetunderställ lika mycket som ett av naturmaterial men det är ju lite av poängen. Lager ett skall endast, enligt min åsikt, transportera bort fukt och hålla dig torr. Det är lager två som ska värma dig OM det behövs (det är ju inte alltid man vill bli varmare). Att syntetunderställ luktar lite mer (något som jag själv anser är marginellt då de flesta underställ luktar surt efter ett tag) är enligt mig av mindre vikt då man oftast kan tvätta stället efter användning. Vet man däremot att man skall vara ute så pass lång tid att lukten kan bli ett problem så kan man ju använda ett underställ med silvertråd i, se mitt första inlägg.
Att ingen av er har nämnt Lundhags "Ullådalen" underställ i merinoull, funkar klockrent samt att boxershortsen i den serien har en "pungpåse". Dem har jag dock inte testat så jag kan inte svara på huruvida det funkar eller inte, tanken verkar dock god.
2Sharp
Dec 31 2004, 00:12
Man bör tänka än en gång på att förutsättningarna varierar krafigt beroende på hur mycket man svettas etc.
Som jag sagt tidigare, jag svettas som en kåt gris, alltid...
Jag vet att man skall ventilera och anpassa klädseln, men det hjälper föga.
Jag har under hösten/vintern främst använt t-ahirt i bomull och min TADgear hoddie, ändå är jag gernomsvett om jag går till stan. (20 min)
Kan inte ha på mig så mycket mindre kläder liksom, detta är bara ett exempel som givetvis också har "bevisats" under GU och efterföljande militära aktiviteter.
Min slutledning är att jag kommer att bli dyngsur, det är bara att försöka att hålla värmen så gott det går.
Hehe du måste befinna dig i klimakteriet 2Sharp :P
2Sharp
Dec 31 2004, 01:29
QUOTE (NBC @ Dec 31 2004, 00:21 )
Hehe du måste befinna dig i klimakteriet 2Sharp :P
LOL

Då har jag gjort det i typ 15 år då..
jaegare
Jan 1 2005, 18:50
QUOTE (Patroels @ Dec 30 2004, 21:11 )
Men varför är det ingen som har nämnat Termo Original?
F-n det bästa jag NÅGONSIN har köpt!
Hunter shirtHar själv två olika ställ: tröja+byx i "light" version och tröja+byx i "svår" version med tumhål i ärmerna, extra tjockt om
skinnebenene (jo, lite dansk förstår ni nog

) och extra tjockt runt halsen
Har för mig att
tusentals hjemmeværnsfolk har produkter från Termo Original.
...Inte hundratals, tusentals!
MVH
Troels, som har det varmt o´mysigt ute i TN med sitt underställ :P
Personligen tycker jag att detta är ett ganska dåligt underställ. Visst är det varmt, tyvärr för varmt. Dessutom tycker jag det är ganska dåligt på att transportera fukt.
Dragkedjan skaver på halsen..
Själv gillar jag Craft och Taiga. Tycker att försvarets skjorta 90 och långkalsong 90 eller vad den nu heter fungerar ganska bra också.
Team Member
Jan 20 2005, 20:30
Modemryttare se upp!!
På begäran lite bilder på underställen ifrån Taiga.

Fältkalsong kort

Fältkalsong lång

Fälttröja kort och

Fälttröja lång.
Obs!! Telefonnummer till modellen lämnas inte ut även om mutor skulle dyka upp ;)
Mattsson
Jan 20 2005, 20:43
@Team Member
Understället ser hur bra ut som helst, är den på något sätt släckt med Taigas "Civla" underställ? Om modellen: Ja om man inte tänker säga något snällt så ska man inte säga någonting alls......
Mattsson
Jan 20 2005, 20:46
Någon som kan rekomendera Houdini Micro Mid Tights?
Team Member
Jan 20 2005, 22:02
@Mattssonmannen
Ja stället finns civilt och heter då Eagle. Dock så är det bara designen som är lika.
Eagle är lite mer mys pys och känns lite mer "flecce"aktig, förvisso jäkligt skönt det oxså.
Å den civila varianten är inte sydd i silvertråd.
Från en säker källa så har jag hört att modellen försöker att banta
Supertips!!!
Stinkande underställ (och med fördel även springtights, sportsockor och annat som efter ett tag börjar stinka oavsett hur många gånger de tvättas) kan fås stinkfria med följande enkla tips:
Tvätta klädesplagget som vanligt men tillsätt en liten skvätt (matsked kanske) ättikssprit (jag använder 12%-ig) tillsammans med tvättmedlet (funkar både i förtvätten som i huvudtvätten). Plagget slutar då omedelbart att stinka apa!
Jag har gjort det upprepade gånger (läs ofta ofta) med plagg av olika typ och det fungerar på allt. Jag inte märkt något som helst oönskat slitage eller bieffekt alls men kan självklart inte garantera någonting. Testa och du kommer att bli glatt överraskad.
@Modellen:
Är det samma material i de korta och långa varianterna av plaggen eller handlar det om två olika tjocklekar? Hur uppfattar du ställen storlekmässigt (jfr gärna med kronans eller Craft)?
Någon som har lust att lägga upp bilder på förstärkningsvarianterna från taiga?
/rila
Sir Vival
Jan 20 2005, 22:54
QUOTE (rila @ Jan 20 2005, 22:42 )
Är det samma material i de korta och långa varianterna av plaggen eller handlar det om två olika tjocklekar?
Same but longer... :P
Ang strl så har jag
en XL som är mindre än en L...
Mattsson
Jan 21 2005, 10:09
QUOTE (Team Member @ Jan 20 2005, 22:02 )
@Mattssonmannen
Ja stället finns civilt och heter då Eagle. Dock så är det bara designen som är lika.
Eagle är lite mer mys pys och känns lite mer "flecce"aktig, förvisso jäkligt skönt det oxså.

Fältkalsong kort och Fälttröja kort, är det Hawk stället eller är det också Eagle?
Sir Vival
Jan 21 2005, 10:12
QUOTE (Mattssonmannen @ Jan 21 2005, 10:09 )
@Mattssonmannen
Från en säker källa så har jag hört att modellen försöker att banta :D :D
Fältkalsong kort och Fälttröja kort, är det Hawk stället eller är det också Eagle?
Kolla på
http://www.taiga.se och för guds skull, dra en egen slutsats.
Rickard N
Jan 21 2005, 12:40
QUOTE (danno @ Jan 20 2005, 22:16 )
Supertips!!!
Stinkande underställ (och med fördel även springtights, sportsockor och annat som efter ett tag börjar stinka oavsett hur många gånger de tvättas) kan fås stinkfria med följande enkla tips:
Tvätta klädesplagget som vanligt men tillsätt en liten skvätt (matsked kanske) ättikssprit (jag använder 12%-ig) tillsammans med tvättmedlet (funkar både i förtvätten som i huvudtvätten). Plagget slutar då omedelbart att stinka apa!
Jag har gjort det upprepade gånger (läs ofta ofta) med plagg av olika typ och det fungerar på allt. Jag inte märkt något som helst oönskat slitage eller bieffekt alls men kan självklart inte garantera någonting. Testa och du kommer att bli glatt överraskad.
Du har inte provat att tvätta med lite mer jämna mellanrum :P
Lite allvarligare, luktar inte tvätten ättika istället? (som inte är min favvodoft heller efter ett par år som mörkrumsapa)
(edit, inte skriva med tumvantar)
Sir Vival
Jan 21 2005, 13:03
QUOTE (Rickard N @ Jan 21 2005, 12:40 )
Lite allvarligare, luktar inte tvätten ättika istället? (som inte är min favvodoft heller efter ett par år som mörkrumsapa)
Det fukar även med vitvinsvinäger; släng ner plaggen i handfatet, häll över vinägern + lika mycket vatten och låt stå i 10 minuter, tvätta därefter som vanligt.
Rune Frunkh
Jan 21 2005, 14:08
OT
Med balsamvinäger, lite lök, ruccola och salt&peppar så blir det en god soppa... ;)
Någon som vet hur man får bort gula fläckar deo/svettfläckar under ärmarna på vita skjortor? (Efter några års användande verkar det vara oundvikligt även om man tvättar
innnan det börjar lukta farbror...) Jodå, jag tvättar alltid vita skjortor i 60 grader, jag har även provat med att tvätta i miljöovänliga tempraturer (~90 grader) och använda dito tvättmedel.
/OT
QUOTE (Rickard N @ Jan 21 2005, 12:40 )
Du har inte provat att tvätta med lite mer jämna mellanrum :P
Mjoe... lite rester av ättiksdoft blir det såklart men det är väldigt lite. Och för min del så märker jag den inte när kläderna är påtagna då det huvudsakligen strumpor, kalsonger, springtights och sånt jag tvättar och de är ju ganska långt från näsan.
Och, jo, även om man tvättar efter varje fyspass börjar sakerna förr eller senare att börja lukta värnpliktig fältslusk :P
EDIT: @Vival: Menar du en del vatten och en del vinäger verkligen? Det känns som om det går åt fruktansvärda mängder vinäger med den modellen såvida det inte är plagg av storleksordningen stringtrosa som blötläggs...
Rickard N
Jan 21 2005, 17:11
QUOTE (danno @ Jan 21 2005, 15:26 )
EDIT: @Vival: Menar du en del vatten och en del vinäger verkligen? Det känns som om det går åt fruktansvärda mängder vinäger med den modellen såvida det inte är plagg av storleksordningen stringtrosa som blötläggs...
Du kanske har kommit på något
Mattsson
Jan 21 2005, 17:17
QUOTE (Sir Vival @ Jan 21 2005, 10:12 )
QUOTE (Mattssonmannen @ Jan 21 2005, 10:09 )
@Mattssonmannen

Kolla på
http://www.taiga.se och för guds skull, dra en egen slutsats.
Då har jag konstaterat att Hawk och Eagle är samma underställ, bara olika längder på plaggen. Som tack för detta så ska jag smaka på det svenska trefas systemet.
Jag>

<Jag
QUOTE (Sir Vival @ Jan 20 2005, 22:54 )
QUOTE (rila @ Jan 20 2005, 22:42 )
Är det samma material i de korta och långa varianterna av plaggen eller handlar det om två olika tjocklekar?
Same but longer... :P
Ang strl så har jag
en XL som är mindre än en L...
Jag upplever, tvärtemot, storlekarna som ganska stora. Har large i både Taigas och Craft's underställ och Taiga-stället är betydligt mindre tight.
Kan någon bekräfta att X-static-understället ej säljs till civila. Varför i så fall? De cammofärgade forrest-ställen har jag viss förståelse för, men underställ? Har iofs. mitt på det torra då jag handlade på mig lite innan MUCK på K3's regshop.
Team Member
Jan 23 2005, 21:08
Tja det där med vem som får och inte får handla är för mig en gåta, med tanke på att min nuvarande koppling till FM är lite tidsfördriv inom Hv och jag har inte stött på patrull när jag har handlat dom "gröna" prylarna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.