Sgt1clHansson
Dec 18 2004, 21:36
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,577039,00.htmlOch förtroendet bara stiger för henne... not !
Har f.ö. för mig att det pågår fler än ett 20-tal väpnade konflikter i världen... humm...
A2Keltainen
Dec 18 2004, 22:57
"Tjänar: 89 000 kr/mån"
Som skattebetalare här i landet, så har jag "vissa åsikter" om den saken med tanke på hennes "arbetsinsats". Jag gillade även;
"Vad ska du göra av alla arbetslösa officerare?
– Det är välutbildade människor, välutbildade ledare. De är en resurs för landet. Det ska man inte glömma bort. De passar på många olika arbeten.
Enligt principen ”sist in, först ut” blir det bara gamla knektar kvar. Vad är det för försvar?
– Stopp, stopp, stopp nu. Vi har en bra arbetsmarknadslagstiftning och jag är övertygad om att när fack och arbetsgivare förhandlat färdigt blir det en bra åldersfö[rdelning]."
och;
"Drivkraft: Nyfiken på framtiden."
Jag gissar att landets officerare och kadetter också är "nyfikna på framtiden" och ser den nyfikenheten som en stark "drivkraft"...
QUOTE (A2Keltainen @ Dec 18 2004, 21:57 )
"Tjänar: 89 000 kr/mån"
Som skattebetalare här i landet, så har jag "vissa åsikter" om den saken med tanke på hennes "arbetsinsats". Jag gillade även;
"Vad ska du göra av alla arbetslösa officerare?
– Det är välutbildade människor, välutbildade ledare. De är en resurs för landet. Det ska man inte glömma bort. De passar på många olika arbeten.
Enligt principen ”sist in, först ut” blir det bara gamla knektar kvar. Vad är det för försvar?
– Stopp, stopp, stopp nu. Vi har en bra arbetsmarknadslagstiftning och jag är övertygad om att när fack och arbetsgivare förhandlat färdigt blir det en bra åldersfö[rdelning]."
och;
"Drivkraft: Nyfiken på framtiden."
Jag gissar att landets officerare och kadetter också är "nyfikna på framtiden" och ser den nyfikenheten som en stark "drivkraft"...

vad vet du om hennes arbetsinsats?
vet du hur mycket hon arbetar om dagen, exakt vad hon gör osv osv eller tycker du bara illa om henne och säger att hon gör en dålig insats just på grund av att du inte har samma åsikt om FM som hon har?
jag menar inte att vara spydig utan det är en uppriktig fråga.
A2Keltainen
Dec 19 2004, 04:41
QUOTE (Dass @ Dec 19 2004, 01:29 )
vad vet du om hennes arbetsinsats?
Jag baserar min bild av hennes arbetsinsats på det jag ser, hör och läser om henne i media, inklusive hennes egna uttalandem och avsaknaden av sådana.
vet du hur mycket hon arbetar om dagen
Det är ett rätt så irrelevant mått i mina ögon. Jag har hellre en försvarsminister som arbetar tio timmar i veckan och uppnår bra resultat, än en försvarsminister som arbetar nittio timmar i veckan och uppnår dåliga resultat. I mina ögon är resultatet det primära som räknas i sammanhanget. Jag lägger även stor vikt vid personen trovärdighet, både allmänt och i sin specifika roll, och det är ett område hon misslyckas katastrofalt inom.
eller tycker du bara illa om henne och säger att hon gör en dålig insats just på grund av att du inte har samma åsikt om FM som hon har?
Delvis därför och delvis därför att hon i mina ögon, baserat på den information jag har i dagsläget, ger intryck av att vara en riktig pajas och klåpare. Jag tycker att det är remarkabelt att hon enligt SAP:s ledning är den allra mest lämpade personen för försvarsministerrollen som kunde hittas i hela svea rike. Kunde de verkligen inte hitta
någon som var mer lämpad? Eller tillsattes hon kanske just för att hon var så olämplig för rollen, för att på så vis bli en lydig dräng åt sin husbonde statsministern och hans parti, när han ville genomföra sin politik inom området? Jag vet inte riktigt vad jag ska tro i frågan. Det jag vet är dock att jag tidigare i ren protest inte röstat i valen här i landet, då det inte finns något parti som står för mina åsikter. I nästa val kommer jag dock att rösta, även jag inte får göra det i valet till riksdagen, och skälet är att jag tänker göra vad jag kan på demokratiskt väg för att få bort Leni och hennes kamrater från makten här i Sverige, även om det så bara är på lokal nivå. Min fiendes fiende är min vän...
roninn
Dec 19 2004, 10:31
I den senaste debatten har det sagts att vi kan lägga ner hela försvaret. Det tycker inte jag. Vi måste ha ett försvar. En stat måste kunna möta ett territoriellt angrepp. Vi måste också kunna möta terrorism.
Måste vi ha ett försvar? 31500 man skall försvara Sverige? tillåt mig småle.
Möta ett territoriellt angrepp? Vilket jätteskämt. Terrorism? Kanske damen borde lära sig lite om vilka som skall bekämpa ev terroristagrepp i Sverige, nämligen polisen.
Nej ni kära vänner, betala 40 miljarder eller vad det nu är och ha 31500 man i "försvaret" för att "försvara" landet är ett jättestort skämt.
Nu är det dags att revidera det mesta från grunden och bygga något bra.
Morvalion
Dec 19 2004, 12:26
Jag citerar;
"Det är ju kul att hon är duktig, men vad fan gör hon där?"
Jag passar på att fråga en sak när jag ändå är igång och tjôtar.
Vad har hon för militär utbildning. Jag har sökt en del, men inte hittat något. För hon måste väl ha gjort något mer än att skjuta lite, kasta några handgranater och brumma fram i en bandvagn?
A2Keltainen : fina ord men lite riktigt information, varför är hon en pajas och klåpare, vad har du sett i media som gör att du tycker hon gör en dåligt arbetsinsats osv osv ge riktigt exempel.
Uuuuuusscchh! Vilken äcklig bild!
När vi ändå pratar om arbetsinsatts. I mina ögon ska en försvarsminister arbeta för att få ett så bra försvar som möjligt. Jag tror att de flesta (åtminstånde vi här på detta forumet) anser att det "nya försvaret" inte är det bästa möjliga försvar vi kan få för närmare 40 miljader.
/Påsen
A2Keltainen
Dec 19 2004, 13:34
QUOTE (Dass @ Dec 19 2004, 13:19 )
A2Keltainen : fina ord men lite riktigt information, varför är hon en pajas och klåpare, vad har du sett i media som gör att du tycker hon gör en dåligt arbetsinsats osv osv ge riktigt exempel.
Nu kan jag tyvärr inte ordagrant minnas och citera allt hon sagt i media, men jag tycker att hon verkar sakna kunskaper om, erfarenhet om och insikt i militära frågor, att hon verkar vara en lydig partifunktionär som till stor del fått sitt nuvarande arbete på grund av det och att hon väljer att "springa bort från fronten när hon behövs där", eller med andra ord, hon borde vara mer synlig i dessa tider och förklara regeringens försvarspolitik för allmänheten, då det uppenbarligen finns ett stort antal människor som anser att den är "lite mindre perfekt". En politiker som verkar fly med svansen mellan benen och vägra deltaga i debatter och intervjuer så fort situationen blir kärv, inger inte förtroende i mina ögon. Man kan även vända på det hela; jag har hittills inte sett något hos henne som gjort att jag tänkt; där var förnuftigt tänkt och sagt, eller det där var modigt sagt och gjort. Jag gillar nämligen även politiker som är beredda att riskera sin egen politiska karriär för att de tror på en sak och kämpar för den. Leni verkar mest vilja skydda och rädda sin karriär och se posten som försvarsminister som en "kul grej" och "fin merit" på karriärstegen. Men det är å andra sidan bara det intryck jag fått av henne, och inte något jag anser vara en universiell objektiv sanning. Så länge jag inte inbjuds till sluta möten på Rosenbad och liknande ställen, så är det dock svårt för mig att bilda mig något annat intryck av henne än det jag får via media och offentliga öppna rapporter. Jag kan inte heller låta bli att jämföra det intryck hon gett och ger som försvarsminister, med det som en annan kvinna i ett annat land gav som försvarsminister, nämligen Elisabeth Rehn. Den senare gav nämligen ett kompetent intryck i mina ögon, trots att inte hon heller hade någon stor militär erfarenhet i sitt bagage.
QUOTE (A2Keltainen @ Dec 19 2004, 12:34 )
QUOTE (Dass @ Dec 19 2004, 13:19 )
Nu kan jag tyvärr inte ordagrant minnas och citera allt hon sagt i media, men jag tycker att hon verkar sakna kunskaper om, erfarenhet om och insikt i militära frågor, att hon verkar vara en lydig partifunktionär som till stor del fått sitt nuvarande arbete på grund av det och att hon väljer att "springa bort från fronten när hon behövs där", eller med andra ord, hon borde vara mer synlig i dessa tider och förklara regeringens försvarspolitik för allmänheten, då det uppenbarligen finns ett stort antal människor som anser att den är "lite mindre perfekt". En politiker som verkar fly med svansen mellan benen och vägra deltaga i debatter och intervjuer så fort situationen blir kärv, inger inte förtroende i mina ögon. Man kan även vända på det hela; jag har hittills inte sett något hos henne som gjort att jag tänkt; där var förnuftigt tänkt och sagt, eller det där var modigt sagt och gjort. Jag gillar nämligen även politiker som är beredda att riskera sin egen politiska karriär för att de tror på en sak och kämpar för den. Leni verkar mest vilja skydda och rädda sin karriär och se posten som försvarsminister som en "kul grej" och "fin merit" på karriärstegen. Men det är å andra sidan bara det intryck jag fått av henne, och inte något jag anser vara en universiell objektiv sanning. Så länge jag inte inbjuds till sluta möten på Rosenbad och liknande ställen, så är det dock svårt för mig att bilda mig något annat intryck av henne än det jag får via media och offentliga öppna rapporter. Jag kan inte heller låta bli att jämföra det intryck hon gett och ger som försvarsminister, med det som en annan kvinna i ett annat land gav som försvarsminister, nämligen Elisabeth Rehn. Den senare gav nämligen ett kompetent intryck i mina ögon, trots att inte hon heller hade någon stor militär erfarenhet i sitt bagage.
tråkigt at du inte kan ge exempel men jag tror jag förstår vad du menar.
A2Keltainen
Dec 19 2004, 17:13
QUOTE (Dass @ Dec 19 2004, 16:03 )
tråkigt at du inte kan ge exempel men jag tror jag förstår vad du menar.
Några exempel kan jag ge dig: Läs artikeln som det länkas till i det första inlägget i den här tråden. Tycker du att hon ger ett förtroendeingivande intryck?
"
Enligt principen ”sist in, först ut” blir det bara gamla knektar kvar. Vad är det för försvar? – Stopp, stopp, stopp nu. Vi har en bra arbetsmarknadslagstiftning och jag är övertygad om att när fack och arbetsgivare förhandlat färdigt blir det en bra åldersfö[rdelning]."
Vad har hon för grund för detta påstående? Hennes åsikt verkar vara den rakt motsatta mot vad de flesta andra tror kommer att ske.
"Jag är väldigt godtrogen, jag tror alla om gott ända tills de bevisar motsatsen.
Bilhandlardröm? – Ja, definitivt."
Å herre gud, det är verkligen precis vad jag vill höra från en av de som har huvudansvaret för min och mina nära och käras säkerhet.
"Förtroende är bra, kontroll är bättre."
-V I Lenin
"Security begins as a state of mind."
-NSA Employee Manual
"Always remember, one persons "paranoia" is another persons "engineering redundancy"."
-Unknown
Sedan så kan jag inte glömma det här, som yttrandes för flera år sedan:
"...en bekant till mig påpekade att jag kommer få större eldkraft bakom mig som ordförande i jägarförbundet än som ÖB."
-Ove Viktorin
Sgt1clHansson
Dec 20 2004, 08:23
http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_8777065.aspBo Hugemark verkar också insett värdet av försvarsministerns... "kunskaper"
Ledarsiden på SVD
Det gjordes en intervjuv med henne när hon tillträdde. Då visste hon inte vad en Visbykorvett var.... Allt förtroende tappat innan hon tillträdde.
Har sökt efter intervjun men ej funnit den.
Sgt1clHansson
Dec 20 2004, 14:08
@Losec
Med tanke på försvarsbeslutet och framtiden så är det nog många som kommer kunna svara på liknande sätt på frågan: "Vad VAR en Visbykorvett?"
blofeld
Dec 20 2004, 14:25
Ärligt talat, är det någon som är förvånad över att Sveriges försvarminister inte är en föredetta yrkesknekt som deltagit i tre krig? Vi bor i Sverige, inte Israel.
Sen är ju frågan varför vi inte får några krigsdugliga arméförband trots en budget på dryga 40 miljarder, men det är knappast Leni Björklunds fel.
QUOTE (blofeld @ Dec 20 2004, 14:25 )
Ärligt talat, är det någon som är förvånad över att Sveriges försvarminister inte är en föredetta yrkesknekt som deltagit i tre krig? Vi bor i Sverige, inte Israel.
Sen är ju frågan varför vi inte får några krigsdugliga arméförband trots en budget på dryga 40 miljarder, men det är knappast Leni Björklunds fel.
Äntligen någon som faktiskt anser, precis som jag, att Leni inte är det största problemet just nu...
Sgt1clHansson
Dec 20 2004, 15:02
Största problemet? Nej, det är hon inte, men hon är ytterst politiskt ansvarig för försvarspolitiken. Hennes brist på kompetens är inte hela anledningen till att försvarets situation är som den är... men hennes brist på kompetens är knappast lösningen till den nuvarande situationen.
Det finns 2uppgifter som bara staten kan lösa: Polis & Militär.
Våran justitieminister är jurist. Jag tycker man ska ställa lika stora krav på Försvarsministern.
KaffeKalle
Dec 20 2004, 15:07
QUOTE (Sgt1clHansson @ Dec 20 2004, 15:02 )
Vår justitieminister är jurist. Jag tycker man ska ställa lika stora krav på Försvarsministern.
Men herregud karl!
Skulle du även ställa kravet att vår finansminister skulle ha ekonomisk utbildning???
Så kan vi ju inte ha det! Hur skulle då politikerna göra karriär om de även måste KUNNA något de ansvarar för? Räcker det inte med att vara polare med C Partiet?
[/ironi]
Vargas
Dec 20 2004, 15:14
QUOTE (KaffeKalle @ Dec 20 2004, 15:07 )
Vår justitieminister är jurist. Jag tycker man ska ställa lika stora krav på Försvarsministern.
Men herregud karl!
Skulle du även ställa kravet att vår finansminister skulle ha ekonomisk utbildning???
Så kan vi ju inte ha det! Hur skulle då politikerna göra karriär om de även måste KUNNA något de ansvarar för? Räcker det inte med att vara polare med C Partiet?
[/ironi]
Skönt då att vår finansminister har samma ekonomiska kompetens som vår statsminister hade när han var finansminister ... det vill säga ingen alls.
KaffeKalle
Dec 20 2004, 15:18
Bosse gick inte klart högstadiet, Göran har läst 67p på Örebro Högskola (trpts att han säger att han tagit 160p). Men exakt VAD han läste vette fasen.
Kanske bara är jag som är fördomsfull, men JAG önskar att man hade NÅGOT slags krav på lägsta genomförd utbildning på den typen av poster.
Kika bara på ex. Mona Sahlin: började som 17-åring på (S)-kansliet och har varit kvar där sedan dess - vad vet hon om "vanliga" jobb..?
Vargas
Dec 20 2004, 15:25
QUOTE (KaffeKalle @ Dec 20 2004, 15:18 )
Bosse gick inte klart högstadiet, Göran har läst 67p på Örebro Högskola (trpts att han säger att han tagit 160p). Men exakt VAD han läste vette fasen.
Kanske bara är jag som är fördomsfull, men JAG önskar att man hade NÅGOT slags krav på lägsta genomförd utbildning på den typen av poster.
Kika bara på ex. Mona Sahlin: började som 17-åring på (S)-kansliet och har varit kvar där sedan dess - vad vet hon om "vanliga" jobb..?
Bosse?
Pär ...
Sir Vival
Dec 20 2004, 15:29
Hur många underskrifter skulle behövas för att få till stånd ett nyval?
Vad skulle krävas för att väcka en misstroendeomröstning i Riksdagen?
Sgt1clHansson
Dec 20 2004, 15:37
QUOTE (Sir Vival @ Dec 20 2004, 15:29 )
Hur många underskrifter skulle behövas för att få till stånd ett nyval?
Vad skulle krävas för att väcka en misstroendeomröstning i Riksdagen?
175 riksdagsmedlemmars misstroenderöster krävs.
@KaffeKalle
Klaga inte på Mona Sahlin. Hon har ju yttrat ett favoritcitat: "Det är sexigt att betala skatt"... vilket förklarar sprit, tobak och bensintörstiga bilar!... undrar dock hur man skall tolka feminstkravet "avsexualisering av samhället" ??? hummm ! ;)
Hansson. Du har missuppfattat. Det ska vara sexigt att MÄN betalar skatt...
Sgt1clHansson
Dec 20 2004, 16:11
QUOTE (Born @ Dec 20 2004, 16:01 )
Det gör vi ju redan.
1: Progressiv beskattning gör att högre lön = mer skatt
2: Manlig Värnplikt
Vad jag menade var; om det är sexigt att betala skatt och samhället behöver avsexualiseras, betyder inte det då att skatten behöver sänkas? Och hur går det ihop med partilinjen?...
Noname
Dec 20 2004, 17:00
QUOTE (Vargas @ Dec 20 2004, 15:14 )
QUOTE (KaffeKalle @ Dec 20 2004, 15:07 )
Men herregud karl!
[/ironi]
Skönt då att vår finansminister har samma ekonomiska kompetens som vår statsminister hade när han var finansminister ... det vill säga ingen alls.
Jag försvarar i alla fall Göran och Pär...
Göran sa nämnligen att "ekonomi faktiskt inte alls är särskilt svårt" angående frågan om Pärs avsaknad av ekonomisk utbildning.
Tråkigt bara för alla ekonomer som härmed kan se sig överflödiga.
Vikström
Dec 20 2004, 17:22
Statsministerna har väl heller inte läst 120p "statsledning", en minister behöver inte vara utbildad på sitt område. Dom har rätt stora staber runt omkring sig.
Sgt1clHansson
Dec 20 2004, 17:53
QUOTE (fu. vikström @ Dec 20 2004, 17:22 )
Statsministerna har väl heller inte läst 120p "statsledning", en minister behöver inte vara utbildad på sitt område. Dom har rätt stora staber runt omkring sig.
Idagsläget finns det inga kompetenskrav, nej. Frågan är således om det är ett rimligt system. Om Regeringschefen (eller annan minister) tvingas förlita sig på sin stabs kunskap, vem har då den realla makten?
Vikström
Dec 20 2004, 18:12
QUOTE (Sgt1clHansson @ Dec 20 2004, 17:53 )
Frågan är således om det är ett rimligt system.
Mer rimligt än att ha kunskapskrav, och därmed hindra vissa personer från att kandidera i allmänna val. Bara för att man inte är utbildad på något betyder det inte att man inget kan om det aktuella ämnet, det är en akademisk villfarelse. Jag har tex ingen som helst formell anatomi eller medicinutbildning, men ändå kan jag namnge det kvinnliga könsorganets delar på latin.
edit: stava och tillägg,
En minister är den som håller i rodret och inriktar och tar beslut gällande arbetet, precis som en företagschef.
Sgt1clHansson
Dec 20 2004, 19:01
för att man inte är utbildad på något betyder det inte att man inget kan om det aktuella ämnet
Och detta skulle gälla i fallet Leni Björklund ?
QUOTE (Sgt1clHansson @ Dec 20 2004, 16:11 )
Det gör vi ju redan.
Vad jag menade var; om det är sexigt att betala skatt och samhället behöver avsexualiseras, betyder inte det då att skatten behöver sänkas? Och hur går det ihop med partilinjen?...
de största skatteåterbäringarna jag fått måste vara då jag fått skjuta o åka strf!
Sgt1clHansson
Dec 20 2004, 19:12
QUOTE (GC1 @ Dec 20 2004, 19:05 )
Det gör vi ju redan.
de största skatteåterbäringarna jag fått måste vara då jag fått skjuta o åka strf!
Så i dit fall, anser du att Mona Sahlin har helt rätt ? ;)
QUOTE (Sgt1clHansson @ Dec 20 2004, 19:12 )
QUOTE (GC1 @ Dec 20 2004, 19:05 )
Det gör vi ju redan.
Så i dit fall, anser du att Mona Sahlin har helt rätt ? ;)
om jag betalar skatt och får fortsätta att skjuta akan och kasta hgr för stålarna så är jag fortsatt "Monaanhängare",
risken finns dock att en hel del av våra slantar trillar ner i svarta hål.......
Vikström
Dec 20 2004, 19:50
QUOTE (Sgt1clHansson @ Dec 20 2004, 19:01 )
för att man inte är utbildad på något betyder det inte att man inget kan om det aktuella ämnet
Vet faktiskt inte hur mycket/litet hon vet, det intryck hon ger är att hon följer partipiskan.
Sgt1clHansson
Dec 20 2004, 20:01
QUOTE (fu. vikström @ Dec 20 2004, 19:50 )
QUOTE (Sgt1clHansson @ Dec 20 2004, 19:01 )
Vet faktiskt inte hur mycket/litet hon vet, det intryck hon ger är att hon följer partipiskan.
Känns som om det skulle spela liten roll.
Dåliga resultat är fortfarande dåliga resultat oavsett om ursäkten är partilojalitet eller inkopetens.
Vikström
Dec 20 2004, 20:24
QUOTE (Sgt1clHansson @ Dec 20 2004, 20:01 )
Dåliga resultat är fortfarande dåliga resultat oavsett om ursäkten är partilojalitet eller inkopetens.
Jovisst men det är knappast Lenis fel att FM håller på att barka åt fanders, grunden till det vi nu ser lades innan Björklund satt sin fot i regeringskansliet. Ja-sägarna på hkv bär minst lika stor skuld som alla politiker. Dom har haft alla möjligheter i världen att sätta ner foten långt tidigare. Och angående Lenis personliga stab och försvarsdepartementet i stort så består en del av den av militär personal, är underligt att dom inte sagt ifrån mer, om dom beslut som tagit varit helt vansinniga.
Sgt1clHansson
Dec 20 2004, 20:36
QUOTE (fu. vikström @ Dec 20 2004, 20:24 )
QUOTE (Sgt1clHansson @ Dec 20 2004, 20:01 )
Jovisst men det är knappast Lenis fel att FM håller på att barka åt fanders, grunden till det vi nu ser lades innan Björklund satt sin fot i regeringskansliet. Ja-sägarna på hkv bär minst lika stor skuld som alla politiker. Dom har haft alla möjligheter i världen att sätta ner foten långt tidigare. Och angående Lenis personliga stab och försvarsdepartementet i stort så består en del av den av militär personal, är underligt att dom inte sagt ifrån mer, om dom beslut som tagit varit helt vansinniga.
Jag antar att det är här jag borde säga det jag brukar säga när jag vet att det finns arga feminister i nätheten: "Problemet är att det är för lite K*K i Försvarsdepartementet"
Själv kvarstår jag vid min position: Hon må inte vara anledningen till försvarssituationen, men hon är inte någon lösning heller. Jag begär mer av en minister på den posten.
Hennes uppgift är i första hand att tillse att vi har det bästa möjliga försvaret. Det är inte att "sätta press på ekonomin" eller att spara så mycket hon kan. Hade hon varit uppgiftsorienterad i stället för partilojal hade hon sagt:
"Problemet är att alla MTRL-beställningarna som vi gjort tidigare äter upp budgeten. Besluten om dessa beställningar togs i ett annat säkerhetspolitiskt klimat. Vi kan inte idagsläget offra våran operativa förmåga, för att kompensera för tidigare tagna beslut. Försvarspolitiken måste vara ett område med såpass lång ekonomisk planering att vårat försvar alltid kan lösa samtiliga av dess uppgifter".
Magnus
Dec 20 2004, 21:14
QUOTE (Sgt1clHansson @ Dec 20 2004, 20:36 )
Jag antar att det är här jag borde säga det jag brukar säga när jag vet att det finns arga feminister i nätheten: "Problemet är att det är för lite K*K i Försvarsdepartementet"
Tror du att hon hade gjort ett bättre jobb om hon var man?
QUOTE (Magnus @ Dec 20 2004, 21:14 )
Det har förmodligen inte att göra med vad försvarsministern har eller inte har mellan benen, utan snarare innanför pannbenet. Det förstår nog du också om du vill.
VÅGA SÄGA IFRÅN.. tala om att FM inte längre är seriöst.
Till det behövs nog tyvärr någon som inte är partilojal och förmodligen inte politiker alls, utan en gammal bitter militär. Tyvärr kommer nog inte de i närheten av beslutsfattarna.
Sgt1clHansson
Dec 20 2004, 21:24
QUOTE (Magnus @ Dec 20 2004, 21:14 )
Läs hela delen du citerade.
Det syftar i första hand till att säga "de saknar handlingsförmåga"
I andra hand för att reta upp feminister (lite av min hobby).
...något annat har inte kön med saken att göra!
alla gnäller på Leni, och även om jag inte tycker särskilt bra om hennes förmåga att övertyga mig om att hon fattar välgrundade beslut och har svårt att argumentera i sak så ser jag fler syndabockar i sammnhanget.
inte minst inom själva FM finns en del av problemet, regeringen beslutar om besparingar och alla blir hysteriskas och säger att Leni skall lägga ner garnisionen i östersund, har inte AG GRO nånting med det att göra, vad har ÖB gjort?
Det enda ärligt lojala våran ÖB kunde gjort mot FM var att säga som det var till regeringen som tillsatt honom när besparingskraven kom:
jag kan inte lösa den upgiften!
men då hade regeingen sagt, jodå det går. det enda raka hade då varit att säga upp sig från sitt uppdrag, han har förmodligen det civila meritvärde det talas om så det hade nog inte varit omöjligt för honom att försörja sig och dessutom hade han blivit känd i hela världen som en uppriktig ärlig general.
motargumentet är då "vem skulle ta hans plats", ingen aning säger jag men hade det möjligtvis kunnat bli värre?
Rickard N
Dec 21 2004, 10:48
Eftersom jag inte har något förtroende för våra politiker alls så faller Leni in under den kategorin...
I ett visst land så var frågan om tidigare militär erfarenhet mer eller mindre avgörande i president valet.(Hur var det med dom där purple hearts en hur fick han dom?Och varför var verkligen Bush i National guardet?)
I ett annat land så rynkar man inte ens på näsan när en försvars minister tillsäts som aldrig burit uniform tidigare.
Plogbills citaten påminer mig om en viss "hippy" rörelse.......
Kvinnan är ett skämt. Ett hånlende mot Sveriges samtliga officerare.
I min åsikt så är hon en skamfläck på den Svenska flaggan.Att behöva förklara Svensk försvarspoletik för utlänningar har blivit för mig en total pina och skam!
Skäms du över att behöva förklara att Sveriges försvarspolitik har varit neutraliteten och alliansfriheten, att den har get oss 200 år av fred och vällstånd?
200 år av demokratisk framväxt, att det indirekt har gett oss möjligheten att bli världens bästa land för barn att växa upp osv osv.
från CIA wordfactbook:
"Aided by peace and neutrality for the whole 20th century, Sweden has achieved an enviable standard of living under a mixed system of high-tech capitalism and extensive welfare benefits"
Vi har max 1000 soldater om året på utlands tjänst? Eller är det mindre?
All vår kunskap och skicklighet håller på att dö ut.Vi håller på att bli extremt föråldrade.Inga nya officerare gör en hel del....
Vår militära makt har sjunkit rekord lågt.Vi är inte kapabla till att försvara vårt lands gränser.Än mindre sätta ut några större utlands styrkor.
Vi pratar om att vilja hjälpa till runt om i världen men vi vägrar att ingå i någon störa försvars alians.Vänsterpartiet med avgörande makt över FM har ju gång på gång utalat sitt förakt mot EU och en möjlig militär alians.
Den frågan man ofta får av utländska soldater eller utlänningar almänt om Sveriges försvar är.Vad gör ni nu? Vad har ni gort dom senaste 20 åren? Vad kan ni göra?
Om vi nu jämför med vad andra nationer runt om Europa klarar av att göra.
Hur stor inverkan har vi egentligen haft på konflikter runt om i världen?
Vi är något tandlösa i min åsikt.Vi är betydligt mer tandlösa en vad vi skulle kunna vara om inte det var poletik som styrde över förnuft
att den har get oss 200 år av fred och vällstånd?
Nykel ordet är oss.Vad har vid gort på den internationella arenan dom senaste 20 åren? Vad har vi gort för att främja demokrati fred och vällstånd i andra länder?Vad kommer vi göra?
Kriteserar inte vår militära historia utan vår framtid.
Edit ändrade årtalen.50 år tillbaka är irelivant.Det vi gorde då skäms jag inte över
för mig går det vi har gjort utomlands med vår FM ihop med vår försvarspoitik sen finns det något som heter försvarsbudget.
Jag tycker det det är hur bra som helst att vi kan svara på frågor om vad vi gjort dom senast 20 åren med: ingenting, vi har varit på en del missioner för freden men vi har inte bidragit med stridande trupp. Det är just därför vi har så bra rykte utomlands, folk ser oss inte som lakejer för USA, Förenade kungadömet, Frankrike, Ryssland osv osv dom ser oss som en neutral makt och det är iallafall för mig värt 1000 gånger mer än att bomba sönder oskyldiga människor i Irak.
sen så kritiserar, jag inte våran militära historia, även om jag har den rättigheten,sedan 1814 har dom skött sig hur bra som helst.
Inann dess så hade dom ju inte så stort mer än att följa dom direktiv som Kung/Riksdag gav ut.
Och vår framtid ser ljus ut, inga tecken på att främande makt ska invadera oss, vi lägger grunden nu till ett effektivt, nytt och modernt försvar.
framtiden ser ljus ut.
Det är mitt sett att se på det hela.
Vikström
Dec 21 2004, 18:09
@Flo
Jag blir mer oroad för att skolministern inte sköter sitt jobb när jag läser dina inlägg.
vi lägger grunden nu till ett effektivt, nytt och modernt försvar.
framtiden ser ljus ut
Det är ett sätt att se på det.Nerläggning av det lilla försvar vi har är mitt sett att se på det.
mina stavnings kunskaper är inte på top.Har du nåt problem med det? fu. vikström
Om du har svårt att förstå vad jag skriver så är det bara att fråga så ska jag försöka förtydliga.Om inte så ser jag inte problemet.
QUOTE (Flo @ Dec 21 2004, 18:24 )
Om inte så ser jag inte problemet.
Problemet är att när du uttrycker dig i skrift så får dina argument inte samma genomslag, oavsett om vi förstår vad du menar eller inte. Orättvist? Javisst, men livet är fullt av orättvisor.
QUOTE (BJE @ Dec 21 2004, 19:07 )
QUOTE (Flo @ Dec 21 2004, 18:24 )
Om inte så ser jag inte problemet.
Problemet är att när du uttrycker dig i skrift så får dina argument inte samma genomslag, oavsett om vi förstår vad du menar eller inte. Orättvist? Javisst, men livet är fullt av orättvisor.
Om ni fattar vad jag menar så går min punkt igenom.Då i min åsikt kvittar det.Är för övrigt mitt problem.Om ni vill diskutera mina stavnings kunskaper så kan ni göra det privat.Har ingeting med denna tråd att göra.....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.