QUOTE (A2Keltainen @ Jan 7 2005, 10:44 )
QUOTE (eskil @ Jan 7 2005, 08:54 )
Om det är så att en PCI-plats delar IRQ ned AGP-platsen kanske julenissens tips om ett 4-portars nätverkskort inte är så dumt ändå, det tar väl bara upp en PCI-plats/IRQ?
Ett av nätverkskorten (det i PCI-platsen närmast AGP-platsen) delar IRQ med grafikkortet nu, och det fungerar utmärkt nu när jag bara har tre nätverkskort istoppade. Problemet uppstår när jag stoppar in det fjärde nätverkskortet, som inte delar IRQ med något annat.
Hmmm. Något annat som kolliderar dårå? DMA eller IO adresser kanske?
Fliken "Intergrated Perferials" (eller vad det nu heter) i BIOS brukar kunna ge ledtrådar om sådant.
Annars; ny moderkaka.
Jag älskar mina Asus P2B (har fyra stycken), då jag har stor erfarenhet av dem och de är klockstabila i övrigt (jag har aldrig haft något problem med dem tidigare). Så jag tänker gå rätt så långt innan jag ger upp med dem för detta ändamålet. Jag ser dessutom en klar poäng i att ha så likadana hårdvarukonfigurationer som möjligt i mina maskiner, då det ger fördelar vad gäller möjligheterna att få erfarenhet av hur ens hårdvara beter under många omständigheter, och därmed hitta stabila konfigurationer. Jag har därför exempelvis ett Matrox G200 som grafikkort i brandväggen/routern, trots att det är enorm överdöd vad gäller grafikprestanda för den maskinen, då jag standardiserat på Matrox Gxxx-serie som grafikkort för alla maskiner jag kan ha sådana i (d.v.s. exempelvis inte min Apple PowerBook eller min Sun SPARCstation 5).
Gee man! Har du en Sparc 5:a!? Och den går fort, eller?
Vi som precis har lyckats bli av med (nästan) alla Ultra 5:or!
Varför vill du för övrigt ha så många närverkssladdar till din dator? Kan du inte spara in ett eller två kort genom att använda virtuella interface?
Den konfigurationen jag har nu är av säkerhetsskäl i mina paranoida ögon Den Rätta . Jag ser inte heller några problem i att ha många sladdar, då buntband är billiga.
Jag skulle inte heller vilja ha flera nätverk i samma sladd om det inte är nödvändigt. Buntband är av ondo för övrigt. Använd kardborrband.
Borde vi för övrigt inte ha den här diskussionen i den här eller någon annan datorsupport-tråd?