Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nu är det slut!
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Nummer 28
Idag togs så belutet om framtiden för I5, F4, P18, P10, Amf4, K4, MBS O m.fl.

För 8 minuter sedan och 58 sekunder sedan beslutade riksdagen att bifalla regeringens propp FB04. Dessa regementen, flottiljer och andra förband påbörjar nu den långa vandringen till avveckling och skall inom två år uppstiga till den himmel för andra regementen och förband vars existens nu endast finns hos de som tjänstgjort på dessa avvecklade förband.

Därmed är FB 04 över för den här gången...men det är fyra år kvar till FB08... unsure.gif
simon
Och låt oss hoppas att den stora regementsdöden till slut har tagit sitt sista bett....

(men det har många sagt långt före mig)
vagvisaren
Nu kommer det bara finnas ett enda arméflrband kvar i Norrland och det är I19! det är helt ofattbart att det här klubbades banghead.gif
[MPJ]Sgt.Ratchak
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOO *andas in* OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

banghead.gif Ratchak bong.gif Regeringen

EDIT: Formatera
Holmlund K4 97/98
Tråkigt, men just nu gäller det att blidka framåt och se utvecklingsmöjligheterna.
zultan
ska inte jägarna från k4 flyttas till boden?
eller läggs det ner helt?
FhF laddare
Detta är skrattretande! För första gången i Sveriges historia så har kommunister rlwhore.gif Så har dom oxå inflytande med vårat försvar att göra!!
Dags att bilda pakt med Ukraina! Samma färg på våra flaggor å kommunister styr landet! Ser fram imot till FB08 biggrin.gif
Då blir det väl obligatoriskt med att ge order på Ukrainska
Ett jävla svek imot försvarsanställda å Svenska folket
NDR
För att säkra en civil utveckling och en militär närvaro i Arvidsjaur de kommande åren skall ett centrum för test- och övningsverksamhet i subarktisk miljö utvecklas. Den ska bestå av en civil och en militär del.

Civilt inrättas ett internationellt centrum för civil test- och provverksamhet för att utveckla Arvidsjaurs unika egenskaper som en internationell test- och provplattform.

Den militära test- och övningsverksamheten skall utvecklas. I Arvidsjaur bör enligt utskottets mening skapas en försvarsmaktsgemensam resurs för sådan utbildning och övning som kräver eller gynnas av subarktisk miljö. För detta syfte bör delar av den nuvarande verksamheten i garnison Boden under beteckningen "utvecklingsenhet vinter" kunna driva sin verksamhet med lokalisering till Arvidsjaur. Denna verksamhet organiseras lämpligen som ett detachement under Bodens garnison och I 19. Enligt utskottets bedömning bör därvid utbildning ske i Arvidsjaur för jägare under I 19, dessutom kan fallskärmsjägare, markstridsförband, hemvärn och frivilligorganisationer samt special- och säkerhetsförband vinterutbildas i Arvidsjaur.

Utskottet förutsätter att den civila test- och provverksamheten tillsammans med den försvarsmaktsgemensamma verksamheten och ett detachement i Arvidsjaur kommer att vara av samma personella omfattning som den tidigare verksamheten vid K 4.

Detta bör ges regeringen till känna.

http://www.riksdagen.se/debatt/200405/utsk...öU5/htframe.htm
FhF laddare
Genom att flytta K4 å ha kvar lokalerna i Arvidsjaur kommer kosta dryga 100 milijoner extra för försvaret! i en 4 års period Än att ha kvar K4 som förband i Arvidsjaur
darkstar
Skulle vilja säga så här: "Det är nu det börjar". Jag vill se helheten även om det är tråkigt för personer och orter.
Noname
QUOTE (Leni Björklund)
"Försvarsmaktens nya huvuduppgift blir nu att ha förmåga att utföra väpnad strid."

Jasså? blink.gif

Vi kan nu påbörja arbetet med framtidens försvar
Johage
GGGGGGGGGGGRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! banghead.gif banghead.gif banghead.gif banghead.gif banghead.gif

5.gif FB04 rlwhore.gif
superapan
QUOTE (Pegin @ Dec 16 2004, 20:06 )
QUOTE (Leni Björklund)
"Försvarsmaktens nya huvuduppgift blir nu att ha förmåga att utföra väpnad strid."

Jasså? blink.gif

Vi kan nu påbörja arbetet med framtidens försvar

Ehh, vad hände med "Hävda våran territoriella integritet, skydda landet mot väpnat angrepp"? Det ska FM alltså inte göra längre? Vem skall det då?
målobs
QUOTE (FhF laddare @ Dec 16 2004, 18:47 )
Genom att flytta K4 å ha kvar lokalerna i Arvidsjaur kommer kosta dryga 100 milijoner extra för försvaret! i en 4 års period Än att ha kvar K4 som förband i Arvidsjaur

Källa på det tack.
NDR
QUOTE (FhF laddare @ Dec 16 2004, 19:47 )

I Boden är lokalhyran 25 miljoner per år(delar av gamla ING området). Det var tänkt att bara nyttjas under ett år men vid en flytt så har FMLOG anmält att lokalerna måste kvarhållas längre.

I arvidsjaur är driftkostnaden för lokalerna 22 miljoner per år.

Den besparing på 22 miljoner som skulle göras blir en förlust på -3 milj vid ev flytt!
FhF laddare
I Arvidsjaur så kommer dom det stå tomt å man kommer elda för kråkorna! medan i Boden finns det personal i karsernerna
Källan var Rapport kl 19 30
Särimner
Tja, vad kan man säga? Det känns snopet minst sagt. Det är frustrerande när något som ligger en varmt om hjärtat påverkas och man inte kan göra något åt det. Ungefär som när lillflickan fick cancer... Även om det var hårdare för mig personligen så visst känner man igen de frustrerande känslorna innan man inser att det handlar om att köpa läget, bita ihop och göra det bästa av situationen.

Även om hotbilden inte finns så känns det som om vi i nuläget är helt utelämnade mot angrepp utifrån. Jag hoppas innerligt att de som analyserat den säkerhetspolitiska situationen i närområdet gjort ett ordentligt jobb...
KaffeKalle
QUOTE (NDR @ Dec 16 2004, 21:08 )
QUOTE (FhF laddare @ Dec 16 2004, 19:47 )

I Boden är lokalhyran 25 miljoner per år(delar av gamla ING området). Det var tänkt att bara nyttjas under ett år men vid en flytt så har FMLOG anmält att lokalerna måste kvarhållas längre.

I arvidsjaur är driftkostnaden för lokalerna 22 miljoner per år.

Den besparing på 22 miljoner som skulle göras blir en förlust på -3 milj vid ev flytt!

Helt fantatiskt, staten tar så bra betalt av sig självt att den kommer bli bankrutt..

Samtliga byggnader i FM är redan byggda och betalda för, right? Jag kan OMÖJLIGEN tänka mig att K4 kostar 22 mille per år i underhåll, alltså är det hyran som spökar - som tas ut av det statliga företaget Vasakronan.

FMLOG flyttade hellre till nya, fräscha lokaler på Tegeluddsvägen inne på Östermalm, det var BILLIGARE än Vasakronans slitna lokaler/baracker i Ursvik.

"Bra eller anus?"
Lt P
Officerskåren tiger och lyder.

Tyvärr så har de försvarsanställda mycket sig själv att skylla för att situationen blivit som den är. Hotbilden mot Sverige kan de förstås inte göra mycket åt, men de om några kunde göra regeringen uppmärksam på att besluten saknar förnuft. I stället väljer landets officerare som vanligt att lyda order och knota på som vanligt och gnälla i matkön, på mässen och på befälsrum. Visst finns det undantag, såsom det s.k. översteupproret och några enstaka debattörer, men mer än så blir det tyvärr inte. Den kompetens och erfarenhet som den samlade officerskåren sitter på behåller de för sig själva vilket resulterar i onödigt slöseri med skattepengar och än fler bittra förtidsavgångna officerare.

Att ingen startat upp en samlad slagkraftig intresseorganisation är för mig obegripligt. Det enda som synts är det smutskastande "varförskadelägganerossnärdeandradärnereärsämreänoss" som dök upp i Östersund.

Det var mina 10 öre i frågan.
Magnus Redin
QUOTE (Lt P @ Dec 17 2004, 10:07 )

Tyvärr så har de försvarsanställda mycket sig själv att skylla för att situationen blivit som den är. Hotbilden mot Sverige kan de förstås inte göra mycket åt, men de om några kunde göra regeringen uppmärksam på att besluten saknar förnuft. I stället väljer landets officerare som vanligt att lyda order och knota på som vanligt och gnälla i matkön, på mässen och på befälsrum. Visst finns det undantag, såsom det s.k. översteupproret och några enstaka debattörer, men mer än så blir det tyvärr inte. Den kompetens och erfarenhet som den samlade officerskåren sitter på behåller de för sig själva vilket resulterar i onödigt slöseri med skattepengar och än fler bittra förtidsavgångna officerare.

Att ingen startat upp en samlad slagkraftig intresseorganisation är för mig obegripligt. Det enda som synts är det smutskastande "varförskadelägganerossnärdeandradärnereärsämreänoss" som dök upp i Östersund.

Har officerskåren satts på samma plats som kungen?
Att de skall vara ett ornament och inte en aktiv del
av demokratin?

Det är bra för landet med kompetenta och styrbara
tjänstemän och hur skulle det bli om det var
generalerna som förde utrikespolitiken? Men det
förutsätter att styrningen är sund. (Den kan iofs bli
väldigt mycket värre innan det är bättre med
militärdiktatur, det går att byta ledning i allmänna
val och teoretiskt skulle systemen sedan kunna
förnyas, det gick på 1800 talet när det var
genomkorrupt. )

Jag uppfattar makten i sverige som att den är ingift
med tjänstemannakadrerna och att en av statens
viktigaste uppgifter i praktiken är att hålla många
partitrogna tjänstemän med jobb.

Kanske har officerskåren gett upp och köpt läget och
anpassat sig till det? För vad har man för att man är
idealist och sätter ett väl utfört jobb främst? Kanske
blir man då bara en arbetslös stackare. Det är bättre
att vara tyst, få sin lön och kanske smyga in lite bra
jobb om det inte stör något viktigare mål?

En anledning att inte lägga så mycket ansvar på
officerare för att de inte har engagerat sig är att de
MÅSTE lyda för att organisationen skall fungera under
krig. En olydig militärkultur blir en icke fungerande
kultur. Det ger extra ansvar för de högre officerarna.

När försvann den naturliga dialogen mellan höga
officerare och ledande politiker om det gamla
gemensamma målet att ge landet trygghet? Det som
tidigare var det viktigast målet och det var väl så att
glesbygdspolitik, industripolitik, osv utnyttjades
för att få ett bättre försvar? Eller har det alltid varit
tvärt om?
Magnus Redin
Det är lite irriterande att nästan bara ha massmedia att
utgå ifrån för att hitta varför så mycket går åt skogen.
Sätter man ned tre tältpinnar i en triangel och kallar dem
för "korruption", "inkompetens" och "naivitet" och drar ett
snöre runt dem får man en stor yta med möjliga
kombinationer som förklara varför tex försvaret fungerar
så uselt.
lanrezac
Vem är det som i slutändan bestämmer om vilka ska bli Överstar och Generaler ?? om inte politikerna, så det kan inverka menligt på din karriär om du går ut i media och klagar.
jake the snake
QUOTE (Lt P @ Dec 17 2004, 10:07 )

Jag hade inte gillat att bo i ett land där militärer är en maktfaktor i politiken. Faktiskt. Vi ska vara instrumentet som politikerna förfogar över när det behövs ta till våld, vi ska inte själva bli egenmäktiga och ha för många åsikter. Då är gränsen mellan demokrati och militärstat kanske inte så långt borta som man må tro.
En hund ska lyda sin husse. Och militärens husse är staten.

Det finns inget egenintresse i att ha regementen för sysselsättningens skull. Statens behov av militär förmåga måste styra. Det är det som bland annat folk på I 5 som galer i högan sky, samt Vänstern vad gäller K 4, inte förstår.
Om staten tycker att I 5 är överfödigt, då är I 5 överflödigt. Om staten tycker att P 7 är överflödigt, då är P 7 överflödigt.
Oavsett vad officerarna där må tycka.
SFC
QUOTE (jake the snake @ Dec 20 2004, 17:45 )
Det finns inget egenintresse i att ha regementen för sysselsättningens skull. Statens behov av militär förmåga måste styra. Det är det som bland annat folk på I 5 som galer i högan sky, samt Vänstern vad gäller K 4, inte förstår.
Om staten tycker att I 5 är överfödigt, då är I 5 överflödigt. Om staten tycker att P 7 är överflödigt, då är P 7 överflödigt.
Oavsett vad officerarna där må tycka.

Jag håller helt och hållet med dig, men kräver då också samtidigt att staten på ett korrekt sätt redogör för detta!

Att avfärda dina kollegor i norr (snart fd kollegor) som några som galer och inte förstår tycker jag är synnerligen smaklöst...
lanrezac
Jake the snake
Jag hade inte gillat att bo i ett land där militärer är en maktfaktor i politiken. Faktiskt. Vi ska vara instrumentet som politikerna förfogar över när det behövs ta till våld, vi ska inte själva bli egenmäktiga och ha för många åsikter. Då är gränsen mellan demokrati och militärstat kanske inte så långt borta som man må tro.
En hund ska lyda sin husse. Och militärens husse är staten

Så till skillnad från civila så får inte Militärer uttrycka sina åsikter och i god demokratisk ordning skapa opinion för eller emot politiska beslut? Officerare kanske ska vara förhindrade att bli invalda i Riksdag och kommunalfullmäktige ? Jag vet ett land som hade det systemet med ovillkorlig lydnad, många av det landets militärer dömdes i Nurnberg.......
jake the snake
QUOTE (SFC @ Dec 20 2004, 18:15 )
Att avfärda dina kollegor i norr (snart fd kollegor) som några som galer och inte förstår tycker jag är synnerligen smaklöst...

Jag drar inte alla officerare från I 5 över en kam här. Absolut inte. Men jag har sett exempel på folk från exempelvis I 5 som har argumenterat helt osakligt och till och med ljugit i debatten som föregick Beslutet.
Alla har rätt att kämpa för sin överlevnad, helt klart. Jag har stor respekt för officerarna på I 5 och deras kamp för ett fortsatt I 5 men man ska inte fara med osanningar anser jag.
jake the snake
QUOTE (lanrezac @ Dec 20 2004, 18:45 )
Jake the snake
En hund ska lyda sin husse. Och militärens husse är staten

Så till skillnad från civila så får inte Militärer uttrycka sina åsikter och i god demokratisk ordning skapa opinion för eller emot politiska beslut? Officerare kanske ska vara förhindrade att bli invalda i Riksdag och kommunalfullmäktige ? Jag vet ett land som hade det systemet med ovillkorlig lydnad, många av det landets militärer dömdes i Nurnberg.......

Jo, men som privatpersoner. Inte som organiserad yrkeskår. Det är inte vår uppgift. Jag förstår inte hur du kan dra Nazityskland som argument mot mig?
Det är ju precis det jag inte vill uppnå?
LeadHead
Om jag har fattat det hela rätt så blir väl inte I 19 det enda arméförbandet i Norrland. Man ska väl flytta Artreg till Boden?

Någon som vet hur det är tänkt att man ska bära sig åt rent traditionsmässigt? Flyttar man upp A 9 och lägger ner Norrlands Artilleribataljon eller lägger man ner A 9 och återupprättar A 8?
Noname
QUOTE (LeadHead @ Dec 20 2004, 19:08 )
Någon som vet hur det är tänkt att man ska bära sig åt rent traditionsmässigt? Flyttar man upp A 9 och lägger ner Norrlands Artilleribataljon eller lägger man ner A 9 och återupprättar A 8?

Man flyttar upp Artilleriregementet (A 9) och lägger ner Artbat. Således kommer artreg i Boden heta A 9 (men bodensarna kommer alltid kalla sitt artilleri för A 8).
lanrezac
Jake the Snake: "En hund ska lyda sin husse. Och militärens husse är staten"

Det var den meningen som fick mej att dra paraleller till Krigsförbrytartribunaler. Förövrigt kan jag inte se några problem att man demokratiskt motarbetar tex FB04 genom opinonsbildning, namlistor, insändare mm. Statskupper kan du nog glömma, det finns ingen chans i helvetet att man skulle kunna ta makten i mer än några dagar laugh.gif
jake the snake
QUOTE (lanrezac @ Dec 21 2004, 00:07 )
Jake the Snake: "En hund ska lyda sin husse. Och militärens husse är staten"

Det var den meningen som fick mej att dra paraleller till Krigsförbrytartribunaler. Förövrigt kan jag inte se några problem att man demokratiskt motarbetar tex FB04 genom opinonsbildning, namlistor, insändare mm. Statskupper kan du nog glömma, det finns ingen chans i helvetet att man skulle kunna ta makten i mer än några dagar laugh.gif

Håller du inte med mig om att en militär som inte lyder staten är ett tecken påen dålig stat eller början på militärstyre?

Jag vidhåller att som privatpersoner har man rätt att vara politiskt aktiv, men inte i yrkesrollen. Man går inte i demonstrationståg i uniform osv. Det är grundläggande.
lanrezac
Jake the Snake:
Håller du inte med mig om att en militär som inte lyder staten är ett tecken på en dålig stat eller början på militärstyre

Jo om du med en dålig stat menar en stat som ger order om tex folkmord

Om vi går tillbaka till FB04, anser du att Svenska folket har fått bra information om vad det kommer att ha för konsekvenser, och då menar jag inte arbetstillfällen ? eller fanns det något sätt att sprida den här kunskapen ?
jake the snake
QUOTE (lanrezac @ Dec 21 2004, 00:55 )
Jake the Snake:
Håller du inte med mig om att en militär som inte lyder staten är ett tecken på en dålig stat eller början på militärstyre

Jo om du med en dålig stat menar en stat som ger order om tex folkmord

Om vi går tillbaka till FB04, anser du att Svenska folket har fått bra information om vad det kommer att ha för konsekvenser, och då menar jag inte arbetstillfällen ? eller fanns det något sätt att sprida den här kunskapen ?

Jag menar bland annat att stater som utför folkmord är dåliga ja.

Varför är det viktigt för Svenska folket att få information om FB 04? Vad gör det för skillnad? Det är ju inte dom som tar beslutet utan folkvalda politiker? Räcker det inte med dom?
Ska arbetstillfällen ha något att göra med Försvarsmakten?
Ska inte landets behov av förband och militära förmågor styra?
lanrezac
lanrezac:
och då menar jag inte arbetstillfällen

Informera folk om vad det innebär så kan några kanske klara av att jämföra detta med resultatet och straffa vissa partier i valet, demokrati va. salute.gif "All makt utgår från folket" RF
Noname
QUOTE (jake the snake @ Dec 21 2004, 00:59 )
Varför är det viktigt för Svenska folket att få information om FB 04? Vad gör det för skillnad? Det är ju inte dom som tar beslutet utan folkvalda politiker? Räcker det inte med dom?

Här tycker jag att du är ute på riktigt hal is! Regering och riksdag är ingen sluten sällskapsklubb som styr för att de själva ska ha det bra. Alla beslut de tar är till för att främja medborgarna i det här landet!
Självklart har de då en redovisningsskyldighet för deras beslut. Som Lanrezac skrev; "All makt utgår från folket". Får vi inte reda på vilka beslut som fattas har vi ju ingen chans att om nödvändigt rätta till det genom våra riksdagsledamöter eller genom att vi väljer en ny regering. Eller hur?

QUOTE ( jake the snake)
Håller du inte med mig om att en militär som inte lyder staten är ett tecken på en dålig stat...?

Det här handlar inte om att "inte lyda staten". Jag förstår inte varför du drar det så långt, håll det på den nivå det faktiskt är; att FM-anställda i olika former kritiserar beslutet. Det är en VÄLDIGT stor och framförallt VIKTIG distinktion mellan att kritisera på grund av oliktänkande och att inte lyda. Håller du inte med om det är det ingen idé att diskutera vidare. Det är faktiskt en grundläggande rättighet vi har att kunna framföra våra åsikter, oavsett om det sker i egenskap av yrkesman eller privatperson. Kan man inte det, då kan vi börja prata om militärstat och Nazityskland.

Jag börjar också undra vad du har för syn på dina kollegor om du befarar en militärstat om man som yrkesman går ut och kritiserar ett beslut taget av en överordnad?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.