Angående kamera så stod det ju i senaste skrivelsen ungefär: ta ej med dyra kapitalvaror så som kamera, dator osv. sen är det nog som simon skriver att vi kommer få väldigt lite tid till at ta några bilder. Men det är väl inte heller helt omöjligt att befälen kommer att ta en del bilder som man kanske får se någon gång.
@Bigfoot
Jag kan säga att jag kommer att göra mitt bästa under min tid på FJS. Jag tror att de allra flesta kommer att göra vad de kan. Sen får man ju se om det räcker. Åker man på en rejäl skada är det inte mycket man kan göra.
Jag kan förstå att det känns surt att inte få möjligheten att söka, men du kanske kan prova att söka till nästa inryckning 2006? Ring eller skriv till pliktverket och säg att du vill söka FJS. Det blir väl nya uttagningar till vintern antar jag. Du kanske kan få slippa rycka in på k4 och istället göra FJS. Jag tycker att det låter konstigt att du ska liga inne i två år. Kan du förklara mer ingående varför?
QUOTE (Kulan @ Jul 27 2005, 21:55 )
Angående kamera så stod det ju i senaste skrivelsen ungefär: ta ej med dyra kapitalvaror så som kamera, dator osv. sen är det nog som simon skriver att vi kommer få väldigt lite tid till at ta några bilder. Men det är väl inte heller helt omöjligt att befälen kommer att ta en del bilder som man kanske får se någon gång.
Sannolikt är det ansvarsdelen när prylarna gör sönder osv man vill undvika.
En vanlig kamera överlever sannolikt inte FJS och då är ju en billig engångskamera utmärkt.
Men fotografering ska ju godkännas först och någonting säger mig att det inte godkänns under testperioden.
Dom kort man lyckas ta kommer ju att vara guld värda efter muck.
Bigfoot
Jul 28 2005, 17:00
anledningen att jag och dom som tjænst gör med mig kommer att ligga i 2 ar ær den.
som ni vet so byter försvaret utb nu, fron det gammla systemet till 11 monaders grund utb för alla utbildningar.och vi po kb k4 har lyckats hamna mitt i denna spricka mellan utb systemen. so vi moste genomföra först det gammla systemet 15 monader. och sedan göra den nya 11 monader(+6 monader om man skriver kontract). varför det ær so hær vet jag inte men alla jag har ringt sæger att japp so blir det för oss.
jag vet inte om vi ær dom ænda som moste göra dubbla utb eller om det finns fler förband.
om ni vet om fler förband som gör dubbla utb so var vænlig berætta
QUOTE (Bigfoot @ Jul 28 2005, 17:00 )
anledningen att jag och dom som tjænst gör med mig kommer att ligga i 2 ar ær den.
som ni vet so byter försvaret utb nu, fron det gammla systemet till 11 monaders grund utb för alla utbildningar.och vi po kb k4 har lyckats hamna mitt i denna spricka mellan utb systemen. so vi moste genomföra först det gammla systemet 15 monader. och sedan göra den nya 11 monader(+6 monader om man skriver kontract). varför det ær so hær vet jag inte men alla jag har ringt sæger att japp so blir det för oss.
jag vet inte om vi ær dom ænda som moste göra dubbla utb eller om det finns fler förband.
om ni vet om fler förband som gör dubbla utb so var vænlig berætta
Det är väl bara att tacka och ta emot...
En annan fick ju nöja sig med ynka 10 månader...
röjsop
Jul 28 2005, 17:44
@Bigfoot:
Jag hade varit mer glad åt 18 månader K4 än 15 månader FJS. Längre utbildning med möjlighet att vara Patrull/gruppchef. Annars är det bara att söka! Sök till A-dyk också, där behöver dom alltid pannben.
Rokare
Jul 28 2005, 18:34
Sök till A-dyk också, där behöver dom alltid pannben.
Man har aldrig kunnat söka A-dyk inledningsvis Röjsop, det blir KJ först...
Sök KJ, oroa dig för om du kommer klara Gröntjänsten. SEN kan du börja lura på A-dyk.
GMY
röjsop
Jul 28 2005, 22:09
Jag tyckte KJ var värre än A-dyk, så vill man ha något riktigt hårt räcker det nog med KJ. A-dyk tycker jag är roligare än KJ då du får en mycket större frihet i ditt krigande.
Rokare
Jul 30 2005, 16:11
Hej
Då får man väl ta och önska herrarna lycka till. Kan bli en intressant tid som ni har framför er, förvalta den väl! Som ett sista ord på vägen (
som om jag skulle vara i det minsta position att få ge sådana till er 
) så får man väl säga att nu är det dags att "blanka sig", att sluta fundera på vad som händer om två dagar, om två timmar, om två minuter utan endast fokusera på vad som skall göras för stunden, och göra detta till 100%.
Tipset kanske låter fånigt, men faktum är att jag sett en och annan bra kille knäckas just för att man tänkt "Fan, hur länge skall detta hålla på osv.." Så ta nu och nolla er på bästa sätt,. Glöm allt vad soldf heter. Glöm alla visdomsord som folk, undertecknat inkluderat, har gett er. Glöm hur mycket ni tränat innan. Radera allt som ni hört om hur FJS kan tänkas bli, hur andra har haft det där. Glöm öl, flickvän, polare, familj osv... Glöm för guds skull vad andra skulle tycka om er som blivande/icke blivande FJS.
Nu finns det bara ett enda fokus, en enda uppgift.. så... framåt. Det finns bevisligen ett antal kullar innan er som klarat detta, det ställs med andra ord inga omöjliga krav... Kom ihåg det.
GMY och lycka till.
ps. Skall bli kul att se om det kommer skrivas något i denna tråden när ni kommer tillbaka.. eller om ni kommer så på "förbands-snack" ur en annan synvinkel sen.. ;) ds...
Stella-Polaris
Jul 30 2005, 17:51
Instämmer med rokare och vill lägga in mitt eget lilla tips:
Varje steg tar dig närmare målet även om riktningen är 180 grader åt andra hållet. Alltså, traska på och ta ej för givet var målet ligger...... varje steg för dig närmare och du orkar alltid ta ett steg till..
Elstot
Jul 31 2005, 12:44
Jahapp, då är det bara en stund kvar till man seglar ut mot vad som förhoppningsvis blir vårat livs största äventyr hittils. Jag kan bara säga att jag är redigt nervös, men det är skönt att jag åker ned med några andra härifrån, så man har någon att snacka med på vägen dit.
På återseende om tre veckor.
Timmyy
Jul 31 2005, 12:48
Lycka till nu!
sugadaddy
Jul 31 2005, 14:51
hoppas att mitt knä håller.
106
Hoppas att min förkylning inte kommer tillbaka.
25
Ja! nu är det bara att kasta sig rakt ut i det okända! Det finns bara en väg och den går framåt! Jag önskar mina blivande kamrater och mig själv lycka till!
tommyli
Jul 31 2005, 21:00
vill bara säga lycka till, Lundqvist, Town och alla ni andra som rycker in imorgon. Själv kommer jag rycka in på LG MP/Säk imorgon så man kan vara lite nervös med er ;) hoppas ni får ett helvete hehe
QUOTE (röjsop @ Jul 28 2005, 23:09 )
Jag tyckte KJ var värre än A-dyk, så vill man ha något riktigt hårt räcker det nog med KJ. A-dyk tycker jag är roligare än KJ då du får en mycket större frihet i ditt krigande.
Skulle du kunna utveckla lite?
Edit: jag tänkte främst på "friheten i krigandet".
åkte förbi årets aspiranter idag..de höll på att kratta rabatter
Timmyy
Aug 18 2005, 22:18
vafan!?! Kratta rabatter? Det är väl inte trädgårdsmästare de utbildas till? ;)
röjsop
Aug 19 2005, 10:04
@Gunn0r:
A-dyk agerar i små grupper och behöver därför inte förflytta sig i någon speciell "formation" som KJ behöver, utan patrullen får ett uppdrag och sedan är det upp till patrullchefen(eventuellt tillsammans med fartygschefen på miniubåten) på att bestämma hur uppgiften ska lösas.
hagafors
Aug 19 2005, 13:39
QUOTE (röjsop @ Aug 19 2005, 10:04 )
@Gunn0r:
A-dyk agerar i små grupper och behöver därför inte förflytta sig i någon speciell "formation" som KJ behöver, utan patrullen får ett uppdrag och sedan är det upp till patrullchefen(eventuellt tillsammans med fartygschefen på miniubåten) på att bestämma hur uppgiften ska lösas.
Vad menar du med "speciell 'formation'"? Så vitt jag har märkt så är inte det några större skillnader mellan KJ och A-dyk när det handlar om hur en patrull traskar omkring i skogen för att lösa en uppgift eller hur insatsplaneringen för den uppgiften går till. Däremot så kan ju KJ-patrullerna gruppera för att t.ex. med en pluton ta terräng, och då behövs ju såklart lite styrningar.
Rokare
Aug 19 2005, 15:48
QUOTE (röjsop @ Aug 19 2005, 11:04 )
@Gunn0r:
Det där får du nog ta och utveckla lite, dels det med formation.. men gärna också FC M-Ubåt. Är det anselm som kör ;)
GMY
QUOTE (röjsop @ Aug 19 2005, 10:04 )
@Gunn0r:
@röjsop:
Helt ödmjukt frågar jag mig hur och vilken anknytning du har till Adyk/KJ utbildningen som sker idag?
Jag som gjorde lumpen för 10 år och har haft kontakt med utbildningen ett par år efter det känner mig idagsläget hyffsat "ifrånsprungen".
Men hur känns det för dig som som gjorde GU/KJ 1976?
Jag antar att du har god insyn just nu eftersom att du uttalar dig som om du har stenkoll på nuvarande utbildningar. För det kan väl inte vara så att du bygger dina inlägg på snart 30 år gammal upplevelse/fakta?
Allra ödmjukast
//69:an
Går det inte att splitta denna tråd så att ni tar KJ/A-dyk-diskussionen i en separat tråd. Jag blir så nyfiken varje gång det står att det är ett nytt svar i FJS-tråden och så handlar det om hur A-dyk utbildar. Vill ju veta om aspiranterna har klarat sig.
Elstot
Aug 19 2005, 21:55
Fallskärmsjägaraspirant 139 anmäler sig för vistitation efter avklarad testperiod!
Stolt som en tupp, trött som fan. Frågor på det? Godnatt!
Oj jävlar, så du klarade det?
Grattis som fan! Ska väl kanske inte fråga hur det var eftersom jag kan räkna ut vad svaret blir. Frågar istället, var det många som inte klarade det?
Elstot
Aug 20 2005, 08:48
QUOTE (MastY @ Aug 20 2005, 00:08 )
Grattis som fan! Ska väl kanske inte fråga hur det var eftersom jag kan räkna ut vad svaret blir. Frågar istället, var det många som inte klarade det?
49 ryckte in, 34 stod på benen igår.
Kulan anmäler sig efter avklarad testperiod.
SLUT Frågor förbjudna.
Fyfan, så det var ett gäng som föll bort iaf. Men hur beräknar de egentligen det där? De vet ju inte hur många som kommer falla bort eller anpassar de det där själva genom att utesluta vissa?
Men men, grattis som fan, till er båda och resten som har klarat det. Nu börjar väl den riktigt utbildningen!
QUOTE (Elstot @ Aug 20 2005, 09:48 )
Vad händer med de som avbryter testperioden, erbjuds de att tjänstgöra vid annat förband eller blir det ingen värnplikt för dem?
QUOTE (Kulan @ Aug 20 2005, 21:39 )
Kulan anmäler sig efter avklarad testperiod.
SLUT Frågor förbjudna.
Vilken del av det sistnämda förstod ni inte?
Jag kan ganska så säkert påstå att informationsflödet i den här tråden sakta kommer att försvinna. Det brukar det göra. Vi har ju haft likadan trådar för tidigare årskullar.
De som inte klarar testperioden har tidigare fått valet att tjänstgöra på t.ex K4, Amf och K3 (Livhusarerna).
Elstot
Aug 21 2005, 09:35
QUOTE (Pego @ Aug 21 2005, 01:59 )
QUOTE (Elstot @ Aug 20 2005, 09:48 )
Vad händer med de som avbryter testperioden, erbjuds de att tjänstgöra vid annat förband eller blir det ingen värnplikt för dem?
Det varierar, de flesta blir placerade på annat förband. Bara för att man åker ut under fjs testperiod är man ju inte en dålig soldat, tvärt om snarare.
*
De förflyttas till sitt andra val. Hade själv 3 f.d fjs på min pluton. Åkte ut pga skador och brist i motivationen. Kan instämma i föregående talare att de var inte sämmre soldater för det. De var bland de bästa faktiskt med undantag för en...
Björkman
Aug 21 2005, 15:50
mmmm, söndagsångesten kommer krypande...
Lycka till mina herrar, ni har en spännande tid framför er.
//237
Var kan man kolla hur extramönstringen för FJS ser ut? Samma som KJ eller?
QUOTE (bartil @ Sep 5 2005, 16:01 )
Står det i den här tråden? Står det på mil.se? Står det i papper på pliktverket under din mönstring, eller papper du får hem efter mönstringen?
Om inte är det nog inte meningen att du ska ha koll på det förrän du är där.
QUOTE (Ing @ Sep 5 2005, 15:21 )
QUOTE (bartil @ Sep 5 2005, 16:01 )
Står det i den här tråden? Står det på mil.se? Står det i papper på pliktverket under din mönstring, eller papper du får hem efter mönstringen?
Om inte är det nog inte meningen att du ska ha koll på det förrän du är där.
Tror inte det står i den här tråden, hittar iaf. inte det på mil.se, och jag har inte ens mönstrat vanligt än, jag var bara nyfiken.

Men om man inte ska få reda på det förräns man är där, då kan man ju inte veta vad man ska träna på?
Stabilo
Sep 5 2005, 22:59
Info om KJ och FJ:s extramönstring finns på lumpens hemsida under:
- Berättelser och sen under - Reportage.
Kan vara bra att veta vad man ska inrikta sin träning på.
Kimster
Sep 5 2005, 23:09
Jag tolkar att om det hade behövts så hade förbandet gett ut klar info om vad som gäller och vad man ska träna på. Det finns ett syfte med det mesta.
Filuren
Mar 3 2006, 09:59
Tänkte dra upp den här tråden igen.
Jag tänker bli jägare, och målet är fallskärmsjägare. Jag bänkar inte 120 kg och jag gör inte 200 kg i marklyft. Jag springer heller inte milen på 30 minuter men jag har en vilja av stål och en väldig naturvana.
En stor del av min uppväxt har jag spenderat i skog och fjällmiljö. När andra har farit på solsemester till Grekland, har jag och mina föräldrar tagit bilen upp till Fjällen och fjällvandrat med packning och hela paketet. Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att maten tagit slut och haft vetskapen om att det är ett X antal mil kvar tills där vi kan få tag i mat. Och utan mobiltelefon så har situationen kännts väldigt skarp. Men det är där som min vilja har tagit över. Trots att jag bara varit 11 år gammal så har jag tagit på mig min packning och gått dom milen som har behövts, helt utan att klaga och gnälla för jag visste att det inte skulle göra situationen bättre.
Det här är min inställning till att jag vill in på FJS eller något annat Jägarförband. Det känns helt enkelt naturligt för mig att gå i skog och fjäll med packning, och när situationen känns jobbig eller allvarlig så fortsätter jag att gå utan att gnälla.
Wannabe Kustis
Mar 3 2006, 17:44
Ville du bara skriva av dig?
Filuren
Mar 3 2006, 17:51
Jo man kan ju få behöva göra det ibland.
Peter_PB
Mar 3 2006, 20:52
QUOTE (till Wannabe:n @ Mar 3 2006, 17:51 )

"FJS-aspiranter, träningsråd TANKAR och FUNDERINGAR..
Få in det i huvudet..Din kaxighet kommer du inte gå långt med på något förband.
Wannabe Kustis
Mar 3 2006, 21:07
Haha det där var det roligaste jag har hört hahaha...
Förlåt att du tar åt dig om jag skriver så där (den enda som gör det), men allt jag ville veta var om han bara skrev så där eller om han hade några fler undringar som han inte skrev i sitt första inlägg...
Jag vet att jag ofta har skrivit på ett "konstigt" (uppfattas fel) sätt till andra fast det är inget med kaxighet att göra eller att jag tror att jag är bättre än någon så peter du kan ta mina inlägg med lite nypa salt och inte vara en barn rumpa och klaga på mig hela tiden...Fråga mig nästa gång varför jag formulera mitt svar så eller något om du undrar i fortsättning.
Hoppas jag bara inte utlöst en ännu större diskussion nu...
PS. Känner mig som en katalysator :(
QUOTE (Wannabe Kustis @ Mar 3 2006, 21:07 )

Förlåt att du tar åt dig om jag skriver så där (den enda som gör det), men allt jag ville veta var om han bara skrev så där eller om han hade några fler undringar som han inte skrev i sitt första inlägg...
Jag vet att jag ofta har skrivit på ett "konstigt" (uppfattas fel) sätt till andra fast det är inget med kaxighet att göra eller att jag tror att jag är bättre än någon så peter du kan ta mina inlägg med lite nypa salt och inte vara en barn rumpa och klaga på mig hela tiden...Fråga mig nästa gång varför jag formulera mitt svar så eller något om du undrar i fortsättning.
Tänk en gång extra och läs igenom ditt inlägg innan du postar.
;)
Filuren
Mar 4 2006, 01:05
Som jag har förstått det så kommer jag under min mönstring få frågan "varför vill du in på FJS?". Och då tänkte jag väl att det jag skrev ovan kanske kunde vara något att säga till psykologen eller vem det nu är som kommer ställa alla frågor.
Jag har naturvanan och viljan, men det kanske alla säger som vill bli FJ.
En fråga till er som hoppat fallskärm: Hur känner man sig när man står med all utrustning och ska till att hoppa några hundra meter ner?
Jag har väl en viss höjdrädsla. Om jag tex står på en brant och tittar ner så kan jag känna ett visst obehag, men det måste väl ändå vara en naturlig reaktion?
Min far som hoppat fallskärm sa att även om man är höjdrädd så är det på en sådan höjd så man egentligen inte känner av rädslan så mycket, det blir för övermäktigt helt enkelt. Kan detta stämma?
Går det över huvudtaget att bli FJ om man är höjdrädd (dock inte höjdrädd på ett extremt sätt)?
Göta Lejon
Mar 4 2006, 01:25
QUOTE (Filuren @ Mar 4 2006, 01:05 )

Som jag har förstått det så kommer jag under min mönstring få frågan "varför vill du in på FJS?". Och då tänkte jag väl att det jag skrev ovan kanske kunde vara något att säga till psykologen eller vem det nu är som kommer ställa alla frågor.
Jag har naturvanan och viljan, men det kanske alla säger som vill bli FJ.
En fråga till er som hoppat fallskärm: Hur känner man sig när man står med all utrustning och ska till att hoppa några hundra meter ner?
Jag har väl en viss höjdrädsla. Om jag tex står på en brant och tittar ner så kan jag känna ett visst obehag, men det måste väl ändå vara en naturlig reaktion?
Min far som hoppat fallskärm sa att även om man är höjdrädd så är det på en sådan höjd så man egentligen inte känner av rädslan så mycket, det blir för övermäktigt helt enkelt. Kan detta stämma?
Går det över huvudtaget att bli FJ om man är höjdrädd (dock inte höjdrädd på ett extremt sätt)?
Gick en trevlig kurs på FJS -89 och kan säga att jag precis innan uthopp kände....ingenting! Du har kopplat bort hjärnan och gör bara vad du är drillad till att göra, mao hoppar som man blivit lärd när tecknet ges.
Peter_PB
Mar 4 2006, 02:43
QUOTE (Wannabe Kustis @ Mar 3 2006, 21:07 )

Jaja, grabben ta det lugnt nu..Kommer du till slut in så kommer vi träffas ändå, det jag lova direkt, du kommer nog träffa mig snarare än du önskar på ett eller annat sätt...
Och apropå en "barnrumpa"..det lyssnar jag inte en sekund på. Till skillnad från vissa individer har jag iallafall en viss självdistans. Gör din GSU som en vanlig basse, och se hur häftig du blir, se kan du uttala dig hur mycket du vill..
Blir intressant för min del i bägge fallen..
Peter_PB
Mar 4 2006, 03:05
Kan även meddela att detta blir mitt sista inlägg på detta fina forum.. Hoppas att mina svar hittills gett er kamrater och främst unga något att sträva efter och tillgå vad gäller olika tjänster i Försvarsmakten eller åtminstone Amfibiekåren för den delen. Jag väljer att lägga min personlighet här helt anonymt från och med detta pga diverse tjänstetillval i FM och anledningar att inte ge ut mer information om min egen utbildning från och med nu. De som söker olika utbildningar inom FM / Marinen finner gott om information på www.mil.se. Det som finns där räckte för mig, och det får också räcka för de flesta andra.
Haft en kul tid här med Er, för det mesta ( 99 % ! ) ödmjukt och hänsynsfullt folk från ALLA vapengrenar med undantag från olika individer som ännu inte genomfört vare sig extramönstring som värnplikt
.
Den största respekt från mig själv till er alla inom marin- arme och flygvapenslaget här. Och ni FJS-aspiranter, lycka till grabbar! Önskar er all lycka i tjänsten!
So long., forumskamrater!
/ Peter_PB
Skalman
Mar 4 2006, 03:10
Lycka till! (off topic, men va fanken...)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.