natural_born
May 11 2005, 22:11
liten OT-fråga men hur många armböj klarar ni av ni som ska rycka in? kul o veta var man själv ligger med 1 år till godo på er. (måste bara stilla mitt behov av att veta)
Björkqvist301
May 12 2005, 09:12
armböj... tippar på att du menar pushups.
Just nu så tränar jag det nästan varje dag så det blir inte några max-test med just den övningen, vill dock erinra mig om att jag klarat 80st innan förtestet i Karlsborg.
Björkqvist301
May 12 2005, 09:15
@rille3r
Jag funderar lite på hur det blir med permision när man väl kommer in på fjs, dvs efter GSUn...
Adam Wilhelm
May 12 2005, 10:02
Björkqvist301: rill3e gör GU på K4, inte FJS.
Hallqvist
May 12 2005, 14:37
QUOTE (natural_born @ May 11 2005, 22:11 )
liten OT-fråga men hur många armböj klarar ni av ni som ska rycka in? kul o veta var man själv ligger med 1 år till godo på er. (måste bara stilla mitt behov av att veta)

Normalt bra tränad ligger de flesta runt 80st när de maxar.
Det är ju som sagt en variabel styrka (tror det heter så), en som väger 50kg lyfter ju inte lika mycket som en person som väger 120kg.
natural_born
May 12 2005, 16:12
så sant så men hur många jägare/blivande jägare väger 50

Känner att jag ligger väldigt bra tll om folk brukar ligga runt 80st, men såklart de handlar ju om så mycke mer
@Björkqvist301 de brukar kallas armböj inom de militära om jag förstått det rätt, rätta mig om jag har fel.
Elstot
May 12 2005, 16:40
...jävlar. Får nog ta och öka armböjen lite. Har iof aldrig maxat, men vettefan om jag klarar 80st. Väger rätt mycket (92kg) vilket kanske är en litet...handikapp?
Får ta och prova att maxa helt enkelt.
Är inte 80st rätt mycket? Har för mig att jag läste att masse skrev att de hade någon tävling under utbildning på FJS om vem som kunde göra flest, och vinnaren slutade på något över 90.
Hur är det att göra pullups om man väger 92kg? verkar ganska tungt.
QUOTE (SWERT @ May 12 2005, 18:26 )
Hur är det att göra pullups om man väger 92kg? verkar ganska tungt.
Häng på dig 52 kg och prova.
natural_born
May 12 2005, 18:19
@Elstot gissar att den "tävlingen" på FJS skedde på komando ner...upp..ner.. osv vilket är betydligt jobbigare
övrigt ligger på ca 110 i mitt eget tempo (82kg)
Hallqvist
May 12 2005, 21:31
Det är som sagt mycket som spelar in (i stort sett vid all fysisk ativitet) Vikt, tempo, yttre påverkan osv.
Nu ska vi inte fördjupa oss allt för mycket, men alla har olika förutsättnignar.
För er som intresserade och vill veta lite mer.
K3´s tränings sidaK4´s tränings sidaP4´s tränings sidaAmf1´s tränings sidaLäs både på länkarna, på forumet och vad andra har att säja om träning så att du kan bilda dig en egen uppfattning om träning.
Det är som all kunskap, värt väldigt mycket.
Jaha jag kan ju säga att jag inte klarar 80 st push-ups, armböj eller vad det nu heter. Jag har inte provat att maxa i det men klarar kanske 60 st i ett lugnt tempo och om jag går långt ner. jag väger ca 80 kg. Men hur viktigt är det egentligen att klara jättemånga armböj? Det är väl knappast det viktigaste att träna på?
Det går väl lite halvdåligt just nu med träningen. Åkte på en rejäl förkylning så nu tar jag det lite lugnt...
röjsop
May 13 2005, 13:04
Hur många mil orkar ni gå med 30kg packning? Det är nog en rätt relevant fråga. Min erfarenhet (KJ, A-dyk) är att dom riktigt lätta typerna har ett litet övertag, dock är erfarenhet av naturen viktigare.
Elstot
May 13 2005, 17:48
Vilken jävla fråga...
Om jag skulle dra ut nu och försöka skulle jag kanske hålla på i typ fyra-fem timmar, sen skulle jag ta mitt förnuft till fånga och gå hem och lägga mig.
Jag tror att såndär oerhört långtidskrävande pannbensträning görs bäst under GU. Vi har fått direktiv från FJS att vi ska "avsluta några gånger med ~20kg". Disansen sätts enligt träningschemat till 5-10km.
Vi ska
träna för att rycka in på FJS, inte genomföra utbildningen innan.
Jag går 3x50min (50min gå, 10 min vila) med ca 20-25kg en gång i veckan. Jag kanske ska öka det lite innan inryck, men att ge sig ut för att kolla hur långt man kan gå innan man dör är ju bara dumt enligt mig.
79 dagar kvar...
kronvrak
May 13 2005, 18:10
QUOTE (Elstot @ May 13 2005, 17:48 )
Vi ska
träna för att rycka in på FJS, inte genomföra utbildningen innan.
Jag går 3x50min (50min gå, 10 min vila) med ca 20-25kg en gång i veckan. Jag kanske ska öka det lite innan inryck, men att ge sig ut för att kolla hur långt man kan gå innan man dör är ju bara dumt enligt mig.
79 dagar kvar...

Ur rent träningsperspektiv där jag bortser från pannbensdelen så skulle jag antagligen göra något så här.
Ett längre pass varannan vecka där man bär en något lättare säck men istället går längre .
Även lägga till ett kortare pass där man går ca en timme, detta bara för att när man väl ska bära säcken så är det inte en veckas vila mellan tillfällena och kroppen blir på sätt lite vanare (Även om det inte på något sätt motsvarar att gå med säck varje dag.)
Hade det funnits längre tid kunde man har lekt ännu mer med viktbelastningarna och antalet pass men med bara 79 dagar kvar är det bättre att ta det lite lugnt med den biten.
Kan inte nån som skall rycka in lägga upp en blogg där ni skriver under er tid vid FJS? detta skulle vara mycket intressant
Amfibieslusken
May 13 2005, 18:58
QUOTE (SWERT @ May 13 2005, 18:21 )
Kan inte nån som skall rycka in lägga upp en blogg där ni skriver under er tid vid FJS? detta skulle vara mycket intressant
Varför det? Så att blivande fallskärmsjägare vet vad som väntar dem? Det kallas fusk i min värld.
röjsop
May 13 2005, 23:07
Det var inte min mening att spela tuffa Allan. Men jag tycker att gångträning är det som förbereder bäst. För det kommer lindra smärta, minska skaderisk, och därmed ge ett ökat välbefinnande. Dessutom behöver inte ni inte gå tills ni storknar, bara ut och gå några mil varannan dag!
Jag skulle absolut vilja se en fallskärmsjägarblogg!! Snacket om fusk köper jag inte. Att veta vad som kommer hända kommer bara göra att rekryterna förbereder sig bättre, med mindre avhopp och skador som följd. Sedan skulle det bli världens läsning för oss veteraner!
Amfibieslusken
May 14 2005, 09:18
Min mening är att man inte ska kunna förbereda sig på allt.
Hällsten
May 14 2005, 11:52
Nu kommer jag och gör ett inhopp, men tex bara för att jag har läst boken "Jag ska bli kustjägare" betyder det långt ifrån att jag skulle vara förbered för att rycka in på KJ. Man kan läsa om hur folk hade det under första världskriget, vi kan kanske bilda en uppfattning om hur det kan ha varit, men vi är nog knappast förbereda på hur det skulle vara att själv hamna i samma situation. Oavsett om man läst 1000 noveller och hört 100 historier från gamla jägare så finns det nog saker som man aldrig kan förbereda sig på.
Jag vet inte riktigt hur FJS ser på att man berättar allt om utbildningen på internet där vem som helst kan gå in och läsa. Jag tror att man försöker hemlighålla det mesta och att vi kommer bli tillsagda att inte skapa några bloggar eller liknande. Det är väl därför det nästan inte finns några hemsidor om FJS, man har en policy att inte skrika ut hur bra man är osv.
Rokare
May 14 2005, 23:06
Ang. bloggar, info på nätet osv...
Kan inte uttala mig konkret om FJS, utan endast generellt och m.a.o anta lite.. "De andra" RO/YO som läser detta får gärna hålla med eller hålla emot..
Jag, och de flesta kollegor, YO som RO, som jag arbetar med lägger väl egentligen inte så stor vikt vid om soldaten skriver på nätet. Dock brukar vi vara rörande överens om det negativa i att skriva för djuplodande om utbildningen, hur "bra" man är, hur dåliga andra är osv... Självklart är det även så, vilket har hänt, att PUL strikt måste respekteras, både gentemot kamrater och befäl. Personligen brukar jag på första PC genomgång motsv säga något i stil med "Surfa runt bäst ni vill, skriv också om ni nu vill det, men tänk på.." och så går jag igen det jag skrivit ovan här.
Om vi nu tänker steget längre med en blogg.. där det m.a.o skulle bli betydligt mer frekvent skrivet så är jag rätt negativ till detta eftersom det helt enkelt avslöjar för mycket. Önskar förbandet ha publicitet i "marknadsförande syfte" så skall det komma från officiellt håll och inte från en enskild individ, grupp eller pluton. Ni kan ju själva fundera på hur otrolig skillnad en utbildning kan te sig här på forumet om man låter två olika årskullar komma till tals...
Låt oss då slutligen krydda det hela med FJS, som idag till vissa delar är ett SF förband.. då är det min egna personliga åsikt att "synas" på nätet inte kommer uppskattas av förbandet.. dock kanske inte genom en direkt uppmaning.. utan jag tror att den enskilde vpl ganska snabbt kommer förstå vad förbandet kräver av individen.
Allt detta baserar jag som sagt på mina egna erfarenheter från truppande, mina egna vpl som skrivit på detta forum under inryck samt slutligen från bekantskap med några aktiva FJS... M.a.o.. inget facit, men en hint i vilken riktning det "tänks"...
Nu handlade ju tråden i sig om FJS, men *hint hint* det finns en och annan individ från andra förband som bör läsa och ta åt sig också B)
GMY
jake the snake
May 14 2005, 23:10
Jag håller med. Låt utbildat folk sköta PR verksamhet. De som behöver veta mer om FJS vet det redan, annars behöver dom inte veta det.
QUOTE (SWERT @ May 13 2005, 18:21 )
Hinns det med, är det för mycket dödtid i utbildningen! B)
Får ni tid över så vila eller träna. Men om någon nu måste skriva av sig så stäm av med infochefen på K3/FJS innan publicering. Denne är säkerligen intresserad av att få hjälp med skrivandet och är garanterat intresserad av att kontrollera vilken info som går ut från förbandet.
/Krook
Vinter
May 18 2005, 18:43
Någon som är intresserad?
natural_born
May 18 2005, 21:57
klockren.... :P
Johan ES
May 19 2005, 13:36
Länk till en annan tråd på detta forum om FJS. Notera speciellt de två länkarna i första inlägget.
/Johan ES
röjsop
May 22 2005, 02:54
Underbara bilder på Rolf Marias hemsida! Man känner igen så mycket. Ta mycket bilder, med åren blir dom fantastiska.
Elstot
May 29 2005, 19:00
Vi har väl alla nu fått brevet där det sår vad man ska ha med sig, och inte får ha med sig. Några frågor kring det
1: Den "militära identifikationsbrickan" (dogtagen), har ni era? Min brorsa hittade min, man får den tydligen när man föds...(lite galghumor att man får sin dödsbricka när man föds). Nu är det dock så att jag har ändrat efternamn sedan dess (min föräldrar gifte sig när jag va 10 eller nåt). Går det att fixa en ny med korrekt efternamn? Läste någonstanns att det krävs läkarintyg för att få sin blodgrupp instämplad, hur gör man det?
2: Mobiltelefon står det att "lämna den hemma, under testperioden kommer Ni inte tillåtas använda den". Innebär detta precis vad de säger, eller går det att ta med den, men givetvis ha den avstängd? Utifall att man måste ringa hem och gråta lite?
tack för svar
Johan ES
May 29 2005, 19:09
QUOTE (Elstot @ May 29 2005, 19:00 )
Vi har väl alla nu fått brevet där det sår vad man ska ha med sig, och inte får ha med sig. Några frågor kring det
1: Den "militära identifikationsbrickan" (dogtagen), har ni era? Min brorsa hittade min, man får den tydligen när man föds...(lite galghumor att man får sin dödsbricka när man föds). Nu är det dock så att jag har ändrat efternamn sedan dess (min föräldrar gifte sig när jag va 10 eller nåt). Går det att fixa en ny med korrekt efternamn? Läste någonstanns att det krävs läkarintyg för att få sin blodgrupp instämplad, hur gör man det?
2: Mobiltelefon står det att "lämna den hemma, under testperioden kommer Ni inte tillåtas använda den". Innebär detta precis vad de säger, eller går det att ta med den, men givetvis ha den avstängd? Utifall att man måste ringa hem och gråta lite?
tack för svar
1. Prova att läsa i
ID BRICKOR, svaret du söker finns där.
2. På KJ fanns inget "förbud" mot att ta med mobiltelefon. Dock låstes alla civila prylar in till första permissionen. Borde inte vara några problem att ta med mobil till FJS även om man självklart inte kan använda den innan man antingen hoppar av eller efter avslutad testperiod.
/Johan ES
Björkqvist301
May 31 2005, 20:21
Någon här som kan tippa på hur lång ledighet vi får efter testperioden?
Är det bara jag som inte börjat öva på pappret med alla militära materiel?!
Johan ES
May 31 2005, 21:43
QUOTE (Björkqvist301 @ May 31 2005, 20:21 )
Någon här som kan tippa på hur lång ledighet vi får efter testperioden?
Är det bara jag som inte börjat öva på pappret med alla militära materiel?!
Jag utgår ifrån att vi efter testperioden endast är lediga över helgen, fredag till söndag(?).
Jag har inte heller börjat studera "materielbilderna", dock ser jag det som ett av de mindre problemen.
/Johan ES
Rokare
May 31 2005, 23:07
QUOTE (Elstot @ May 29 2005, 20:00 )
Skriver inte detta inlägg för att dryga mig motsv.. men..
En mobiltelefon på plats tycks vara ett utmärkt tillfälle för ett FJS befäl att få använda frasen:
"Ja ha, vad har vi här då/Jaha, vad gör du för något.."
vilket får den direkta följden att du, i onödan, har utmärkt dig på ett negativt sätt...
Om det står i pappret så är det så... ett annat inte ännu helt utslitet uttryck kan ju tänkas vara "Och detta mina herrar kan det omöjligt vara några frågor på.."
GMY
röjsop
May 31 2005, 23:28
Grundlektion 1a för rekryt, gör vad som sägs eller skrivs. Ifrågasätt ingenting som inte har avgörande betydelse.
Några frågor?
Vysotskij
Jun 1 2005, 12:51
1. Efter testperioden kommer några av er att få en mycket lång och sur ledighet.
2. Underrättelsetjänst - inklusive materieligenkänning - är huvudtjänst på FJS. Jag skulle inte chansa därvidlag. Heller.
3. Bättre kompetens än röjsops och Rokares får ni inte ta del av före inryck.
4. Lycka till.
Jahpp, då skiter jag i att ta med mig mobben då.
Jag har börjat plugga lite lätt materielkorten, men känner att det kan jag göra när det börjar närma sig lite mer. Plugg är inget svårt.
Två månader kvar idag...det närmar sig, återigen.
Själv har jag varit förkyld i snart 5 veckor...jättekul. Inte tränat mer än någon gång på snart 6 veckor. Jättekul. Men idag ska jag prova igen. Kanske bra att ha blivit tvingad till ett långt träningsuppehåll med tanke på eventuella skador osv.
Någon som har något nytt att berätta?
Hallqvist
Jun 1 2005, 19:57
Tankarna går kring en ny klocka till inryck.
Frågan är om man ska köpa en nu eller vänta till inrycket så att man får lite mer "kött på benen" och vet vad man behöver för klocka.
Köp en klocka i gummi/plast som tål tuffare tag, inte överdrivet dyr heller, så gör det inget om du super bort den. Digital med analog urtavla är att föredra, med lampa så du kan se det digitala.
Tips: Någon form av G-Shock från Casio
Hälsn. VH
Fu Gson
Jun 1 2005, 20:54
Rekomenderar den
här 600 spänn hos stjärnurmakarna. Analog/digital med belysning, 10 års batteri ifall stora kriget kommer under GU
Vysotskij
Jun 2 2005, 09:23
QUOTE (Hallqvist @ Jun 1 2005, 19:57 )
Frågan är om man ska köpa en nu eller vänta till inrycket så att man får lite mer "kött på benen" och vet vad man behöver för klocka.
Vänta. Efter testperioden vet du bättre vad och framförallt om du behöver.
Johnny_
Jun 2 2005, 14:10
Hallo!
ska göra testen för fallskärmsjägare i november, tränar nu löpning och styrka + att jag tänkte börja med lite "kärring gympa" ikväll och så spelar ja lite innebany.
Men som det verkar här i diskusen så är det vatten övningen som är de jobbigaste..... och eftersom jag inte direkt är nån fena i vattnet så är d nog hög tid att ja drar igång.
Vad exat är det man gör under vatten övningen?
tack på förhand.
Detta tips gjorde mig till attackdykare: Träna din förmåga att hålla andan! Du kan rätt tränad simma fyra längder under vattnet. Och nej jag ljuger inte. OBERVERA! Du får aldrig göra detta utan en person som bevakar BARA DIG, och aldrig utan någon i närheten som är livräddningsutbildad!!
Annars är det Simning och trampa vatten som är grunden. Och extrem uthållighet.
Du kommer trampa vatten, göra kullerbyttor, Simma ner till botten ett antal gånger i sträck osv.
Johnny_
Jun 2 2005, 14:42
tack! men 4 längder?? 25 meters? d blir tungt d...men d är nog för att ja inte är direkt världsmästare på simning
Du kan ju börja med att simma upp konditionen. Utan den stupar hela systemet. Du ska träna allsidigt, och framför allt ha roligt! Har du roligt går det bättre, du får ett starkare pannben, och du blir en gladare människa. När du är nog vältränad ska du börja med din pannbensträning, dvs du ska träna din förmåga att stå ut med olika obehagligheter som sömnbrist matbrist och extremt långa vandringspass. Om du gör den delen bra kommer du bli ett föredömme, eftersom det är denna som är svår.
Och glöm inte att alltid ha för lite tid: duscha på 15 sek - GÖR DET!, om 1 minut iförda uniform - GÖR DET!, osv, osv.
Stressen, dvs att konstant har en extremt begränsad tid kan upplevas som jobbigast av många, trots de hårda kraven på att kroppen ska hålla ihop under långa, tunga marscher utan sömn, osv.
Säger JAG, som inte gjort GU på FJS, men men..
Genom att vara extremt vältränad, och ha hög smärttröskel, får du högre endorfinnivåer och kan därigenom klara stressen bättre. Sedan får du ha i baktanke att det är meningen att du inte ska klara tidskraven.
@Alien:
Man behöver nog inte ha gjort GU på FJS för att veta hur det är, lumpen varsomhälst är likadan, fast på FJS,KJ(S),A-dyk är det ju bara mer och värre av allt.
A2Keltainen
Jun 2 2005, 17:02
QUOTE (Hallqvist @ Jun 1 2005, 20:57 )
Två klockmodeller som verkar vara populära bland soldater i amerikanska specialförband och liknande är:
CASIO G-Shock Classic DW5600E-1V
CASIO G-Shock DW-6600
Förutom att vara allmänt bra klockor, så är båda dessutom billiga. Om du googlar runt lite så kan du hitta dem för runt $40 styck. Om jag skulle köpa en klocka för militärt bruk, så skulle jag köpa någon av dem, och komplettera med ett bättre armband.
Johan ES
Jun 2 2005, 17:28
En klocka jag tänkte titta närmare på är
Casio G300.
Kostar ca $60 i USA och har alla funktioner jag söker av en klocka att använda under lumpen.
/Johan ES
defacto
Jun 2 2005, 17:40
QUOTE (A2Keltainen @ Jun 2 2005, 17:02 )
Två klockmodeller som verkar vara populära bland soldater i amerikanska specialförband och liknande är:
CASIO G-Shock Classic DW5600E-1V
CASIO G-Shock DW-6600
Äsch, en model som var populär bland jägare förra året var en 115-kronorsklocka som finns att köpa på Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.se/images/products/S...6-30_134651.jpgDen stod pall för 10 månader i Arvidsjaurs mörka skogar i varje fall

(EDIT: Tog bort en länk.)
A2Keltainen
Jun 2 2005, 17:44
Suuntos klockor är också populära bland soldater i USA:
http://www.suunto.com/
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.