@Hallqvist jag har inte gått indem riktigt än men de känns ganska bra nu.
När jag var lite skadad för et halvår sen var jag hos en sjukgymnast som såg att jag hade låga fotvalv och därför kunde ha nytta av inlägg så han greejade det med sjukhuset. kostade inget. tror att det är för att jag är under 20 år.
Men det var ju bra at man fick använda egna sulor.
BlackIce
Jan 21 2005, 10:28
Trevligt, tack för svaren!
Men boorde inte inläggen "glappa" i marchkängor nör dom är klippta och skurna för löpskor?
Jag använder mina inlägg till mina samtliga skodon. glappar inte någonstans. Men jag ska nog ändå skaffa ett par som passar precis i kängorna eftersom de är lite bredare.
Hallqvist
Jan 24 2005, 22:47
Det var ett reportage i Aftonbladets bilaga igår (23januari 2005), om FJS´s extramönstring. 5 hela sidor med väldigt intressant text och många bilder.
Det var bara taget från dag 2, alltså alla med nr 2xx i början.
/Hallqvist
Synd bara att du inte skrev det tidigare :(
Tror du man kan hitta reportaget på Aftonbladet.se?
QUOTE (SWERT @ Jan 24 2005, 22:56 )
Synd bara att du inte skrev det tidigare :(
Tror du man kan hitta reportaget på Aftonbladet.se?
@ SWeRT..
Våga SÖK och du skola finna svar...
IIHF
Elstot
Jan 25 2005, 15:58
Hittar det fanemej inte, någon annan som hittade det?
fbj1047
Jan 25 2005, 19:29
Såg också artikeln i söndagstidningen om extramönstringen.
Riktigt bra faktiskt. 8 sidor långt reportage.
Tips om man vill hitta det är att kolla på bibliotektet.
De brukar ialla fall här i Göteborg låta tidningar från 1 vecka tillbaka ligga framme.
Sen arkiverar de nog tidningarna, detta borde även gälla bilagor.
8 sidor i Aftonbladet om extramönstringen? Kan det verkligen stämma? Det verkar lite mycket...
fbj1047
Jan 26 2005, 20:55
8 sidor i Aftonbladet om extramönstringen? Kan det verkligen stämma? Det verkar lite mycket...
Det stämmer faktiskt. Det gäller Aftonbladets söndagsbilaga som f.ö är på 96 sidor.
Iofs är vissa av de 8 sidorna nästan bara bilder. Slut info.
Elstot
Jan 27 2005, 17:50
Va på bibblan och kollade in den...och drog ett par kopior. Ehhh, även en fallskärmsjägaraspirant måste ju få en självförtroendekick ibland ;)
Tyckte för övdrigt att artikeln va bra skriven, intressant att lära vad befälen och psykologerna ansåg om vattenfysen.
Tycker lite synd om tvillingarna (någon av dem här?), att bli uthängd som typ "de bästa" är kanske lite jobbigt. Jag skulle iaf inte ha velat det...även om jag vore bäst :P
frippit
Jan 27 2005, 20:54
Ingen som pallar scanna in artikeln och maila den eller något..Har varit runt men har inte kunnat hitta den.
aaaaaaaah jag vill också ha aritkeln. tror inte att de har aftnbaldets bilaga på mitt lilla bibliotek. man kanske skulle ta kontakt med aftonbladet och se om de kan skicka den. annars hade det varit trevligt om någon av de som har den skulle vilja scanna in den och skicka den till min mail. dakotapuch@hotmail.com
Hallqvist
Jan 28 2005, 12:36
Ska se vad jag kan göra. Kan eventuellt scanna in bilderna.
Jag hittade reportaget på mediearkivet.se. dock fanns ej bilderna med. Det var roligt att läsa men det var inte särskilt sakligt skrivet om man säger så.....

"Soldaterna drillas tills de spyr" Om man spyr eller ej är väl inget mått på hur trött man är det är ju väldigt individuellt hur lätt man har för att spy. Sen så har de bara skrivit en massa om att testerna är extremt hårda men inte ett ord om vad det är för någon utbildning.
Men det är ju aftonbladet så det var inte särskilt oväntat att de skulle framhäva hur hemskt och hårt det var.
@Hallqvist Hade varit intressant att få se bilderna också. Om du vill, orkar och har tid osv så kan du ju skicka dem till mig.
Elstot
Jan 30 2005, 16:06
Kulan: Har du tillgång till mediearkivet? Jag va å kollade där, men jag va inte så sugen på att ta det "förmånliga erbjudandet på bara 16900kr" för en månad
Hallqvist
Jan 30 2005, 16:17
Skicka PM till mig om ni ville ha scannade versionen.
Surfade runt lite och hittade denna tråden efter ett tag. Jag är nummer 210 från förtesterna och ser fram emot inryck 1:a augusti med dom första sköna veckorna
Låter schysst de där med att starta en grupp, har det blivit något mer än bara snack? PM:a eller hör av er på MSN.
jepp-man
Feb 8 2005, 01:26
Ni verkar ju vara lite sugna på att fixa lumpen, lycka till nu pojkar...
Utan pannben ingen seger...tror jag
Calle_P
Feb 8 2005, 12:13
Tja grabbar! Nu är jag säkert den enda här som har typ 1 år kvar tills mönstringen och jag kommer att göra ALLT som krävs för att komma med i FJS... Men jag läste några inlägg i den här tråden och om jag förstog rätt så har ni nästan alla redan kommit in?
Så jag har några frågor som jag hoppas några kan svara på...
Först det här med inryckningen, ska det ske i augusti det här året eller har de ändrat det helt nu, för innan så ryckte man väl in i juni?
Vad hade ni för "betyg" på testerna (muskeltestet, cykeln, inskrivningen)?
Vet någon när FJS dag äger rum? Jag och en kompis planerar att åka dit i sommar och
förhoppningsvis får vi vara med och kolla på nån enkel övning eller liknande.
Har säkert 100 saker jag undrar över men jag orkar inte välla ut allting på en gång och jag hoppas att det här inte är allt för mycket besvär att svara på B)
Och för er som klarade extramönstringen, r e s p e k t
Mvh/Calle
FJS dag brukar vara i mitten/slutet av Augusti mellan 15 och 28 ungefär.
Björkman
Feb 8 2005, 15:41
QUOTE (Calle_P @ Feb 8 2005, 11:13 )
Vet någon när FJS dag äger rum? Jag och en kompis planerar att åka dit i sommar och förhoppningsvis får vi vara med och kolla på nån enkel övning eller liknande.
Tvivlar starkt på att någon uppvisning kommer att ske kommande FJS-dag.
@Calle_P: Ja, inryck är i Aug, den 1a för att vara närmare bestämt, och inte i Juni som förut.
Jag hade 8or i alla testerna på mönstringen, förutom på...pliktduglighet, eller vad det nu hette, som psykologen satte, där jag fick en 7a.
FJS dag lär ju inte bli förrens vi har överlevt testveckorna, så troligen någon gång i september är väl en rimlig gissning?
Calle_P
Feb 13 2005, 12:44
Så utbildningen är inte 15 månader längre?
Då lär ju utbildningspremien också sjunka... (inte för att jag vill göra FJ-tjänst för pengarna men det skulle va trevligt med nästan 40.000)
Förresten nån här som har redan gjort FJS-tjänst? Hur stor är chansen för att man ska bli skickad på ett uppdrag utomlands. Jag läste nånstans om några fallskärmsjägare som var på ett spaningsuppdrag nånstans i afrika men då gick det lite snett....
QUOTE (Calle_P @ Feb 13 2005, 12:44 )
Hur stor är chansen för att man ska bli skickad på ett uppdrag utomlands.
Som värnpliktig (i fredstid)? obefintlig (utom möjligtvis pfp-övning).
Chans att komma med i utlandsstyrkan om du söker (lämplig befattning)? Ganska stor.
Som medlem i FJS-IK (om du kommer in där)? Stor.
Du måste alltså själv söka tjänst i en mission eller ett beredskapsförband. All utlandstjänst är nämligen frivillig.
Ja, FJS-IK var i Afganistan och Kongo samtidigt som SSG och det var även FJS som satte upp undpluton i Kosovo.
Isaksson
Feb 13 2005, 19:14
Jag har då inte gjort min GU än men är ändå ganska säkert att ni kommer få bekanta er med kanonbacken, hälsa henne från mig. ;)
Calle_P
Feb 18 2005, 20:55
Tack för svaret om utlandstjänst!
Men sen om man skulle bli sjuk under utbildningen, kanske bara feber och förkylning, blir man då hemskickad för det? Eller får man bara ta det lugnt och hänga i logementet tills man blir bra igen?
Hallqvist
Mar 9 2005, 22:35
Bättre sent än aldrig, nu lägger jag upp en länk varifrån ni kan titta och ladda ner reportaget från Aftonbladet.
Aftonbladets reportage om FJS-extramönstring
Kimster
Mar 9 2005, 23:02
QUOTE (Calle_P @ Feb 18 2005, 20:55 )
Tack för svaret om utlandstjänst!
Men sen om man skulle bli sjuk under utbildningen, kanske bara feber och förkylning, blir man då hemskickad för det? Eller får man bara ta det lugnt och hänga i logementet tills man blir bra igen?
Troligen sjuk på luckan. Är det långvarigt kan man bli hemskickad.
Det finns även sjukrum på sjukan man kan återhämta sig om man behöver obsaveras t.ex.
QUOTE (Hallqvist @ Mar 9 2005, 22:35 )
Bättre sent än aldrig, nu lägger jag upp en länk varifrån ni kan titta och ladda ner reportaget från Aftonbladet.
Aftonbladets reportage om FJS-extramönstringbilderna fungerar tyvärr inte :(
det som händer: Not Found
The requested URL /nordman2\sida8ny.jpg was not found on this server.
Elstot
Mar 13 2005, 10:13
Bra jobbat hallqvist, men för mig funkar tyvärr inte sida 8 heller. Åtgärda! :P
Är det någon av er som har börjat springa med kängor/ryggsäck ännu? Några tips?
QUOTE (friberger @ Mar 13 2005, 10:13 )
Är det någon av er som har börjat springa med kängor/ryggsäck ännu? Några tips?
Det har hänt att jag har sprungit med kängor lite till och från. Det har inte blivit så mycket än tyvärr. Har även provat att springa med lätt ryggsäck + kängor. Sen så har jag kommit igång med en del marschträning också. Jag har som mest gått ca 4x50 min med 20 kg packning. Ett tips när det gäller att springa med kängor och packning är att ta det myyyyyycket lugnt i början och öka sträcka och vikt efter hand annars drar man lätt på sig småskador typ benhinneinflammation och annat skit. Om det finns någon här på forumet får de gärna ge lite fler råd angående löpning med ryggsäck. kanske finns det redan trådar om det.
Sen så undrar jag vad som har hänt med den här tråden. Ingen skriver ju nånting längre! Visst är det bra om man håller en låg profil med tanke på vem som kanske läser forumet men träning och liknande är väl aldrig fel att diskutera.
Ha det bananmos och SLUTA FUSKA!!!! ;)
Hallqvist
Mar 16 2005, 23:56
Det var ett tag sedan jag sprang med ryggsäck, men då började jag med ca 2-3 kg ca 2,5 km och öka sakta.
Testade att springa den sista km idag när jag gick milen med 16 kg, det kändes faktist riktigt bra. Krävs nog en bra ryggsäck för att det ska vara bekvämt.
Hur kör ni andra med träningen?
Hur mycket av varje i veckan?
Just nu kör jag 2 gympass enligt förslagen.
1 löpning
1 innebandy
1 marschpass
1 simpass efter gym
Funderar på att köra mer löpning och marsch.
Löpning med kängor och rygga bla.
Tycker du skulle vara bra som de verkar ha på KJ då de skickar in sin träningsdagbok och får det bedömt. Dels för att veta om man tränar rätt och få tips och hjälp.
Elstot
Mar 17 2005, 17:16
Håller med dig Hallqvist, hade gärna skickat in min träningsdagbok (som jag faktiskt håller) och fått feedback på den.
Jag var ute och sprang med kägnorna för första gången i söndags. Sprang drygt 3km, vanliga rundan runt kvarteret, och det kändes väl sisådär. Tyckte det gick långsamt, men det va väl för att jag var van att det brukar gå väldigt fort. Löpsteget känndes också ovant, då man var tvungen att tänka mycket mer på hur man sprang för att kunna hålla ett korrekt löpsteg.
Funderar lite på om jag ska ta å dra ut å springa lite nu. Kanske med ryggsäck, vem vet?
Jag kör just nu (ungefärligt)
2-3xBRAK-styrketräning
3xfriidrottsträning (varav två av dem är innomhus, där jag kör intervall och styrketräning, och det sista ett långlöpningspass, dock sällan längre än 10km)
1xvattenfys
1xmarsch
1xGym
Vill gärna att våren ska komma lite snabbt nu, så att jag kan sätta igång med att springa långdistans ute. Så jävla slaskigt och mörkt ute nu. Men det blir ju bättre och bättre. Vattenfysen har jag problem med. Jag tycker fortfarande det är så obehagligt att hålla på med det att jag inte kan göra det lika bra som de andra träningspassen. Någon av er som kan dela med er av vad ni gör när ni vattenfysar? Överhufudtaget får ni gärna maila era träningscheman (jag skickar gärna mitt till er) så att man kan på tips på saker att göra.
AGERA!
Björkman
Mar 17 2005, 17:30
Att åtminstone varannan vecka genomföra ett längre löppas på ca 20 km kan vara att rekomendera.
Lycka till !
Elstot
Mar 17 2005, 21:41
Jo, snackade med en gubbe på jobbet som är fallskärmsjägare, och ha sa att när han skulle rycka in löptränade han mest...och han klarade det ju, så det är väl det jag kommer lägga mycket krut på under våren.
Björkman: Hur tränade du innan du ryckte in?
Blue52
Mar 19 2005, 12:34
Att inte vara ute och springa för att det är mörkt och kallt ute , sorry dude! Fel inställning. Vad tror ni att ni kommer få göra när ni rycker in? Det är fan då ni kommer vara som mest verksamma. "Jägarväder" , bara härligt när det regnar killar , dags att lära er det. Passa på när det är som jävligast ute och bli van med det och njut när de svala sommarkvällarna kommer. Så gjorde jag...
Elstot
Mar 20 2005, 15:27
Poäng till Blue, men jag vill ändå påpeka att jag ÄR ute och springer nu, men jag kommer att göra det mer nu när det blir trevligare ute. Om man redan har rejält tråkig träning framför sig behöver man ju inte göra den värre genom att genomföra den under "förtråkigande" omständigheter.
Det här är väl lite OT men det känns lite onödigt att starta en ny tråd bara för denna fråga.
Ungefär hur lång tid innan andramönstringen blir man kallad till den? Och om man inte blir kallad till andramönstring, får man besked om det?
Jag blev kallad en månad innan extramönstringen. Om du inte får komma får du nog veta det.
Ni som nu rycker in som FJ på Karlsborg i sommar, gör ni värnplikten i Fallskärmsjägarskolan då eller gick den under FB04? Blev lite fundersam nu hur det ligger till när jag såg att FJS sida på K3 är borttagen.
GarmFighter
Mar 22 2005, 22:49
Oj, här var det seriöst!
Lycka till, är imponerad av er motivation, ni kommer nog lyckas bra!
MVH
röjsop
Mar 22 2005, 23:22
Ett litet tips till alla er blivande örnar! Jag är lite förvånade över er inställning, det verkar som ni bara vill bli det för sakens skull, och det är lite märkligt. Just grejjen med FJS är att du ska ha rätt attityd från början, du skall vara en äventyrare och älska utmaningar! Eller om jag ska förtydliga, du ska gilla att "lida" redan från början!
Nu låter jag som en negativ gammal gubbe, men jag har en känsla av att jättemånga bara bestämmer sig för att bli "något tufft" för att sedan upptäcka att detta "tuffa" inte bara är ett extremt fykiskt tröttande, utan även psykiskt påfrästande. Tänk också att du bara hoppar 3-4% av tiden!
Om du nu älskar utmaningar, att du bara känner dig riktigt levande när du tar i, ja då är du inne på rätt bana, även om jag tycker du ska ge Kustjägarna en chans!!
Elstot
Mar 23 2005, 15:51
Jag tror att vi alla har den inställningen i grunden. jag älskar att träna och utmana mig själv. jag älskar också att vara ute i skogen, även om jag inte har provat på att göra det några längre tider. Men precis som på alla människor svänger motivationen fram och tillbaka på oss, och det är svårt att vara odelat positiv till allt hela tiden.
Men nu kommer våren, snön smälter och löpsåret är åter isfritt. Vem vill inte vara ute och springa då?
Blue52
Mar 23 2005, 16:26
Blue52 gillar att gå runt i skogen , långa skogspromenader och sånt.. är lite av en skogsmänniska...
röjsop
Mar 24 2005, 20:51
Sömn går att träna, men inte längre tider. Du drar av en timmes sömn från varje dygn tills du når 4 timmar per dygn, sedan håller du den nivån en vecka. När du sedan ska rycka in så sover du så länge du kan.
Du kommer känna en enorm press, och denna ska du rikta mot dina kolegor. Du ska övertyga dig själv att du är snäppet bättre.Dock ska du hjälpa dina kamrater,visa att du bryr dig mer om dom än om befälen. Du ska vara bättre förberedd en dina kolegor, vilket är lättare än du tror! Lär dig alla grader, order , ditt vapen (ak5), hur du bäddar säng och så vidare.
Slutligen träningen. Det är detta element som gör dig till Örn! När du tränar springer du alldrig en mil, du springer tills du inte kan springa mer! När du är på gymmet tyänar du på en vikt till du inte kan lyfta den, sedan sänker du lite och fortsätter direkt efteråt, gång på gång tills du inte kan lyfta den mer! På detta sätt pressar du upp din gräns över vad du TROR att du klarar av. När du blir van kommer du märka att du klarar mycket mer än du tror!
Det är friluftlivet som gjorde gårdagens ungdommar till starkare och friskare än dagens!
241 Magnusson
Mar 25 2005, 08:40
Ha det så kul i lumpen nu då. Den underbara, härliga, gedigna GSU framför er då? Ni tror att ni är psykiskt stabil och att gsu är lugn jag är hård, men inte ni kommer att bli helt knäckta och HATA stället. Men jag lovar er, efter tiden och ni har legat inne ett tag och tagit örnen. Först då får ni respek av befälen och allt kommer att bli roligare och bättre samt att ni blir mer varmar i kläderna.
Men som sagt den första tiden fy faaan.
ps ha det så kuuuuul när ni går kanon backen upp och ner, kanske stöter på ssg??
Elstot
Mar 25 2005, 15:37
Låter som vi har en härlig tid framför oss, eller vad säger ni killar?

B)
P.S. Det står att vi ska träna "axelpress". Bara jag som inte vet hur man kör sånt? Någon som kan tipsa om övningar?
A2Keltainen
Mar 25 2005, 18:25
QUOTE (friberger @ Mar 25 2005, 15:37 )
Det står att vi ska träna "axelpress". Bara jag som inte vet hur man kör sånt?
Mina underrättelsekällor säger att lite rörlig spaning i Googleistan kan ge svar på de mest skiftande frågor angående framtida tjänstgöring i ett av rikets finaste fjärrspaningsförband. ;)
Fästningstrollet
Mar 28 2005, 08:07
Gå kanonbacken upp och ner? Springa från Karlsborg till kanonbacken på Vaberget och sedan springa upp och ner tills tillräckligt många har gett upp, sen springa tillbaka till Karlsborg. Det tror jag på.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.