Har tittat en del på Ultimate machines på Discovery och blir så less...varför är det en sån snedfördelning mot US och GB´s utrustning? Senast skulle man gå igenom världens bästa stridshelikoptrar, och vad får man se....jo med rätta visas Apache longbow och Comanche, men sen visas GB´s Lynx-system upp!! Det är ju som att jämföra en Ferrari med en gammal sunkig Volkswagen!!
Discovery är en Brittisk/Amerikansk kanal, med vad jag förstått 70% av sina tittare där. Namnet är också ett begrepp, likväl som Animal Planet och har relativt lätt att få komma in på institutioner och baser.
Även om namnet på serien innehåller ord som "ultimate" märkte iaf inte jag någon direkt rangordning av materiel utan mer en intressant insyn i tex US Armys flygprovavdelning för "rotary wing". Jag hörde aldrig Chinook provflygföraren anse att han satt i världens främsta stridshelikopter.
Dock är det ingen högoddsare att Comanche nämns som spetsen, då den nog tyvärr kan komma att ses som den mest avancerade bemannade helikoptern som någonsin flappade runt i luften.
Lynx bör nästan finnas med då den satt mest rekord av alla hkper och än idag står sig ( de senaste versioner är riktigt fina). Återigen ingen rangordning, fleet air arm besättningarna säger själva att deras maskiner har halkat efter. Dock fick den sunkiga folkvagnen hjälpa Ferrarin hem och visa på fiendens dörr ett antal gånger i Irak 2003 då de fick ut nya FLIR system ( tyvärr fick de inga sandfilter av MoD så de fick landa på många ställen..men men..MoD)
Ett annat program som visades skulle innehålla världens bästa stridsflygplan och det summerades som att USA´s Raptor är bäst, tätt följd av Eurofighter och en gammal Harrier!! Vafan?!?
Harrier gör ett antal saker som ingen annan maskin gör, och är idag Europas främsta operativa luftförsvarsmaskin ( Sea Harrier, som nu skrotas av....MoD) tillsammans med Gripen. Har inte sett det programmet dock så vill inte uttala mig mer.
Om vi pratar om flygplan då är kanske inte JAS-39 eller Su-37 på något sätt sämre än sina amerikanska motparter, men Sverige och Ryssland har väl mindre pengar till sitt förfogande när det gäller "war for the minds".
3. Viss utrustning är kanske bättre, tillsammans med träning av ff/hkp-piloter, så det kan finnas en viss sanningshalt i det hela. Dock själv tycker jag mkt mer om Ka-50/52 än om Apache .
Su 37 finns inte sedan några år tillbaka och har aldrig varit i produktion. Dock kanske man bör säga samma sak om Comanche, men den lades ner i år och är som du säger lättare att få tillgång till.
Ka 50 är ett kapitel för sig. Den sattes emot Mi 28 Havoc i en fly off som skulle ta 5-8 månader, men tog ungefär 10 år. Började produceras 1995 och enligt Jane´s har de nu spottat ut 8 st maskiner, så där kan de inte ha långa fikaraster. De har även producerat 10-20 LRIP varianter varav en var i Tjetjenien för att få "proven in battle stämpeln". Kamov har försökt kränga maskinen, dels som "helikoptrar mot avskrivna skulder" eller som till Turkiet för 1000 dollar maskinen( självklart fanns det hakar). Ingen har köpt, även om de varit nära på sistone. Tyvärr bråkar de som fan med Mil, den andra hkp konstruktören österledes, som inte gillade att deras monopol på stridshelikoptrar rubbades.
Ka 50 är en söt maskin, som med västavionik( bla Israel är nu involverade) och ryska ATGM:s troligen är en duglig maskin, men ser inte ut att få visa det.
Tiger tycker jag skulle ha fått in en fot, men som sagt, den är kontinentbaserad.
A 129? Nej tack. Den var den först dedikerade stridshkpn i Europa och kommer ha sin plats i böckerna för det, tillsammans med att den förlorat alla 23(mer nu?) exportförsök den ställt upp i. Den lite nyare A 129 International är dock mer uppdaterad
det bästa var väl ändå "Top ten military machines" (eller vad det hette), 10 av 10 var US grejjer
det tyckte jag var lite lustigt..
må hända att USA sponsrat lite där
min granne har detta Ultimate Ten avsnitt på DVD (måste vara samma då Discovery är ansvarig utgivare). Jag läser på baksidan:
"More than ever before in human history, new technology is driving the nature of warfare; no country has ever had the lead in military technology that America enjoys; see how manpower and technology combine to create today's military might.
In this powerful documentary, take look inside the top ten performers of the US arsenal...........etc"
Så, helt rätt där, 10 av 10 är US materiel.