zAjben
Dec 15 2004, 21:11
Funderar lite; vad händer ifall jag blir antagen till universitet/högskola medan jag gör eller ska göra lumpen. Nedan är utdraget från Lumpen.nu och jag är lite förundrad. Låt säga att jag blir intagen på läkarutbildningen VT 2006 och samtidigt rycker in i lumpen i Oktober 2005 eller Januari 2006, hur stor är då chansen att jag får platsgaranti till nästa år? Jag trodde det stod i lagen att skolan var tvungen att garantera en plats? Vilka skolor är platsgarantin som högst chans att få?
Någon som vet lite?
Fråga: Jag har kommit in på universitetet, måste jag göra lumpen? / 2002-10-09
Svar: Ja, som regel. Du har nämligen möjlighet att ansöka om så kallad platsgaranti vid högskolan/universitetet. Normalt får du då anstånd med studierna under tiden du gör värn- eller civilplikt.
Om du inte blir beviljad platsgaranti kan du söka uppskov med lumpen. Till en sådan ansökan ska du bifoga uppgifter om din situation samt intyg från skolan.
Ansökan skickar du till det regionkontor där du mönstrade. Du kan få uppskov med högst ett år i taget.
undass
Dec 15 2004, 21:21
QUOTE (zAjben @ Dec 15 2004, 21:11 )
Funderar lite; vad händer ifall jag blir antagen till universitet/högskola medan jag gör eller ska göra lumpen. Nedan är utdraget från Lumpen.nu och jag är lite förundrad. Låt säga att jag blir intagen på läkarutbildningen VT 2006 och samtidigt rycker in i lumpen i Oktober 2005 eller Januari 2006, hur stor är då chansen att jag får platsgaranti till nästa år? Jag trodde det stod i lagen att skolan var tvungen att garantera en plats? Vilka skolor är platsgarantin som högst chans att få?
Någon som vet lite?
Fråga: Jag har kommit in på universitetet, måste jag göra lumpen? / 2002-10-09
Svar: Ja, som regel. Du har nämligen möjlighet att ansöka om så kallad platsgaranti vid högskolan/universitetet. Normalt får du då anstånd med studierna under tiden du gör värn- eller civilplikt.
Om du inte blir beviljad platsgaranti kan du söka uppskov med lumpen. Till en sådan ansökan ska du bifoga uppgifter om din situation samt intyg från skolan.
Ansökan skickar du till det regionkontor där du mönstrade. Du kan få uppskov med högst ett år i taget.
Jag skulle tro att du får platsgaranti på alla program med nationell antagning, det finns nämligen etn ruta på anskökningspapperna som man kryssar i om man tror att man kommer göra lumpen under den period man sökt till.
zAjben
Dec 15 2004, 21:35
Aha okay!
Men alltså; ifall man söker till en utbildning som läkarprogrammet där det är lottning även för alla som har 20,0 och kryssar i rutan om att man ska göra lumpen under perioden. Bedöms man fortfarande likvärdigt med alla andra eller blir man automatiskt bortlottad direkt tror ni?
Rickard N
Dec 15 2004, 22:21
Vet inte hur det är med läkarutbildningen, men jag fick anstånd från KTH att börja två år senare än jag var antagen.
Koovee
Dec 15 2004, 22:47
Det är bara att söka.... Kommer du in på utbildningen så söker du sedan anstånd och bifogaren kopia på inkallelseordern, eftersom det är lag på att göra värnplikt (om man anses lämplig) så MÅSTE skolan hålla den platsen åt dig tills du är klar med lumpen. VHS borde ha hyffsad information i ämnet, jag sökte anstånd medan jag gjorde lumpen å sitter nu i min studentlya å tentapluggar för fulla muggar =)
zAjben
Dec 15 2004, 23:06
QUOTE (Koovee @ Dec 15 2004, 22:47 )
Det är bara att söka.... Kommer du in på utbildningen så söker du sedan anstånd och bifogaren kopia på inkallelseordern, eftersom det är lag på att göra värnplikt (om man anses lämplig) så MÅSTE skolan hålla den platsen åt dig tills du är klar med lumpen. VHS borde ha hyffsad information i ämnet, jag sökte anstånd medan jag gjorde lumpen å sitter nu i min studentlya å tentapluggar för fulla muggar =)
Underbart

Tack ska du ha!
Med andra ord är det inte nödvändigt att fylla i den där lilla rutan på ansökningen till högskolan?
Koovee
Dec 15 2004, 23:20
Jo så ska det vara, men jag är ju som alla andra här ingen expert så kolla gärna med VHS lr motsv. innan, men som sagt för mig var det absolut inga probem... Jag har inte ens nått minne av nån sån ruta i ansökan, men men...
Mattan
Dec 16 2004, 14:51
Visst finns det en sådan ruta att fylla i. Och lagen säger sedan att du har platsgaranti nästa ansökningstillfälle. Sitter även jag nu i min studentlya, har dick precis skrivit klart tentan.
Jag har hört, men är långt i från säker, på att platsgaranti och uppskov vid värnpliktstjänstgöring numera är frivilligt hos respektive universitet och högstad... förlåt högskola. Om detta stämmer så kan det nog variera mellan lärosäten.
undass
Dec 16 2004, 18:19
QUOTE (EO4 @ Dec 16 2004, 14:58 )
Jag har hört, men är långt i från säker, på att platsgaranti och uppskov vid värnpliktstjänstgöring numera är frivilligt hos respektive universitet och högstad... förlåt högskola. Om detta stämmer så kan det nog variera mellan lärosäten.
Det är mycket möjligt att det skiljer mellan olika universitet/högskolor när det gäller fristående kurser eftersom antagningen till dessa är lokal. Till så gott som alla program är det dock VHS som sköter antagningen så att då gäller samma regler oavsett vilket lärosäte man sökt till.
superapan
Dec 17 2004, 00:53
En lumparpolare började läsa till läkare HT01. Ryckte sedan in i januari 2002 (läste alltså en termin). Muck april 2003. Jag antar att han fortsatte läsa sedan HT03, alternativt VT04.
Han läste i Estockholmo, har jag för mig.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.