Help - Search - Members - Calendar
Full Version: tvätt
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
JiWe
hallå allihopa nu har man lite sommarlov från I19 Artbat

vi hade fältvecka förra veckan så uniformen är lite skitig så jag tänkte tvätta den.

får jag det? hur gör jag för att inte tvätta bort inpregneringen? kan jag inpregnera själv?
LRRP
Tror detta har tagits upp förut, vet inte säkert, men sök lite får du se om du finner något passande.

Jag tvättade min några gånger hema minns jag. Använde imprenex som impregnering (osäker stavning) och blev nöjd med resultatet.
Ing
Vattenslang? Spolar man av den så blir du ju av med den mesta leran.. resten kan du väl stå ut med ett tag till?  
Och impregneringen borde palla det också..

Vet inte. testa, och rapportera hur det gick! ;)
Fu Johanson
Tvätta den med tvålfritt tvättmedel (Y-3 tex), 60 grader blir nog bra och torktumla den på högsta värme möjlig.
Då funkar det och impregneringen ska vara rätt så intakt.

Om du använder tvättmedel med tvål dock så försvinner den i ett nafs.
smile.gif
Swanen
Jo det ska inte vara några probs att tvätta m/90
kör det i 40*C, OBS inget blekmdl
=|
hemvärnsungdom
stämmer som LRRP sa, det har tagits upp förr.

Sen tas det också upp på denna sida som ni säkert känner igen http://www.SoldF.com/faltjacka90.html
Forsberg
90 uniformen får INTE tvättas alls! Men, om man nu måste smile.gif så inte högre än 35 grader. Tvålfritt tvättmedel som tidigare nämnts gäller. Att impregnera om är inget man ska göra egentligen då försvaret har nån sorts super impregnering som håller väta ute, samt till viss mån NBC-stridsmedel (det är väl N och C som är aktuella att skydda sig emot på uniformen). Har hört att hemvärnsmän brukar använda Skona tvättmedel, har dock inte undersökt detta noggrannare.
Personligen så brukar jag tvätta min uniform i badkaret, fram med duschslangen med turbomunstycke och fräs på smile.gif Efter detta kan den behövas skrubbas med borste för att få bort det lagom ingrodda.
Slut.

PS.
Detta är bara tips! Prova själv vad du tycker passar bäst.
DS.
Doyle
Byt på förrådet. Enklast biggrin.gif Dessutom ska "skogsuniformen" vara lite skitig. :P

Som det står på Lurpens profil: "Natures camouflage" ;)
Nifelhel
Tvätta?? :0 nu förstår jag ingenting rolleyes.gif
Doyle
Det ska synas att man är en warrior! *skogstroll*
78-1026678692
I mitt fall blir det nog mest vin fläckar från alla små fester så jag rengör mina M90 kläder med vanligt koksalt:) ( PS sprit avdunstar av sig själv...och öl märks knappt:)

PS detta är ett hemligstämplat dokument vill inte att FM ska få reda på vad som händer med deras kläder....smile.gif
Doyle
Det är en synd att dricka alkohol i M90.
Nifelhel
Ja det är inte direkt lämpligt att inmundiga etanolhaltiga  drycker när man bär fältuniformen...
JiWe
grejen är den att vi inte har fått någon annan uniform som typ permisuniform så det vore trevligt om den var lite renare men jaja jag provar väl nått av tippsen
granQ
QUOTE (Forsberg @ July 14 2002,02:33)
samt till viss mån NBC-stridsmedel (det är väl N och C som är aktuella att skydda sig emot på uniformen)

Hmm, menar du att m90 är strålnings säker??

b tycker jag låter mer logiskt,  eller kanske du menar radioaktivt avfall som finns i vatten när det regnar och då inte kommer igenom?? man blir ju lite förvirrade..
Lt. payne
Att dricka alkohol i fältuniform ser j-vligt illa ut!
Sånt accepterar jag inte!
71-1022514937
>> Lr P <<

Han kanske menade om man exvis tar på sig 90- el 59-brallorna på en festival, typ Roskilde, där de ju är suveräna att ha..?? =)
Doyle
Även knarka i försvarsmaktens persedlar är en synd smile.gif
HvU
vet inte om det är tillåtet eller bäst men använder 40 grader inget tväätmedel, fungerar ok.
jonte72
Angående Forsbergs insändare om NBC-skyddet på uniform m/90. Du har nog blandat ihop den med C-stridsdräkt 90...som finns/fanns (vet inte om det bara var försök-kan varit för dyr för FM) i början av 90-talet. Den består av flera lager tyg med aktivt kol emellan, och är tänkt för förband som måste vara kvar eller strida i C-miljö.
109-1027550426
Fick för mig att tvätta m/90 hemma på en permis en gång eftersom den stank något fruktansvärt... inte något som jag kände, men (civilt) folk som jag passerade... följde grejerna om att det inte ska vara blekmedel etc, tog ut den ur maskinen, torkade, åkte tillbaka i den "nya" fräscha uniformen.. på första uppställningen på måndagen såg jag att min uniform var mycket ljusgrönare än alla andra, den riktigt brände i ögonen, neongrönt när man var ute i solen.... tur nog så märkte inget befäl det och någon dag efter blev hela skvadronen beordrad att plocka ut helt nya så allt fixade sig, precis som vanligt :)
Mojo
Neongröna uniformer är jävligt snyggt. Har till och med sett en missfärgad med drag av lila.

"NBC90:n" finns kvar. Fick ut den i egenskap av prickskytt för att den var varm och go i dessa kalla eldställningar. Har en skön luva också.
103-1022441490
Brukade slänga in den [M/90) i tvättmaskinen, utan tvättmedel eller något annat. Iofs slängde morsan in en tvål en gång, luktade som ett franskt luder.
Fk Satan
enl SoldR Mtrl P (sid 16/17)så kan man tvätta M90 i 60Grader och med tvålfritt tvättmedel & torktumling. Dock så skall man eftersträva att byta ut plagg som behöver tvättas
Rickard N
Hur stor är sannolikheten att man byter en skitig uniform modell 90?
Sy allt igen...
Yeah, right!
Fk Satan
QUOTE (Rickard N @ Jun 9 2004, 21:41 )
Hur stor är sannolikheten att man byter en skitig uniform modell 90?
Sy allt igen...
Yeah, right!

Sy allt igen? det är inte mkt att sy tycker jag.

två kragspeglar, ett förbandsmärke (båge) ngt mer behöver man inte sy... har man tur så är det ofta bara en kragspegel man behöver sy om.

Själv har jag två stycken uniformer, en fältuniform och en kasernuniform mkt praktiskt smile.gif funderar dock på att kvittera ut en uniform till, men det är ju enklare att kvittera ut en GRG än en uniform...
Rickard N
Tja, vi hade iofs ett märke till utöver bågen, menmen...
Det är bågen som jag inte gillar att sy... Blir aldrig snyggt
Chaplain
Grönlandsvalla efter tvätt. Sedan är den i det närmaste skott, regn och strålningssäker. Pluss att inte leran ( som snabbt avslöjar dig i skogen och INTE fingerar som maskering! ) fastnar så lätt.
Sedan är det ju skönt att vara torrare utan att behöva dra på sig regnställ.

Reglementsenligt? Fungerar!

M90 med mörka fina färger.
M4A1
Var köper man tvålfritt tvättmedel?
Gerle
Hörni lortgrisar, vad är detta för snack om att inte tvätta uniformen? Lubbe Nordström vänder sig i graven. Cleanliness is next to Godliness.
The Swede
Tror du dom här ungtupparna vet vem Lubbe Nordström var?

Tyvärr har det blivit någon form av trend att uniformen ska vara så skitig som möjligt, jag kan inte riktigt förstå det.
En skitig uniform ger inte ett gott intryck av FM till allmänheten.

Hel, ren och glatt humör är det som gäller.

The Swede pansar2.png
*Ordning, Reda, Ansvar, Stil*
Lindeberg
QUOTE (The Swede @ Jun 10 2004, 10:09 )
Tyvärr har det blivit någon form av trend att uniformen ska vara så skitig som möjligt, jag kan inte riktigt förstå det.
En skitig uniform ger inte ett gott intryck av FM till allmänheten.

Tänker tillbaka på grabbarna i maskingruppen. Lantbrukare/verkstadspulare på fritiden. Det var svårt att urskilja camouflage-mönstret på deras uniformer.

Jag tror de kletade in varandras uniformer med CLP-olja, motorfett (och allt vaddetheter) när ingen såg på. ;)
Rickard N
...eller stridsvagnsladdarna... De har ju iofs en oljespruta M/94 på laddarplats pansar2.png
Lt Hmmm
Knuffar upp tråden en aning och låter den fortsätta handla om tvålfritt tvättmedel.

Om det inte står på förpackningen att det innehåller tvål, kan man då vara säker på att det är tvålfritt? Någon som vet något bra tvålfritt tvättmedel?

Ska tvätta en uniform som får, eller till och med skall tvättas hemma...

Edit: Jo, jag känner till Y3, men det skall egentligen inte användas i 60 grader.
jonte72
Jag tvättade min M/90 jacka med Grummes tvättsåpa, sedan impregnerade jag den med 2 flaskor Impregnex ( 2 x 35 kronor) och har nu ett mycket vattentät persedel........
os frontale
Så, lite kortfattat, är det funkis att inpregnera själv? Ja eller nej blink.gif
Malaj
Renlighetsivern börjar sprida sig igen - på gott och ont...

När det gäller tvätt av fältuniform 90 gäller fortfarande att den i praktiken inte tål att tvättas alls. Se bara på de tvättade plagg man får ut från serviceförråden. Ingen impregnering kvar, trasiga knappar och blixtlås, revor, små mystiska hål (nej; inte 6,5 mm eller så...).

Man kan tvätta uniformen, faktiskt. Men man kan inte använda tvåltvättmedel och det är synd eftersom det i handeln inte finns några tvålfria. Y3 innehåller tvål och tvättsåpa är i stort sett ren tvål.

Ska man ha tvättmedel måste man skaffa det via någon proffsfirma.

Släng in den i tvättmaskinen på 40 grader (eller hur många streck det motsvarar inom Armén - biggrin.gif ), ta en matsked diskmedel och låt bli sköljmedel.

Sedan kan du stryka med hett järn - häpp! Högvakten nästa.

Impegnera? Näe. Hur skönt är det att gå omkring i en plastpåse? Möjligen kan man spraya på litet Impenex (light - inte tältvarianten!) på axlarna och andra ställen som blir snabbt våta. Men är det litet kvar av originalimpregneringen så låt det vara.

Naturvax light skulle kunna vara något, men jag har inte hittat något bra under alla år. Någon annan?

Till dem som klagar på lukten/stanken. Tsss, ni skulle varit med på den tiden cykelgyttjeförbanden hade m/39-58 under KFÖ i hällande regn. gasmask.gif

Rangern.gif
bushman
QUOTE (Malaj @ Oct 3 2004, 11:58 )
Till dem som klagar på lukten/stanken. Tsss, ni skulle varit med på den tiden cykelgyttjeförbanden hade m/39-58 under KFÖ i hällande regn.  gasmask.gif

Rangern.gif

been there.....
av någon jävla anledning fick vi ut m/58 till baskerprovet.
sex mil runt skövde skjutfält en vecka innan julafton i spöregn.

vill någon att jag skall se prydlig ut i min uniform kan de ge mig en ny.
om jag inte har krälat genom en svinhage, tvättas inte det som HV har gett mig.
jag tvättade min uniform ofta i början på min HV-karriär, men eftersom FM inte ger mig en extra uniform, har jag gett mig fan på att inte tvätta den jag använder i fält.

självklart har jag numer två extra uniformer och bra kontakter på serviceförråd runt om i landet
men till den dag då något högt befäl kommer och skriker åt mig att, jag se ut som jävulen, tänker jag använda min smutsiga M90.
det är en protest mot att vi har tonvis med nya uniformer i förråd, men inkompetent folk som kvm inom HV.

låt folk få byta sina persedlar utan att det skall tilll polisutredning varför.
Sidron
Först och främst vill jag säga att jag är hemvärnsungdom, så det finns vissa skäl till att jag gör som jag gör, vilket ligger bakom följande rekomenderingar. Bland annat så vill jag åka genom stan (göteborg) och annan civil bebyggelse, till övningar, och inte lukta äckligt och se alltför lerig ut. Ni som gör värnplikten kan komma hem i perisionsuniformen om ni vill, det kan inte jag och då måste jag tänka på hur jag ser ut bland civila. Dock så har jag varit riktig skitig och luktat troll och svett, bland civila, men det är inte att föredra. Kanske ska tilläggas att; morsan kan inte alltid kan köra mig med en bil som har för vana att inte ta sig igenom besiktningen och är över 10 år gammal. 8.gif

Tvättråd

Tvätta helst uniformen så kallt (30 grader) som möjligt för att bevara färgerna. Tvätta även helst utan tvättmedel för att bevara impregneringen. Om det är mycket smutsigt, tvätta helst med tvättmedel och försök hålla nere värmen. Om du tvättat med tvättmedel ska du helst impregnera igen. När du tvättat utan tvättmedel ska du helst torktummla plagget så att impregneringen aktiveras. Saknar du torktummlare, kan du stryka på låg värme (gäller även efter återimpregnering). Om du ska tvätta med tvättmedel, är användning av sköljmedel/mjukmedel att rekomendera. Detta är för plagget luktar gott och det blir lite mjukare.

När man tvättar ska man inte glömma att vränga plaggen (för att slita så lite som möjligt på dem) och ta bort allt övrigt från fickor och även byxkrokar e.t.c, då dessa kan skada tvättmaskinen. När det gäller förbandsmärken och liknande, klarar dessa tvätt om det inte är alltför hög värme. Detta betyder att du inte behöver sprätta och sy tillbaka märken. Men tänk på att det bland annat är viktigt, ur denna synpumkt att du vränger plagget för att bevara märkena.

Det finns undantagsfall när man inte ska impregnera. Ett känt fall är när man ska gå Nijmegenmarschen. Det är mycket varmt där nere i den delen av Holland. Då impregnering innesluter värmen och hindrar plagget från att andas blir det väldigt varmt. När det regnar och man blir blöt, torkar plaggen väldigt fort tack vare värmen. Detta betyder att man inte behöver impregnera plaggen när man ska åka ner till Holland och gå Nijmegenmarschen. camo.gif

Hoppas ni fick någon användbar information av detta inlägg. Ska nog tilläggas att detta är mina privata råd, vilket gör att man kanske bryter mot något reglemente eller någon föreskrift som jag inte känner till. navy2.gif
jonte72
QUOTE (Malaj @ Oct 3 2004, 11:58 )
Impegnera? Näe. Hur skönt är det att gå omkring i en plastpåse? Möjligen kan man spraya på litet Impenex (light - inte tältvarianten!) på axlarna och andra ställen som blir snabbt våta. Men är det litet kvar av originalimpregneringen så låt det vara.

Då kanske du inte haft Kroppsskydd 90 innanför jackan - då blir man riktigt fuktig närmast kroppen.......
gunsmoke4b
gasmask.gif Tvätta din uniform, vänd den ut och in och tvätta den i 40 grader.
Sen kan du ju inpregnera den efter det
simon
QUOTE (almkvist @ Oct 3 2004, 09:37 )
Så, lite kortfattat, är det funkis att inpregnera själv? Ja eller nej  blink.gif

Som förrådsman skulle jag vilja ge det ett IG.

Impregnering sköts vid tvätt.

ph34r.gif

Men vem lyssnar väl på en förrådsman när Impregnex finns att tillgå?
os frontale
QUOTE (simon @ Oct 4 2004, 21:34 )
Så, lite kortfattat, är det funkis att inpregnera själv? Ja eller nej  blink.gif

ph34r.gif

Men blir det bättre med inpregnex då? För min uniform är min ögonsten, modifieringar och grejjor, jag vill inte byta den, och inpregneringen börjar släppa.
simon
QUOTE (almkvist @ Oct 5 2004, 08:39 )
QUOTE (simon @ Oct 4 2004, 21:34 )

ph34r.gif

Men blir det bättre med inpregnex då? För min uniform är min ögonsten, modifieringar och grejjor, jag vill inte byta den, och inpregneringen börjar släppa.

Det jag vet om den tillhörande impregneringen är att den åtgärdas/förnyas vi varje tvätt.

Och vi rekommenderade inte soldaterna att impregnera själva...

Kanske dags att byta ögonsten?
delta_virus
står här Här och Här
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.