Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Astma tendens + FJS?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2
SWERT
Kan jag bli fallskärmsjägare även fast jag är allergisk mot katt och jag har tendens att när jag gäspar under idrott i kyla få det lite svårt med gäspningen som om att den liksom inte kommer ut riktigt?
motivera gärna. Jag vill verkligen veta. unsure.gif
BlackIce
QUOTE (SWERT @ Dec 14 2004, 19:48 )
jag har tendens att när jag gäspar under idrott i kyla få det lite svårt med gäspningen som om att den liksom inte kommer ut riktigt?

uhm 7.gif
Björn-
Är inte gäspning en in-andning?

Prata med en doktor och fråga om du har astma det tror jag som före detta astmatiker dock inte.
SWERT
Ja det är på in-andningen det blir svårt att andas menade jag. Nån som har gjort eller har gjort testerna för FJS som kan svara?
Krook
Om du har problem med hälsan rekommenderar jag dig till att inte satsa på FJS. Den tjänsten är nog tung utan fysiska hinder.

/Krook
SWERT
Problemet är att jag senare på kvällen när jag lugnat ner mig efter träning så känns det som att kroppen vill gäspa 1-2 gånger varje minut men det går inte varje gång. Är detta kanske bara tix/ticks?
Stabilo
Är du allergisk mot katt så kommer du få sammanvägd tjänstarhet B. Det krävs A för jägartjänster.

Om din kattallergi däremot är lindrig, kanske du har tur och överläkaren ger dig sammanvägd tjänstbarhet A ändå.

/ Daniel
SWERT
Måste läkaren veta att jag är allergisk mot katt överhuvudtaget? ;)
Det är bara lindrig allergi ''so what?''
Eller har dom tillgång till journaler och sånt?
Lindström
Jag är ganska övertygad om att dom inte beställer några journaler på dig om du inte berättar något om kattallergin. Låt bli att berätta om det, eftersom det påverkar inte dig direkt...

Däremot svårigheterna med inandningarna blir väldigt svåra att bortse ifrån. Du kan inte låta bli att berätta det och när du väl berättar tror jag att dom avråder dig från att söka till Fallskärmsjägare.
SWERT
:( blyg.gif Nu blev jag nästan lite ledsen
Lindström
Självklart vet inte vi allting på detta forum, så du ska ju självklart ta upp dina önskemål när du mönstrar.
BJK
Det finns ALLTID minst en anledning till att man ställer krav på psykisk och fysisk hälsa till vissa befattningar! Jag tror knappast den enskilde individen har kompetens att bedöma om hans fysiska/psykiska status är godtagbar och möter ställda krav, så därför finns det något som kallas för Mönstring. Vid denna mönstring så bedöms man psykiskt och fysiskt och man tilldelas en befattning utifrån det. Självklart går det till viss del att fuska vid denna mönstring, men gör man sig själv och sina kamrater en tjänst då?!
Svaret är ju ett glasklart NEJ!
Det kan uppstå tillfällen långt ut i ödemarken då man hamnar i situationer som man inte "trodde" kunde hända. Hypotetiskt, vad händer t ex om man under en övning mitt ute i ingenstans utsätts för katthår och får en oväntat kraftig allergisk reaktion?

Kontentan är : Ljug och fuska inte, var ärlig mot dig själv och dina kamrater! Antingen uppfyller man uniformen för en viss befattning eller så gör man det inte. Men då finns det kanske någon annan befattning som man är lämpad för. Utsätt inte dina kamrater för risken att något otrevligt händer bara för att du fuskar/ljuger dig till en viss befattning.
BJK
QUOTE (Lindström @ Dec 14 2004, 22:55 )
Låt bli att berätta om det, eftersom det påverkar inte dig direkt...

Hur kan DU veta detta????
Pansarslusken
Du har inte astma. Jag har haft astma sen jag var 10 månader men nu är den borta med vinden. Men tro mej. Du har inte astma, iaf ingen vanlig astma.. Kanske nån tropisk astmasjukdom eller nåt =).. Prata med en doktor för säkerhets skull. Å jag tror inte det gör något om du gäspar 2-3 ggr under en språngmarsch med FJS.
Lindström
@BJK

Om du inte såg det så pratade jag om kattallergin. Jag kanske missat nånting vad gäller fallskärmsjägarnas utbildning, men tror inte att det ingår en 2 veckors "klappa katten lisa"-utbildning där?

Så vad kan det möjligtvis spela för roll om han är allergisk mot katter eller inte?
GA KA
Ok killar nu skall vi genomsöka huset där "Lilla Lisas ekologiska katt skyddsförening" finns....
C-O.M
Eller så får dom slåss med katter modell större med klös för att bli orädda och tuffa :P
BJK
QUOTE (Lindström @ Dec 15 2004, 10:24 )
@BJK

Om du inte såg det så pratade jag om kattallergin. Jag kanske missat nånting vad gäller fallskärmsjägarnas utbildning, men tror inte att det ingår en 2 veckors "klappa katten lisa"-utbildning där?

Så vad kan det möjligtvis spela för roll om han är allergisk mot katter eller inte?

Nä det gör ju ingenting, och fisk kan man oxå vara allergisk mot, inga problem. Jag bara låter bli att äta när det serveras fisk så är saken biff........
Och närsynt tycker JAG är helt ok, för vad sjutton, det avgör väl jag vad som är bäst och funkar för den här tjänsten. Epilepsi har jag bara haft ett anfall nu på 2 år så risken är väl minimal att jag åker dit under lumpens ynka 10 månader..... Och eftersom jag har diabetes så är det lugnt att åka med US till Kosovo, för tar insulinet slut så är det bara att ta Sprintern in till Pristina och shoppa nytt......
Och som signmek så märker säkert ingen att jag är lite dålig på att se skillnad mellan olika röda och bruna färger på kablarna......
JAG tycker det är löjligt med alla krav någon stolle satt på dom olika befattningarna!!!

Men det är egentligen inte huvudpunkten, utan huvudpunkten är att är att alla inte är lämpade för vissa saker, så är det bara. Och är man inte lämpad så ska man inte försöka dölja/fuska sig in, för då är man mer än olämplig på alla sätt och vis.
Kan man inte acceptera detta så är det något som är än mer fel längst upp i kroppen......
Skulle någon frivilligt sätta sig i t ex ett flygplan där vederbörande pilot fuskat sig förbi ett eller flera krav, fysiska eller psykiska?! Jag skulle i alla fall inte göra det!
Tufft liv, javisst !

Men det bästa personen ifråga kan göra är att ta kontakt med ett mönstringskontor och ställa dessa frågor och funderingar till läkaren, då får han/hon klart på en gång om det överhuvudtaget är lönt att söka det man önskar.
SWERT
Jag har kommit på att det kanske inte är astma. Kan vara pressen och stressen i skolan nu innan betygen. Typ panik :P
BJK
Panikångest är nog mindre bra det oxå i detta fall.
SWERT
Nej asså :P inte panik :P
jag skojade.
Men jag går på en medicin som framkallar astma tendender som bieffekt därför är det bättre att ta spruta men det visste jag inte om då.
GA KA
Vilken medicin tar du då och varför?
SWERT
Allergi medicinen jag använder kan framkalla vissa astma tendenser, kan inte såhär på rak arm vad den heter
Lt. Payne
Hibernal?
SWERT
Kanske, finns ju hur många som helst Allergimediciner som har likadan effekt bara att det är olika fabrikat så jag vet inte.
Lt. Payne
"Vid vilka åkommor används Hibernal?
Hibernal har flera egenskaper och kan därför användas vid ett flertal olika sjukdomar.
Psykoser, paranoida tillstånd (förföljelseidéer, sjuklig misstänksamhet). Hibernal används också för att förstärka effekten av smärtstillande medel."

Tror inte det är denna medicin du tar för din astma.
Skojade lite med dig bara. biggrin.gif
GA KA
@Lt Payne: biggrin.gif ;)
BJK
Nu får gärna någon upplyst upplysa mig : Är en allergi att räkna som lindrig om man har konstant medicinering mot allergenerna?
Eller finns det inget sammanhang?
GA KA
Står du på kronisk medicinering så kan du glömma FJS.
Verkar konstigt att en som bara tar en medicin inte kan hålla reda på vilken det är. Eller är det så att du äter så många så att du inte klarar att hålla reda på dem?
SWERT
Den är kronisk men man kan ta sprutor i typ 2 år istället så blir man av med allergin.
Nej jag äter bara den medicinen. svara på ett snällt sätt istället angry.gif
Yossarian
QUOTE (Stabilo @ Dec 14 2004, 22:43 )
Är du allergisk mot katt så kommer du få sammanvägd tjänstarhet B. Det krävs A för jägartjänster.

Om din kattallergi däremot är lindrig, kanske du har tur och överläkaren ger dig sammanvägd tjänstbarhet A ändå.

/ Daniel

Jag fick sammanvägd tjänstbarhet A fast jag har lindrig gräsallergi, så lindrig kattallergi borde nog inte vara några problem i så fall. Man träffar ju på lite mer gräs än katter i lumpen förmodar jag. Det varierar nog mycket från läkare till läkare vad de anser.

Leopard är väl ett kattdjur, så man kanske inte får köra stridsvagn. (OBS Väldigt roligt skämt)
GA KA
Om du själv har alla svaren på dina frågor så kan jag inte förstå varför du behöver fråga här? Om det nu är så enkelt att bli av med problemet varför komma hit och fråga om det istället för att ordna det i det tysta?
SWERT
Undrade ifall någon hade haft liknande problem och vad ni tycker jag bör göra och så undrade jag faktiskt om du läser i början av tråden om man kunde komma in på FJS med lindrig katt allergi
Born
Tips från coachen

1. Träna.
2. Mönstra.
3. Se hur det går.
Karin
Kan jag bli fallskärmsjägare även fast jag är allergisk mot katt och jag har tendens att när jag gäspar under idrott i kyla få det lite svårt med gäspningen som om att den liksom inte kommer ut riktigt?

Herregud, det är inte astma, det är hypokondri! Sök hjälp, fort som tusan innan det förvärras!
BJK
QUOTE (Karin @ Dec 15 2004, 18:11 )

Herregud, det är inte astma, det är hypokondri! Sök hjälp, fort som tusan innan det förvärras!

ohmy.gif smile.gif :P biggrin.gif laugh.gif
SWERT
vad är hypokondri?
Krook
QUOTE (SWERT @ Dec 15 2004, 20:30 )
vad är hypokondri?

Jag svarar eftersom jag inte tror att du skojar.

En hypokondriker är inbillningssjuk, dvs. tror att han har diverse sjukdomar.

SWERT, tror du att du har den fysiska statusen att klara en av de mest fysiskt krävande tjänsterna som världen har att erbjuda?
Kolla fyskraven på K3s hemsida, häkta på dig utrustning av motsvarande tyngd och ut och snabbmarscha.

/Krook
SWERT
Jag är 15 nu och jag började träna inför FJS för ett halårsedan ungefär.
Jag har ett träningschema som jag följer till punkt och pricka plus att jag tränar fotboll två dagar i veckan. Jag känner mig också väldigt motiverad till att bli det.
Men det är ju dock min allergi jag oroar mig för även fast den bara är lindrig. Kan man ta sprutor för att bli av med allergi eller är det bara ett rykte jag har hört?

Ja jag kollade på kraven redan när jag var elva smile.gif
Pansarslusken
BJK du är nog den mest negativa människan på detta forum. Men visst, du kanske kallar dig realist, men du får väl vara lite rationell, inte ska killen i fråga brottas med lokatter och inte heller använder man väl katter inom försvaret som sökdjur eller liknande? Kanske kunde vara något att ta med i försvarspropositionen. Man kanske ska ta och ringa den där Leni Björklund. Men allvarligt talat. Jag tror absolut inte att hans kattproblem kan åsamka honom några problem i sin jägartjänst. Eftersom han inte heller vet vad en hypokondriker är så visar det ju att han har äkta jägartakter =), inget illa ment alla Rangers här inne!
Så länge han inte har några andra krämpor såsom panikångest och dylikt så ser jag ingen anledning att säga något om det när man mönstrar. Värnpliktssystemet har en utformning som har väldigt svårt att gå efter varje individ. Därför har man mallar att gå efter så att man kan underlätta arbetet och därmed spara pengar. Har man då allergi så spelar det knappt någon roll vilken allergi man har, man får ändå tjänstbarhet B. Rådet till dig som är kattallergiker. Gör en övervägning huruvida din kattallergi kan påverka dig och dina kamrater under din värnplikt och ta sedan beslut om du ska säga något eller inte.

Vad det gäller att ta sprutor så kan man det, det kallas "hyposensibilisering". Du tar en spruta med täta intervaller i början med en hög dos av det allergen (katt) du är allergisk mot. På så sätt "lär" du ditt immunförsvar att inte reagera mot kattallergenet. Tar ungefär 3 år sammanlagt att slutföra. Funkar för ungefär 90 % av alla kattallergiker och 50% av alla hundallergiker. Sprutor tar man i början en gång var sjätte vecka, sen en gång i halvåret.

Blev lite långt. Sorry!

/Jerker Olofsson
SWERT
TACK!!!! Äntligen någon som kan svara på min fråga. Hinner jag då med sprutbehandlingen innan mönstring?
Krook
@SWERT
Med den inställningen kan du komma långt.
Allergier kan ju växa bort med tiden så förhoppningsvis så kan även din allergi göra det. Men dina andningsproblem bör du nog kolla upp.

Jag anser ändock att man ska vara 100% ärlig när man mönstrar. Är man inte det kan man äventyra både sin egen och andras hälsa och liv. Så har du allergi när du mönstrar, tala då om det. Du kanske inte kommer in på FJS men blir det så, så har du inte där att göra. Men det finns andra tjänster som du kan få inom FM, eller vad det heter då.

/Krook
SWERT
Jo Krook det är sant men det är väl bara det att jag skulle bli väldigt besviken om jag inte blev det eftersom att jag har så länge sett fram imot det, man börjar bli lite orolig med där hälso kontrollen på mönstringen. bäst att jag uppsöker en doktor senast imorn tror jag
Pansarslusken
Jo det e sant Krook. Men om han nu inte påverkas av allergin i hans utövande så ser jag ingen anledning att säga det. Visst det e pliktverkets sak att besluta. Men jag menar, det e ju kristallklart. FM behöver fler lika motiverade som Swert! Tänk vilken nytta han kommer göra om han e så seriös.
Pansarslusken
KOlla upp andningsproblemen bara. Har du dem fortfarande när du mönstrar så säg det! Ev. visa upp intyg från läkare att det inte har nån effekt på din fysik.

Vet inte om du hinner slutföra behandlingen innan du mönstrar. Men den ger effekt nästan direkt. Men alla landstinmg utför inte behandlingen så ring landstinget så snart du kan. I vilket län bor du?
BJK
QUOTE (Pansarslusken @ Dec 15 2004, 21:51 )
BJK du är nog den mest negativa människan på detta forum. Men visst, du kanske kallar dig realist, men du får väl vara lite rationell, inte ska killen i fråga brottas med lokatter och inte heller använder man väl katter inom försvaret som sökdjur eller liknande? Kanske kunde vara något att ta med i försvarspropositionen. Man kanske ska ta och ringa den där Leni Björklund. Men allvarligt talat. Jag tror absolut inte att hans kattproblem kan åsamka honom några problem i sin jägartjänst. Eftersom han inte heller vet vad en hypokondriker är så visar det ju att han har äkta jägartakter =), inget illa ment alla Rangers här inne!
Så länge han inte har några andra krämpor såsom panikångest och dylikt så ser jag ingen anledning att säga något om det när man mönstrar. Värnpliktssystemet har en utformning som har väldigt svårt att gå efter varje individ. Därför har man mallar att gå efter så att man kan underlätta arbetet och därmed spara pengar. Har man då allergi så spelar det knappt någon roll vilken allergi man har, man får ändå tjänstbarhet B. Rådet till dig som är kattallergiker. Gör en övervägning huruvida din kattallergi kan påverka dig och dina kamrater under din värnplikt och ta sedan beslut om du ska säga något eller inte.

Vad det gäller att ta sprutor så kan man det, det kallas "hyposensibilisering". Du tar en spruta med täta intervaller i början med en hög dos av det allergen (katt) du är allergisk mot. På så sätt "lär" du ditt immunförsvar att inte reagera mot kattallergenet. Tar ungefär 3 år sammanlagt att slutföra. Funkar för ungefär 90 % av alla kattallergiker och 50% av alla hundallergiker. Sprutor tar man i början en gång var sjätte vecka, sen en gång i halvåret.

Blev lite långt. Sorry!

/Jerker Olofsson

Realist med erfarenhet av att vara chef, ledare och fackman, inom och utom rikets gränser. Realist då jag har personliga erfarenheter av soldater som mörkat vissa åkommor och som det senare i ett mindre lämpligt läge kommit i dager.
Det vill jag inte uppleva igen, så kalla mig gärna forumets mest negativa, det kan jag leva med.
Som jag skrev så är FORTFARANDE huvudpunkten att INTE mörka, det andra var hypotetiska exempel. Man gör sig själv och kamraterna en otjänst, och det vore väl synd? Så ring och kolla med en sakkunnig läkare och gör inte en egen bedömning som förgående skribent så felaktigt påpekar.
Antingen uppfyller man kraven eller så finns det som Krook mycket vettigt påpekar andra befattningar inom FM där man kanske uppfyller just dom ställda kraven.
Pansarslusken
JO men det jag säger är att han kan mörka kattallergin, om han är 100 % säker på att han bara lider av det och han är 100% säker att det inte påverkar hans fysik. Då finns det ingen anledning till att säga något eftersom det skulle bara ta bort en motiverad värnpliktig från FBJ. Kan inte föregående skribent, i egenskap av "fackman", berätta vilka scenarion som kan påverka han själv och andra under sin GU? Detta pga. sin kattallergi. Berätta, snälla. Förresten, var beredd och dela ut Nobelpriset i pessimism och fantasi på samma gång om du lyckas slutföra den uppgiften.

Förresten så är jag "fackman" vad det gäller allergi. Har haft allergi&astma sedan jag var 10 mån (nu e jag 18). Har träffat dussintals doktorer. Så jag kan min sak.

Tack
Krook
QUOTE (Pansarslusken @ Dec 15 2004, 22:37 )
Jo det e sant Krook. Men om han nu inte påverkas av allergin i hans utövande så ser jag ingen anledning att säga det. Visst det e pliktverkets sak att besluta. Men jag menar, det e ju kristallklart. FM behöver fler lika motiverade som Swert! Tänk vilken nytta han kommer göra om han e så seriös.

Och hur ska han göra bedömningen avseende om han påverkas av allergin eller ej? Han kan ju inte göra FJS-U (ungdom) eller Förberedande FJS, eller hur?
Lejonparten av alla avhopp från fysiskt krävande tjänster i FM beror på mörkade fysiska skavanker, gamla skador och allergier.

Har man inte gjort vpl så är det oerhört svårt att inse vilken belastning det är på kroppen och satsar man då på det tyngsta så får det inte vara för stora fel på ens fysiska status.
Strapatsövningar brukar skrämma igång elakheter i kroppen som legat dolda i åratal. Stressen som uppstår under en värnplikt, dels under första tiden och dels under jobbiga övningar kan även den rubba den fysiska statusen. Har man då skavanker som man mörkat kommer de med all sannolikhet att framträda.

Motivation är fantastiskt viktigt men om kroppen pga sjukdom, allergi eller skada inte svarar på kommandon så kan man inte följa upp motivationen med handling.

Jag uppmanar alla att träna väl, få klarhet i sin egen fysiska status både medicinsk och vad man faktiskt klarar av (gör egna strapatser), var ärliga vid mönstring, både mot mönstringsförrättarna och mot sig själv. Då kan man få den tjänst man förtjänar och kan klara av.

Gapar man efter en för tuff tjänst blir man utkickad som en looser när det går på röven. Och det vill ingen vara med om. Så blir man inte antagen till FJS så är det lika bra så för då platsar du inte och då bör du inte vara där och du skulle heller inte trivas.

Ps. @Pansarslusken. Det är mot FJS så det gäller, inte FBJ. Det är skillnad på olika som vi brukar säga.

/Krook
Edit: Tillägg till Pansarslusken
BJK
QUOTE (Pansarslusken @ Dec 15 2004, 22:46 )
JO men det jag säger är att han kan mörka kattallergin, om han är 100 % säker på att han bara lider av det och han är 100% säker att det inte påverkar hans fysik. Då finns det ingen anledning till att säga något eftersom det skulle bara ta bort en motiverad värnpliktig från FBJ. Kan inte föregående skribent, i egenskap av "fackman", berätta vilka scenarion som kan påverka han själv och andra under sin GU? Detta pga. sin kattallergi. Berätta, snälla. Förresten, var beredd och dela ut Nobelpriset i pessimism och fantasi på samma gång om du lyckas slutföra den uppgiften.

Förresten så är jag "fackman" vad det gäller allergi. Har haft allergi&astma sedan jag var 10 mån (nu e jag 18). Har träffat dussintals doktorer. Så jag kan min sak.

Tack

Det är inte han som ska avgöra om han är lämplig, det ska läkaren göra.
Så enkelt är det, men dela inte ut s k "råd" att han ska mörka eller att det är upp till honom att bedöma, för det är rent felaktigt.
Pansarslusken
QUOTE (Krook @ Dec 15 2004, 22:51 )
QUOTE (Pansarslusken @ Dec 15 2004, 22:37 )

Och hur ska han göra bedömningen avseende om han påverkas av allergin eller ej? Han kan ju inte göra FJS-U (ungdom) eller Förberedande FJS, eller hur?
Lejonparten av alla avhopp från fysiskt krävande tjänster i FM beror på mörkade fysiska skavanker, gamla skador och allergier.

Har man inte gjort vpl så är det oerhört svårt att inse vilken belastning det är på kroppen och satsar man då på det tyngsta så får det inte vara för stora fel på ens fysiska status.
Strapatsövningar brukar skrämma igång elakheter i kroppen som legat dolda i åratal. Stressen som uppstår under en värnplikt, dels under första tiden och dels under jobbiga övningar kan även den rubba den fysiska statusen. Har man då skavanker som man mörkat kommer de med all sannolikhet att framträda.

Motivation är fantastiskt viktigt men om kroppen pga sjukdom, allergi eller skada inte svarar på kommandon så kan man inte följa upp motivationen med handling.

Jag uppmanar alla att träna väl, få klarhet i sin egen fysiska status både medicinsk och vad man faktiskt klarar av (gör egna strapatser), var ärliga vid mönstring, både mot mönstringsförrättarna och mot sig själv. Då kan man få den tjänst man förtjänar och kan klara av.

Gapar man efter en för tuff tjänst blir man utkickad som en looser när det går på röven. Och det vill ingen vara med om. Så blir man inte antagen till FJS så är det lika bra så för då platsar du inte och då bör du inte vara där och du skulle heller inte trivas.

Ps. @Pansarslusken. Det är mot FJS så det gäller, inte FBJ. Det är skillnad på olika som vi brukar säga.

/Krook
Edit: Tillägg till Pansarslusken

Ja sorry, min miss. FJS självklart.

Jo men jag säger bara det att om en läkare kan konstatera att det inte påverkar hans fysik och det bara är kattallergi, så ser jag inga hinder. Hur skulle kattallergi kunna påverka honom i FJS?

Visst han har en kattallergi, men det påverkar inte honom i hans tjänst.

SKULLE MAN INTE KUNNA JOBBA SOM ELLEDNINGSREPARATÖR OM MAN LED AV CELLSKRÄCK?

Däremot skulle han inte kunna jobba som det om han hade höjdskräck. Men det är två skilda saker. Förstår ni två mitt resonemang?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.