Koovee
Dec 15 2004, 23:03
Håller med "BJK" Var ärlig.... Skiter det sig så är det troligtvis bäst så!
"Livet är orättvist, och det ska övas!"Dessutom finns det roligare tjänster än FJS, bli tekniker vettja!
Koovee
Dec 15 2004, 23:07
Hmm, som elledningsreparatör brukar man bo i små hytter, gärna bak på en lastbil så de är lätta att flytta.... Mao sova tätt tillsammans i en lite mörk hytt => cellskräck kan nog vara ett problem....
Man ska aldrig säga aldrig.
Oj va kul! inte enligt mig. Det är FJS som gäller.
Kattallergi och andningssvårigheter efter fysisk ansträngning är det som angetts som problem. Det tycker jag låter som allvarligt med tanke på den tjänst som är eftertraktad.
Kan det uteslutas att fler allergier ligger latent i kroppen, beredd utlösas vid total utmattning eller vid stark stress?
Hur kan du Pansarslusk bedöma att hans allergi inte påverkar hans tjänst? Mörkar du din bakgrund?
Och sluta jämföra vanliga civila tjänster med militära specialtjänster. Det är inte jämförbart och heller inte relevant. Men som svar på din fråga angående elledningsreparatören:
Om kabeln ska dragas/lagas i tunnel/rör/kulvert kan cellskräcken förhindra vederbörande från att göra ett fullödigt jobb och då bör vederbörande göra något annat.
OT:
I FM blir man Fackman efter totalt fyra års studier och minst tre års praktisk tjänstgöring mellan studierna
/Krook
QUOTE (Koovee @ Dec 15 2004, 23:07 )
Hmm, som elledningsreparatör brukar man bo i små hytter, gärna bak på en lastbil så de är lätta att flytta.... Mao sova tätt tillsammans i en lite mörk hytt => cellskräck kan nog vara ett problem....
Eller mickla med sambandsutrustningen i en Stri-pebba, då kan man oxå få en släng av klaustrofobi! B)
Magnus
Dec 15 2004, 23:13
QUOTE (Pansarslusken @ Dec 15 2004, 21:51 )
inte ska killen i fråga brottas med lokatter
Kan kanske hända att FJS skall samöva mot FBJS.
Koovee
Dec 15 2004, 23:14
Haha, ja smaken är som baken... Jag hade iaf sketasköj! Jag det är bra att du satsar men det finns andra roliga tjänster också speciellt om man är som du, taggad å optimsitisk. Gör det bästa av situtionen så tror jag allt ordnar sig. Är man negativ till den tjänst man fått så gör det bara saken värre, men visst finns det tråkiga tjänster också..
Don't worry, be happy!
Koovee
Dec 15 2004, 23:17
@BJK
Haha, mickla med sambandsutrustning kan ju aldrig vara nåt annat än kul! Klaustrofobi eller ej...
Hehe. Jag vill inte bli "kontorsråtta" soldat(?) ialla fall. Ute i skog och mark, överleva.
LIVET! Har KJ samma krav som FJS?
QUOTE (Krook @ Dec 15 2004, 23:11 )
OT:
I FM blir man Fackman efter totalt fyra års studier och minst tre års praktisk tjänstgöring mellan studierna
/Krook
Åh sjutton! Det var något nytt för mig, så det har dom nog ändrat hyfsat nyligen tror jag.
Efter OHS, något års tjänstgöring, AK/SK och div kurser, utb och tjänstgöringar så var man då iaf fackman inom sitt gebit.
Men dagens skola som ni går är ju lite annorlunda än den vi gick.
Koovee
Dec 15 2004, 23:34
Hrmm, kontorsråtta!? Ja, jo, jag vet inte vad jag tycker om den kommentaren...
Pansarslusken
Dec 15 2004, 23:36
Jag sa JOBBA som det... Inte göra sin värnplikt som det. Då menar jag att man gör det när man typ e 30 å bor i trakten där man jobbar.. så menar jag.
Koovee
Dec 15 2004, 23:42
QUOTE (Pansarslusken @ Dec 15 2004, 23:36 )
Jag sa JOBBA som det... Inte göra sin värnplikt som det. Då menar jag att man gör det när man typ e 30 å bor i trakten där man jobbar.. så menar jag.
Ja, då blev det ju plötsligt mera aktuellt, eller!?
Jaja pettitesser, man kanske skulle ta å skaffa sig ett liv.... B)
.Nisse.
Dec 16 2004, 00:03
QUOTE (SWERT @ Dec 15 2004, 23:18 )
Hehe. Jag vill inte bli "kontorsråtta" soldat(?) ialla fall. Ute i skog och mark, överleva.
LIVET! Har KJ samma krav som FJS?
Ja, de har ungefär samma krav, kolla förbandens hemsidor och jämför!
Pansarslusken
Dec 16 2004, 00:06
QUOTE (Krook @ Dec 15 2004, 23:11 )
Kattallergi och andningssvårigheter efter fysisk ansträngning är det som angetts som problem. Det tycker jag låter som allvarligt med tanke på den tjänst som är eftertraktad.
Kan det uteslutas att fler allergier ligger latent i kroppen, beredd utlösas vid total utmattning eller vid stark stress?
Hur kan du Pansarslusk bedöma att hans allergi inte påverkar hans tjänst? Mörkar du din bakgrund?
Och sluta jämföra vanliga civila tjänster med militära specialtjänster. Det är inte jämförbart och heller inte relevant. Men som svar på din fråga angående elledningsreparatören:
Om kabeln ska dragas/lagas i tunnel/rör/kulvert kan cellskräcken förhindra vederbörande från att göra ett fullödigt jobb och då bör vederbörande göra något annat.
OT:
/Krook
@Krook
1. Läs längre upp, så ser du att jag bara kommenterar kattallergi.
2. Visst, det kan vara livsfarligt. Men du bara spekulerar ju, har du inte lärt dig att man inte ska göra det av dina långa år av utbildning. Kan vara livsfarligt som sagt med kattallergi. Men tänk om det gör honom till en supermänniska som orkar springa 1 mil på 25 min då? Samma spekulationer.
3. Är du doktor? Kan du isf nämna några sammanhang där hans kattallergi skulle kunna påverka honom? Om man går efter vetenskapliga fakta. Inte efter en lekmans spekulationer. OK? Nu vet man iaf att kattallergi bara kan drabba en människas hälsa när en katt är i närheten eller katthår. Nämn en gång man kommer i kontakt med det i fält som FJ?
4. Sluta sparka undan benen på den motiverade killen utan bevis. Visst jag kanske inte är en doktor. Men jag tänker med förnuft och med min erfarenhet av allergi. Jag ahr astma (hade astma,friskförklarades förra året) och allergi. Ändå tränar jag 6 gånger i veckan (div 2-fotboll) och har bäst kondis i mitt lag? Hur går det ihop sig? Är jag bara undantaget som bekräftar regeln? Skulle inte tro det.
Så att det inte ska finnas några oklarheter så ska jag här klargöra min ståndpunkt:
Jag ser inget hinder för killen att göra lumpen som FJ om man kan konstatera att han "lider" av kattallergi och och i övrigt är fullt frisk. Visst, han ska kolla upp sina andningsproblem. Men är det så att han i övrigt är en friskus tycker jag han ska köra.
Och förresten, om jag nu mörkar min bakgrund så är det min ensak, inte din. Du är lite Off-topic, tyvärr.. STARTA EN NY TRÅD om min hälsa så kan vi diskutera.
Tack
superapan
Dec 16 2004, 00:08
Min far är f.d FJS:are och han har en inte direkt lindrig kattallergi. Visst, detta var under slutet på 60-talet, men det lär knappast vara hårdare idag.
Dock så är det ju inte alltid det funkar. Min morbror ville göra lumpen på K4 (innan dom flyttade till Arvidsjaur) och fick det trots att han hade helt vansinnig pollenallergi (som han inte talade om, dvs). Det fungerade asbra...tills på våren. Då fick han frisedel, vare sig han ville eller ej.
Pansarslusken
Dec 16 2004, 00:09
Förresten. Hur vågar de på PV låta någon göra lumpen när man inte vet vilka krämpor som kan utlösas under svår stress etc.? Du vet ju inte vad du har för sjukdomar.. Kanske dom utlöses under stress. ?
Koovee
Dec 16 2004, 00:22
QUOTE (Pansarslusken @ Dec 16 2004, 00:09 )
Förresten. Hur vågar de på PV låta någon göra lumpen när man inte vet vilka krämpor som kan utlösas under svår stress etc.? Du vet ju inte vad du har för sjukdomar.. Kanske dom utlöses under stress. ?
Ähhmm, jag vill inte trampa nån på tårna men om man vet om problemen så kan man ju undvika dem, men visst kan de som verkar vara helt friska ha allvarligare problem än kattallergi ligga latent... Men då vet man ju som sagt inte om dem.
Men vafan det är ju bara att satsa gärnet, vara ärlig, och hoppas på det bästa... Skriva lite personliga brev fyllda med ordbajseri brukar också funka, då är man inte längre bara nån på pappret utan man visar lite engagemang....
Sir Vival
Dec 16 2004, 00:34
@ Pansarslusken
1/ Ta för vana att LYSSNA på dem som faktiskt ÄR i branchen och har erfarenhet. Inte minst kan detta hjälpa dig inom snar framtid.
2/ Du tjänar på att hålla en vettig ton i dina inlägg.
3/ Fallskärmsjägare förkortas i "den här verksamheten" fskj, inte FJ.
4/ Dela inte ut medicinska "tips" om du är lekman.
SWERT
Fokusera inte alltför mycket på att utbildningen ska vara "hård, tuff och krävande". Träna på som du gör och se upp för skador, får du tex slitna knän pga överträning så får du vara glad om du får göra lumpen överhuvudtaget.
Som dina inlägg ser ut hittills så tycks du ju tydligen vara motiverad (iallafall på forumet), tänk dock på att inta rata andra alternativ bara för att dom inte LÅTER lika hårda och tuffa. Du har några år kvar tills det är dags att mönstra, så träna på och gör inte en alltför stor grej av det hela, då kommer du med all säkerhet bara göra dig själv mycket besviken om du inte räcker till för Fskj-tjänsten.
Pansarslusken
Dec 16 2004, 07:54
QUOTE (Sir Vival @ Dec 16 2004, 00:34 )
@ Pansarslusken
1/ Ta för vana att LYSSNA på dem som faktiskt ÄR i branchen och har erfarenhet. Inte minst kan detta hjälpa dig inom snar framtid.
2/ Du tjänar på att hålla en vettig ton i dina inlägg.
3/ Fallskärmsjägare förkortas i "den här verksamheten" fskj, inte FJ.
4/ Dela inte ut medicinska "tips" om du är lekman.
Alltså. Läs ovanför! Jag är ny här. Men jag har iaf lärt mig att läsa hela tråden innan jag öppnar munnen.
Ok, jag vet inte om man kan kalla det lekman, officiellt kanske. Men med en astma- och allergierfarenhet på ungefär 18 år så tror jag iaf att jag vet vad jag snackar om när jag säger att jag inte tror att han får kattallergiproblem på FJS.
Hur ska någon kunna yttra sig egentligen?
Det är väl ingen här som är fackmän inom Pliktverket eller sjukvården (doktorer och dyl.)
Sen måste jag påpeka att det är ingen här inne som svarat på mina ovanstående inlägg.. inklusive Sir Vival. Du verkar ju ha svar på allt så koncentrera dig på det istället för att vara en besserwisser på allt det jag skriver.
Vad det gäller mitt okunnande av förkortningar så ber jag om ursäkt. Men tycker ändå inte att det är så relevant att påpeka detta eftersom det är inte det vi diskuterar. Ditt IQ måste vara lågt om du inte förstod vad jag menade.
Ha en trevlig dag!
/Jerker
Med personagrepp och den attityden du har kära pansarslusk så lär det uppkomma problem i framtiden, så ett tips är att tagga ned lite på sådant och vara mer ödmjuk i ditt sätt att argumentera för det du tror på.
Personangrepp är den lägsta formen av angrepp anser jag och där vinner du inga poäng.
Pansarslusken.
Tagga ner lite. Vad tjänar tråden på att du sätter "låg IQ stämpel" på folk? Det enda som händer är att du tappar trovärdighet. I övrigt håller jag med Sir Vival.
Är man inte läkare skall man inte uttala sig om andras hälsotillstånd.
VET man inte vad man pratar om utan bara tror så kan man nämna det som personliga teorier och inte fakta.
Huruvida man kan utbildas till Fskj med diverse krämpor säger emot sig själv, det finns tjänster som är bättre lämpade isåfall. Killen som kanske kommer bakom dig på milen kan ha blivit en jäkligt bra Fskj, men han fick inte chansen pågrund av att killen framför hade ljugit på mönstringen. Tyvärr så fick killen som ljög avbryta när han märkte att det kanske fanns en anledning till kraven. Vem har vunnit på det? Jag ser 2 förluster (3 om man räknar med FJS som tappar en bra jägare pga någon annans lögner)
Ett stort problem med kroniska sjukdomar som astma, epilepsi och diabetes är att de fungerar bra när personen som har dem ligger på förkant. Men när personen är nedkyld, stressad, inte har ätit ordentligt osv så går det åt helvete förr eller senare.
Kraven finns för en anledning och jag kan komma på flera gånger då man skulle kunna komma i kontakt med katthår under GU. Det finns ingen anledning att ta in någon som har någon defekt när det är så många som söker. Att ljuga och mörka sina ev sjukdomar är förkastligt av flera skäl varav det viktigaste är att man sviker kamraterna i gruppen genom att vara den svagaste länken.
@Pansarslusken: Du skulle bara veta hur många som är "experter" på sin egna sjukdom och gör så idiotiska saker att de riskerar sina liv/hälsa. Man är inte expert på sin egen sjukdom då man är kraftigt partisk mot sig själv.
Pansarslusken
Dec 16 2004, 10:08
Ja men det här handlar inte om mig. Det handlar om killen som undrade. Sedan tycker jag isf att ingen ska yttra sig om man inte fackman inom något område. Varför finns denna tråd om inte lekmän får yttra sig.. vi här är ju alla lekmän. Visst jag kanske yttrar migg felaktigt i medicinska frågor. Men andra här yttrar sig om diverse ämnen de inte är fackmän i.. Hur går detta ihop sig? Kan du svara på det? Ska det bara finnas doktorer som svarar i detta forum.. Blir nog dyrt. Har Fm råd med det verkligen?
Tack då
/Jerker
Huruvida FM har råd med doktorer är rätt irrelevant med tanke på att det här forumet inte på något sätt är förknippat med FM. Inte mig veterligen iallafall.
De flesta här är lekmän vad gäller medicinsk kunskap, finns dock med säkerhet en och annan som har viss högre Med.utb.
Vad gäller frågor om lumpen och FM i allmänhet finns dock en hel del som har mer än lekmannakunskaper.
Vad gäller topicen och frågan anser jag att den frågan redan är besvarad och nu är det upp till SWERT att bestämma sig för hur han vill göra.
Koovee
Dec 16 2004, 10:22
@Pansarslusken
Som sagt tagga ner, ta det lungt, andas.... Visst får får du komma med kommentarer och råd, precis som alla andra. Med som det nämndes ovan så kan det vara bra att precisera att det är vad man själv tror och inte något expertråd när så är fallet. Detta behövs ju dock bara göras när det finns risk för missuppfattningar.
Men att vara hård i tonen medför bara att folk (såsom jag själv) irriterar sig på dessa inlägg och koncentrerar sig på dessa istället för den egentliga tråden.
Jag säger som jag tidigare sagt, satsa gärnet å se hur det går! Det finns andra tjänster som är nog så tuffa om det där med FJS:andet skulle skita sig. Det som gör det hela till något minnesvärt är oftast den egna inställningen och kamraterna. Det ena kan man jobba på, det andra är det bara att hoppas på det bästa.
OBS! Detta är vad jag tror och tycker....
Pansarslusken
Dec 16 2004, 11:53
Håller fullständigt med ovanstående. Men jag blir bara upprörd eftersom:
1. Ni håller er inte till forumsämnet, utan ni kommenterar istället hur jag skriver och vilken ton jag har.
2. Ingen svarar på mina frågor. Ni lägger ett argument, sen när det kommenteras så besvarar ni inte ifrågasättandet utan börjar klanka på min ton. Visst den är kanske lite uppjagad. Men läs mina inlägg innan så förstår ni att jag inte skriver i egenskap av expert utan i egenskap av jämlike.
3. Om ni läser ovanför så ser ni att jag råder honom att gå och träffa en läkare för att konstatera att han bara lider av kattallergi. Om han nu gör det så ser jag inga problem med lumpen. Jag kanske inte är någon doktor. Men jag har 18 års erfarenhet av allergier. Borde inte det räcka för att ge ett kvalificerat råd? Visst han är fri att bestämma själv. Men han frågade.
4. Man måste i detta sammanhang grunda sina påståenden på en vetenskaplig bas. Jag gör det när jag säger att hans kattallergi inte kan påverka honom när han gör lumpen. Behöver man inte vara nån professor för att förstå. Även om hans kattallergi blir värre när han gör lumpen så kan han inte få det allergenet i sig som utlöser han symptom.
5. Ber om ursäkt om jag klankat ned på andras IQ osv. Däremot så tar jag inte tillbaks något jag skrivit i faktaväg.
God Jul
/Jerker Olofsson, Karlskrona
Hur vet du att det inte kan påverka honom? Har du gjort lumpen som Fskj? Möjligt att han kanske klarar sig utan problem, men varför chansa när det finns andra som uppfyller alla krav utan att mörka något?
Det är bara det jag undrar.
God jul
Koovee
Dec 16 2004, 12:20
@Pansarslusken
Karlskrona! Nice, kom ner till Rotundan nån torsdag så kan vi snacka B)
Fast du har väl iofs inte hunnit börja högskolan lr!?
QUOTE (Pansarslusken @ Dec 16 2004, 11:53 )
1. Ni håller er inte till forumsämnet, utan ni kommenterar istället hur jag skriver och vilken ton jag har.
På vilket sätt håller du dig till ämnet?
2. Ingen svarar på mina frågor. Ni lägger ett argument, sen när det kommenteras så besvarar ni inte ifrågasättandet utan börjar klanka på min ton. Visst den är kanske lite uppjagad. Men läs mina inlägg innan så förstår ni att jag inte skriver i egenskap av expert utan i egenskap av jämlike.
Ibland är viss inlägg inte värda att svara på eftersom de saknar relevans.
3. Om ni läser ovanför så ser ni att jag råder honom att gå och träffa en läkare för att konstatera att han bara lider av kattallergi. Om han nu gör det så ser jag inga problem med lumpen. Jag kanske inte är någon doktor. Men jag har 18 års erfarenhet av allergier. Borde inte det räcka för att ge ett kvalificerat råd? Visst han är fri att bestämma själv. Men han frågade.
Även om pojken konstateras lida av enbart kattallergi så gör det honom inte lämplig att söka en jägartjänst. Jag har mycket svårt att tro att en artonåring med allergi/astma kan ge kvalificerade råd i medicinska frågor.
Nej han är inte fri att bestämma själv, han är 15 år, alltså bestämmer hans föräldrar åt honom.
4. Man måste i detta sammanhang grunda sina påståenden på en vetenskaplig bas. Jag gör det när jag säger att hans kattallergi inte kan påverka honom när han gör lumpen. Behöver man inte vara nån professor för att förstå. Även om hans kattallergi blir värre när han gör lumpen så kan han inte få det allergenet i sig som utlöser han symptom.
På vilken vetenskapliga bas grundar du ditt påstående att hans kattallergi inte kommer påverka honom under värnplikten?
Det finns ett uttryck som man stöter på i firman ibland: worst case scenario. Klura lite på vad det betyder.
Även om det är osannolikt att han stöter på kattallergener under lumpen så finns risken.
Är den risken värd att ta?
Har Försvarsmakten råd att ta den och framförallt, har han själv råd att ta den?
Vi kan ha en massa saker att säga om pliktverket men de har bra mycket mer erfarenhet av att plocka fram det soldatmaterial Försvarsmakten behöver än vad ett gäng finniga tonårspojkar på ett visst forum har. Det finns en anledning till att jägartjänster kräver tjänstbarhet A.
5. Ber om ursäkt om jag klankat ned på andras IQ osv. Däremot så tar jag inte tillbaks något jag skrivit i faktaväg.
Du kanske ska fundera lite över att göra det ändå.
God Jul
Detsamma!
önskar en kavallerist med lindrig hästallergi
@SWERT
Ge inte upp, träna hårt, undersök möjligheterna med sprutorna och ställ in dig på att du kanske inte blir fskj.
Sir Vival
Dec 16 2004, 12:39
Jaha du, Jerker Olofsson... Verkar som om du känner dig stämplad av frågeställningen.
Något som du inför inryckningen bör ta en fundering på är din förmåga att hantera ilska och vad som verkar vara ett auktoritetsproblem; kanske rent av något du bör upplysa dina befäl om.
Koovee
Dec 16 2004, 12:43
Att kunna ta bajsmackan, borra ner huvudet å forsätta tugga är en viktig egenskap inom detta yrke... B) Gilla läget liksom....
Pansarslusken
Dec 16 2004, 13:17
QUOTE (Born @ Dec 16 2004, 12:02 )
Hur vet du att det inte kan påverka honom? Har du gjort lumpen som Fskj? Möjligt att han kanske klarar sig utan problem, men varför chansa när det finns andra som uppfyller alla krav utan att mörka något?
Det är bara det jag undrar.
God jul

@Born
Jag har inte gjort min värnplikt, än. Längtar lite faktiskt.
Såhär är det, man måste alltid gå efter fakta. Men ibland så kan man inte stirra sig blind på fakta utan också vara lite logisk. Jag menar han kan ju stöta på kattallergen under sin tid som fallskärmsjägare. Men den risken är ju lika stor som att fallskärmen inte vecklar ut sig, enligt mina kunskaper och vetenskapliga belägg. Ska man inte ta in någon som klarar ett fall på 1000 meter då? Förstår du vart jag vill komma?
Förresten, om du läser lite längre upp så ser du att en (som FAKTISKT håller med mig) har skrivit om sin farbror som gjorde lumpen som fallskärmsjägare med en ganska svår form av kattallergi. Funkade alldeles utmärkt.
Tack och hej
Pansarslusken
Dec 16 2004, 13:20
QUOTE (Sir Vival @ Dec 16 2004, 12:39 )
Jaha du, Jerker Olofsson... Verkar som om du känner dig stämplad av frågeställningen.
Något som du inför inryckningen bör ta en fundering på är din förmåga att hantera ilska och vad som verkar vara ett auktoritetsproblem; kanske rent av något du bör upplysa dina befäl om.
Frågor:
1. Hur kan du utläsa av internetinlägg om jag har ett problem att hantera min ilska? Är du nya internet Dr Phil eller? (Ursäkta spydigheten, men hans inlägg är lite av ett påhopp också)
2. Hur får du det till att jag har ett auktoritetsproblem av vad jag skriver här?
Bara nyfiken.
Tack Tack
Pansarslusken
Dec 16 2004, 13:23
@Kouvee
Absolut. Det vore trevligt. Ikväll kan jag tyvärr inte komma dit. Ska till Karlshamn och spela DM för blekingeherrar.
Gärna nästa.
Bestäm du =)
Har inte börjat på högskola än, går i tredje ring.
Hej Hej
Koovee
Dec 16 2004, 13:27
@Pansarslusken
Hmm gymnasiet, men skulle inte du rycka in snart? I höst då lr?
Jag förstår vart du vill komma, dock håller jag inte med dig.
OM, det finns ett krav på att man inte får ha några allergier på FJS, så finns det en anledning till det. Konkurensen är så hård så att man kan sätta högre krav än nödvändigt, och varför inte??? Dessutom mönstrar man inte enbart till utbildningen (GU), utan man i första hand till hur man skulle klara tjänsten i ett skarpt läge.
Huruvida kravspecen ser ut exakt på FJS vet jag inte då jag inte gått utbildningen.
Pansarslusken
Dec 16 2004, 13:37
QUOTE (Karin @ Dec 16 2004, 12:27 )
QUOTE (Pansarslusken @ Dec 16 2004, 11:53 )
På vilket sätt håller du dig till ämnet?
Ibland är viss inlägg inte värda att svara på eftersom de saknar relevans.
Även om pojken konstateras lida av enbart kattallergi så gör det honom inte lämplig att söka en jägartjänst. Jag har mycket svårt att tro att en artonåring med allergi/astma kan ge kvalificerade råd i medicinska frågor.
Nej han är inte fri att bestämma själv, han är 15 år, alltså bestämmer hans föräldrar åt honom.
På vilken vetenskapliga bas grundar du ditt påstående att hans kattallergi inte kommer påverka honom under värnplikten?
Det finns ett uttryck som man stöter på i firman ibland: worst case scenario. Klura lite på vad det betyder.
Även om det är osannolikt att han stöter på kattallergener under lumpen så finns risken.
Är den risken värd att ta?
Har Försvarsmakten råd att ta den och framförallt, har han själv råd att ta den?
Vi kan ha en massa saker att säga om pliktverket men de har bra mycket mer erfarenhet av att plocka fram det soldatmaterial Försvarsmakten behöver än vad ett gäng finniga tonårspojkar på ett visst forum har. Det finns en anledning till att jägartjänster kräver tjänstbarhet A.
Du kanske ska fundera lite över att göra det ändå.
God Jul
Detsamma!
önskar en kavallerist med lindrig hästallergi
@SWERT
Ge inte upp, träna hårt, undersök möjligheterna med sprutorna och ställ in dig på att du kanske inte blir fskj.
@Karin
1. Jag pratar om hans allergi, inte HUR andra skriver.
2. Är inte frågan hur man skulle kunna få kattallergen i kroppen när man gör sin värnplikt som fallskärmsjägare relevant att svara på? Hrm.. tror vi har ett lite relevansproblem här.
3. Visst, jag är kanske inte kvalificerad att ge honom medicinska råd. Men mer kvalificerad att spekulera än de flesta på det här forumet, pga av min egna hälsoproblem. Jag vet när, hur och var jag blir besvärad av min kattallergi. Visst det är individuellt men i stort sett fungerar det likadant på alla.
4. Han föräldrar bestämmer inte över vad han ska säga eller inte säga. De bestämmer inte heller om han ska mönstra eller inte. De bestämmer heller inte om han får bli fallskärmsjägare eller inte. Läs Sveriges Rikes Lag, upplaga 2002, utgiven av Olle Höglund. Jag har den framför mig i detta ögonblick.
Måste bara klargöra en sak för Swert också: Man ska alltid vara källkritisk. Jag kan vara vilken dåre som helst som sitter här och skriver med en ond mening. Du ska inte ta mina råd (absolut inga beslut) rakt av. Men om du vill så kanske du kan ta med min information när du pratar med en läkare om dina problem eller dylikt. Prata med dina föräldrar hur du ska göra. Tycker de att det är farligt att du gör värnplikten så lita på det. De är äldre och därmed visare än dig och de känner förmodligen dig bättre än dig själv. Men i slutändan är det du som bestämmmer över ditt liv. Det är tjusningen med livet. Prata också med en doktor hur din allergi skulle kunna påverka dig i en händelse av hård psykisk och fysisk press.
Lycka till, lyd också Karin råd som står ovan!
Tack Tack
Lindström
Dec 16 2004, 14:11
Vilka aggressiva diskussioner! Tur att inte alla är vapenmogna än
QUOTE (Pansarslusken @ Dec 16 2004, 13:37 )
2. Är inte frågan hur man skulle kunna få kattallergen i kroppen när man gör sin värnplikt som fallskärmsjägare relevant att svara på? Hrm.. tror vi har ett lite relevansproblem här.
Nej, egentligen inte eftersom pliktverket redan har gjort bedömningen att allergi inte är förenligt med tjänsten som fskj.
3. Visst, jag är kanske inte kvalificerad att ge honom medicinska råd. Men mer kvalificerad att spekulera än de flesta på det här forumet, pga av min egna hälsoproblem. Jag vet när, hur och var jag blir besvärad av min kattallergi. Visst det är individuellt men i stort sett fungerar det likadant på alla.
Det finns garanterat större medicinsk kompetens på forumet än vad du anar....
4. Han föräldrar bestämmer inte över vad han ska säga eller inte säga. De bestämmer inte heller om han ska mönstra eller inte. De bestämmer heller inte om han får bli fallskärmsjägare eller inte. Läs Sveriges Rikes Lag, upplaga 2002, utgiven av Olle Höglund. Jag har den framför mig i detta ögonblick.
Just det du räknar upp bestämmer bla pliktverket om. Tekniskt sett får du inte ens köpa ett tugummi som 15åring.
Prata med dina föräldrar hur du ska göra. Tycker de att det är farligt att du gör värnplikten så lita på det. De är äldre och därmed visare än dig och de känner förmodligen dig bättre än dig själv.
Vad tror du att SWERTs mamma vet om värnplikten? Ingenting, dvs ungefär lika mycket som du?
Förolämpningar upphör!
Varken du eller jag är fskj, därför är diskussionen helt irrelevant.
@SWERT
Träna, bli äldre, mönstra och ryck in!
jaegare
Dec 16 2004, 15:37
QUOTE (Karin @ Dec 16 2004, 15:04 )
Tekniskt sett får du inte ens köpa ett tugummi som 15åring.
Varför får man inte köpa det menar du?
Pansarslusken
Dec 16 2004, 15:41
Eftersom enligt lagen så kan en 15-åring inte bestämma själv över sina utgifter. I teorin så kan man inte köpa ett tuggumi, men i praktiken så är det möjligt eftersom lagen finns för att unga mäniskor inte ska skuldsätta sig eller köpa dyra saker som de ångrar när de bli äldre.. OSV.. hoppas du blev visare av detta.
Karin! Imorrn svarar jag på dina inlägg. Ska iväg och spela fotbollscup nu..
Ha det bra!
QUOTE (Koovee @ Dec 15 2004, 23:34 )

Jag snackade inte om dig, jag menade stabstjänst och sådanna saker
Nu ska jag ge några RÅD:
1. Lyssna på folk som har mer erfarenhet.
2. Dissa inte vad andra säger bara för att det går stick i stäv mot vad som gynnar dig eller för att du inte håller med.
3. Uppmana aldrig andra att göra något olämpligt, i synnerhet om du inte har egen erfarenhet i det som det syftar till.
4. Tro inte att du själv vet om du inte har varit med.
5. Var ödmjuk.
6. Tänk på att folk kan utläsa mycket av dina personliga egenskaper på det sättet du kommunicerar. Det kan även lekmän göra.
7. Tänk på att FM inte bedriver lek. Det är kvalitativ utbildning med rigorösa säkerhetsåtaganden där misstag kan leda till allvarlig skada eller dödsfall.
8. Tänk på att alla inte passar på alla tjänster. Vissa passar inte för någon.
9. Tänk på att DU har ansvar för dig själv och dina handlingar men även ansvar för dina kollegers välmående och säkerhet.
10. Tänk - Tryck - Tala. Det är en gammal signalistklyscha som alltid funkar. Vet du inte vad du ska säga, håll då igen.
Några klyschor/sanningar:
I FM tror vi inte, vi gör bedömanden.
Det är ingen rättighet att bli militär.
Livet är orättvist, var glad att du får möjlighet att upptäcka det.
På förekommen anledning:
Krook.
Krook.
F*nimej det bästa jag läst idag.
SWERT. Det finns en hel del tjänster i "hårdhetsgraden" mellan stabsass och Fskj. Vilken du passar in i får du reda på när du mönstrar.
En annan grej också:
Försök håll dig undan datorer och andra potentiella ögonförstörare om du vill kunna ha fortsatt perfekt syn även efter gymnasiet.
Större delen av de svenska ungdomar som får glasögon får det nämligen oftast runt 16-18 års ålder (och därikring)
B)
Koovee
Dec 16 2004, 17:57
QUOTE (SWERT @ Dec 16 2004, 17:13 )
QUOTE (Koovee @ Dec 15 2004, 23:34 )

Jag snackade inte om dig, jag menade stabstjänst och sådanna saker
Ok, då missförstod jag dig.
Men ett tips till alla är att titta på Kanal 1 kl 21:30 idag, handlar blandannat om slaget om Caglavica, jag vet inte hur programmet är men jag var där så jag kommer garanaterat sitta framför tvn å se hur de framställer det hela, ska bli intressant. Dessutom är det ett exempel på när det kan bli hett om öronen även för oss som normalt har lite lugnare tjänst.
superapan
Dec 16 2004, 19:38
QUOTE (oz @ Dec 16 2004, 17:41 )
En annan grej också:
Försök håll dig undan datorer och andra potentiella ögonförstörare om du vill kunna ha fortsatt perfekt syn även efter gymnasiet.
Större delen av de svenska ungdomar som får glasögon får det nämligen oftast runt 16-18 års ålder (och därikring)
B)
Väldigt OT, men har du några belägg för det där? Jag menar, hade mamma verkligen rätt då hon sa att man fick fyrkantiga/förstöra ögon av att titta på TV när man var liten? :P
Även om det inte skadar din syn kommer det garanterat ha en negativ inverkan på din fysiska arbetsförmåga. Så ni som ska mönstra/rycka in, ut och och spring och lämmna spammandet åt oss som redan har muckat. :P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.