Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FVs Underrättelseassistenternas Övningar
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Lindström
Jo jag vet, det finns många inlägg om denna utbildning, men ber ändå adminsen att inte ta bort detta för att hänvisa till något annat forum eftersom jag adresserar de undassar som redan gått ut.

Vad de utbildas i står ganska klart i alla beskrivningar, men däremot dess övningar är väldigt luddiga.

Ska vi samla in information från diverse källor eller är det underättelsebiträdets jobb? Ska vi sedan samväva all fakta och dra slutsater av hur vi bäst ska vara på hotet?

Sitter man framför ett skrivbord med pappersarbete? I så fall.. Vad för pappersarbete? Springer ni runt ute i fält och intervjuar, briefar?

Skulle vara jättebra om nån som gått FV:s undass-utbildning kunde berätta!
Calle no1
Ska vi samla in information från diverse källor eller är det underrättelsebiträdets jobb?

När jag låg inne, så fanns det inga undbiträden, så jag kan inte svara på hur undassarna och undbiträdena arbetar tillsammans. Personligen har jag lite svårt att se nyttan med ytterliggare en vplkategori som arbetar med undtjänst i staberna. Del av undassens arbete består av att samla in information och analysera/tolka denna.

Ska vi sedan samväva all fakta och dra slutsatser av hur vi bäst ska vara på hotet?

Både ja och nej, undassarna hjälper till med att sammanställa/analysera/tolka, dra slutsatser samt ge rekommendationer om åtgärder i vissa fall. Men det självklart alltid upp till överordnatbefäl att ta de skarpa besluten. Undassens arbete handlar till stor del att understödja befälen i undsektionen med sammanställningar, föredragningar samt givetvis bedömningar. Det mesta kretsar kring Fi läge och styrka. Som undass kan man verka i staber från kompaninivå (Basbat) upp till divisionsnivå Det har även hänt att man varit med spelledningen vid övningar samt agerat B-styrka. Personligen var jag med i både armé- och FVövningar.

Sitter man framför ett skrivbord med pappersarbete?

Det mesta är datoriserat. En stab kan se ut lite hursomhelst, allt från tält,stridsfordon, "stabsvagn/lastbil" till StriC.

I så fall.. Vad för pappersarbete?

Det kan t.ex. bestå av att skriva delar av BatO:n (bataljonsordern), om man på bataljonsnivå vill säga.

Springer ni runt ute i fält och intervjuar, briefar?

Generellt sett inte, men finns det tid, läge samt behov så visst kan undassen inhämta information direkt från förstahandskällor. Det hände under övningarna att man var ute i ”fält” och inhämtade info direkt från källan (det blir lite komiskt eftersom allt är spelat). Vanligast är att man får in periodiskarapporter från underordnade förband/enheter, eller begär in rapport på förfrågan. ”Briefa” kan man få göra om det finns något särskilt info/undbehov hos t.ex. Batchefen inför en omgruppering. Oftast har man ett par föredragningar om dagen under en övning (läget i detalj, läget i stort, etc.)

Ovanstående gäller 02/03, en del har säkert ändrats (om inte annat FM's organisation... sad.gif ) . Undassarna hade ingen fastslagen utbildningsplan på den tiden, den håll på att utvecklas fortfarande. Det kan därför vara ganska stor skillnad i utbildningens utformning mellan de olika årskullarna.
106
QUOTE (Calle no1 @ Dec 18 2004, 19:05 )
Ska vi samla in information från diverse källor eller är det underrättelsebiträdets jobb?

När jag låg inne, så fanns det inga undbiträden, så jag kan inte svara på hur undassarna och undbiträdena arbetar tillsammans. Personligen har jag lite svårt att se nyttan med ytterliggare en vplkategori som arbetar med undtjänst i staberna.

Undbiträden är oftast undlottor som gått någon GB-kurs, de kan även gå PB-kurs och blir då undassar. Sedan tror jag att de måste gå någon omväg för att bli fänrikar varefter de kan fortsätta att utbilda sig till högst kapten (?). De utbildas på UndSäkC på somrarna och sysslar vad jag förstår huvudsakligen med att föra lägeskarta och liknande.
Var inte vpl undbiträde något som utbildades på respektive flottilj och sysslade med hämta film efter spaningsuppdrag och liknande uppgifter?
I utlandsstyrkan finns det inte några biträden längre, på KS05 hade de ett stabsbiträde (furir) per kompani men den befattningen försvann till KS06.
Calle no1
QUOTE (106 @ Dec 18 2004, 19:25 )
QUOTE (Calle no1 @ Dec 18 2004, 19:05 )

När jag låg inne, så fanns det inga undbiträden, så jag kan inte svara på hur undassarna och undbiträdena arbetar tillsammans. Personligen har jag lite svårt att se nyttan med ytterliggare en vplkategori som arbetar med undtjänst i staberna.

Undbiträden är oftast undlottor som gått någon GB-kurs, de kan även gå PB-kurs och blir då undassar. Sedan tror jag att de måste gå någon omväg för att bli fänrikar varefter de kan fortsätta att utbilda sig till högst kapten (?). De utbildas på UndSäkC på somrarna och sysslar vad jag förstår huvudsakligen med att föra lägeskarta och liknande.
Var inte vpl undbiträde något som utbildades på respektive flottilj och sysslade med hämta film efter spaningsuppdrag och liknande uppgifter?
I utlandsstyrkan finns det inte några biträden längre, på KS05 hade de ett stabsbiträde (furir) per kompani men den befattningen försvann till KS06.

Att det finns lottor som fungerar som undbiträden vet jag då jag träffade en sådan på en övning.Däremot är jag tveksam att dem får undassstatus efter en PB-utb. Det är möjligt att det var så för X-antal år sedan, hörde dock inte talas om det när jag låg inne. En lotta kan aldrig erhålla den utbildningen en undass genomgår genom att gå någon frivilligkurs till PB, det skulle vara ett hån mot hela UndsäkC.

Det började utbildas vpl undbiträden ute på flottiljerna efter jag muckat. Om dessa har samma uppgifter som det "gamla" biträdena vet jag däremot inte.
Lindström
@Calle no1

Kan du ge oss ett konkret exempel av era uppgifter under övningar? Typ en dag ur övningen smile.gif
t0be
Vi hade några med oss på våra övningar.
Dom var allmänt ogillade av våra befäl då dom ansågs komma och lägga sig i deras uppgifter så ett hett tips är ju att inte själva försöka beordra Säk-befälen var dom ska satsa krutet.

Om vi hade nedkämpat några fiender hade vi order att inte gräva runt alltför mycket i deras utrustning för den skulle und-arna komma och gå igenom.

Ungefär varje dag kom det upp ett A4-ark på vår utomhus-anslagstavla för plutonen där det stod lite om vad som hände på bataljonen och i sverige, lite omvärldsbevakning. Alltid uppskattat av oss. Dom av oss som "stupade" brukade få ett omnämnande salute.gif .

På slutövningen kom det faktiskt upp en und-kille ur berget och frågade om han kunde få följa med ut på en patrull för att se hur det gick till, detta fick han också.
Han hamnade i min patrull och jag gick och förklarade lite hur det gick till när vi var ute och "inhämtade information" som han kallade det.
Det märktes dock att han hade ganska begränsade stridskunskaper för han skjöt på allt och alla när det blev strid, i verkligheten hade han varit en ren fara för patrullen. Schyst kille i övrigt som verkade ha fått spendera mer tid framför uppslagsböcker om ryska stridsvagnar än i skogen
Magnus
QUOTE (t0be @ Dec 20 2004, 22:47 )
På slutövningen kom det faktiskt upp en und-kille ur berget och frågade om han kunde få följa med ut på en patrull för att se hur det gick till, detta fick han också.
Han hamnade i min patrull och jag gick och förklarade lite hur det gick till när vi var ute och "inhämtade information" som han kallade det.
Det märktes dock att han hade ganska begränsade stridskunskaper för han skjöt på allt och alla när det blev strid, i verkligheten hade han varit en ren fara för patrullen. Schyst kille i övrigt som verkade ha fått spendera mer tid framför uppslagsböcker om ryska stridsvagnar än i skogen

Vi hade också med en undass-soldat på en vanlig patrull en gång. Efteråt sa hon något i stil med "Aldrig mer patrullering med fbassäk" smile.gif Vadå, är det jobbigt att patrullera i 8 timmar? Då var det ju inte ens något spårupptag med. biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.