Ska vi samla in information från diverse källor eller är det underrättelsebiträdets jobb?
När jag låg inne, så fanns det inga undbiträden, så jag kan inte svara på hur undassarna och undbiträdena arbetar tillsammans. Personligen har jag lite svårt att se nyttan med ytterliggare en vplkategori som arbetar med undtjänst i staberna. Del av undassens arbete består av att samla in information och analysera/tolka denna.
Ska vi sedan samväva all fakta och dra slutsatser av hur vi bäst ska vara på hotet?
Både ja och nej, undassarna hjälper till med att sammanställa/analysera/tolka, dra slutsatser samt ge rekommendationer om åtgärder i vissa fall. Men det självklart alltid upp till överordnatbefäl att ta de skarpa besluten. Undassens arbete handlar till stor del att understödja befälen i undsektionen med sammanställningar, föredragningar samt givetvis bedömningar. Det mesta kretsar kring Fi läge och styrka. Som undass kan man verka i staber från kompaninivå (Basbat) upp till divisionsnivå Det har även hänt att man varit med spelledningen vid övningar samt agerat B-styrka. Personligen var jag med i både armé- och FVövningar.
Sitter man framför ett skrivbord med pappersarbete?
Det mesta är datoriserat. En stab kan se ut lite hursomhelst, allt från tält,stridsfordon, "stabsvagn/lastbil" till StriC.
I så fall.. Vad för pappersarbete?
Det kan t.ex. bestå av att skriva delar av BatO:n (bataljonsordern), om man på bataljonsnivå vill säga.
Springer ni runt ute i fält och intervjuar, briefar?
Generellt sett inte, men finns det tid, läge samt behov så visst kan undassen inhämta information direkt från förstahandskällor. Det hände under övningarna att man var ute i ”fält” och inhämtade info direkt från källan (det blir lite komiskt eftersom allt är spelat). Vanligast är att man får in periodiskarapporter från underordnade förband/enheter, eller begär in rapport på förfrågan. ”Briefa” kan man få göra om det finns något särskilt info/undbehov hos t.ex. Batchefen inför en omgruppering. Oftast har man ett par föredragningar om dagen under en övning (läget i detalj, läget i stort, etc.)
Ovanstående gäller 02/03, en del har säkert ändrats (om inte annat FM's organisation...

) . Undassarna hade ingen fastslagen utbildningsplan på den tiden, den håll på att utvecklas fortfarande. Det kan därför vara ganska stor skillnad i utbildningens utformning mellan de olika årskullarna.