Help - Search - Members - Calendar
Full Version: GA800 - Skyttegruppbefäl på Livgardet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
noob
Tjena!
Jag rycker in som Skyttegruppbefäl på livgardet i juni 2005 och jag undrar ifall det är stadskytte gruppchef som jag ska bli på 6. kompaniet. Är jag då den renodlade stadskytte soldaten eller kan jag bli placerad som fordons snubbe eller nåt. vill vara en cool stadsskytte gruppchef saint.gif . Vore tacksam för svar och kanske lite beskrving av tjänsten.

MVH

n00b
Raffe
Finns ett antal trådar om det här, ex http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=14106 och http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=14179. Använd någon av dom istället ;)

Ses i januari biggrin.gif

B) <-- Ralph som också vill bli en cool stadsskyttegruppchef
noob
Tjena Ralph!

det ni grabbar gör är 15 månader plutonbefäl men jag ska göra 10 månader gruppbefäl. har jag fel om att det är stadsskytte soldat jag blir.

mvh

n00b fun_icon_nana.gif
Raffe
QUOTE (noob @ Dec 13 2004, 22:56 )
Tjena Ralph!

det ni grabbar gör är 15 månader plutonbefäl men jag ska göra 10 månader gruppbefäl. har jag fel om att det är stadsskytte soldat jag blir.

mvh

n00b fun_icon_nana.gif

Doh! Både blind och dum är jag banghead.gif

Om det blir som det har varit de senaste åren så kommer du att bli ställföreträdande grpch eller stadsskyttesoldat. Alla gruppcheferna är KB.

Ta en titt på www.stadsskytte.tk --> Om oss. Även om den handlar om KBS så är mellfeldt.se/kbs intressant även för dig.

Juni då salute.gif
C 2.a pjäs
Varför skall en gruppchef vara officersutbildad? Är det inte mygel att lova plutonchefsutbildning och sedan bara erbjuda gruppchefsutbildning? Jag hade blivit dö´sur på pliktverket, det är trots allt 450 dagar av ens liv det handlar om...

navy2.gif
Raffe
Det är knappast någon hemlighet att Pliktverket lever i sin egen lilla värld avskiljd från FM. Om FM anser att vissa tjänster, ex stadsskyttegrpch och jägptrlch, kräver 15 mån så ska FM självklart få det. Jag ser inte problemet.

Själv vill jag gärna vara grpch i 15 mån fun_icon_nana.gif
C 2.a pjäs
QUOTE (Ralph @ Dec 15 2004, 01:03 )
Det är knappast någon hemlighet att Pliktverket lever i sin egen lilla värld avskiljd från FM. Om FM anser att vissa tjänster, ex stadsskyttegrpch och jägptrlch, kräver 15 mån så ska FM självklart få det. Jag ser inte problemet.

Själv vill jag gärna vara grpch i 15 mån fun_icon_nana.gif

Håller med dig till fullo, vissa tjänster kräver nog både 15 och 18 månader. Det är graden "fänrik" på gruppchefer/patrullchfer jag tycker är...over-kill, om uttrycket tillåts. Rimligare vore ju att du gjorde dina 15 månader och blev furir. Din befattning kräver ju knappast officersgrad, eller hur?
Raffe
QUOTE (C 2.a pjäs @ Dec 15 2004, 10:07)
Håller med dig till fullo, vissa tjänster kräver nog både 15 och 18 månader. Det är graden "fänrik" på gruppchefer/patrullchfer jag tycker är...over-kill, om uttrycket tillåts. Rimligare vore ju att du gjorde dina 15 månader och blev furir. Din befattning kräver ju knappast officersgrad, eller hur?

Då är jag med. Och självklart ska jag... ehem, folk som gör 15 mån bli fänrikar ;)

Visst räcker det med att gruppchefer är furirer, men jag ser inte något problem med att KB blir fk. Som du skrev innan så ska man ha något för sina 450 dagar, varför inte en stjärna?

Nu känns det dock "något" för OT. biggrin.gif
C 2.a pjäs
[quote=Ralph,Dec 15 2004, 11:34 ] [QUOTE=C 2.a pjäs,Dec 15 2004, 10:07] Håller med dig till Visst räcker det med att gruppchefer är furirer, men jag ser inte något problem med att KB blir fk. Som du skrev innan så ska man ha något för sina 450 dagar, varför inte en stjärna?
[/quote]
Fast undertecknad gjorde också 15 månader, men blev bara sergeant. Klart att man skall få något för sin insats, men personligen skulle jag ta vettigare betalt än en meningslös grad!

// navy2.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.