Vi har dusch på min arbetsplats, och jag har därför funderat på att få ut lite mer träning från mina promenader till och från arbetet genom att:
1. Bära med mig vikter i ryggsäck.
2. Utöka morgonpromenadens längd från de vanliga 30 minuterna till åtminstone en timme.
Detta skulle ge mig ett minimum av 5 x (60 + 30) = 450 minuter marschträning i veckan och en möjlighet att köra andra träningspass på kvällar och helger. Jag planerar att bära 40 kg järnvikter (4 x 10 kg) och behöver därför en lämplig ryggsäck för detta. Mina främsta krav på ryggsäcken är:
1. Passar för en person som är 193 cm lång.
2. Håller utan problem för 50 kg järnvikter.
3. Har ett vettigt höftbälte.
4. Har en volym på runt 35 - 40 liter (borde väl räcka för vikterna och lite annat skräp som en tröja och en limpa bröd). Av praktiska skäl så vill jag inte bära vikterna i min nuvarande 120 liters vandringssäck, då den är stor redan som den är, och blir ännu större när jag fyller den med saker för att få upp vikterna så att de är högt på ryggen. Jag vill alltså ha en ryggsäck som är tillräckligt smidig för att jag ska kunna gå omkring på stan med den, de dagar jag tar bussen till stan direkt efter arbetet för att uträtta ärenden.
Jag är lite nyfiken på Klättermusens mindre ryggsäckar, och undrar nu om det är någon som har några andra lämpliga förslag. Jag bryr mig inte nämnvärt om ryggsäckens pris, så det är helt ok om det är en dyr ryggsäck, så länge jag anser mig få valuta för pengarna.