Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Små ryggsäckar för tunga bördor
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
A2Keltainen
Vi har dusch på min arbetsplats, och jag har därför funderat på att få ut lite mer träning från mina promenader till och från arbetet genom att:

1. Bära med mig vikter i ryggsäck.

2. Utöka morgonpromenadens längd från de vanliga 30 minuterna till åtminstone en timme.

Detta skulle ge mig ett minimum av 5 x (60 + 30) = 450 minuter marschträning i veckan och en möjlighet att köra andra träningspass på kvällar och helger. Jag planerar att bära 40 kg järnvikter (4 x 10 kg) och behöver därför en lämplig ryggsäck för detta. Mina främsta krav på ryggsäcken är:

1. Passar för en person som är 193 cm lång.

2. Håller utan problem för 50 kg järnvikter.

3. Har ett vettigt höftbälte.

4. Har en volym på runt 35 - 40 liter (borde väl räcka för vikterna och lite annat skräp som en tröja och en limpa bröd). Av praktiska skäl så vill jag inte bära vikterna i min nuvarande 120 liters vandringssäck, då den är stor redan som den är, och blir ännu större när jag fyller den med saker för att få upp vikterna så att de är högt på ryggen. Jag vill alltså ha en ryggsäck som är tillräckligt smidig för att jag ska kunna gå omkring på stan med den, de dagar jag tar bussen till stan direkt efter arbetet för att uträtta ärenden.

Jag är lite nyfiken på Klättermusens mindre ryggsäckar, och undrar nu om det är någon som har några andra lämpliga förslag. Jag bryr mig inte nämnvärt om ryggsäckens pris, så det är helt ok om det är en dyr ryggsäck, så länge jag anser mig få valuta för pengarna.
Sir Vival
Himmel... Nog inte många säckar i den storleken med ett bärsystem som klarar 40kg.
Du har inte funderat på en lös ram, t ex LK70 alt. modifierad LK35, att hänga vikterna på och sedan en patrullsäck/motsv ovanpå om du vill packa mer?
A2Keltainen
QUOTE (Sir Vival @ Dec 13 2004, 00:39 )
Nog inte många säckar i den storleken med ett bärsystem som klarar 40kg.

Det är vad jag både tror och är rädd för. De flesta ryggsäckar i den storleken har även höftbälten som är direkt olämpade för att bära tunga bördor.

Du har inte funderat på en lös ram, t ex LK70 alt. modifierad LK35, att hänga vikterna på och sedan en patrullsäck/motsv ovanpå om du vill packa mer?

Jo, men det blir så klumpigt om jag vill gå omkring med den på stan och hantera den i bussen.

Jag är väldigt nöjd med min stora vandringssäck från Madden Mountaneering (heter numera Russi Mountain Works), så jag har kollat en del på deras sortiment. Tyvärr så är det svårt att från en webbsida avgöra hur vettig en ryggsäck är i praktiken. Jag kanske borde ta och ringa och prata med Klättermusen angående om hur tunga bördor deras små ryggsäckar tål. Jag är väldigt nöjd med deras produkter och service sedan tidigare, och stödjer dem därför gärna om jag kan.
GA KA
Gungner har ett ordentligt bärsystem och ett bra höftbälte. Har aldrig testat med 40 kg men haft kring 20kg utan problem vid ett tillfälle.
oz
MacPac har en stor 35 liters (den rymmer så mycket!) med kraftigt avbäris. Skulle säkert gå att bära 40kg i den men jag kan inte riktigt förstå nöjet med att bara gå runt och släpa på skrot...?
Varför inte göra något vettigt istället? Typ åka längdskidor till jobbet eller nåt liknande. Betydligt bättre träning.

Edit: Ryggsäcken i fråga heter "Tekapo".
A2Keltainen
QUOTE (oz @ Dec 13 2004, 09:40 )
jag kan inte riktigt förstå nöjet med att bara gå runt och släpa på skrot

Jag är tillräckligt pervers för att faktiskt tycka att det är kul att bära på järnskrot. Att bära en tom ryggsäck känns så meningslöst. biggrin.gif

Varför inte göra något vettigt istället? Typ åka längdskidor till jobbet eller nåt liknande. Betydligt bättre träning.

Fixar du fram snö åt mig varje morgon och varje eftermiddag? biggrin.gif

Edit:

På bilderna så ser det ut som höftbältet på MacPac Tekapo sitter fast i sidorna på säcken. Jag skulle vilja ha ett mitt- och enpunktsupphängt höftbälte för att slippa lyfta bördan i varje steg.
scattergun

Jo, men det blir så klumpigt om jag vill gå omkring med den på stan och hantera den i bussen.

Skulle tro att vadsomhelst som innehåller fyrtio kilo järnsskrot är rätt så klumpigt att kränga omkring i buss med.....annars så tycker jag att det låter som en bra idé. Bättre med ram eller bärmes, för om du slänger in fyra tiokilos järnskivor i en softpack så kommer den inte att vara så särdeles skön!
A2Keltainen
QUOTE (scattergun @ Dec 13 2004, 12:21 )
Skulle tro att vadsomhelst som innehåller fyrtio kilo järnsskrot är rätt så klumpigt att kränga omkring i buss med.....

Visst är det osmidigt, men det finns ju mer och mindre osmidigt. Jag föredrar i det här sammanhanget en liten och tung ryggsäck framför en stor och lika tung ryggsäck. Jag har rent allmänt inga problem att handskas med en 40 kg tung ryggsäck. D.v.s. jag har inga svårigheter att exempelvis lyfta den eller få upp den på ryggen.

om du slänger in fyra tiokilos järnskivor i en softpack så kommer den inte att vara så särdeles skön!

Min stora ryggsäck från Madden Mountaneering är en softpack, och det är inga som helst problem att bära 40 kg i form av järnskivor den.
scattergun
Min stora ryggsäck från Madden Mountaneering är en softpack, och det är inga som helst problem att bära 40 kg i form av järnskivor den.

Blir den inte oformlig, eller kan du strama den så att skivorna ligger fast....känns som att det är det som blir det viktigaste. Att få fast skivorna så att de ligger stumt mot ryggen, utan att direkt få kontakt.
A2Keltainen
QUOTE (scattergun @ Dec 13 2004, 12:45 )
Blir den inte oformlig, eller kan du strama den så att skivorna ligger fast....känns som att det är det som blir det viktigaste. Att få fast skivorna så att de ligger stumt mot ryggen, utan att direkt få kontakt.

Jag brukar lägga tält, sovsäckar och annat i botten på den stora ryggsäcken för att få upp järnskivorna högre upp på ryggen. Jag har hittils kört med 8 x 5 kg skivor, och har då lagt dem horisontellt (d.v.s. med den platta sidan nedåt) ovanpå utfyllnaden isvepta handdukar. Sedan så är det bara att lägga något ovanpå järnskivorna och dra åt kompressionsremmarna som går tvärs över ryggsäckens front (d.v.s. den sida som är bort från min rygg). Ryggsäcken har två stycken aluminumstavar som i kombination med vaddering ger den en "pseudoram". Det hela fungerar väldigt bra i praktiken och jag har inga som helst problem med att skivorna ligger mot ryggen och stör.
A2Keltainen
QUOTE (GA KA @ Dec 13 2004, 09:24 )
Gungner har ett ordentligt bärsystem och ett bra höftbälte.

Har du 40 eller 50 liters modellen? Använder du den som "vardagsryggsäck"? Hur smidig är den som det? 40 litermodellen är nog det bästa alternativet jag hittat hittills, om den fungerar för mig längdmässigt.

Edit:

Jag pratade nyss med Klättermusen om Gungner och fick följande svar:

1. Det går att bära tungt i den. 40 kg ska inte vara några problem. Kvinnans första svar var; "Ja, jag har burit sten i den.", vilket fick det att lysa i mitt ansikte. biggrin.gif

2. Längden bör inte vara något problem för min del. Ingen kund har hittills returnerat en säck p.g.a. att den varit för kort. Det är ingen skillnad mellan 40 och 50 liters modellerna vad gäller hur långa de är.

Mer information om Gungner finns här:

http://www.klattermusen.se/swe/produkter/gungner.shtml

Det ser nog ut som det blir en Gungner för min del. Jag ska ned på eftermiddagen och se om de har en inne på en lokal butik som visst ska sälja dem, så att jag kan ta en närmare titt på den.

Bära järnvikter. wub.gif biggrin.gif
oz
QUOTE (A2Keltainen @ Dec 13 2004, 10:06 )

Fixar du fram snö åt mig varje morgon och varje eftermiddag? biggrin.gif

Hört talas om rullskidor?
A2Keltainen
QUOTE (oz @ Dec 13 2004, 14:41 )

Men det verkar inte lika kul som att bära järnskrot, och det gör mig inte heller bättre på att bära tunga bördor på samma sätt som bära järnskrot gör. Det senare är praktiskt för mig då jag gillar att vandra och även har lite funderingar kring att gå en frivillig barettmarsch i Finland nästa år.
oz
QUOTE (A2Keltainen @ Dec 13 2004, 13:49 )

Men det verkar inte lika kul som att bära järnskrot, och det gör mig inte heller bättre på att bära tunga bördor på samma sätt som bära järnskrot gör. Det senare är praktiskt för mig då jag gillar att vandra och även har lite funderingar kring att gå en frivillig barettmarsch i Finland nästa år.

--VERY--VERY--OT--
Jag tycker att den här tråden lukta ego. Får intrycket av att du bara förmedla till övriga här att du är duktig och ska gå med skrot i din väska, och att det ska göra med din nya dyra ryggsäck för två och halvt tusen.
Såna här trådar ser vi jämt. Egentligen inget meningsfullt alls utan bara en ursäkt för att få skrika ut att man ska göra nåt häftigt eller så. Men jag tycker det bara blir fult när man försöker maskera det. Du hade ju redan bestämt dig för vilket märke du skulle ha på ryggsäcken och allt i första inlägget.

Ta det här som en diss eller vad du vill. Vi ser såna här trådar hela tiden på forumet; folk som i brist på annat slänger upp en sympatitråd bara för att tala om för alla att de minsann gjort nåt häftigt eller, oftast, "SKA göra"/"hade tänkt"/"skulle vilja"/"planerar" (Hej Torak!). Det blir ändå ofast inget av det ändå verkar det som.

Du skriver otroligt mycket, väldigt ofta. Och ibland får man intrycket av att du bara skriver för skrivandets skulle. och inte så mycket för innehållet. Är det bara jag som känner så? Visst, forumet fylls ibland av tonårsskräp, men måste detta verkligen kompenserar med en penismätning av vem som gjort ballast sak eller TÄNKT göra en viss sak?

Please, spare me.
-----SLUT FETDISS----
A2Keltainen
QUOTE (oz @ Dec 13 2004, 15:16 )
Jag tycker att den här tråden lukta ego. Får intrycket av att du bara förmedla till övriga här att du är duktig och ska gå med skrot i din väska, och att det ska göra med din nya dyra ryggsäck för två och halvt tusen.

Jag ville faktiskt bara få reda på någon hade några tips om lämpliga ryggsäckar. Du kanske läser för mycket i mina inlägg. Är det fel att fråga om råd om man ska lägga ut en betydande summa pengar (ja, 2000-3000 kronor är kännbart för mig) på materiel? Genom att gå till och från arbetet med tyngre packning, så blir mina turer i skogen bra mycket trevligare än om de är enda gångerna jag går med tyngre packning och jag får den sorts träning jag vill ha (styrkebaserad uthållighet). Är det fel av mig att tycka att det är kul att gå med packning? Är det konstigare att tycka att det är kul än att det är kul att ta en löprunda? Eller ska jag kanske börja åka rullskidor för att tillfredsställa dig och ditt ego? Jag arbetar för övrigt inte inne i stan, så mina promenader kommer inte att gå genom områden som de på den vänstra bilden du postade. De kommer istället att gå genom skog och skogsangränsande områden.

Du hade ju redan bestämt dig för vilket märke du skulle ha på ryggsäcken och allt i första inlägget.

Nej, det hade jag verkligen inte och jag har fortfarande inte bestämt vilken ryggsäck jag ska köpa. Hur kan du tolka "Jag är lite nyfiken på Klättermusens mindre ryggsäckar" som att jag redan bestämt mig för vilket märke jag ska ha? Jag var för övrigt och tittade på en 40 liters Klättermusen Gungner nu under eftermiddagen, och är lite rädd för att den är för kort.

Ta det här som en diss eller vad du vill.

Jag tar det inte som en diss. Jag ser det istället som ytterligare ett tecken på din ibland dåliga stil. Har du inget vettigt att tillföra, så kanske du ska hålla tyst. Jag har redan i andra trådar reagerat på dina utfall mot i mina ögon helt oskyldiga personer. Det kanske är dags för dig att gå en kurs i folkvett och hyfs, så att du kan sluta bete dig som en snorunge. Det är lätt att vara tuff och kaxig mot andra på Internet. Jag undrar om du skulle vara spydig och kaxig mot mig om du stod ansikte mot ansikte med mig? Jag betvivlar det, och om du ändå vore det, så finns det en viss risk att du skulle komma att ångra det. Jag har nämligen fullt överseende med att folk har andra åsikter än jag och argumenterar mot mig, men jag har inte mycket till övers för omogna snorungar vars inlägg huvudsakligen utgörs av kaxighet och spydiga kommentarer mot andra.
oz
Nej, jag ser det inte som dålig stil att tillrättavisa och tala om.
Jag skriver det jag tycker, och jag tycker och anser att det är alltför mycket löst snack och gissnigar på detta ställe.
Ska det inte tränas inför en SSG-uttagning så ska nån ut och "slå rekord". Vem gick längst och med mest packnig? "Va? Gick du bara med 60kg?? Kass!". Mycket optimism (jättebra givetvis) men många tummar som aldrig kommer ur.
Jag är trött på allt bull om vad folk ska göra. Vill man nåt, så gör det! Ingen nöd att skriva och tala om det för resten av världen. Sluta känn ett behov av att alltid söka bekräftelse.
Man ser förövrigt samma sak på utsidan.se, så det är inget specifikt för Soldf. Måste vara nåt som är generellt för svenskar. Alltid vara bäst och värst. Ha den bästa jacka, skidorna, ryggan, pjäxorna, kajaken etc. men inte nödvändigtvis använda sakerna.

Men ok, andra kanske är intresserade av att läsa sånt här så jag talar inte för alla. Och du är fullt välkommen att fråga om tips och skriva precis vad du vill (inklusiva pajkasting till mig). MEN. När man ställer en fråga och sen slingrar sig på de svaren man får (i ditt fall ryggsäckstips) så ser jag ingen mening med att ens ställa den. Nån tipsade om LK, jag om Macpac, men du visade inget intresse utan stod fast vid ditt val. Varför fråga då?
Jag hade med största sannolikhet sagt samma sak till dig i verkliga livet om du hade kommit med samma sak vid fikabordet, och hade nog inte ångrat det speciellt mycket. Ångra vad? Att jag tyckte det var en larvig fråga? Sluta hota och ha dig. Sånt behöver vi inte blanda in. Och ta inte åt dig så mycket. Jag är ju trots allt bara en snorunge...
A2Keltainen
QUOTE (oz @ Dec 13 2004, 18:35 )
När man ställer en fråga och sen slingrar sig på de svaren man får (i ditt fall ryggsäckstips) så ser jag ingen mening med att ens ställa den.

På vilket sätt har jag "slingrat mig på de svar jag fått"? Jag har väldigt specifika krav på den här ryggsäcken, med tanke på vad den ska användas till, vilket gör att de flesta ryggsäckar inte passar för den rollen. Att jag har så specifika krav är även anledningen till att jag frågade om tips. Ser du mig fråga om tips var jag kan köpa en liter mellanmjölk? Nej, för sådant kan jag köpa i varje livsmedelsbutik. De allra flesta små ryggsäckar är dock inte gjorda för att bära tunga bördor.

Nån tipsade om LK

Ja, och jag skrev att jag funderat på bärmes, men att det inte passar mig i just det här sammanhanget, då jag här vill ha något smidigare och mindre. Jag skrev även att jag redan har en stor säck som jag använder för att bära järnskrot, men att den är för stor och klumpig för att bära till jobbet och ha på stan de gånger jag har ärenden dit.

jag om Macpac, men du visade inget intresse utan stod fast vid ditt val.

Jaha, så du är ledsen för att jag inte valde den ryggsäck du föreslog. Men stackars liten. Jag sökte faktiskt upp information om den ryggsäcken du tipsade om, vilket även framgår i ett inlägg ovan. Jag tyckte inte att den var vad jag söker. Ska jag köpa en av varje av alla ryggsäckar jag får tips om, och det även om jag hittar någon som passar mig bättre, bara för att stilla ditt ego om vilken god tipsare du är? Jag har dessutom inte gjort mitt val, vilket jag skrev i mitt förra inlägg. Hur tydlig ska jag behöva vara om detta?

Jag hade med största sannolikhet sagt samma sak till dig i verkliga livet om du hade kommit med samma sak vid fikabordet, och hade nog inte ångrat det speciellt mycket. Ångra vad? Att jag tyckte det var en larvig fråga?

Jag reagerade närmast på stilen i vilken du skrev det du skrev, och i vilken du även verkar skriva en stor del av dina andra inlägg. Jag vet inte hur dina fikaraster är, men under våra fikaraster på jobbet så brukar vi inte sitta och vara kaxiga, spydiga och slänga skit på varandra.

Sluta hota och ha dig.

Känner du dig hotad? Jag har inte hotat dig, jag har bara konstaterat att du kanske inte skulle vara lika kaxig, spydig och "in your face" mot mig i den verkliga världen som du är här på Internet. Stor i orden,liten på jorden...

Jag är ju trots allt bara en snorunge...

Bra att du insett det. Då kanske det finns hopp för dig om bättring. Det säger jag inte för att vara elak mot dig, utan för att jag faktiskt tycker att du kunde vara lite allmänt artigare.
A2Keltainen
Som sagt var, så var jag och tittade på en 40 liters Klättermusen Gungner under eftermiddagen. Mina intryck (för mig och mitt använingsområde):

+ :

Grymt bra kvalitetskänsla. Ryggsäcken osar gediget hantverk och det känns verkligen som man kan lita på den.
Stabilt bärsystem för en så liten ryggsäck.
Sitter skönt.
Snygg design. Helsvart (den jag tittade på), minimalistisk och stilren.
Saknar dragkedjor (som kan gå sönder). Säckens enda utrymme stängs med en vattensäker rullöppning.
Gott om hålband på säcken medger lätt montering av extra fickor m.m.
Skapligt välventilerad rygg.

- :

Känns lite för kort för mig.
40 liters modellen är kanske lite för liten för mig.
Saknar kompressionsremmar.
Saknar mindre ficka för nycklar m.m. Det går dock att köpa till lösa fickor.

? :

Säcken är från sidan sett formad som ett V, fast med ena sidan rak som ett I. Den är alltså från sidan sett bredare i toppen än botten. Jag funderar på vilka konsekvenser det ger vad gäller hur man kan packa säcken.

Jag fick ett allmänt väldigt bra intryck av ryggsäcken. Jag är tyvärr osäker på om längden är tillräcklig för mig, och jag kommer därför att fortsätta leta efter andra lämpliga ryggsäckar. Jag ska även försöka låna hem exemplaret från butiken, så att jag kan provpacka det, något som jag erbjöds göra. Jag rekommenderar helt klart en titt på denna ryggsäck för alla som är ute efter liten säck för att bära tunga bördor, eller bara allmänt en liten säck av väldigt bra kvalitet. För "skolryggsäckar", "arbetsryggsäckar" och liknande, så är även Klättermusen Ratatosk ett intressant alternativ:

http://www.klattermusen.se/swe/produkter/ratatosk.shtml

Jag tittade även på andra ryggsäckar, men det var ingen som föll mig i smaken. Sökandet fortsätter...
GA KA
Ratatosk kan jag inte rekommendera till någon. Remmarnas infästning nere på säcken sliter upp kläder snabbare än sandpapper. Köp Gungner 40l istället för Ratatosk.

Klättermusen har en innerficka som är lämplig för små värdesaker
A2Keltainen
Oz, jag anser för övrigt inte att marschträningen jag tänkt bedriva är något märkvärdigt eller något att skryta med. Jag är, baserat på träningstipstrådarna, helt säker på att det finns folk här på forumet som tränar betydligt mer och hårdare än jag. Jag vet inte hur mycket du tränar, men jag ser inget konstigt i att köra sex träningspass i veckan eller mer. Min träningsdos varierar över året, och marschträningen är ett medel för att försöka stabilisera mängden träningen över året, då det exempelvis inte blir något MTB-åkande under vintern, medan det blir mycket MTB-åkande under sommaren. Att jag tänkt utföra huvuddelen av marschträningen före arbetet beror delvis på att jag har mycket att göra efter arbetet, och att jag då även har svårare att motivera mig till träning. Jag har rent allmänt haft problem med att hitta bra sätt att idrotta under vinterhalvåret. MTB är svårt, löpning är inte så jättekul även om det är väldigt bra träning, och träningar med fasta tider och i lokaler inne i stan eller liknande utgår på grund av arbete och annat. Marschträning är därför ett perfekt alternativ för mig, då det uppfyller alla mina praktiska krav och jag dessutom tycker det är kul.
A2Keltainen
QUOTE (GA KA @ Dec 13 2004, 19:10 )
Ratatosk kan jag inte rekommendera till någon. Remmarnas infästning nere på säcken sliter upp kläder snabbare än sandpapper.

Aha, se där, det stod minsann inte i katalogen. biggrin.gif

Klättermusen har en innerficka som är lämplig för små värdesaker

Jag antar att du syftar på Gungner. Den fickan missade jag helt. I.o.f.s. så tog jag bara en väldigt hastig titt på insidan, och fokuserade mest på bärsystemet. Hur mycket får man plats med i den och var sitter den?

Jag tycker för övrigt att det känns bra att stödja ett litet svenskt extremt serviceinriktat företag som utvecklar genomtänkta och innovativa kvalitetsprodukter. Jag lägger därför betydligt hellre mina pengar på något från Klättermusen än något från ett anonymt utländskt företag, såvida det utländska alternativet inte är klart bättre och/eller mer prisvärt.
GA KA
Finns både på G och R. Fickan är ca 20 lång och 10 hög.
oz
QUOTE (A2Keltainen @ Dec 13 2004, 18:11 )
Oz, jag anser för övrigt inte att marschträningen jag tänkt bedriva är något märkvärdigt eller något att skryta med. Jag är, baserat på träningstipstrådarna, helt säker på att det finns folk här på forumet som tränar betydligt mer och hårdare än jag. Jag vet inte hur mycket du tränar, men jag ser inget konstigt i att köra sex träningspass i veckan eller mer. Min träningsdos varierar över året, och marschträningen är ett medel för att försöka stabilisera mängden träningen över året, då det exempelvis inte blir något MTB-åkande under vintern, medan det blir mycket MTB-åkande under sommaren. Att jag tänkt utföra huvuddelen av marschträningen före arbetet beror delvis på att jag har mycket att göra efter arbetet, och att jag då även har svårare att motivera mig till träning. Jag har rent allmänt haft problem med att hitta bra sätt att idrotta under vinterhalvåret. MTB är svårt, löpning är inte så jättekul även om det är väldigt bra träning, och träningar med fasta tider och i lokaler inne i stan eller liknande utgår på grund av arbete och annat. Marschträning är därför ett perfekt alternativ för mig, då det uppfyller alla mina praktiska krav och jag dessutom tycker det är kul.

Bra.
Bravo One
Varför inte sa säcken från LK 35 och ramen från en LK 70. Då får du en hyfsat liten säck som lätt klarar tunga bördor.
A2Keltainen
QUOTE (Bravo One @ Dec 14 2004, 18:04 )
Varför inte sa säcken från LK 35 och ramen från en LK 70. Då får du en hyfsat liten säck som lätt klarar tunga bördor.

Går det att kombinera så utan några speciella modifikationer? Om inte, vad måste man ändra? Hur är LK 70-ramen rent allmänt att bära tungt med, och då i synnerhet i jämförelse med moderna civila säckar? Det hela låter som en intressant kombination, och priset borde kunna bli rätt så lågt om man köper begagnat. En nackdeln är att ramsäckar rent allmänt är osmidigare än ramlösa säckar. Fördelen är å andra sidan att de är allmänt bättre för riktigt tunga bördor. Var kan man prova/köpa en ny eller begagnad LK 70-ram? Jag provade att googla, men hittade inget. Jag hittade inte heller något hos Garderoben, Military Shop eller de andra "vanliga skyldiga".
Bravo One
Kolla å¨http://www.activelifeequipment.com/ de har pllutonsjukvårdarnas ryggsäck (tror det är en LK 70 ram med en liten 30 liters säck ovanpå). 160:- för en oanvänd.
A2Keltainen
QUOTE (Bravo One @ Dec 14 2004, 19:58 )
Kolla å¨http://www.activelifeequipment.com/ de har pllutonsjukvårdarnas ryggsäck (tror det är en LK 70 ram med en liten 30 liters säck ovanpå). 160:- för en oanvänd.

Tack! Det där var ett riktigt bra pris, även om det tillkommer kostnad för skrymmande frakt samt dessutom minst 40 kr i extra materiel för att komma upp i de 200 kr som de har som minimiordergräns. Jag ska kolla runt lite mer efter andra säckar, men den där är klart intressant. Nackdelen är väl närmast att den, främst p.g.a. sin ram, är osmidigare än en liten internramsoftpack och att kommentarerna angående LK 70 här på SoldF verkar vara rätt så delade (en del verkar tycka att den är ok, andra verkar hata den). Å andra sidan så borde nog en LK 70 med tung packning vara bättre rent bärmässigt än en liten internramsoftpack.

(Bara ramen är egentligen värd kostnaden i mina ögon, då man (eller någon annan) alltid hitta någon nytta för en bra ram. Min far byggde för ett antal år sedan bärhållare för bärplockning genom att fästa större plasttunnor (avsedda för industrikemikalier) på liknande ramar. Det fungerade utmärkt och man fick på ett smidigt sätt med sig bra mycket mer bär än i ett par hinkar. Dessutom så var det ju inget som hindrade att man kombinerade ram/tunna med ett par handburna hinkar om man hittade ett riktigt bra bärställe.)
FRDF
QUOTE (A2Keltainen @ Dec 13 2004, 14:49 )

Barettmarschen är nog inga problem smile.gif stick till fjällen en sväng före bara så är det nog "helppo juttu" smile.gif
A2Keltainen
QUOTE (FRDF @ Dec 14 2004, 22:19 )
Barettmarschen är nog inga problem smile.gif stick till fjällen en sväng före bara så är det nog "helppo juttu" smile.gif

Jag tror inte heller att det är några problem, men om jag går marschen så vill jag bekvämt kunna glida förbi de stackars beväringarna och ha en allmänt trevlig och skön upplevelse biggrin.gif
Ful
A2: Anväde lk70-ramen för att bära 4 grg granater och med stridssäcken över det i lumpen, det blir ganska tungt och det var helt ok att röra sig med faktiskt.
ErikUrban 2
Att bära tungt med LK70 ram.

Under älgjakten händer det då och då att vi grovstyckar i ute i skogen och bär köttet fram till bilväg. Som tyngst kan kan det bli 50-60 kg.
Tidigare använde jag ramen från en Fjällräven Raven Gyro. Sista åren har jag använt ramen från en LK70. Min erfarenhet är att LK70 ramen är betydligt sämre än FRG. Avbärarbältet suger på LK70 och ger inte speciellt mycket avlastning, vikten måste bäras på axlarna vilket i alla fall jag tycker är betydligt jobbigare.
Men det kanske är det A2 är ute efter vissel.gif

/EU2
A2Keltainen
QUOTE (ErikUrban 2 @ Dec 15 2004, 22:13 )
Avbärarbältet suger på LK70 och ger inte speciellt mycket avlastning, vikten måste bäras på axlarna vilket i alla fall jag tycker är betydligt jobbigare. Men det kanske är det A2 är ute efter vissel.gif

Nej, jag är en "höftkille" när det gäller bärande. Jag är inte ute efter ömma axlar, utan det är starka ben jag vill ha.
kronvrak
QUOTE (ErikUrban 2 @ Dec 15 2004, 22:13 )
Avbärarbältet suger på LK70 och ger inte speciellt mycket avlastning, vikten måste bäras på axlarna vilket i alla fall jag tycker är betydligt jobbigare.

Det går väl ganska lätt att avhjälpa genom att byta avbärarbälte?
Inf
Vill du träna för barettmarschen är nog 70LK helt rätt, och vill du bära vikter och inte mycket annat verkar plutsjvvarianten optimal. Avbärarbältet är kanske inte världens allra bästa för riktigt tunga packningar, men det är väl å andra sidan det enda större negativa med den säcken. Jag antar dessutom att en barettmarsch inte bra är saft och bull verksamhet och att finska försvarsmakten inte har lagt alla resurserna på bärkomfort utan även satsat en del på hållfasthet och robust konstruktion avseende sina ryggsäckar. Att då vänja sig vid värsta komforten kanske tar bort en del av meningen med själva träningen, inte bara benen ska tränas, även hjärnan ska få sitt.
En rätt inställd och justerad 70 LK, särskilt med det "nya" tyget är en helt ok ryggsäck för krigare. camo.gif
Playstationgenerationen klagar på 70LK, men vad klagar inte de på å andra sidan? smile.gif
Nubben
Jag antar dessutom att en barettmarsch inte bra är saft och bull verksamhet och att finska försvarsmakten inte har lagt alla resurserna på bärkomfort utan även satsat en del på hållfasthet och robust konstruktion avseende sina ryggsäckar. Att då vänja sig vid värsta komforten kanske tar bort en del av meningen med själva träningen, inte bara benen ska tränas, även hjärnan ska få sitt.

Helt korrekt konstaterande, det enda som led på mig på höstens marsch under fotmarschskedet var axlarna. Och det berodde helt klart på ovana.
Så du ska inte vänja dig vid att bära allting på höften.
Annars så anser jag nog att man inte behöver träna så mycket för en barettmarsch, vi kom rätt långt med det goda humör och psyke som man hade som reservist.

PS. annars kan det löna sig för dig(A2K) att kolla upp att du faktiskt kan bli inkallad till repö då du bor i Sverige.
A2Keltainen
Fast nu är min marschträning inte enbart inför en eventuell barettmarsch, utan mer som allmän träning och inför civil vandring. Jag tycker även att det är bättre att ha träningsvanor som kanske inte ger optimalt resultat per genomfört pass, men som ger bra resultat i längden då man faktiskt genomför sin träning tack vare att den inte upplevs som "totalmiserabel". Jag kan ibland ha svårt nog att hitta träningsmotivation, då jag inte direkt har brist på andra saker som borde göras och som oftast för stunden även upplevs som viktigare än ett träningspass (sömn, arbete, studier, m.m.). Eller med andra ord; om jag bär lika mycket, fast lite bekvämare för axlarna, så ökar sannolikheten att jag faktiskt bär något alls. De enda problem jag haft med axlarna när jag burit tungt är att det gjort ont ibland, och då det "bara" är smärta som i stor utsträckning går att koppla bort psykiskt, så är det inte alls lika illa som om man exempelvis har sönder något i ryggen eller benen p.g.a. överbelastning.

@Nubben: Bra påpekade att kolla upp om jag kan bli inkallad. Jag misstänker att det inte borde vara så mycket problem så länge jag betalar alla biljetter själv. Jag måste även kolla upp hur jag har det med tid och möjlighet att ta ledigt till nästa barettmarsch.
oz
Blev det nåt järnskrotbärande eller?
Bappelsinmannen
Hej, varför krångla med en ryggsäck?
Borde inte en formsydd sele/väst med blyhagel fungera tillfredställande?
Kan inte vara så krångligt att sy själv av något grovt nylontyg.
(tänk viktbälte för dykning, modifierat!) fun_icon_nana.gif

//Nisse
kronvrak
QUOTE (Bappelsinmannen @ Aug 30 2005, 14:22 )
Hej, varför krångla med en ryggsäck?
Borde inte en formsydd sele/väst med blyhagel fungera tillfredställande?
Kan inte vara så krångligt att sy själv av något grovt nylontyg.
(tänk viktbälte för dykning, modifierat!) fun_icon_nana.gif

//Nisse
*

40 kg i en väst ställer en hel del krav på sömnaden och valet av material.

Även om tråden är lastgammal så skulle jag nog skaffa en mes som jag utrustar med en hållare för stora viktskivor (450 mm i diameter.), då är det enkelt att variera belastningen och man slipper risken att skivorna ska gräva in i ryggen om de hamnar fel.
Vinter
Det är helt onödigt att använda så mycket vikt, det räcker att börja med 10 och öka 5 efter varje månad eller så. Men man får inte ut så mycket mer av att släpa på 25 jämfört med 40, risken är större att man får en onödig skada. Har man inte en bra ryggsäck med avbärarbälte är det lika bra att avstå från att träna med vikt pga skaderisken.

Mina 2 öre.
kronvrak
QUOTE (Vinter @ Aug 31 2005, 16:57 )
Det är helt onödigt att använda så mycket vikt, det räcker att börja med 10 och öka 5 efter varje månad eller så. Men man får inte ut så mycket mer av att släpa på 25 jämfört med 40, risken är större att man får en onödig skada. Har man inte en bra ryggsäck med avbärarbälte är det lika bra att avstå från att träna med vikt pga skaderisken.

Mina 2 öre.
*

Jag tänkte skriva dit en rad om att man kanske ska tänka sig ett antal gånger för innan man börjar gå med så tung packning bara för att träna, nu i efterhand inser jag att jag borde ha gjort det också.
Gusten
@ Inf

En rätt inställd och justerad 70 LK, särskilt med det "nya" tyget är en helt ok ryggsäck för krigare. camo.gif

Vad menar du med det nya tyget? Bara nyfiken..... /Gusten:baskerKav:

Edit: Har inte lärt mig citera + allt annat sedan uppgraderingen av sidan.
A2Keltainen
QUOTE (oz @ Aug 30 2005, 14:21 )
Blev det nåt järnskrotbärande eller?

Ja, jag använder en stor ryggsäck (120 liters vandringssäck) i vilken jag har järnvikter i en hink, så att de hålls på plats i ryggsäcken. Under hinken har jag tält, sovsäck och annat för att få upp vikterna högre upp på ryggen. För närvarande har jag inga kängor, så jag har använder löparskor, vilket fungerar bra då jag går på väg. Jag har dock fått en del konstiga blickar och kommentarer på jobbet när jag kommit in efter rundor på morgonen. biggrin.gif
A2Keltainen
QUOTE (Vinter @ Aug 31 2005, 17:57 )
Men man får inte ut så mycket mer av att släpa på 25 jämfört med 40, risken är större att man får en onödig skada. Har man inte en bra ryggsäck med avbärarbälte är det lika bra att avstå från att träna med vikt pga skaderisken.

Jag känner ingen större skillnad i benen på 25 eller 40 kgs packning. Däremot så känns de 15 kg:na extra i axlarna med den ryggsäcken jag har, trots dess välfungerande höftbälte.
Inf
QUOTE (Gusten @ Sep 1 2005, 12:45 )
@ Inf

En rätt inställd och justerad 70 LK, särskilt med det "nya" tyget är en helt ok ryggsäck för krigare.  camo.gif

Vad menar du med det nya tyget? Bara nyfiken.....  /Gusten Rangern.gif

Edit: Har inte lärt mig citera + allt annat sedan uppgraderingen av sidan.
*

Det finns/fanns två sorters tyg till LK70. Det ena som jag tror var äldst var ljusare i nyansen och jag upplevde att det hade egenskaper i stil med tjockare lakansväv, dvs ömtåligt och i det närmaste helt vattengenomsläppligt. Det nya tyget är mörkare och är någon form av cordura eller motsvarande. Det håller och själva tyget är vattentätt.
Säcken i sig är kanske något liten men det kan ju ha sina fördelar att inte kunna ta med sig allt onödigt lyx bra och ha skräp. smile.gif
Gusten
Säcken i sig är kanske något liten men det kan ju ha sina fördelar att inte kunna ta med sig allt onödigt lyx bra och ha skräp. smile.gif
*

[/quote]

Ok tack för svar. Då är det den modernare som jag har. Ovanstående citat bifalles! /Gusten Rangern.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.