skinner
Dec 12 2004, 14:57
Funderar på att gå med i någon friviligorganisation. Jag har funderat lite på FBU Ungdom och Hemvärnet unga. Vad är skillnaden på dom? Utbildas man i vapenhantering och i så fall på vilket vapen?
hej skinner,
Skillnaden mellan Fbu-ungdom och HVU är i praktiken inte så stor, fbu är en förening medan hv är ett förband, men i praktiken spelar det nästan ingen roll. Antal övn kan variera rätt så kraftigt mellan olika ställen, vissa kör med fyra fältövn per år, och måndags lektioner, medan andra som t ex vi inte har några lektioner, hos oss e de väl övn varannan helg och det brukar ligga runt 700-800h/år. När du börjar som 15 åring för du skjuta med det så kallade gevär 22 HV som är ett ungdoms vapen. det är ett skidskytte vapen med cal,22. detta vapen är ett mycket nogrannt vapen, och är utmärkt för att öva SARA med, när du väl lärt dig skjuta och fyllt 17år då kan du börja skjuta med AK4 och kpist, dock är all skjutning fram till 18 skarpskjuting, Enligt regelboken får stridsutb ske efter 18. annat roligt är tävlingen HVSS som är i augusti och som äger rum i vällinge, där samlas nästan alla sveriges ungdomsavd både hvu fbu och sjövärnskåren, men även gäster utomlands från estland lettland litauen och finland, där tävlas det i några grenar så som skytte, orintering, avståndsbedömning, handgranat kastning (BLIND) samt några andra. jag har under mina två år enbart sett positivt, du kan ju testa och se om du fastnar för det
Skuggan
Dec 12 2004, 15:33
FBU/u är generellt sett mer ledarskapsutb än HVu
HVu riktar sig mer mot fält delen medan FBU/u riktar sig mer mot ledarskap.
välj själv vilket som kan vara nyttigast i det civila livet ;)
men i övrigt är skilnadena väldigt små, samma regelverk gäller för båda.
skinner
Dec 12 2004, 15:34
Ok, krävs det någon militär grundutbilning. Har varigt med i scouterna i 6 år.
QUOTE (skinner @ Dec 12 2004, 15:34 )
Ok, krävs det någon militär grundutbilning. Har varigt med i scouterna i 6 år.
Nej det tror jag inte, det kan ju knappast krävas av en 14-15 årig kille...
skinner
Dec 12 2004, 15:48
Men jag tänkte att någon sa att man behövde gå någon kurs för att få tex hantera vapen och liknande. Det kallades typ GBU eller något sådant.
Nej, du behöver nog inte vara orolig att det behövs några förkunskaper.
Lycka till, ha kul och se det för vad det är. En hobby.
Nestor
Dec 12 2004, 16:22
Sedan skiljer det sig ju lite mellan de olika förbunden.
Te.x det FBU/u förund jag är med i så satsar vi mest på navigation/sjömanskap och pyllar med annat under sommarveckorna på Känsö
Skuggan
Dec 12 2004, 16:55
QUOTE (Hendrix @ Dec 12 2004, 16:22 )
Te.x det FBU/u förund jag är med i så satsar vi mest på navigation/sjömanskap och pyllar med annat under sommarveckorna på Känsö
ni är altså ett Marint FBU förbund ;)
nej, det krävs absolut inga förkunskaper.
all utrustning du behöver får du låna och alla kunskaper du behöver får du där
Nestor
Dec 12 2004, 17:40
QUOTE (Skuggan @ Dec 12 2004, 16:55 )
QUOTE (Hendrix @ Dec 12 2004, 16:22 )
ni är altså ett Marint FBU förbund ;)
nej, det krävs absolut inga förkunskaper.
all utrustning du behöver får du låna och alla kunskaper du behöver får du där
jepp.
Inget fel med det, man får ju förarbevis, kustskepparexamen, VHF, radar intyg etc.
Inget fel på det.
jonte72
Dec 12 2004, 18:39
QUOTE (skinner @ Dec 12 2004, 15:48 )
Men jag tänkte att någon sa att man behövde gå någon kurs för att få tex hantera vapen och liknande. Det kallades typ GBU eller något sådant.
När man gör sin värnplikt (GU -grundutbildning, för att som förr i tiden göra KFÖ - Krigsförbandsutbildning eller "repmånad" några år efter GU) så har man GSU ( Grund Läggande Soldatutbildning) de första veckorna, eller "gröntjänst".
På min tid som Hemvärnsungdom så var allt inriktat på vapenutbildning, strid mm - men har drastiskt ändrats.
@siros.
700-800 timmar om året läter lite väl mycket......
jonte72 Dec 12 2004, 18:39
@siros.
Ja, så många timmar presterar en hemvärnsungdom med MYCKET tid hos oss på hela sin tid hos oss. (Kalmar HvU)
vi har övn minst varannan helg, en helg övn räknas som 30h. det finns perioder då det är övn varje vecka under t ex en till två månader, speciellt innan hvss, då ska allt övas och så, i början av sommarlovet genomförs en sorts UBK som räknas som 120 h, då är man ute i 6 dygn. så nej, det är inte överdrivet,
jonte72
Dec 12 2004, 19:38
QUOTE (siros @ Dec 12 2004, 19:31 )
vi har övn minst varannan helg, en helg övn räknas som 30h. det finns perioder då det är övn varje vecka under t ex en till två månader, speciellt innan hvss, då ska allt övas och så, i början av sommarlovet genomförs en sorts UBK som räknas som 120 h, då är man ute i 6 dygn. så nej, det är inte överdrivet,
Vad har ni för budget......eller har ni ett eget sedel tryckeri ;) .
Vad har ni för övningar, vilka instruktörer mm.
Så du menar att ni har en 30-timmars övning i stort sett 2-3 ggr/månaden + 6 dygns utbildning varje sommar......
CfrHGB
Dec 12 2004, 19:52
Apropå budget så lär HV/FBU-U i Halmstad ha en ganska saftig budget, dvs ganska många gånger mer än ett vanligt HV-U eller FBU-U "förband", detta var iaf. vad rekryterarna sa till oss på LV6 i sommras (sommarkurs)
Vad händer föresten med HV-U i krigsorganisationen? Glöms de bort, får de hjälpa till med "icke strids uppgifter" eller får de vara med som vilken HV-gubbe som hälst?
Kimster
Dec 12 2004, 19:55
De avrustas.
Mech.Inf
Dec 12 2004, 19:59
Vad har ni för budget......eller har ni ett eget sedel tryckeri .
Vad har ni för övningar, vilka instruktörer mm.
Så du menar att ni har en 30-timmars övning i stort sett 2-3 ggr/månaden + 6 dygns utbildning varje sommar......
Då jag och Siros tillhör samma kompani, kan jag svara på denna fråga. Vi har lika tunn budget som de flesta hvu, fbu. Istället för att avdelningen alltid ska behöva stå för mat och transport löser vi det ofta själva. På så sätt sparas det en hel del med budgeten.
Alla våra instruktörer är oftast f.d hvu och nymuckade, och ställer upp för oss precis på samma sätt deras instruktörer ställde upp för dem under deras hvu-tid.
Så genom att snåla på vissa områden har vi pengar till fler och bättre övningstillfällen.
@jonte72
precis så ja, under året sker tre stora övn, en överlevnad vid första maj och de röda dagarna, den brukar vara på fyra dygn, sedan kommer UBK på 6dygn där går mycket pengar åt. och sedan kommer slutövn som börjar nu på fredag
våran budget är inte alls stor. som svensk sa så sköter vi transporterna och maten själva. Sedan tycker jag att våran ungdomsledare är en mycket betydande man som satar mycket. i 9 av tio fall kör han med sin privata bil och struntar i att hyra vw bussarna som kostar, vad menar du med instr, de ska väl inte få betalt eller? våran budget är som en vattenpöl jämfört med fbu :s sjö med pengar, vi kommer förmodligen att tillhöra göteborgsgruppen efter våren, när älvsborgsgruppen ryker. Kan ni som är ungdomsledare eller ungdomar berätta lite hur ni har det med eran budget
QUOTE (siros @ Dec 12 2004, 20:27 )
vad menar du med instr, de ska väl inte få betalt eller?
Jo, egentligen skall de få betalt, jag tror att instruktörsarvodet är på 130 Kr/h.
Men det där har väl inte fungerat de senaste 10 åren, skulle instruktörerna kräva att de fick full ersättning skulle det inte finnas några pengar kvar till att bedriva någon verksamhet.
Kimster
Dec 12 2004, 21:12
Beror på hur MD-gruppen sköter sina U-avdelningar samt hur de ser på befattningar, alltså om du är förordnad U-ledare eller bara biträde eller instruktör.
Samarbete är iaf det bästa har vi märkt här nere.
FVRF HVU FBU-u på samma övningar. Det är 3 kassor som slås ihop.
Vi har råd med full ersättning, 3 bussar som kör från 3 olika ställen i landet till F17, Mat på regementet och kasernplats.
Tjänar bra på att vi har alla samlat då transporter blir billigare, matriellen kan fördelas och lånas från 3 olika instanser. Vi har alltid 2 dygnsövningar dock inte så ofta, utan istället gör vi varje övningstillfälle späckad med utbildning, med bästa tänkbara möjligheter. Stridsbåt, Hkp, JAS är t.ex saker vi har haft med i de större slutövningarna, och då har vi ändå pengar över sen, som kan användas till att göra saker ännu bättre.
Här nere kommer vi att styra om verksamheten lite nu med tanke på när kursstarter och börjat och slutat. Samt har vi fått tillstånd och pengar att bedriva sommakurs för HVU här nere, precis som FVRF har haft sen länge. reflektionsmötet och årsplaneringen inför år nästa gjordes i lördags, och än så länge ser det bra ut.
Men ändå, pengar i alla ära.. de 2 viktigaste sakerna i denna verksamheten är ändå ungdomarna själva och ungdomledarna, utan någon av de 2 finns det ingen verksamhet.
har också enbart hört possitivt om samarbete. när älvsborgsgruppen arrangerar övningar, blir det dyra övningar om man säger så. det är påkostat när md-gruppen arangerar något för alla ungdoms avd inom hela md-gruppen, men annars blir det inte lika fläskigt, många övn kostar ingenting alls
Badboy
Dec 13 2004, 11:41
Som instruktör får man inte betalt för mer än 130kr/timme, 8 timmar/dygn.
Som det tidigare sagts så baseras ersättning på t ex antal elever, grad av förordnande, mm. Detta reglerar respektive MD-grupp i samråd med Friv-handläggaren.
Det är kanske aktuellt att övningsledaren som planerat och "roddat" innan övning får arvode, medan biträden som är under utbildning får fri mat, erfarenhet och en trevlig helg...
Gör man det för pengarna är man i mina ögon i fel bransch...
/Magnus B
C 2.a pjäs
Dec 13 2004, 12:41
QUOTE (Påsen @ Dec 12 2004, 19:15 )
@siros.
Ja, så många timmar presterar en hemvärnsungdom med MYCKET tid hos oss på hela sin tid hos oss. (Kalmar HvU)
VA? När en annan var i selen så gick min polare över 1000-timmarsstrecket. Fast det var ju i Kalmar FBU-ungdom det. På det glada 90-talet. En annan scoreade väl runt 700 timmar.

Plus de som man gjorde som barnsoldat i det lokala hemvärnet. Men så´nt går väl inte längre.
QUOTE (jonte72 @ Dec 12 2004, 18:39 )
@siros.
Vi har en fre-sön övning ca 10 ggr om året, en 2h lektion varje/varannan vecka och 2h fys en gång i veckan. Det blir runt 500h. Att öva mer än så känns lite overkill. Hur är de här 700-800 timmarna fördelade?
Skillnaden mellan hvu-avdelningar är minst lika stor som mellan fbuu och hvu. Det går att lägga upp och inrikta verksamheten ganska fritt. Har varit med i både hvu och fbuu och samövat med en hel del hvu-avdelningar runt om i landet. Skillnaden är stor, främst i antalet övningstillfällen men även en del i inriktningen.
Vad som är intressant är inte vilken bokstavskombination man går med i utan vad man får ut av det. Ring runt och fråga vad de lägger tyngden på i utbildningen och hur ofta de övar. Storleken på avdelningen och instruktörskåren kan också vara intressant. Sen har du kanske inte särskillt många alternativ. Det beror på var du bor. I GBG-gruppen har vi 6 hvu-avdelningar och åtminstone en FBUu-avdelning innom ett ganska litet område vilket ger en del valmöjligheter.
@ralph
dessa 700-800h brukar vara fördelade som så:
vanliga fältvanehelger, med tyngdpunkt på vinterförhållanden fram till feb, sedan är det vanliga helgsövningar till april då vårens soldatprov gås, sedan i maj, är det en överlevnads utbB på 70h samt en tillämpad överlevnad på 70h. sedan kommer md-gruppens UBK på ca 50h, då samlas alla ungdoms avd i hela md-gruppen för en "kontroll". sedan är det vanliga övn fram till juni då kompaniets egna UBK drar loss på 120h som brukar börja med ett soldatprov, sedan är det ett litet uppehåll för alla förutom dom som ska ner till holland,. sedan är det en massa smö övn i aug som är förberedande för hvss, då övas allt från orientering till mopedkunskap som var årets "överaskningsmoment" helt värdelöst enligt in mening, sedan är det väl vanliga övningar till oktober då höstens soldatprov drar loss, den sista skarpskjutingen är i novermber, sedan är det vanliga övningar, tills dec då slutövningen börjar, på 3dagar. där bränns förmodligen budgeten upp.
med vanliga övn menas, fältvanehelger, skarpskjutning ilband lite samband, men de brukar vävas in i helg övningarna, Spadar är även ett känt fenomen, som vi sysslar med
var det svar på frågan ralph ;)
QUOTE (C 2.a pjäs @ Dec 13 2004, 12:41 )
QUOTE (Påsen @ Dec 12 2004, 19:15 )
@siros.
VA? När en annan var i selen så gick min polare över 1000-timmarsstrecket. Fast det var ju i Kalmar FBU-ungdom det. På det glada 90-talet. En annan scoreade väl runt 700 timmar.

Plus de som man gjorde som barnsoldat i det lokala hemvärnet. Men så´nt går väl inte längre.
Du får gärna prata med en viss Kn eller nån Lt om att du tycker att vi övar för lite nu för tiden. Vem vet vi kanske får öva mer då?
/Påsen
C 2.a pjäs
Dec 14 2004, 13:55
Påsen: Jag vet! Men vad kan man göra med sådana ungdomledare? Lt A var ungdom samtidigt som jag och vi gav han smörj hela tiden. Det gör vi fortfarande.

Skämt åsido, när jag var ungdom så sköt vi löst hela tiden, och det var kanske mer lockande än .22 LR. Och jag scoreade 700 timmar under hela ungdomstiden, inte på ett år...
Har hört att högkvateret vill satsa mer på ungdomar och att förvarsbeslutet betyder föga för ungdoms verksamheten.
Som ungdoms ledare har jag då aldrig inkaserat ett öre.Tusan jag har svårt att få bensin ersättning.
Hörde en del rykten i HVSS om att döpa om alltihop till FM ungdom.Nån mer som hört det ryktet?Om det finns nån sanning bakom?
jaegare
Dec 14 2004, 15:18
QUOTE (siros @ Dec 12 2004, 19:31 )
Låter som om det är en väldigt generös tilldelning av timmar här också!
En helgövning var iaf när jag var hv-ungd och ungd ledare 18 timmar, en veckoövning har jag för mig låg runt 50 timmar, kommer inte ihåg exakt.
120 timmar för sex dagar låter för mig väldigt överdrivet. Förstår inte riktigt meningen med att dela ut så många timmar.
Fu Dahlberg
Dec 14 2004, 16:13
QUOTE (GRKFlo @ Dec 14 2004, 14:49 )
Hörde en del rykten i HVSS om att döpa om alltihop till FM ungdom.Nån mer som hört det ryktet?Om det finns nån sanning bakom?
får hoppas att det stämmer... skulle vara en skitbra sak att göra
@jaegare, varför bör man inte få 120h för sex dagar. 24x6 är ju 144h. man är ju på övningen hela tiden,
BlackIce
Dec 14 2004, 18:33
QUOTE (Fu Dahlberg @ Dec 14 2004, 16:13 )
Varför då?
Eller det kanske var ironi?
QUOTE (siros @ Dec 14 2004, 17:16 )
@jaegare, varför bör man inte få 120h för sex dagar. 24x6 är ju 144h. man är ju på övningen hela tiden,
Därför att det är UTBILDNINGSTIMMAR. Man får inte timmar för att fika.
@C 2.a pjäs: Hehe, fråga Lt A vad han säger om mig, nej förresten fråga Fu M (han med volvo, vovve och lägenhet) om vad han tycker om mig först!
/Påsen
jaegare
Dec 14 2004, 19:41
QUOTE (siros @ Dec 14 2004, 17:16 )
Se Påsens inlägg här ovanför.
men under UBK är allting tillämpat, ingen direkt utbildning med radioövningar å sådant, man löser alltså något hela tiden, därför anser jag att man är sysselsatt hela tiden, då man inte sover och det gör man 4h per natt. 6x4+ 120h=144h varav 120h ges för "utbildning". Låter det konstigt
Fu Dahlberg
Dec 14 2004, 21:45
QUOTE (BlackIce @ Dec 14 2004, 18:33 )
Varför då?
faktiskt inte... vad är vitsen med att ha 3 olika org. som gör samma sak?
Slår man ihop dom. så kanske man kan få ut bättre övningar, och fler deltagare
Nestor
Dec 14 2004, 21:50
QUOTE (Fu Dahlberg @ Dec 14 2004, 21:45 )
QUOTE (BlackIce @ Dec 14 2004, 18:33 )
Varför då?
faktiskt inte... vad är vitsen med att ha 3 olika org. som gör samma sak?
Slår man ihop dom. så kanske man kan få ut bättre övningar, och fler deltagare
Ingen dum idè alls!
Då kanske man skulle slippa den "rivalitet" som tydligen existerar mellan te.x SVK/u och FVRF/u.
Man kanske kan få ett snyggare märke än nuvarande FBU märke att sy på uniformen
Skuggan
Dec 14 2004, 21:56
och man kanske kan få bättre budget att bedriva roliga och givande övningar..
som det är nu så är det väldigt mycket vända på varenda 50öring för att få ut vettiga övningar
Nestor
Dec 14 2004, 22:00
QUOTE (Skuggan @ Dec 14 2004, 21:56 )
som det är nu så är det väldigt mycket vända på varenda 50öring för att få ut vettiga övningar
Och pengar att skicka ALLA ungdomar på olika övningar.
Till vårat höstläger i Skövde kom 9 av ca 70 GK ungdomar med.
Skuggan
Dec 14 2004, 22:19
QUOTE (Hendrix @ Dec 14 2004, 22:00 )
QUOTE (Skuggan @ Dec 14 2004, 21:56 )
Och pengar att skicka ALLA ungdomar på olika övningar.
Till vårat höstläger i Skövde kom 9 av ca 70 GK ungdomar med.
jo, hörde det, jag skulle eventuellt gått med som instr där
men det blev inget för mig.
det var inte många ungdomar från Skaraborg heller... destofler från Halland (tror jag det var)
ne visst är det inte fel med pengar, med vad skulle få fm att bidra med mer pengar, när de inte ens kan lösa sin egen uppgift
men tygmärket på armen är väll det minsta problemet, de borde kosta mindre för ungdomsversamheten att hyra/använda fm:s tjänster och matriel, de är inte direkt billigt att hyra en vw pickup. själv har vi egna tygmärken med härryda kompaniet som text under märket, inget fel på det, det var någon kapten på en vinterkurs som snackade om man inte fick ha "förbandsmärket" då vi inte var kombatanter, stämmer det??
BlackIce
Dec 14 2004, 23:05
Att slå ihop alla ungdomsorg till en låter inte helt fel, men det var nament FM ungdom jag reagerade på. Om vi ungdomar ska bära ett neon GULT märke för att visa att vi är ungdomar och inte värnpliktiga och inte längre får kalla uniformen för uniform utan "föreningsdräkt" känns det knasigt att kalla sig "försvarsmakt-ungdomar". I Stockholm heter några avd "Hv-Fbu/u". Så ja, varför inte slå ihop det hela? Det som kommer märkas för oss vanliga dödliga är ändå bara namnet och budgeten, förhoppningsvis.
Nu tycker jag detta är lite småt löjligt.Förvarsmakten driver dessa orginisationer.
Dom är till stor del till för att utbilda ungdomar om just försvarsmakten.
Klart som f** att det ska heta FM ungdom om vi slår ihopp det.Annars kan vi ju lika gärna lägga ner alltihop och starta om dom som regionala scout verksamheter.
BlackIce
Dec 14 2004, 23:41
Jag har inget emot att kalla det FM ungdom, men då är det många som blir panikslagna för att Sverige bedriver barnsoldatutb.
Tyvär resonerar folk så.
skinner
Dec 14 2004, 23:46
Låt kärringarna tycke vad dom vill! Dom som är insatta fattar ju att det inte bedrivs någon barnsoldatutbildning!
Herre gud det är ett namn.Bara för att det heter FM ungdom betyder ju inte att jag går ut i skogen och bedriver plutons strids men mina ungdomar.

Vem är våran chef? Aftonbladets reporter eller ÖB?
det är inte aftonbladet som sabbar det, utan Rädda barnen, de vill inte att vi ska ha vapen samtidigt som uniform bärs. de tycker att det är barnsoldats utb, alltså de är emot skarpskjutning med uniform, de anser att de inte är en bra kombination, jag tycker inte det är så dumt, som det är nu, ialla fall inte hos mig/oss. sedan är det ju roligt med förbättringar, men det kanske man inte ens ska tänka på när fm, inte kan lösa sina egna problem,
C 2.a pjäs
Dec 15 2004, 09:43
QUOTE (Påsen @ Dec 14 2004, 18:50 )
@C 2.a pjäs: Hehe, fråga Lt A vad han säger om mig, nej förresten fråga Fu M (han med volvo, vovve och lägenhet) om vad han tycker om mig först!
Har ingen aningen om vem Fu M är, tyvärr! Mina kompisar inom Kalmar HVu är Kn L, Lt A, Fk A och, såklart, Serg S som jag terrade i lumpen när han var nyinryckt!
Nestor
Dec 15 2004, 09:56
QUOTE (siros @ Dec 15 2004, 08:55 )
det är inte aftonbladet som sabbar det, utan Rädda barnen, de vill inte att vi ska ha vapen samtidigt som uniform bärs. de tycker att det är barnsoldats utb, alltså de är emot skarpskjutning med uniform, de anser att de inte är en bra kombination, jag tycker inte det är så dumt, som det är nu, ialla fall inte hos mig/oss. sedan är det ju roligt med förbättringar, men det kanske man inte ens ska tänka på när fm, inte kan lösa sina egna problem,
Det löser mna lätt genom att bra på antingen civila kläder eller poppelin-stället
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.