Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnet unga vs FBU Ungdom?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv > Ungdom
Pages: 1, 2, 3
principal skinner
Hej!

Skillnaden tycker jag e egentligen nästan bara att en Hemvärnsungdom har jobbigare övningar. fbu:are har lite mindre fusiska övningar. biggrin.gif
Badboy
Jag tycker att debatterna kring ungdomsverksamheten ofta blir röriga och svåra att hänga med i.

Mina åsikter i ämnet:

Går det att bedriva bra, intressant och givande utbildning inom ungdomsverksamheten utan stridsutbildning? -JA

Är det lagligt och till och med lämpligt att utbilda på vapen, genom PEK och relaterad verksamhet? -JA

Ligger problemet med dålig/tveksam/olaglig verksamhet i att ledare saknar kompetens, rutin och mognad? -JA

Uppföljning från FM är på tok för dålig gentemot ledare på ungdomsavdelningar; ingen eller bristfällig kvalitetskontroll eller uppföljning och utvärdering sker.

Bättre gallring avseende u-ledare, bättre stöd och utbildning av u-ledare är vad som krävs i mina ögon.

/Magnus B
nilsson
QUOTE (Badboy @ Dec 21 2004, 17:43 )
Jag tycker att debatterna kring ungdomsverksamheten ofta blir röriga och svåra att hänga med i.

Mina åsikter i ämnet:

Går det att bedriva bra, intressant och givande utbildning inom ungdomsverksamheten utan stridsutbildning? -JA

Är det lagligt och till och med lämpligt att utbilda på vapen, genom PEK och relaterad verksamhet? -JA

Ligger problemet med dålig/tveksam/olaglig verksamhet i att ledare saknar kompetens, rutin och mognad? -JA

Uppföljning från FM är på tok för dålig gentemot ledare på ungdomsavdelningar; ingen eller bristfällig kvalitetskontroll eller uppföljning och utvärdering sker.

Bättre gallring avseende u-ledare, bättre stöd och utbildning av u-ledare är vad som krävs i mina ögon.

/Magnus B

Och än en gång håller jag med dig helt och hållet! biggrin.gif
Ormtunga
Idéen att slå ihop HVU, FBU-u och annat ungdomligt till Försvarsungdom el. liknande är faktiskt ganska god, i det att man då skulle slippa de fördomar om HVU/FBU-u som uppkommer pga lokala variationer i utb. nivå.

Man skulle inte säga "HVU/FBU-u/FRO Signalungdom/motsv. är fjollor som bara leker utan någon riktig utb.", utan "Försvarsungdomarna i X-stad är fjollor".

Inte mycket bättre, men lite grann iaf.

Tycker jag.
Axial
Badboy sa:

Nilsson sa:
Varför inte bedriva ungdomsverksamhet inom ramen för de fastställda reglerna?
Kan man inte som ungdomsledare få ungdomar intresserade av verksamheten utan att bryta mot reglerna så har man misslyckats grovt i sin roll och bör starkt överväga att lämna över till någon mer lämplig.

Om alla ungdomsledare runt om i landet höll sig inom de tilldelade ramarna så hade stora delar, om inte hela, debatten om barnsoldatsutbildning dött ut.

Jag säger inte att jag inte håller med er men jag tycker nog frågan är lite mer komplex än så. Länk som delvis berör ansvarsfrågan för u-ledare Läs det stycket i mitt inlägg som handlar om luftvärnskurser.
Det fråntar naturligtvis inte u-ledarna något ansvar men allt har en orsak vet ni.
nilsson
QUOTE (Axial @ Jan 18 2005, 10:51 )
Jag säger inte att jag inte håller med er men jag tycker nog frågan är lite mer komplex än så. Länk som delvis berör ansvarsfrågan för u-ledare Läs det stycket i mitt inlägg som handlar om luftvärnskurser.
Det fråntar naturligtvis inte u-ledarna något ansvar men allt har en orsak vet ni.

Jag vill inte i något avseende påvisa att ungdomshandläggarna eller övrig personal tillhörande Försvarsmakten är på något vis bättre än de lokala ungdomsledarna, generellt sett.

Jag har personligen erfarenhet av att det finns personal anställd av Försvarsmakten som har brutit mot gällande reglemente och bestämmelser vad gäller ungdomsverksamhet.

Attityden är övergripande men vi måste börja röja upp i träsket någonstans.
Visst, verksamheten kanske minskar i omfattning på sina ställen - men å andra sidan kan vi åstadkomma en ordentligt och meningsfull verksamhet.
swazze
Vad är det för högsta åldersgräns i HV-u? Är det samma som i försvarsutbildarnas undomsverksamhet dvs 20?
DaRaven
QUOTE (swazze @ Oct 28 2008, 14:19 ) *
Vad är det för högsta åldersgräns i HV-u? Är det samma som i försvarsutbildarnas undomsverksamhet dvs 20?

Korrekt. Samma stadgar som gäller.

fyllt 15 år men inte 21 år

swazze
Tack så mycket

Vad skiljer dessa två ungdomsutbildningar ur en ungdomsledares perspektiv. Om man skulle starta en ungdomsavdelning, vad finns det för för och nackdelar med varje. Är HV-U lämpligare om man försöker knyta utbildningen till viss del till ett HV-komp? Hur skiljer de ekonomiska möjligheterna sig? Jag är i ett ganska tidigt stadie med planerandet så i nuläget så har jag varken kontaktat FU eller undomsansvarig på gruppen(eller vem man nu ska kontakta).
DaRaven
QUOTE (swazze @ Oct 28 2008, 21:41 ) *
Tack så mycket

Vad skiljer dessa två ungdomsutbildningar ur en ungdomsledares perspektiv. Om man skulle starta en ungdomsavdelning, vad finns det för för och nackdelar med varje. Är HV-U lämpligare om man försöker knyta utbildningen till viss del till ett HV-komp? Hur skiljer de ekonomiska möjligheterna sig? Jag är i ett ganska tidigt stadie med planerandet så i nuläget så har jag varken kontaktat FU eller undomsansvarig på gruppen(eller vem man nu ska kontakta).

Mitt praktiska råd är att spela på båda stolarna...

FU har pengarna, HV har resurser till att kunna få hjälp med praktiska saker kring övningar - och bättre legitimitet mot aktuell utbildningsgrupp, samtidigt som du är mer bunden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.