Även i dagens "unika säkerhetspolitiska läge" så löser Gripen uppgifter just nu.
Jo, men det kan man ju säga jämt - de system vi har just nu löser uppgifter just nu, så då bör vi satsa på dem. Och så blir det inga pengar till långsiktiga projekt, och då står man där när "just nu"-systemen är föråldrade.
Sen kan man ju konstatera att det just nu inte krävs så särskilt många Gripen-insatser i världen.
Har du funderat på vad JAS betyder? Det är inte bara jakt som erbjuds.
A-biten täcks väl ganska bra (och förmodligen bättre) av Eurofighter/Rafale/JSF. S-biten kan jag inte uttala mig om.
Jag skulle säga att Europa har större överflöd på marktrupp än vad man har av jaktflyg, så det ser jag inte som något övertygande argument. Med tanke på Försvarsmaktens blivande omfång så är det väl också tveksamt om vi kommer att kunna ställa upp med så särskilt mycket marktrupp heller.
Europa flödar över av tämligen orörliga markförband som är anpassade för försvar och som av olika anledningar inte är så användbara vid internationella insatser. Välutbildade, välutrustade och snabbrörliga gubbar på marken finns det inte så många av. Ett par LBB skulle vara en betydande förstärkning av Europas snabbinsatskapacitet.
Alldeles riktigt det är det VI talar om men du inte har så stor aning om verkar det som. Under senaste lilla kriget i Afganistan så snackas det väldigt mycket om den inhämtning som gjordes med UAVer typ predator och liknande. Vad man glömmer att nämna i sammanhanget är att 85% av all flygande underrättelseinhämtning gjordes med U2 och dess VÅTFILMSKAMEROR. Övriga 15% delades av alla de andra UAV systemet.
Så racka inte ner på något som idagsläget det är ett skriande behov efter och som vi aldrig kommer att få igen
Så racka inte ner på något som idagsläget det är ett skriande behov efter och som vi aldrig kommer att få igen
Jag "rackar inte ner", förstår inte vad du fick det ifrån. Jag konstaterar bara att det är relativt enkel och beprövad teknologi som man borde kunna konstruera en spaningskapsel för till vilket flygplan som helst. Klarar Gripen det så klarar väl rimligen andra plan det också, eller? Upplys mig gärna, spaning vet jag inte så mycket om.