QUOTE (Mr_Pyro @ Jun 1 2008, 01:39 )

Tackar för info, verkar som jag inte är den enda som tänkt i dessa banor

1.5-5km range med 70mm raket inte helt fel.
Bofors 135mm raketer borde medföra möjlighet till avsevärt lägre räckvidd samt kraftigare verkansdel/delar.
70mm är ju lite klent om man vill få plats med tillräckligt kraftiga RSV pangpangar för att slå ut moderna MBts...Så 135mm pgm borde kunna bli ett riktigt potent vapen.
För övrigt så anser jag att Gripen saknar integration av en anti radar robbot, typ Alram eller den nya Tyska ARMIGER..
Rent spontant så tror jag inte att Bofors 135mm raketer hade kortare räckvidd, men plötsligt är vi inne och brötar i praktiska skjutavstånd, något som gärna redovisas med lite svensk ödmjukhet.
När jag först hörde talas om FFAR (Folding Fin Aerial Rocket, 2.75", 70mm etc. etc.) med lasermålsökare så beskrevs det som en praktisk pryl för att precisionsbekämpa technicals (d.v.s. TLC motsv. som fi bultat fast TKsp på) och enskilda rum i MOUT (Military Operations in Urbanized Terrain). Detta är ett långt steg från att bekämpa MBT:s (Main Battle Tanks, stridsvagnar). Då tycker jag i min enfald att man lika gärna kan ha en balk med tre stycken Brimstones med radarmålsökare och LOAL/LOBL (Lock On After Launch/Lock On Before Launch) som en kapsel med sex stycken ARAK med lasermålsökare. Det där är ju också en sak man kan diskutera ur utvecklingsperspektiv.
Jänkarna hade ett ambitiöst projekt som kallades JCM (Joint Common Missile) som skulle ersätta AGM-114 Hellfire och AGM-65 Maverick m.fl. Det var ett skrov motsvarande Hellfire i storlek (den tänkta räckviddsökningen tror jag t.o.m. byggde på att ett attackflygplan hade högre hastighet jämfört med en helikopter), men som var försett med radarmålsökare, lasermålsökare samt bildalstrande IR (IIR, Imagin InfraRed). Projektet har nu skrotats och döpts om och skall antagligen anskaffas över en längre period (prylen var nästan färdig, men Irak kostar pengar).
Gripen och SEAD (Suppresion of Enemy Air Defense) är ett sorgligt kapitel, men det verkar finnas en riktigt bra förklaring till det. Det är tyvärr så att de länder som är potentiella kunder för Gripen inte är så heta på och intresserade av SEAD. I Gripen INT:s propagandablad "Packing Iron" så görs inte ens några utfästelser om SEAD-förmåga. Jag känner inte till alla detaljer om vad som krävs av en modern SEAD-plattform, men listan skall tydligen vara lång!
Som jag förstått det så kan anti-radarrobotar avfyras i ett självförsvarsläge där roboten själv mäter in en belysningsradar och letar upp den, men det tar tydligen lite längre tid och då får man inte heller möjligheten att bestämma robotens inflygn ingsprofil, inställningar och tjuvknep (t.ex. ALARM:s fallskärm och de senare HARM-versionernas GPS-stöd).
Då behövs det lite rejälare grejor motsvarande en kapsel såsom
AN/ASQ-213 HTS (HARM Targeting System) eller ett helt nytt flygplan motsvarande Tornado ECR.
Med reservation för dåliga källhänvisningar och taskig stavning, men nu skall jag stoppa öronproppar i öronen och försöka sova mig igenom grannarnas efterfest...