QUOTE (JK Nilsson @ Apr 1 2005, 22:57 )
Vi börjar med BK på AJS 37. Bombkapsel på sidobalkarna störde luften in i de redan usla luftintagen så det alternativet vart snart släppt.
Fälltank liten som kunde hängas i balk 2 på JAS 39 är borttagen då dess bränsle gick åt till att övervinna luftmotståndet den gav. JAS 39A/B kan inte ersätta balk 5 med två amraam platser. JAS 39 EBS skall kunna det.
Gripen utan fälltank stor mitt under är lite löjlig att flyga med räckviddsmässigt. Vilket kommer att ställa till med bekymmer för F21. Så därför tror jag att man inte kommer att integrera större vapen på balkläge 5. Vitsen med amraam-platserna mitt under var att man kan hänga fälltankar under vingarna utan att förlora vapenplats.
Kärnan i NBF-tänket = STRIL 60.
J.K Nilsson
Tackar för info!
Men min fråga om möjligheten att hänga på en bk-90 på balk 5 kvarstår.
Detta vore ju intressant i de lägen då man flyger med två fälltankar på balk 3.
Vad är JAS 39 EBS?
För övrigt så finns ju alltid alternativet lufttankning om man bär vapen last på balk 3 & 5, så det vore ju inte helt ointressant att kunna hänga på nya lite prylar på balk 5.
Ungefär hur länge kan en Gripen hålla sig i luften med enbart AA-beväpning (4 x RB99 & 2 x RB74) under ett CAP liknande uppdrag?
Intressant att Gripen inte har full svängprestanda med fulla interna vingtankar. Låter lite som Su-27an, som har flygegenskaper model gråsten innan den har använt upp bränslet i den främre tanken (tyngdpunkten förkjuts då bakåt och flygplanet blir mera manöverbart).
Borde det inte skilja lite mellan Gripen A/B och C/D som har förstärkt vinge med avseende på svängprestanda vid fulla vingtankar?
Hur mycket sämre är svägprestandan vid fulla vingtankar allternativt fälltankar?
Går det att flyga med ojämn last, typ en RB15F på ena balk3 och fälltankar på balk 5 och den andra balk 3 (tex om man vill få lite bättre räckvid)?
mvh
/Mr_Pyro