Maverick
Dec 11 2004, 13:06
Många här tillhör HV eller annan org, detta innebär att vi idag är aktiva inom försvaret på våran fritid.
Jag har hela tiden accepterat och förstått den sänkta ambitionsnivån ,kostnadsmässigt, i försvaret. Nu är dock botten nådd....
Skall vi spara ytterligare 4 miljarder och lägga ner fler förband så är det inget skoj längre...
Har för första gången på nästan 20 år börjat fundera på att lämna in all miolitär utrustning.
Tyckte ambitionsnivån och det avsm,alnade HV var en bra början i en öomvärld där hoten var få. Men lägger man ner både Ing2 och LV 6 samt AMF 4 finns det fan inga förband kvar i MDS som kan stödja verksamheten

. Vi hamnar i en situation där avstånden till förband (och därmed säkerligen skjutfält och övbingsområden) blir så lång att verksamheten blir svår att bedriva...
Därför...Undrar jag..
hur många känner som jag.. och funderar på att lämna in pryttlarna??
Nestor
Dec 11 2004, 13:18
Känns ju jävligt meningslöst att fortsöta med FBU/u verksamhet nu...
Ungeför som att vara med i en idrottsrörelse utan lokaler...
Men men, vi får se
QUOTE(Maverick @ Dec 11 2004, 13:06 )
k. Men lägger man ner både Ing2 och LV 6 samt AMF 4 finns det fan inga förband kvar i MDS som kan stödja verksamheten

. Vi hamnar i en situation där avstånden till förband (och därmed säkerligen skjutfält och övbingsområden) blir så lång att verksamheten blir svår att bedriva...
..
P7 i revinge är ju kvar i mds
Maverick
Dec 11 2004, 14:02
QUOTE(joppe @ Dec 11 2004, 12:48 )
QUOTE(Maverick @ Dec 11 2004, 13:06 )
k. Men lägger man ner både Ing2 och LV 6 samt AMF 4 finns det fan inga förband kvar i MDS som kan stödja verksamheten

..
P7 i revinge är ju kvar i mds
Sant.. MEN de skall täcka ett område som är nästan 25-30 mil till en rimligb gräns gentemot P4 Skövde (om de finns kvar)
Visst en viss generalisering....
Men läste ett gäng kalmar bo som klagade på att de skulle få "åka 15 mil till eksjö". Undrar hur långt de har till Å4 eller P7...
Men visst.. P7 finns ÄNNU så länge kvar....
Vet att vissa MD grupper redan idag har svårt att få YOFF som instr. Med ett krympande försvar... Hur skall de hinna med??
Foxtrot Lima
Dec 11 2004, 14:49
Personligen är mitt intresse...eller fel, min vilja att gå med i HV, fortsätta i FBU eller söka YOP/ROP i framtiden lika med noll just nu. Det är inte lönt att kasta bort tid och resurser på något halvdant. En gång i tiden var jag villig att lämna min hemstad och flytta 150 mil för att jobba i försvaret, men inte nu längre.
Ibland frågar jag mig själv hur Sveriges officerskår, eller landets befolkning i ren allmänhet, står ut med den här slakten av försvaret? Någonstans känns som att någon på HKV borde ringa upp våra politiker och säga "nej, nu klarar vi inte av mer".
Hälsningar, Foxtrot Lima
jaegare
Dec 11 2004, 15:05
Jag kommer troligtvis lämna in som det ser ut just nu. Är heller inte ensam om detta, 30 andra på samma "kompani" som inte är ett helt kompani har redan gjort det..
Har varit med i HV sedan jag var 15, nu tycker jag inte att det finns någon motivation kvar.
Jag vet att jag kan låta naiv, och eftersom jag inte är med i Hv eller ens gjort värnplikten så vet jag inte om jag skall utala mig ens. Men.
På vilket sätt blir situationen i HV bättre av att ni lämnar och avrustar?
jaegare
Dec 11 2004, 15:46
QUOTE(simon @ Dec 11 2004, 15:09 )
Jag vet att jag kan låta naiv, och eftersom jag inte är med i Hv eller ens gjort värnplikten så vet jag inte om jag skall utala mig ens. Men.
På vilket sätt blir situationen i HV bättre av att ni lämnar och avrustar?
Delvis kan det vara en missnöjeshandling. Sen finns det säkert flera olika anledningar att folk lämnar in.
Hos oss lämnar i stort sett alla befäl in, blir svårt att hålla liv i den kretsen. Tyvärr.
.:F4 - MARKFÖRSVAR:.
Dec 11 2004, 15:55
Tänker då inte gå ur hemvärnet eller fvrf men risken är väl att det försvinner om det nu blir ytterligare besparningar i miljardklass!
Tycker nästan att alla som är anställd av försvaret + hemvärnet lämnar in avskedsansökan för att markera sitt missnöje.
Foxtrotcharliegrg
Dec 11 2004, 16:00
Funderade ett tag på om det var lönt att fortsätta lägga ner tid eller ej.
Omorganiseringar i MD-grp diskuterades och så sent som i går kom övningsprogrammet i brevlådan och av vad jag hört tidigare verkade det finnas en framtidstro.
Nu när jag läst
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8719595.asp från
"Nytt dråpslag mot försvaret" vet jag inte riktigt vad jag ska tro.
Jag valde iaf att stanna kvar tills jag ledsnar, HV avvecklas eller Försvarsmakten läggs ner. Vilket som nu kommer först...
Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Jag kommer nog aldrig att sluta i vare sig FBU eller hemvärnet.
Så länge som jag känner den där nästan barnsliga ilningen/rysningen av glädje alldeles innan varje övning börjar, så länge kommer jag att fortsätta.
Det ekonomiska läget till trots har i vart fall IP här trakten ännu inte märkt något av åtstramningarna inom FM, en tredje IP är på gång bara här i stan.
Dessutom finns det fortfarande gott om möjligheter till personlig utveckling, som plutonchefskurs, UGL, instruktörsutbildningar osv.
EDIT:tillägg: jag tycker nog att folk ska hålla lite i hatten och behålla isen i magen innan man lämnar in. Vi vet inte var Hv hamnar i framtiden eftersom FB04 verkar vara lite instabilt. Vem vet, det kanske kan bli tidernas grej för hemvärnet?
Lockwed
Dec 11 2004, 18:31
När jag fick nys om dom här nya besparingarna så kändes det rätt uppgivet att fortsätta, men vaf*n.... Jag har ju inget annat intresse så jag hänger nog kvar tills dom sparkar ut mig.
Att avrusta spelar nog bara avrustningsfanatikerna i händerna.
jonte72
Dec 11 2004, 19:02
Väntar man med att lämna in sin utrustning ( förutom eventuell AK4:a) så får man säkert behålla allt den dagen när HV läggs ner ( den dagen kommer tyvär förr eller senare).
Det är väl ingen idé att lägga sig ner och dö (eller lämna in prylarna) nu? Det löser inga problem.
Så här är det:
De "nya" besparingarna är inte nya och förändrar just ingenting,
beslutet är inte fattat,
förändringarna är inte genomförda, och
uppgiften är fortfarande den samma och
DU är skickad att lösa den.
Gaska upp er, bit ihop och kämpa på. Blir vi färre får vi mer att göra, vilket är bra för alla frivilliga.
/Krook
Lockwed Dec 11 2004, 18:31
Att avrusta spelar nog bara avrustningsfanatikerna i händerna.
Det tror jag också. Om man vill förbättra situationen för HV ska man nog vara kvar och vara jobbig. Man ska vara jobbig genom att dels vara med och visa att det vist finns folk som vill försvara Sverige och dels genom att vara allmänt jobbig och ligga på ansvarigt folk och säga att man förväntar sig mer.
Men det är bara min gissning, jag är ju bara med i HV på "låtsas".
MVH
Påsen
Pappsen
Dec 12 2004, 09:41
Jag är med dig "Påsen", låt oss alla bli skitjobbiga!
Bita ihop, gilla läget och träna med dom nya förutsättningarna.
Och garva och sjunga så vi orkar göra det bästa i ett taskigt läge.
Det kan nog bli värre misstänker jag....
Just nu är vi utvilade, välgödda och har utrustning.
Vi kunde vara i en situation som tex. finnarna hamnade i vid utbrottet av vinterkriget, då gick tonåriga pojkar man ur huse med farsans jaktgevär och fick sig tilldelat ett runt mössmärke, istället för uniform.
... det kan nog bli värre.
2Sharp
Dec 12 2004, 14:16
Om jag märker att utbildningen och möjlighet till övningar läggs på en dålig nivå under längre tid och det för mig bara är slöseri med tid kommer jag att lämna in.
Jag ser det som poänglöst att vara med i div. friv. verksamhet utan möjlighet till vettig ytb. övning.
FhF laddare
Dec 12 2004, 17:00
Man borde göra en makering ! Å gå ur Hv
som dom flesta gjorde i Kiruna när I22 försvann från den militära kartan
QUOTE(FhF laddare @ Dec 12 2004, 17:00 )
Man borde göra en makering ! Å gå ur Hv
som dom flesta gjorde i Kiruna när I22 försvann från den militära kartan
Innebär den markeringen att du stödjer Regeringens nedläggningslinje? Eftersom du också lägger ned vapnen?
/Krook
Jag fortsätter tills dom tvingar mig sluta
FhF laddare
Dec 13 2004, 17:33
Nej ! Men forsätter man så tycker man det e Ok att lägga ner! En personlig uppfattning bara
För får regeringen höra att det är många som slutar i Hv så borde dom väl få upp sina ögon !
QUOTE(FhF laddare @ Dec 13 2004, 17:33 )
För får regeringen höra att det är många som slutar i Hv så borde dom väl få upp sina ögon !
Vad får dig att tro att de skulle bry sig om det????
FhF laddare
Dec 13 2004, 17:52
Det är väl bara gamla envisa stötar i Hv som vägrar gå ur antagligen
Försvinner det drygt 30% av Hv så kommer det märkas på politikerna
Ta en sak som övrsvämmningen nyligen nere i Småland!
Hur skulle det gått om inte Hv var med??
QUOTE(FhF laddare @ Dec 13 2004, 17:52 )
Försvinner det drygt 30% av Hv så kommer det märkas på politikerna

Tror jag inte. Möjligtvis att det blir någon tidningsartikel eller två, men inte mer än så.
Då hade man fått lösa det på något annat sätt. Översvämningar kan på sin höjd vara ett argument för att ge räddningsverket mer pengar, inte för att öka försvarsanslagen.
QUOTE(FhF laddare @ Dec 13 2004, 17:52 )
Ett ytterst lämpligt exempel på varför man INTE ska lämna in grejorna. Med alla nedläggningarna får ju HV ännu större betydelse.
För övrigt tror jag inte att politikerna skulle märka om HV försvann. De skulle möjligen gnälla på att Räddningstjänsten inte löser sina uppgifter lika bra, tillsätta en utredning och sedan möjligen ge Räddningstjänsten mer pengar.
/Krook
FhF laddare
Dec 13 2004, 18:02
Men politikerna har oxå har laggt ner räddningstjänsten för det inte har inträffat något på ett tag!! Du har rätt Krook!
Men jag har läst att Hv skall reduseras till 30,000 man!! Å Fb 08 så försvinner väl resterna av Hv
QUOTE(FhF laddare @ Dec 13 2004, 18:02 )
Men politikerna har oxå har laggt ner räddningstjänsten för det inte har inträffat något på ett tag!! Du har rätt Krook!
Men jag har läst att Hv skall reduseras till 30,000 man!! Å Fb 08 så försvinner väl resterna av Hv
Fasen vad du hetsar upp dig.
Fibban
Dec 13 2004, 18:18
@FhF laddare
Men HV är ju 30000 man i dagsläget.
Räknar man de som har gjort åtminstone nån timma i HV så blir det 30000 personer.
Nedragningen är alltså enbart en anpassning till verkligheten.
FhF laddare
Dec 13 2004, 18:41
Jag hetsar FASEN inte upp mig!!!*simon*
Fk Satan
Dec 13 2004, 18:51
Hv kommer att minskas ner till 8000st. inom en snar framtid. Vidare så pågår det diskussioner om att lägga ner de nuvarande Hv-kompanierna och omorganisera dessa till IP. Så varje Hv-Komp=> 1 till 2 st IP. dvs kärnan ur kompanierna blir kvar. resten kommer att försvinna.
Vidare så ligger FBU-u och HVu nära att försvinna. Det är bara en relik som inte har många år kvar.
FhF laddare
Dec 13 2004, 18:59
Inte en dag försent att ta bort något som e så föråldrat som detta
Bättre att sattsa på motiverade killar! Än att ha gubbar som bär kantareller på snisckan
Magnus Redin
Dec 13 2004, 19:53
QUOTE(FhF laddare @ Dec 13 2004, 18:59 )
Inte en dag försent att ta bort något som e så föråldrat som detta
Bättre att sattsa på motiverade killar! Än att ha gubbar som bär kantareller på snisckan
Vart räknar du folk som har väldigt liten motivation
att bära lustiga hattar och begränsad förmåga att
vara riktigt bra infanterister men som i övrigt har
andra färdigheter och toppenmotivation?
Går de att använda till något meningsfullt?
QUOTE(Fk Satan @ Dec 13 2004, 18:51 )
Hv kommer att minskas ner till 8000st. inom en snar framtid. Vidare så pågår det diskussioner om att lägga ner de nuvarande Hv-kompanierna och omorganisera dessa till IP. Så varje Hv-Komp=> 1 till 2 st IP. dvs kärnan ur kompanierna blir kvar. resten kommer att försvinna.
Vidare så ligger FBU-u och HVu nära att försvinna. Det är bara en relik som inte har många år kvar.
Källa på det?
QUOTE(FhF laddare @ Dec 13 2004, 18:59 )
Än att ha gubbar som bär kantareller på snisckan
Jag har blivit kallad gubbe och jag har precis passerat 30. Ja, för ett och ett halvt år sedan.
Så kasta inte sten...
Det finns uppgifter för nästan alla i händelse av insats.
/Krook
QUOTE(Fk Satan @ Dec 13 2004, 18:51 )
Jasså?
C 2.a pjäs
Dec 14 2004, 10:14
Tjaha, när KA 2 försvann så gick "glädjemätarn" ner på 50% och nu när Kalmargruppen försvinner går den ner på 20%. Och när jag får svart på vitt att vi tillförs Kronobergsgruppen istället för Norra Smålandsgruppen så kommer den att sjunka ytterligare. Men så länge mina killar i gruppen kämpar på så håller jag ut.
Att ombilda "mitt kompani" till en IP tror jag blir svårt. Det går helt klart att ställa upp en pluton med rätt folk som gärna gör 100 timmar men det är inte många som är sugna på att tillhöra insatskompani KAG.
QUOTE(C 2.a pjäs @ Dec 14 2004, 10:14 )
Tjaha, när KA 2 försvann så gick "glädjemätarn" ner på 50% och nu när Kalmargruppen försvinner går den ner på 20%. Och när jag får svart på vitt att vi tillförs Kronobergsgruppen istället för Norra Smålandsgruppen så kommer den att sjunka ytterligare. Men så länge mina killar i gruppen kämpar på så håller jag ut.
Att ombilda "mitt kompani" till en IP tror jag blir svårt. Det går helt klart att ställa upp en pluton med rätt folk som gärna gör 100 timmar men det är inte många som är sugna på att tillhöra insatskompani KAG.
Vad är skillnaden mellan Kronobergsgruppen och Norra Smålandsgruppen?
Motivation? Satsning? Folket? Avståndet?
Det kanske inte är en så dum idé om alla bara lämnar försvaret om råttor som lämnar ett sjunkande skeep (ursäkta den icke-smikrande liknelsen). Det om något skulle kanske få politikerna att förstå. Men om x antal hemvärnare slutar spelar nog mindre soll i det sammanhanget. Då är det bra mycket effektivare om alla

,

och

slutar att söka till utlandsstyrkan. När de får personalbrits där så blir det nog resultat skulle jag tro. Vad som behövs är någon sorts demonstration av den typen om visar att systemet inte funkar längre.
Magnus Redin
Dec 14 2004, 13:53
QUOTE(Jända @ Dec 14 2004, 13:37 )
Det kanske inte är en så dum idé om alla bara lämnar försvaret om råttor som lämnar ett sjunkande skeep (ursäkta den icke-smikrande liknelsen). Det om något skulle kanske få politikerna att förstå. Men om x antal hemvärnare slutar spelar nog mindre soll i det sammanhanget. Då är det bra mycket effektivare om alla

,

och

slutar att söka till utlandsstyrkan. När de får personalbrits där så blir det nog resultat skulle jag tro. Vad som behövs är någon sorts demonstration av den typen om visar att systemet inte funkar längre.
Den militära delen av säkerhetspolitiken har inte fungerat
bra på många är, varför skulle nuvarande politiker med makt
bry sig speciellt mycket om det rasade ihop helt?
Ser man inget ofredshot själv är det enda militära problemet
att andra gör det och kräver ett försvar. Slutar folk kräva ett
försvar är alla försvarsproblem lösta och pengarna kan gå
till det nu ansvariga politiker anser vara viktigt.
Dvs, de struntar troligtvis fullständigt i om folk överger sitt
eget engagemang.
Det du INTE gör är INTE viktigt...
Och skulll det ha någon som helst effekt så finns det om ett
par år en ny oförstörd generation av MÖP:ar som inte bryr
sig om vad som hände för ett par år sedan som kan
snabbutbildas och skickas ut på något lagom farligt
uppdrag som ger PR. Man behöver inte ha ambitionen att
göra någon reell skillnad för världen om det räcker med att
ordna en bra fasad.
C 2.a pjäs
Dec 14 2004, 14:07
QUOTE(simon @ Dec 14 2004, 13:11 )
[Vad är skillnaden mellan Kronobergsgruppen och Norra Smålandsgruppen?
Motivation? Satsning? Folket? Avståndet?
Tja, det är min egna, subjektiva bedömning, men det verkar som NSG har det bättre. T ex nära till ING2 som gör det enklare att få instruktörer. De är betydligt närmare för oss i norra delen av Kalmar län. Genom att studera hemsidor så tycker jag att det verkar som NGS har bättre motivation och utrustning. KRB har färre hemvärnssoldater än KAG, vilket jag tror innebär att de är sämre på att göra bra övningar och att motivera folk i största allmänhet. NSG har fler soldater än KAG så därför tror jag de är tvärtom. Men jag har som sagt inga belägg, utan det är mina egna hjärnspöken.
Lt. Payne
Dec 14 2004, 14:34
"Forty-two days man and a wakeup and I'm a gone
motherfucker. Back to de WORLD.
March man in Tennessee, sniff the pines ... sniff
that crossmounted pussy walkin' down by the river."
Hans Engström
Dec 15 2004, 11:05
Tja, ungdomsverksamheten har jag alltid varit något tveksam till. Att lägga ner kompnainivån låter för mig osedvanligt korkat, men jag har förstått att man på de flesta håll i landet inte övar på förbandsnivå, så det låter ju vettigt i de fallen.
Samtidigt så bör man ju alltid fundera över vad som egentligen krävs av FM, och vad en rimlig nivå att ligga på egentligen är. Hellre 16 bra övade HvBat än 160 dåligt övade. Men manmåste nog göra en riktig ansats och ändra PTOEM avsevärt i det läget.
Särimner
Dec 16 2004, 15:39
Jag tänker vara kvar i organisationen. Jag tror på den och är övertygad om att den kan göra en insats för samhället i fred och ofred. Det ger mig stort utbyte att åka på övningar både ur militär synpunkt men även ur en social aspekt. Det är för mig personligen skönt att få ikläda sig uniformen och gå ut och känna sig som en människa som avbrott mot det monotona och ofta otacksamma yrke jag har. Jag vill understryka att det sistnämnda är en trevlig spinn-off effekt och att den militära sapekten givetvis väger tyngst.
Jag misstänker dock starkt att organisationen i fråga inte finns kvar så länge till. När den avvecklas kommer jag självfallet att lämna in prylarna och får väl istället försöka bibehålla mitt militära intresse genom litteratur och filmer. Ungefär som att ersätta ett fpl 39 med ett modellplan... :(
Avvecklas HV så är det i mina ögon ett stort misstag från våra folkvalda. Problemet är ju att de är just folkvalda så hur kan man argumentera emot demokratiskt fattade beslut? I min omgivning både på jobbet och i familjen/kamratskapskretsen höjs inga röster mot FB04. Om detta är signifikativt för den svenska befolkningens vilja (närvarande forumskribenter undantagna förstås) så är ju utvecklingen/avvecklingen av det svenska försvaret accepterat av folket.
Hur avslutar man ett sådant här inlägg? Tja, genom att berätta hur trött man är? Hur frustrerad man är över befolkningens tillsynes stora likgiltighet? Hur besviken man är på politiker i allmänhet? Hur ouppskattad man känner sig för den tid och energi man lägger på verksamheten? Nej, det leder knappast debatten framåt och skulle bara bli ytterligare ett gnällinlägg. Nu ska jag gå hem från jobbet, ta en whisky och försöka ladda batterierna inför vårens övningsomgång.
Bästa hälsningar och en God Jul på er!
En trött Särimner
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.